Розробка уроку з предмету


НазваРозробка уроку з предмету
Дата06.11.2013
Розмір76.7 Kb.
ТипУрок
bibl.com.ua > Туризм > Урок
Розробка уроку з предмету

«Я і Україна»

2 клас

Вчителя початкових класів

Гайшинського НВО «ЗОШ І-ІІ ступенів—ДНЗ»

Переяслав-Хмельницький район

Київська область

Лисенко Наталії Миколаївни

Я і Україна

2клас

Тема: «У царстві рослин»

Мета: ознайомити учнів з розмаїттям рослинного світу, сформува­ти поняття «дерева», «кущі», «трав'янисті рослини»; ознайомити з функ­ціональним призначенням органів рослин, показати пристосування рослин для поширення плодів і насіння; розвивати спостережливість; ви­ховувати бережливе ставлення до природи, любов до рідного краю; почут­тя прекрасного в природі.

Обладнання: роздавальні картинки, плакати, таблиці, гербарій.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

На дошці написаний девіз уроку: Не просто слухати, а чути, Не просто дивитись, а бачити, Не просто відповідати, а міркувати, Дружно й плідно працювати.

Діти, прочитайте наш девіз, потисніть одне одному руки і приготуйтеся до активної співпраці.

ІІ. Актуалізація опорних знань

— Відгадайте загадку: «Невидимка ходить гаєм, всі дерева роздягає».(Осінь)

— Які зміни відбулися в природі осінню? (Похолодало, з дерев опадає пожовтіле листя)

Читання вірша "Осіннє листя" Н. Забіли.

Настала осінь.

Холодом повіяло навкруг.

Все більш береться золотом

зелений ліс та луг.

Злітає листя зливою

і падає німе.

Вітрець пісні наспівує,

а сам все дужче дме.

— Про що говориться у вірші? ( Про зміну погоди восени)

— Що оточує нас у житті й одночасно живе своїм життям? (Рослини)

— Які ви знаєте рослини? (Кущі, дерева, трави)

— Чим вони відрізняються? (Стеблом)

— Де ростуть рослини? (В садах, на полях, на луках)

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

1. Розповідь з елементами бесіди.

— Рослини поширені по всій земній кулі. На величезних просторах вони утворюють ліси, степи, луки. Населяють вони і водойми, ростуть навіть на скелях і в сипучих пісках. Де б вони не росли, їм завжди потрібне сонячне світло і тепло, повітря, вода і ґрунт. Рослини збагачують повітря киснем, який потрібен для дихання людям і тваринам, роблять його чистішим і свіжішим. Тому рослини називають зеленими легенями Землі. Завдяки повітрю ми живемо і повинні дбати про його чистоту. Адже забруднене повітря — велика загроза для всього живого. Потрібно більше насаджувати різноманітних рослин: дерев, кущів, квітів.

— То як називають рослин? (Зеленими легенями Землі) Чому?

— У природі є багато видів рослин: і дерева, і кущі, і трави.

— Запам'ятайте, що дерево має тільки одне високе стебло (стовбур), у куща кілька низьких міцних стебел. Трав'янисті рослини мають м'які, соковиті, зелені стебла.

Демонстрація таблиці, на якій зображені дерева, кущі, трав'янисті рослини.

2.Робота з підручником.

— Яку будову має кожна рослина? (Корінь, стебло, квітка, плоди з насінням)

— Які спільні ознаки мають дерева і кущі? (Корінь,квітка, плоди з насінням)

— Скільки стовбурів має дерево? ( Один стовбур)

— А кущ?( Кілька низьких міцних стебел)

— Чи мають стовбур трав'янисті рослини? (Трав'янисті рослини стовбура не мають)

3. Робота з гербарієм «Органи рослин».

— Розгляньте рослини, назвіть їх. Розкажіть про будову окремих рослин.

— До якої групи вони належать?

— Уважно послухайте загадку В. Бутрім та спробуйте відгадати її.

Що є спільного в калині,

І смородині й шипшині,

Бузині, бузку, ожині,

Аґрусі, а ще в ліщині?

Має також барбарис.

А от м'ята, і суниця,

І кульбаба, і пшениця,

І тополя, й кипариси

Зовсім інші мають риси! (Це кущі.)

— Як назвати одним словом м'яту, суницю, кульбабу, пшеницю? (Трави)

— А що об'єднує тополю й кипариси? (Це дерева.)

