Актуальність екологічної освіти на уроках географії


Скачати 54.58 Kb.
Назва Актуальність екологічної освіти на уроках географії
Дата 26.10.2013
Розмір 54.58 Kb.
Тип Урок
bibl.com.ua > Туризм > Урок
Актуальність екологічної освіти на уроках географії.

Шкільні роки багатьох сучасних досвідчених вчителів України пройшли під гаслом : « Ми не можемо чекати милостей від Природи. Взяти їх у неї-наше завдання!» Вся історія людства свідчать про те, що не просто «бралося» необхідне, а відбувалося бездумне руйнування довкілля. Розорюючи степи, звільнення земель від лісів з метою їх розробки, забруднюючи річки , висушуючи болота, бездумно розорюючи надра Землі, людина безповоротно порушувала рівновагу екосистеми планети. Археологи знаходять сотні мертвих міст які колись були багатими та квітучими на всіх континентах. Що з ними сталося? Чому їх покинули мешканці? Мабуть, колись зелені простори стали голодними та мертвими пустелями?

Ще Платон в античні часи помітив зв'язок Людства з Природою та висловив думку про те, що діяльність людини змінює її . Нажаль, наймасштабніше знищення природи відбулося саме у XX столітті, упродовж якого завдано більше шкоди, ніж за тисячі попередніх . Отруєно « великою» хімією повітря, води і ґрунти . Майже не залишилося місць, де можна дихати на повні груди. Небезпечно забруднені води і Світового океану. Людство повірило , що саме воно є «царем природи» і зовсім забуло , що є його тільки малою частиною. Втім людство не втратило шансу на порятунок. Відбуваються локальні зміни на краще у тих розвинених країнах , уряди і населення яких першими усвідомили небезпеку і спрямували чимало коштів на охорону й «лікування» довкілля. Розпочалося загально земне об’єднання зусиль природо охоронців, створення міжнародних структур для координації відповідних дій учених, політиків, промисловців. Формуються нові загально земні правила й норми діяльності, які мають назавжди покласти край нехтуванню загальнолюдських пріоритетів і врахуванню лише національних, важливих для однієї держави чи народу інтересів.

Що ми зараз бачимо? Світова екологічна ситуація стала одною з перших глобальних проблем людства. Керівництва найбільш впливових країн світу вже не можуть ігнорувати думку світової громадськості, порушувати чи лишатися осторонь дотримання життєво важливих для всього людства угод щодо охорони та відтворення повітря, води, ґрунтів тощо. XXI століття - це час “людини відповідальної». З'явилися науки такі як валеологія, ергономіка, праксеологія, синекологія, урбологія тощо, що дають сучасникам усвідомити своє справжнє місце в природі, стати відповідальнішим і далекогляднішим. Як зазначав наш відомий учений-хірург М.Амосов, людство стрімко «дорослішає» й нагромаджує передумови вирішення більшості своїх проблем. Зробити це буде нелегко. Адже ніколи в минулому люди не опинялися в таких складних і різноманітних умовах, коли майже не можливо більш-менш точно прогнозувати явища й умови життя на найближчі 15-25 років.
Екологічна освіта та виховання на уроках географії.
Частина науковців наголошують на походженні екології з біології і підкреслюють вивчення нею відносин живих істот з довкіллям. Однак розвиток екології такий стрімкий, що зараз її визначають як синтез науки про довільні природні сукупності об’єктів та явищ і нових принципів та уявлень про призначення людини й інших організмів і мети їх життєдіяльності. Прикметник «екологічний» вже став синонімом слів «розумний», «доцільний», «правильний», «раціональний». Екологічне виховання підростаючого покоління сьогодні стало нагальною потребою суспільства. Причини та наслідки негативної екологічної ситуації в Україні та світі, можливість і необхідність подолання екологічної кризи – ці питання стали обов’язковою складовою шкільного географічного курсу. Важливим завданням географічного курсу є залучення до обговорення і дослідження проблем довкілля, до пошуку і вивчення цікавих ініціатив обдарованих дітей та підлітків.

Формувати у дітей екологічне мислення – це завдання шкільної географії.

Найвища цінність екологічного мислення являє собою гармонійний розвиток людства і природи, відмова від ієрархічної картини світу в центрі якого стоїть людина. Виникає необхідність виховання у наших дітей етичних норм і правил при взаємодії людини зі світом природи. Заслуговує на увагу теорія «біосферної етики», яка розроблена з позиції екоцентризму російським вченим Ф. Шипу- новим у 1990 році. Провідною ідеєю впровадження екологічної етики є глибоке усвідомлення екологічних знань, повага до всього живого, до природи і Всесвіту. Система географічної освіти в Україні передбачає узгодження потреб особистості з рівнем сучасної цивілізації. Зрозуміло, що сучасна людина не може відмовитися від надбань цивілізації і незгодна повертатися до первісних умов існування, тому виникає необхідність виховання дбайливого ставлення до природи, розширення знань та навичок, необхідних для її охорони , і це стає невід’ємною частиною географічної системи освіти в Україні. В сучасній освіті передбачається багатопредметна модель екологічної освіти та виховання молоді, вона включає в себе максимальну екологізацію змісту предметів як природничого, так суспільно-гуманітарного циклів. Реалізація екологічних завдань може здійснюватися через різні форми як шкільної так і позашкільної освіти та виховання. Це можуть бути : уроки з елементами екологічних знань, екологічні виховні години, заходи до Дня довкілля, Дня Землі, екологічні стежки та екскурсії до пам’яток природи , написання дослідницьких робіт до Малої академії наук, екологічні акції тощо.
Урбоекологічна освіта школярів.

Стрімкий розвиток міст у всьому світі і посилення останнім часом їхнього впливу на довкілля призвели до виникнення та активного розвитку нової ланки в екологічній науці - урбоекології. За деякими оцінками нині за тиждень до міст переселяється понад мільйона людей. За прогнозами ЮНЕСКО до 2035 року «… в містах , які нині існують, житиме на 3 млрд. людей більше. Щоб забезпечити потреби цих людей, протягом наступних сорока років нам прийдеться збудувати тисячу міст по 3 мільйони жителів у кожному. Це –

25 міст протягом року.» Урбанізація – наслідок науково-технічної революції, одна найважливіша передумов подальшого розвитку, розширений процес урбанізації не контролюється. Це світове явище неминуче спричинить на всю територію країн і великих регіонів порушення нормальної діяльності біогеоценотичного покриву планети. Виникає необхідність вирішення тісно пов’язаних соціальних та природоохоронних проблем. Сучасна урбоекологія орієнтована не тільки на вивчення проблем сучасних міст, а й спрямована на покращення умов життєдіяльності їх, на вирішення специфічних еколого – економічних задач.

Нові підходи до вирішення урбоекологічних проблем вимагають підвищеної уваги урядів до підготовки відповідних фахівців урбоекологів. Майбутній фахівець повинен навчитись оцінювати екологічну обстановку в усіх елементах міської екосистеми, пропонувати і обґрунтовувати рішення щодо зниження техногенної дії на природне середовище з метою нормалізації екологічної обстановки. Молоді урбоекологи повинні навчитися створювати нові небезпечні урбоекосистеми в яких будуть в гармонії співіснувати всі її елементи.

Процес урбанізації не можна розглядати однозначно. З одного боку, процес концентрації населення в одному місці збільшує силу антропогенного впливу на природу і ймовірність її можливого руйнування в осередках урбанізованих зон. З іншого боку, в самій концентрації виробництва та населення закладені економічні сили , що дозволяють здійснювати комплекс природоохоронних заходів в найбільш уражених зонах. Крім того процес урбанізації також сприяє збереженню обширного природного ландшафту за межами урбанізованих зон.

Учні міста Києва теж є жителями такої урбаністичної зони і повинні знати її проблеми, шляхи їх вирішення та можливі перспективи розвитку , це є дуже важливим освітньо- виховним завданням. Я пропоную розглянути урок з теми : «Урологічна ситуація в місті Києві»- для 8-ого класу та презентації учнів до Дня Землі на тему «Київ-моє місто, мені в ньому жити».


Список використаної літератури
1.С.І.Дерій,В.О.Ілюха «Екологія», Київ. вид. «Фітосоціоцентр». 1998

2.Т.Д.Радченко, О.А.Драган,В.П.Козленко «Досвід роботи екологічних агітбригад».київ.вид.СМП «Аверс».2003

3. М.с. Гончаренко. Ю.Д.Бойчук «Екологія людини»,Суми, вид. «Університетська книга».2008

4.Матеріали семінару «екологічна культура XXIстоліття», Київ, 27.10.2004

5. «Екологічне виховання» , жур. «Позакласний час»№2. 2006

6.Л.Г.Горянана, В.О.Хрутьба, Г.О.Малько ,Київ . вид. «Основа».2003

7.К.В.Корсак, О.В.Плахотнік «Основи екології»,Київ. Навч. Посібник. 2002

8.Г.М.Франчук, В.М.Ісаєнко «Урбоекологія»,Київ, . Навч. Посібник. 2003

Схожі:

Е кологія це наука про захист природи. Екологія це особливий світогляд...
Початкова школа є початковою ланкою формування екологічної культури, екологічного мислення, засвоєння екологічних знань. Розуміючи...
Розвиток творчих здібностей учнів засобами ІКТ на уроках географії Актуальність теми дослідження
Теоретичним підґрунтям дослідження слугували педагогічні ідеї та положення щодо трактування феномена творчості, які відображені у...
Розвиток творчих здібностей учнів засобами ІКТ на уроках географії Актуальність теми дослідження
Теоретичним підґрунтям дослідження слугували педагогічні ідеї та положення щодо трактування феномена творчості, які відображені у...
На уроках географії
Мойсеєва С. Г., завідувач лабораторією природничо-математичних дисциплін Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних...
Розвиток логічного мислення, активізація розумової діяльності, пізнавальної...
Географія –наука дуже давня і разом з цим молода, складна і цікава, відома і невідома. Тому у викладання географії вимагає високої...
Узагальнити і систематизувати знання учнів із загальної географії;...
Обладнання: картки для тестування, картки із назвами ігрових категорій, сигнальні картки
Реферат Тема: Правове ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ екологічної безпеки 1 Юридична...
Екологічна безпека гарантується громадянам України здійсненням широкого комплексу взаємопов’язаних політичних, екологічних, технічних,...
РЕГІОНАЛЬНА ПРОГРАМА ЕКОЛОГІЧНОЇ ОСВІТИ ТА ВИХОВАННЯ В ЧЕРНІВЕЦЬКІЙ...
РЕГІОНАЛЬНОЇ ПРОГРАМИ ЕКОЛОГІЧНОЇ ОСВІТИ ТА ВИХОВАННЯ В ЧЕРНІВЕЦЬКІЙ ОБЛАСТІ НА 2013 – 2017 рр
ЗАГАЛЬНА ХАРАКТЕРИСТИКА РОБОТИ Актуальність теми
Неможливість одностороннього розв’язання екологічних проблем будь-якою країною та транскордонний характер забруднення навколишнього...
Стратегічні орієнтири розвитку неперервної екологічної освіти у навчальних...
Склад організаційного комітету для проведення регіональної науково-практичної конференції «Стратегічні орієнтири розвитку неперервної...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка