Автор: Лізунова О.Г.
Людина і природа ... Філософи, поети, художники всіх часів і народів віддавали данину цій вічній і актуальній темі. Але, мабуть, ніколи вона не стояла так гостро, як у наші дні, коли загроза екологічної кризи, а може бути і катастрофи нависла над людством і проблема екологізації матеріальної і духовної діяльності людини стала життєвою необхідністю, однією з умов збереження загального для всіх нас вдома - Землі.
Мета створення екологічної стежини:
• Створення умов для формування у дитини елементів екологічної культури, екологічно грамотної поведінки у природі, гуманного ставлення до живих об'єктів флори і фауни.
• Вивчення дітьми об'єктів живої і неживої природи у взаємозв'язку з середовищем проживання і формування в дітях усвідомлено - правильної взаємодії з навколишнім його великим світом природи.
Завдання проекту:
1. Навчити дітей вести спостереження за об'єктами живої і неживої природи.
2. Навчити конкретних способів експериментування та дослідження об'єктів природи.
3. Розвивати вміння робити висновки, встановлюючи причинно-наслідкові зв'язки між об'єктами природи.
4. Навчити проводити найпростіші досліди з природними об'єктами, використовуючи правила безпеки.
5. Виховувати навички екологічно безпечної поведінки в природі, виконуючи правила безпечної праці в природі.
6. Виховувати почуття співпереживання і бажання допомогти нужденним об'єктів природи: рослинам, комахам, тваринам, птахам, людині.
Передбачувані результати:
1. У дітей виявиться яскраво виражений інтерес до об'єктів і явищ природи. Малята навчаться розрізняти живу природу (рослини, гриби, тварини, людина) і неживу природу (повітря, грунт, вода), дізнаються особливості природи рідного краю.
2. Дошкільнята будуть дбайливо ставитися до природи, будуть прагнути до правильної поведінки по відношенню до світу природи.
3. Діти оволодіють навичками екологічно безпечної поведінки в природі.
4. У малюків сформується прагнення до дослідження об'єктів природи, вони навчаться робити висновки, встановлювати причинно-наслідкові зв'язки.
5. Діти будуть впевнено відрізняти і називати характерні ознаки різних пір року. Зможуть пояснити причини зміни пір року.
6. Дошкільнята дізнаються значення води в житті всіх живих об'єктів природи та її властивості, дізнаються значення повітря в житті живих об'єктів природи, будуть мати знання про різновиди ґрунту, їх властивості та значення.
7. Малюки дізнаються багато цікавого з життя рослин (дерев, чагарників, трав, рослин лісу, саду, луки, поля, кімнатних рослин), досліджують дослідним шляхом умови, необхідні для росту рослин; навчаться правильно доглядати за рослинами в куточку природи, в квітнику дитячого садка (розпушування, полив, прополка).
8. Діти закріплять уявлення про тварин: умови життя домашніх і диких тварин та їх дитинчат, тварин і птахів полярних районів Землі, тварин і птахів жарких країн, зимуючих і перелітних птахів, про комах. У хлопців буде сформоване уявлення про те, що не можна ділити об'єкти природи (рослини, комах, тварин, птахів) на корисних і шкідливих, і тим більше, керуватися цим у своїх вчинках по відношенню до них.
9. Дошкільнята навчаться вести спостереження за об'єктами живої і неживої природи, пояснювати зв'язок і ланцюжки в природі, виконувати Закони спільного дому природи:
Всі живі організми мають рівне право на життя.
У природі все взаємопов'язане.
У природі ніщо нікуди не зникає, а переходить з одного стану в інший.
10. Діти навчаться проводити найпростіші і складні досліди, дослідження об'єктів природи, будуть з користю для себе займатися пошуковою діяльністю.
11. Дошкільнята гуманно стануть звертатися з усіма об'єктами природи і дотримуватися правил безпеки в природі по відношенню до себе. Природа теж таїть у собі небезпеку для життя людей.
12. До екологічного проекту будуть залучені батьки. Екологічна просвіта батьків дасть великий плюс в екологічному вихованні дітей дитячого садка.
У нашому дитячому садку робота по екологічному вихованню ведеться давно. Але лише на протязі 2011-2012 навчального року було розбито екологічну стежину. Силами співробітників і батьків ініціативної групи були привезені з лісу і посаджені різні саджанці, розбиті клумби і квітники, перед дитячим садом посіяний газон. Територія дитячого садка преобразилась до невпізнання. Бачачи такі перетворення, в роботу включалися все більше і більше батьків. Кожен з них хотів надати посильну допомогу в нашій роботі. З заміських будинків і дач нам привозили розсаду багаторічних квітів, саджанці плодових дерев і ягідних чагарників, цибулинні і бульбоцибульні рослини. За допомогою наших добровільних помічників нам вдалося організувати кілька маршрутів екологічної стежки, з якими ми вас зараз познайомимо. Отже, ласкаво просимо на екологічну стежку дитячого садка № 565 «Червоні вітрила».
Перший маршрут екологічної стежки - куточок змішаного лісу.
У куточку змішаного лісу представлені такі дерева, як: ялина, туя; кущі: папороть, квіти: конвалія, барвінок. Посаджені і чагарники: ліщина, шипшина, малина. Привезені з лісу і висаджені такі ягоди, як чорниця, суниця. Все це дозволяє дітям спостерігати природу рідного краю не виходячи за межі дитячого садка.
Рекомендації щодо організації роботи з дітьми в куточку лісу:
1. Розглядання й спостереження за деревами в різні пори року;
2. Порівняння їх між собою;
3. Турбота людини про дерева;
4. Використання луп для спостережень;
5. Сенсорний розвиток дітей під час прогулянок і спостережень;
6. Зв’язок із тваринним світом.
Другий маршрут екологічної стежки - штучна водойма.
Хочеться окремо розповісти про створення міні-ставка в нашому саду.
Як ви бачите це зовсім не велике поглиблення, заповнене водою. Навколо води висаджені різні рослини: папороть, лілейник, незабудка, хоста. Це улюблене місце спостережень за природою у дітей. Хоч у ставку не можуть жити риби та інші мешканці водойм, зате в ньому у великій безлічі живуть і розвиваються личинки різних комах. У спекотні літні дні сюди прилітають попити води всі навколишні птахи, спостереження за якими доставляють дітям справжню радість.
Рекомендації щодо організації роботи біля водойми:
Спостереження та догляд за вологолюбними рослинами (примула, купальниця).
Спостереження за птахами, що прилетіли викупатися і попити.
Спостереження за комахами і їх личинками, розглядання за допомогою лупи.
Третій маршрут екологічної стежки - квітники.
На цьому маршруті зібрані рослини, з різними вимогами до умов проживання. Є квітники, де ростуть тіньолюбні рослини: різноманітні примули, купальниці, астильба, папороть, незабудки, аквилегія (або водозбір), різного виду хости, а також конвалії, фіалки лісові та польова герань.
Уквітниках солцелюбівих рослин зібрані такі квіти, як троянди, георгіни, півонії, вербейник, золотарник, петунія та інші рослини.
Рекомендації щодо організації роботи з дітьми у квітниках:
Праця з дітьми: підготовка клумб, посадка нових рослин, полив, розпушування, прополка, збір насіння восени, підготовка квітників до зими, посадка цибулинних квітів під зиму.
Спостереження за квітами: біологічні особливості, порівняння різних кольорів за зовнішнім виглядом, способам догляду, способах розмноження, зв'язок з комахами;
Сенсорний розвиток дітей під час прогулянок на квітники;
бесіди про роль людини в житті рослин (відхід, допомога, милування і т. п.);
Проведення досліджень про взаємозв'язок квітів з навколишнім середовищем.
Робота в цих куточках дозволяє не покидаючи території дитячого садка познайомити дітей з рідною природою, навчити бережно до неї ставитися, допомагати рідній природі, вчити цінувати її красу і допомагати їй.
Четвертий маршрут – «Пташине містечко».
Особлива увага приділяється залученню на територію дитячого садка різних птахів для спостереження з дітьми. Для цієї мети на території дитячого садка творено «Пташине містечко», де розміщені різного виду годівниці і поїлки для птахів. Постійними відвідувачами пташиної території стали: зяблики, ворони, сороки, дятли, повзики, синиці, снігурі, горобці і голуби.
Мета: ознайомити дітей з різновидом птахів, навчити відрізняти зимуючих і перелітних птахів їх значення в природі, виховувати працелюбність, добре ставлення до птахів.
П’ятий маршрут екостежини - метеомайданчик
Метеомайданчик зі спеціальним обладнанням служить навчання дітей елементарному прогнозуванню стану погоди.
Перелік метеоустаткування:
Термометр - для зміни температури повітря.
Флюгер, вітряний рукав - прилад для визначення напрямку і сили вітру.
Дощомір - служить ля вимірювання кількості опадів.
Сонячний годинник.
На Метеомайда також знаходяться:
Рослини-барометри, квітковий годинник.
Шостий маршрут екологічної стежини – городи
Ця видова точка являє собою овочевий город на відкритому, добре освітленому просторі, де виростають культури, невибагливі до умов проживання привабливі для проведення спостережень: огірки, кабачки, картопля, помідори, капуста, гарбузи, квасоля, салати різних видів.
Мета: викликати великий інтерес до праці, дослідженням на городі, формувати уявлення про різноманітність рослин, їх особливості.
Сьомий маршрут – «Волошкове поле»
На цьому маршруті діти мають змогу познайомитися із пшеницею, як представником родини злакових. Це є дуже важлива точка екологічної стежини, тому що саме тут діти можуть познайомитися з рослиною, з якої отримують борошно, що йде на випічку пшеничного хліба, інших хлібобулочних виробів.
Серед пшеничних колосків синіють волошки та червоні маки. По краях поля росте кукурудза та соняхи. Саме на цьому маршруті ефективно проводити «уроки доброти», різноманітні бесіди на морально-етичну тематику.
Форми і методи роботи на екологічній стежці:
• екологічні бесіди;
• екологічні екскурсії;
• екологічні конкурси;
• екологічні акції;
• обговорення і програвання ситуацій;
• трудовий десант;
• колекціонування;
• екологічні виставки та експозиції;
• екологічні музеї;
• день (тиждень) екологічного творчості;
• екологічні свята та фестивалі;
• екологічні ігри (дидактичні, імітаційні, гри-моделювання екосистем; змагальні, ігри-подорожі ігри-пошуки тощо);
• екологічні казки;
• інсценування, театралізації тощо.
Маршрутами екологічної стежини.
№ з/п
|
Видова точка стежини
|
Мета
|
Об’єкт для спостереження
|
Зміст спостереження
|
1
|
Клумба
|
Знайомство дітей з багатим світом квітучих рослин і умовами їх росту і розвитку. Уточнювати уявлення про будову рослини і функції кожної частини, про потреби рослини у світлі, теплі, волозі, поживному ґрунті.
Формувати вміння порівнювати й характеризувати квітки за формою, забарвленням, розміром. Сформувати поняття однорічна трав’яниста рослина, багаторічна трав’яниста рослина.
Уточнити уявлення про місце зростання квітів – квітник. Розуміти значення квітів у природі: окраса землі, забезпечують їжею комах.
Формувати мотиви відповідального ставлення до природи, прагнення глибше пізнати її, примножувати її багатства.
Розвивати у дітей почуття: небайдужості, вміння відчувати себе на місці квітки, рослини тощо.
|
Чорнобривці
|
Теплі, затишні, золотаві й жовто-жовтогарячі розцвічення, іноді в сполученні з бордово-коричневими відтінками, заряджають енергією, радують око. Звернути увагу на зовнішній вигляд. Мають сильний специфічний аромат характерний для всіх видів чорнобривців. Причому квітки їх пахнуть слабкіше, листя — сильніше.
Істотною перевагою цих чудових квітів є підвищений опір до різних шкідників і хвороб. Фітонциди, що містяться в листі чорнобривців, відмінно відлякують шкідливих комах.
|
Петунія
|
Петунія — багаторічна рослина, що зазвичай вирощується в однорічній культурі. Ці рослини світло- та теплолюбні. Кущ компактний, гіллястий. Квітки великі, різноманітного забарвлення (немає лише яскраво-жовтих, оранжевих і синіх відтінків). Цвіте рясно й тривало.
|
Іриси (Півники)
|
Дивно влаштований квітка цієї рослини. Його пелюстки, або, точніше, частки оцвітини, розгорнуті таким чином, що будь-яка їхня деталь видно глядачеві. Загадковий блиск квітки, особливо помітний при косих променях сонця і електричному освітленні, пояснюється будовою клітин шкірки, фокусуючих світло, як мініатюрні оптичні лінзи. У перекладі з грецької означає ірис веселка.
Квітка, що втілює одне з найкрасивіших явищ природи, в російського народу ніжно і лагідно зветься півники; українці за бойцевато підняті над віялом листя яскраво забарвлені квіти прозвали ірис півником.
|
Флокси
|
У самий розпал літа починають вирувати в наших садах і парках яскраві флокси. Неспроста ці квіти отримали таку назву - у перекладі з грецького слово «флокс» означає «полум'я». Яскраве забарвлення, рясне тривале цвітіння, приємний аромат, відносна стійкість у зрізки і дивовижна невибагливість рослин зробили їх дуже популярними. Флокси - одна з небагатьох багаторічних квіткових культур, здатних прикрашати сад майже 5 місяців на рік!
|
Гербера
|
Гербера - багаторічна трав'яниста рослина з укороченими стеблами, з розетками прикореневих подовжених листків, з яких з ранньої весни до пізньої осені з'являються безлисті опушені квітконоси з поодинокими кошиками ефектних квіток.
Квітки гербери - дивовижні "ромашки" від 4 до 15 см в діаметрі з багатою палітрою кольорів і відтінків: білі, рожеві, лососеві, кремові, жовті, оранжеві, червоні, малинові.
|
Айстра
|
Айстри - красиві невибагливі квіти, які цвітуть практично все літо на клумбах в будь-якому саду і городі. Багаторічні квіти складають ядро саду. Вони переважно не вимагають багато догляду і можуть багато років поспіль залишатись на одному місці,
|
Морозець
|
Морозник - це просто ожила мрія квітникаря. Не боїться ні холоду, ні снігу. За свою витривалість він і отримав назву - морозник. І не дивно: ніжні квіти морозника витримують морози до - 6С. стародавні цілителі Сходу вважали морозник одним з шести магічних рослин нашого світу.
|
|
|
|
Настурція
|
Родом настурція (Tropacolum majus) з гірських районів Південної Америки, звідки її і привезли в Європу мандрівники. Це трав'яниста рослина з соковитими крихкими пагонами, на яких розташовані великі круглі листя на довгих черешках. Вирощувати настурцію - суцільне задоволення, клопоту практично ніяких. Головне - забезпечити вологою і не дати заглушити бур'янам молоді сходи, а далі вона вже сама впорається. Для посадки настурції вибирають сонячні ділянки з добре дренированной родючим грунтом і без застою води. Ця квітка любить світло, тепло і помірну вологість грунту. Чим більше світла і тепла, тим рясніше цвітіння; в тіні буде утворюватися більше великої красивої листя, ніж квіток. Настурція - швидкоростуча рослина, зацвітають уже через 35-40 днів після посіву і квітуче до осінніх заморозків. Настурція не просто прикрашає наші клумби, вона ще й відлякує своїм специфічним ароматом багатьох шкідників і знезаражує грунт від збудників грибкових інфекцій.
|
Адоніс
|
Квітка сонця. Квіточка горицвіту живе довго - може прожити і до 100 років. Рано навесні з'являється коротенький паросток, на вершечку якого - велика жовта квіточка, яка нагадує зірку з багатьма променями. Вони розкриваються з появою сонця, а голівка квітки завжди повернута до нього. Потім збоку розвиваються ще декілька пагінців, і на їх вершечках розцвітають сонцесяйні квіточки. Так до середини літа рослинка перетворюється у невисокий (до 40 сантиметрів) пухнастий кущик. Листочки в неї особливо чарівні, ніжні, розсічені на тоненькі дольки. А пуп'яночки ніби лежать у ліловій чашечці, звідси ще одна назва - мохнатка. Рослинка, що квітує, надзвичайно гарна і здалеку приваблює увагу.
Розмножується горицвіт насінням.
|
Троянда
|
Троянда – цариця квітів. У літературі існує велика кількість переказів, легенд, віршів та інших оповідей про аромат і красу троянд.
Антична міфологія пов’язує появу троянди з народженням богині мудрості Афіни. У стародавній Елладі троянду присвячували богині кохання і краси Афродіті. За однією із легенд, приємний запах троянд виник після того, як Амур перекинув посудину із нектаром, що покапав на пелюстки троянд і цим передав їм свій аромат. За всіх часів троянді приписували чарівні лікувальні властивості: квітки червоної троянди мають протизапальну дію і використовуються при ангіні і запаленнях ясен у вигляді полоскань. Протягом сторіч вона дарує витончену красу, неповторність, саму радість життя.
|
Гвоздика різнобарвна
|
Гвоздика різнобарвна — багаторічна трав'яниста рослина з вузлуватими прямостоячими стеблами. Листки лінійно-ланцетні, шорсткуваті. Квітки рожево-пурпурні, з роздільним віночком і десятьма тичинками. Плід — коробочка, що відкривається на верхівці зубчиками. Висота 10—25 см.
Цвітіння: Червень - серпень.
Місцеперебування: Гвоздика різнобарвна росте в степах і на схилах, гвоздика польова — по вапняних сухих схилах, на піщаних місцях, степових лугах, у соснових борах і по лісових узліссях.
Застосування в медицині: Гвоздики володіють в'язкою, сечогінною, кровоспинною, знеболюючою, і антитоксичною дією.
|
2
|
Дерева
|
Формувати уявлення про унікальність дерева: розглянути стовбур, переплетення гілок. Зробити висновок про величезну життєву силу цього дерева; закріпити уявлення дітей про необхідність світла, тепла, вологи для росту рослин; розвивати спостережливість і уміння робити елементарні узагальнення і висновки; виховувати повагу і шанування до дерева-довгожителю.
|
Дуб
|
Дуб - лісовий довгожитель. Відомі дерева, які прожили дві тисячі років. Дуб - живуче дерево. Потужний корінь дуба йде глибоко в землю, надійно, як якір, утримуючи стовбур у вертикальному положенні і забезпечуючи дерево вологою і поживними речовинами. Недарма в народі говорили: «Тримайся за дубок - дубочок в землю глибока». У багатьох народів світу дуб вважався як символ фортеці, могутності і долголетія.С якими тільки проханнями не приходили люди до дуба і, звичайно ж, намагалися задобрити дух дерева різними приношеннями. Проходячи повз, подорожні залишали у священних дубів свої ціпки, палиці та палиць, вважаючи, що така жертва забезпечить їм благополуччя в подальшому шляху. Тяжкий гріх здійснював той чоловік, який заподіював шкоду дереву.Древесіна дуба міцна, важка і тверда, гнучка і пружна, добре розколюється в радіальному напрямку. У всі часи дуб найчастіше використовувався там, де потрібна особлива міцність і довговічність.
|
Збагатити знання дітей про горобину, невибагливість, красивому у всі пори року дереві. Розглядання горобини корисно для зору дітей (особливо слабозорих) - строкатість дерева створює розчленований фон, на якому око відпочиває, працює в економному режимі.
|
Горобина
|
Горобина — дерево, в якому все корисне. Вона цінна не лише плодами і деревиною, а й листям, милує зір людини, годує її і лікує. Недаремно народ називає її перлиною лісів, північним виноградом.
Плоди горобини гіркі, кислі, терпкі і швидко набивають оскому тим, хто не вміє чекати, поспішає. Після двох-трьох заморозків вони стають їстівними і солодкими на смак. У ягодах горобини міститься велика кількість цінних речовин, Дошкільнята досліджують листя і ягоди, з'ясовують, які тварини ними харчуються і чому ягоди горобини червоні (щоб їх легше було помітити).
|
Розширити уявлення про будову дерева та функції окремих частин. Збагатити знання дітей про каштан, вміти розрізняти каштан серед інших дерев. Розуміти значення рослини в природі.
|
Каштан
|
Каштан кінський - листопадне дерево з густою кроною. Володіє поверхневою кореневою системою, чутливою до ущільнення ґрунту, яка здатна піднімати дорожнє покриття.
Головна користь цього дерева навіть і не в ньому самому. Дозрівали на ньому плоди - ось що повинно вас цікавити. Каштани, очищені від колючого зеленої шкаралупки, надають незвичайно сильну розсмоктуючу дію.
|
Збагатити знання дітей про липу, вміти розрізняти серед інших дерев за листям, кроною. Розширити знання про цілющі властивості липи.
Сформувати поняття дерева, показати пристосування рослини для поширення плодів і насіння.
|
Липа
|
Липу можна відразу дізнатися по своєрідним листю характерною серцеподібної форми. А якщо немає листів, то по плодам. Маленькі, завбільшки з горошину, плоди-горішки зібрані по кілька на окремих стеблинках, і кожен такий стеблинка забезпечений особливим крильцем, тонким і досить широким. Але, якщо на липі немає ні листів, ні плодів, її можна дізнатися за гілочкам з нирками. Нирки розміщуються по черзі і схожі один на одного - яйцевидної форми, гладенькі. Найхарактерніша особливість їх та, що кожна одягнена тільки двома лусочками; цим вони відрізняються від нирок всіх інших наших дерев. Липа відноситься до числа широколистяних деревних порід.
|
Урізноманітнити знання дітей про березу її зовнішній вигляд, схожість і відмінність з іншими деревами.
|
Береза
|
З давніх пір береза користується на Русі особливою шаною і повагою. Пов'язано це не тільки з тим, що белоствольная лісова красуня стала своєрідним символом весни, світла, любові до батьківщини, але і з її численними цілющими властивостями. Не випадково березу називають деревом життя і здоров'я. Практично все, що здатна дати береза - кора, бруньки, листя, березовий сік і навіть березовий гриб (чага) у вигляді потворних наростів на стовбурі - знаходить застосування в народній медицині.
|
3
|
Садок
|
Збагатити знання дітей про плодові дерева, їх зовнішній вигляд, схожість і відмінність з іншими деревами. Уточнити уявлення про місце зростання плодових дерев – сад. Розуміти значення плодових дерев в природі: окраса землі, очищують повітря, яку користь приносять людям та тваринам. Розуміти поняття плодові дерева, показати пристосування рослини для поширення плодів і насіння. Формувати мотиви відповідального ставлення до природи, прагнення глибше пізнати її, примножувати її багатства.
|
Вишня
|
Вишня - гарне дерево, яке часто прикрашає сади і городи в Україні. Вона хороша завжди: і коли цвіте навесні, і коли приносить плоди влітку. Вишня надихала японських поетів, російських поетів Срібного століття, а чеховський «Вишневий сад» - це символ російської культури.
Дерево вишні не любить ні сильної спеки, ні заморозків. І за ним потрібно доглядати. Вишня навесні являє собою вражаюче видовище. Особливо якщо дерево високе. Вся обсипана білими квітами, вона здається казковою красунею, яка невідомо як з'явилася на звичайному городі або на вулиці. Від неї неможливо відвести погляд. Потім, через якийсь час, квіти обсипаються, а ще трохи згодом з'являються маленькі зелені вишеньки, які під сонячними променями наливаються соком і перетворюються в соковиті червоні плоди.
|
Яблуня
|
Яблуня - дерево з деревиною твердої, сильно усихаючої, хоча висушити її непросто. Вироби з добре висушеної деревини ніколи не тріскаються і не коробляться. Яблуня домашня - одне з найпоширеніших фруктових дерев, вирощуваних по всій земній кулі. Зазвичай це невелике дерево заввишки 3-5 м з розкидистою або кулястою кроною. Листя яйцеподібні, з пільчатим краєм, опушені. Квітки білі або рожеві, зібрані в суцвіття-щитки, цвітуть одночасно з розпусканням листя. Плоди яблуні - яблука - у різних сортів мають найрізноманітнішу форму, розміри, забарвлення, смак і запах. Вважається, що саме велике яблуко, урод в саду англійського фермера Алана Сміта, мало в окружності 55 см при масі 1,7 кг. Яблуня розмножується насінням, але сортові якості яблуня при цьому не успадковує.
На прикладі яблуні вивчається явище листопаду: як змінили колір листя восени? Де їх тепер більше - на дереві або під ним? Чому? Дошкільнята порівнюють живий і опалий листочки, розглядають плоди. Кому вони ще потрібні, крім людини?
|
|