— Рослини розподіляють на культурні (рослини, які вирощують люди на городах, полях, в садах) та дикорослі (їх ніхто не садив, не доглядав за ними, вони ростуть самі.)

• Чи культурні ці рослини:

Помідор, гарбуз, малина,

Морква, жито, огірки,

Мак, кульбаба, буряки?

(Кульбаба — дикоросла рослина, а мак і малина бувають і культурними, й дикорослими.)

• Чи культурні ці рослини:

Кабачки, кавун і дині,

Абрикос і полуниці,

Подорожник і пшениця?

(Помилково потрапив до переліку культурних рослин подорожник.)

4. Фізкультхвилинка.

Трава низенька, низенька,

Дерева високі, високі.

Вітер дерева колише, гойдає,

То вправо, то вліво нахиляє,

То вперед, то назад.

То вниз пригинає.

Птахи летять, відлітають,

А діти за парти сідають.

— У плодах дозріває насіння. Для поширення насіння рослини мають різні пристосування: насінина клена — крильця, лопуха — гачечки, кульба­би — парашутики. Одні насінини розносяться вітром, а інші прикріплюють­ся гачечками до тварин і таким чином розповсюджуються.

— То які пристосування мають насіння рослин для поширення?

5. Робота з підручником.

6. Робота в групах

Завдання 1 групі.

1) Діти, поміркуйте, яка роль рослин у житті людей?

(Рослини є головною їжею, ліками, кормом для тварин, сировиною для промисловості, будівельним матеріалом.)

2)Назвіть кущі.(Калина, ліщина, бузок, смородина, порічки).

Завдання 2 групі.

1)Як потрібно оберігати рослини?

( Не знищувати рослини, насаджувати молоді.)

2)Назвіть породи дерев. (Ялина, дуб, береза, каштан, верба)

— Діти, нині багато видів рослин і тварин зникли або зникають (їх знищили). Багато з них занесено до Червоної книги — це перелік рослин і тварин, яким загрожує повне зникнення на Землі. Цю книгу порівнюють з червоним знаком світлофора — сигналом, який сповіщає про загрозу і вимагає бути уважним та обережним.

Робота з ілюстраціями, малюнками рослин, які занесені до Червоної книги: підсніжник сніговий, дрібноплідна журавлина, півонія тонколиста, ковила пухнастолиста тощо.

— Зриваючи лісові та польові квіти, ми завдаємо непоправної шкоди рослинному світу свого краю.

7.Пам'ятка

♦ Кожен зелений листок, кожна травинка виділяє у повітря кисень. Без нього немає життя. Не топчи, не рви рослини даремно.

♦ Найгарніша квітка та, що квітує там, де зросла. Не губи її!

♦ Невеличкий скромний букет квітів говорить про те, що ти свідома, доб­ра, бережлива людина.

♦ Щоб згубити молоде дерево, потрібна хвилина, а виростити — роки. Не ламай черемху та інші кущі! Природа щедра до нас. Усе, що ми маємо — від неї, то відплати їй своєю добротою, увагою, і вона буде щедрішою.

8.Цікава вікторина.

1). Назвати органи рослини.

2). Які дерева (кущі) є символами України? (Верба, калина)

3). Яке дерево і кущ найчастіше вживав в своїх творах Шевченко? (Калина)

4). З якими деревами і кущами порівнюють гарних дівчат? Струнких дівчат? (Тополя, калина)

5). З яким деревом порівнюють сильних козаків? хлопців? (Дуб)

6). Які місяці мають назву, що походить від назви дерева? (Липень, березень, вересень).

ІV.Узагальнення й систематизація знань

1.І'ра « Посади рослину » (гра з м'ячем)

Ведучий кидає м'яч гравцям, які називають дикорослі рослини, культурні рослини, рослини, що занесені до Червоної книги.

2.Гра « Дерево, кущ »

Вчитель називає дерево — учні встають, піднявши руки; називає кущ —присідають.
3.Цікавинки про рослини

Існують рослини, які не тільки ростуть, а й квітнуть під землею. Живуть вони лише в Австралії. Це орхідея, різантела та кріптантеміс. А листя в них узагалі немає.

Про те, що березовий сік цілющий, знають усі. А кленовий сік ви куштували? Він додає організмові енергії та сприяє роботі мозку. А ще чудово загоює рани, знеболює забиті місця, лікує серце, печінку.

Банан — це велетенська тра­ва. Плоди, які виростають на ній, зривають зеленими — щоб не зіпсувалися під час транспортування.

У деяких країнах їдять квіти. В Японії готують салат із фіалок, в Індії варять компот із квіток ба­нанів, на Кавказі та в балканських країнах полюбляють смачне варен­ня з трояндових пелюсток.

4.Рослини передбачають погоду

Перед дощем на листках осики і верби виступають крапельки роси; шипшина, нагідки, кульбаба не розкривають своїх бутонів; голки на голівці будяка щільно притискаються, і він стає неколючим. Літо буде сухим, якщо осика рясно цвіте. Листя на березі жовкне — перед ранніми мороза­ми. Якщо влітку на горобині багато плодів, зима буде морозною.

5.Цікавинка про липу

Ще 6 тис. років тому липовий мед вважався дуже цінним. А в XIX ст. в Росії близько 25 млн. селян носили личаки, сплетені з липового лика. За рік кожен зношував до 20 пар, а всього виготовляли понад 500 млн. пар.

На липових дошках писали картини, робили записи.

Липа виділяє багато кисню і затримує пил, поглинає шкідливі речо­вини. Через те в містах вона живе до 60 років, а в лісах —до 300 і навіть 500 років. В с Седневі Чернігівської обл. є липа Шевченка, якій уже 600 років.
6.Відгадай загадки.

— Відгадайте, про які рослини йде мова. Де вони зустрічаються?

На стрункій високій ніжці,

Біля річки на лужку,

У хустинці-білосніжці

Стрів я квіточку таку:

Ясним оком жовтуватим

Усміхалася мені.

Я хотів її зірвати,

А бджола сказала: — Ні! (Ромашка).
Маю плаття зелененьке,

Гнучкі, ніжні віти,

Білу кору, стан тоненький...

Як я звуся, діти? (Берізка).

V. Підсумок уроку

— В народі кажуть, що кожна людина у своєму житті повинна посадити дерево. Де б ви не були, ви повинні завжди пам'ятати, що не можна топтати траву, ламати дерева, зривати квіти.
ВМІЙТЕ ПРИРОДУ ЛЮБИТИ

Вам у походи ходити

І мандрувать, любі діти,

Вмійте ж природу любити,

Кожній стеблинці радіти.

В полі, у лісі, над яром —

Квіти, дерева і трави...

Цвіту не вирви задаром,

Гілки не втни для забави.

Оберігайте ж повсюди

Шлях і стежиночку в гаї —

Все те окрасою буде

Нашого рідного краю.

П. Ситниченко

VI. Домашнє завдання

1.Опрацюватии статтю підручника.

2.Дібрати загадки про культурні й дикорослі рослини.

3.Підготувати рецепт лікарського чаю (за допомогою батьків).

Схожі:

У Розробка уроку учителя трудового навчання Черкаської спеціалізованої...
Назва ресурсу: «Презентація та розробка уроку «Плетіння гачком як вид декоративно-ужиткового мистецтва» 7 клас
«Екскурсія в торгівельні підприємства різних типів»
Навчально-методична розробка з предмету „Організація та технологія торговельних процесів” складена відповідно до освітньо-кваліфікаційної...
УРОКУ
ТЕМА УРОКУ: Повторення. Розробка рекомендацій в системі підготовки до ЗНО при розв’язуванні задач практичного змісту
Уроку навчальні
Розробка уроку геометрії для учнів 9 класу з використанням моніторингових технологій та стратегій технології розвитку критичного...
Роль прокаріотів у природі та житті людини. Розробка уроку, 10 клас
Епіграф уроку: «Людина повинна вірити, що незрозуміле можна зрозуміти, інакше вона не стала б розмірковувати про це». Гете І
Тема уроку
Виховувати пізнавальну зацікавленість до предмету, та привчати працювати творчо
Тема уроку
Виховувати пізнавальну зацікавленість до предмету, та привчати працювати творчо
УРОКУ Тема: Розробка та вивчення будови моніторів на основі ЕПТ
Структура уроку відповідала його типу та меті, відбувався взаємозв’язок між етапами, раціональний розподіл часу на всіх етапах, вчителька...
УРОКУ Тема: Розробка та вивчення будови моніторів на основі ЕПТ
Структура уроку відповідала його типу та меті, відбувався взаємозв’язок між етапами, раціональний розподіл часу на всіх етапах, вчителька...
1. Організаційний момент. Повідомлення теми та мети уроку
Обговорення важливого аспекту нашого життя «Злочин та покарання», застосування знань з предмету «Правознавство»
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка