«Чернівецький обласний центр еколого-натуралістичної творчості учнівської молоді»


Скачати 0.61 Mb.
Назва «Чернівецький обласний центр еколого-натуралістичної творчості учнівської молоді»
Сторінка 1/6
Дата 12.07.2013
Розмір 0.61 Mb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Туризм > Документи
  1   2   3   4   5   6


Головне управління освіти і науки Чернівецької обласної державної адміністрації
Комунальний заклад

«Чернівецький обласний центр еколого-натуралістичної творчості учнівської молоді»
Затверджений

обласною експертною комісією

НМЦППСР ОІППОЧО

протокол № 17 від 20.10.2010 р.

О.П. Заслонкіна
Інтегрований курс

«Психологічні основи формування екологічної свідомості»

м. Чернівці

2011

Пояснювальна записка

Сприйняття природи допомагає розвивати такі якості, як емоційність, життєрадісність, чутливе, уважне ставлення до всього живого. Природа сприяє розумовому розвитку дітей, розвитку їхньої логічної думки та мови. Якщо привчати дітей милуватися яскравими фарбами неба, просторами полів, формою сніжинок, польотом ластівок, у них розвиватиметься художній смак, потреба в творчості, стане глибшим сприйняття навколишнього світу. Як влучно відмітив відомий російський письменник Леонід Леонов, «…виховувати творців і захисників лісу важливіше, ніж вирощувати сам ліс». Цими словами він не хотів применшити практичної сторони справи, а лише підкреслив важливу роль екологічної культури, екологічної свідомості, екологічного виховання у справі охорони природи.

В позашкільних навчальних закладах еколого-натуралістичного спрямування екологічне виховання учнівської молоді є одним з провідних завдань. Метою екологічного виховання є формування екологічної свідомості, що охоплює поняття екологічної моралі – збалансованості між сприйняттям навколишнього середовища, його пізнанням і поведінкою людей по відношенню до нього.

Екологічна свідомість – це сукупність уявлень (як індивідуальних, так і групових) про взаємозв'язки у системі «людина – природа» і в самій природі, існуючого ставлення до природи, а також відповідних стратегій і технологій взаємодії з нею. Важливим є розуміння необхідності забезпечення чистоти природного середовища, формування відповідної свідомості людини щодо екології, подолання егоїстичного, споживацького, неекономного використання природних ресурсів, марнотратства, що завдають відчутної шкоди навколишньому середовищу.

Формування екологічної свідомості у учнівської молоді в подальшому допоможе відрегулювати взаємовідносини людини і природи.

Інтегрований курс затверджений для використання у роботі з дітьми загальноосвітніх, позашкільних навчальних закладах обласною експертною комісією науково-методичного центру практичної психології і соціальної роботи (протокол № 17 від 20.10.2010 року).

Програма інтегрованого курсу рекомендована як допоміжний блок до програми гуртка або в контексті психологічного супроводу навчально-виховного процесу. Заняття проводяться психологом, за необхідності можна залучати керівника гуртка.

Мета: формування екологічної свідомості, ціннісного ставлення до природи; поглиблення знань підлітків про взаємозв’язок між природою, екологією та здоров’ям; надання можливості вихованцям замислитися над своїми ставленням до живої природи, навколишнього світу.

Завдання:

1. Розширення знання дітей про природу і людину в світі природи.

2. Тренування органів чуття засобами природи.

3. Розширення знаня підлітків про свій «Я-образ» як екологічно свідомої особистос­ті.

4. Формування розуміння понять «екологія», «здоров’я», «здоровий спосіб життя».

5. Формування адекватної оцінки своїх можливостей, моральних норм поведінки в природі.

Учасники: 5-11 класи.

Вік учасників: 10-17 років.

Форма проведення: групові заняття.

Рекомендована частота занять: 1 раз на тиждень.

Інтегрований курс розрахований на 17 занять по 1,5 години (2 академічні години). Загальна тривалість 34 години. Оптимальна кількість учасників – 8-12 осіб.

Інтегрований курс складається з 3-х взаємопов’язаних блоків. Заняття 17 – підведення підсумків.

  • Блок 1 «Моє ставлення до природи та екології» – заняття 1, 4, 7, 10, 13.

  • Блок 2 «Екологія та здоров’я» – заняття 2, 5, 8, 11, 14.

  • Блок 3 «Тренування органів чуттів засобами природи» – заняття 3, 6, 9, 12, 15, 16.

Заняття курсу поєднують у собі інформаційно-просвітницьку частину та практичну, яка проводиться у формі тренінгу та тренувальних вправ.
Тематичний план інтегрованого курсу

«Психологічні основи формування екологічної свідомості»




з/п

Тема заняття

Інформаційно-просвітницькі

(кількість годин)

Практичні

(кількість годин)

1.

Чому і від кого треба охороняти природу (блок 1)

1

1

2.

Людина у світі природи (блок 2)

1

1

3.

Тренування тактильного, зорового та слухового аналізатора (блок 3)

-

2

4.

Як допомогти природі? (блок 1)

1

1

5.

Екологія навчання і побуту (блок 2)

1

1

6.

Тренування слухового, нюхового, смакового та тактильного аналізатора (блок 3)

-

2

7.

Вплив людини на довкілля (блок 1)

1

1

8.

Екологічний відпочинок (блок 2)

1

1

9.

Тренування тактильного, слухового та нюхового аналізатора (блок 3)

-

2

10.

Наше майбутнє в наших руках (блок 1)

1

1

11.

Здоровий спосіб життя школяра (блок 2)

1

1

12.

Тренування тактильного, слухового та смакового аналізатора (блок 3)

-

2

13.

Екологічні правила поведінки (блок 1)

1

1

14.

Мій шлях до здоров’я (блок 2)

1

1

15.

Тренування нюхового, смакового та слухового аналізатора (блок 3)

-

2

16.

Тренування нюхового та смакового аналізатора (блок 3)

-

2

17.

Підведення підсумків

-

2

Всього

10

24

Загальна кількість годин

34



Зміст програми

Заняття 1

Тема: «Чому і від кого треба охороняти природу»

Мета: створення атмосфери психологічної безпеки в групі та підготовка учасників до ефективної співпраці, до роботи в групі; формування почуття колективізму; розвиток вміння спонтанної вербалізації, навичок рефлексії; актуалізація наявних знань про природу та її значення.

На початку роботи психолог розповідає про себе, знайомить з особливостями організації групової роботи під час занять.

Інформаційно-просвітницька частина

«Чому і від кого треба охороняти природу»

Ключові поняття: природа, природні ресурси, втручання людини, людська діяльність, забруднення, завдання по охороні природи.

Практична частина

«Чи знаєте ви, який чудовий світ живої природи і як добре може жити людина в гармонії із природою? Від нас із вами залежить, щоб вода, повітря, ліс і земля залишилися чистими, справжніми джерелами існування. Ми отримуємо задоволення, коли дивимося по телевізору цікаві екологічні фільми («Великі річки світу» тощо) або передачі про живу природу (канали «Дискавері», «Animal planet»). Ще більше приносить нам задоволення безпосереднє спілкування з природою: догляд за рослинами і тваринами, спостереження за природними процесами і явищами. А чи всі усвідомлюють, що ми з вами – частина природи?

Чи правильно ми поводимо себе в природі, адже неправильною поведінкою ми можемо нашкодити природі. Щоб цього не трапилося, ми маємо засвоїти правила поведінки в природі, навчитися екологічної грамотності, тобто володіти інформацією про середовище свого існування, співчувати, розуміти та діяти так, щоб берегти й збагачувати природу, бо один із найголовніших законів природи: «Усе взаємопов'язане з усім».

1. Вправа «Розділи мою радість зі мною!»

«Ми починаємо нашу роботу зі знайомства. Зараз кожен з вас оформить собі

візитну картку, на якій потрібно вказати своє ім'я. У подальшому ми будемо звертатися один до одного по іменах.

У вас 3 хвилини для того, щоб ви зробили свої візитки і підготувалися до знайомства. Потім вам дається 5 хвилин, щоб підійти до якомога більшої кількості учасників, привітатись один з одним, починаючи діалог словами: «Привіт, розділи мою радість зі мною...». Під час привітань вам потрібно розповісти партнерові про свою радість. Краще, якщо кожного разу це буде нова радісна звістка. Спробуйте пригадати щось з останніх подій, які були вам приємні і радісні. Наприклад, «Привіт, Макс, я хочу тобі сказати, що мені вдалося помиритися з другом».

Психологічний коментар. Це найперша вправа тренінгу і вона повинна допомогти учасникам налаштуватися на уважне ставлення одне до одного. Вже з цієї вправи члени групи повинні зрозуміти, що основний принцип, що допомагає зрозуміти себе та інших, – це увага до людини.

2. Вправа «Встановлення правил роботи в групі»

Психолог пропонує встановити певні правила поведінки під час тренінгу.

Орієнтовний перелік правил: щирість у спілкуванні; активна участь; не запізнюватися; говорити коротко; один говорить – усі слухають; не кепкувати.

Правила записують на аркуші паперу усі учасники, а потім вивішують на фліп-чарті. Учасники тренінгу дотримуються цих правил протягом усіх занять.

Рекомендації ведучому. Ви детально пояснюєте учасникам ці правила, даєте вичерпні відповіді на всі питання. Після цього обговорюються пропозиції про зміну правил або додавання нових. Під час обговорення правил ви даєте можливість висловитися бажаючим, вислуховуєте всі пропозиції і зауваження та проводите їх обговорення. Остаточно узгоджені і прийняті правила є законом для роботи групи.

3. Діагностика

«Всі ми знаємо, що лише дбайливе ставлення до всього живого на Землі дозволяє людині залишитися Людиною (з великої літери). Важко уявити людину, яка любить своїх близьких, поважає закони, захоплюється мистецтвом, і при цьому байдужа до світу живої природи, її краси і гармонії, а тим більше жорстока по відношенню до тварин. У цьому проглядається природний зв'язок світу природи і світу душі людини. Тому ви маєте можливість проаналізувати свої взаємини з навколишнім середовищем». Починається діагностична робота (додаток 1).

4. Вправа «Очікування групи»

Учасники отримують невеличкі аркуші, на яких вони пишуть, що очікують від тренінгу. Після цього кожен учасник оголошує свої бажання та прикріплює свій аркуш на підготовлений плакат із зображенням символічного піщаного годинника (у верхній частині плакату). Психолог підсумовує сказане дітьми.

5. Вправа «Проблеми природи та екології»

Подумайте і запишіть, які проблеми є на сьогоднішній день в природі та екології. На заздалегідь заготовлений ватман наклеюються стікери з проблемами. Під час обговорення проблеми діляться на 2 групи: ті, які людина може змінити або вирішити, і ті, які є необоротними.

6. Вправа «Допомагаючи природі»

Заперечувати помилки - це подвійна помилка.

Арабське прислів'я

«Подумайте над своїм ставленням до навколишнього нас природі. Що ви любите? Ліс? Море? Чому? Які почуття ви переживаєте, коли буваєте у ваших улюблених місцях? Напевно, бажання, щоб було так завжди. А тепер скажіть самі собі, як ви ставитеся до природи, до тих же улюблених місць? Чи завжди ваш візит закінчується безслідно, наприклад, для лісу? Не залишаєте після себе сміття, консервні банки, поліетиленові пакети або ще гірше – зламані кущі і гілки дерев?

А що ви зробили у своєму житті, щоб трохи допомогти природі? Чи посадили ви хоч одне дерево? Зробили хоч одну годівницю для птахів на час зимівлі? Ваші роздуми запишіть. Потім ви зможете поділитися з групою своїми думками».

Психологічний коментар. Для більш глибокої і ефективної роботи під час вправи потрібно включити спеціальну «екологічну» музику, яка передає звуки живої природи, шум моря, грім, шум дощу і вітру. Доцільно протягом цього курсу використовувати саме таку музику. Вона допомагає створити настрій.

7. Вправа «Закінчи речення» (виконується по колу)

Учасники мають закінчити речення «Сьогоднішнє заняття допомогло мені

зрозуміти, що...».

8. Вправа «До побачення»

Учасники стають у коло, і, міцно тримаючись за руки, говорять один одному: «Дякую тобі за заняття. До побачення».

Заняття 2

Тема: «Людина у світі природи»

Мета: ознайомити з поняттями «екологія», «здоров'я», «здоровий спосіб життя»; показати взаємозв'язок між здоров'ям і екологією; виховувати ціннісне ставлення до себе і світу природи.

Інформаційно-просвітницька частина «Екологія та здоров’я людини»

Ключові поняття: екологія, здоров’я, «екологічно хворе» оточуюче середовище, вплив забруднення оточуючого середовища на здоров’я людини.

Практична частина

1. Вправа «Розділи мою радість зі мною» (див. заняття 1)

2. Екологічна гра «Павутиння»

Ведучий і діти утворюють коло; у них у руках картки із написами «повітря і дим», «річка і бензин», «місто і сміття», «ліс і пожежа», «хлібне поле і хімічні речовини», «клас, що провітрюється», «щеплення в медичному кабінеті школи», «екологічна акція «Природі – природну чистоту» тощо. Розкручуючи клубок, психолог починає гру словами: «Здоров'я людини буде збережено, якщо...». Він передає клубок першій дитині, яка використовуючи тему свого малюнка, має продовжити висловлену думку. Утримуючи нитку, дитина віддає клубок психологу. Повторюючи речення і утримуючи нитку, психолог дає клубок іншій дитині. Під час гри з ниток утворюється «павутиння», що демонструє взаємозв'язки між станом компонентів довкілля та здоров'ям людей.

Варіанти висловлених думок: «...повітря буде менше задимленим»; «...у наші річки не буде потрапляти бензин, інші шкідливі речовини»; «...у місті буде менше сміття», «...не будуть знищуватися ліси», «...наші хлібні поля будуть чистими», «...у школах завжди всі класи будуть прибрані та провітрені», «...щеплення проти хвороб дітям буде зроблено вчасно», «...люди будуть піклуватися про чистоту природи».

3. Екологічна гра «Вчимося відповідати за здоров'я планети Земля»

Ведучий. «У всіх нас спільний дім – планета Земля. Кожен день життя сповнений турбот. Щодня ми відчуваємо відповідальність за когось або за щось: за батьків, друзів, за навчання, за тварин, яких приручили. За що ти несеш відповідальність? А чи відчуваєш ти себе відповідальним за те, що відбувається з річками, лісами, полями? Чи це тебе зовсім не хвилює? А чи дійсно ми з вами повинні нести відповідальність за планету Земля? Давайте подумаємо разом».

Хід гри. У одній частині аркуша, розділеному вертикальною лінією навпіл, діти пишуть свої аргументи чому вони не повинні відповідати за Землю (це проблема дорослих; проблема, що потребує розв'язання на державному рівні тощо). В іншій частині аркуша вони пишуть чому повинні нести відповідальність за всю Землю і за те, що відбувається з її природою (ми всі діти Землі; будь-які наші дії мають свої наслідки для планети тощо).

Ведучий тримає в руках м'яч – «земну кулю» і говорить: «Я – планета Земля. Мої ліси засихають, ріки забруднені, зменшується кількість рослин і тварин, люди руйнують мої надра. Я – твоя друга мати, мої поля і ліси годують тебе, моє тепло зігріває тебе. Я захворіла, мені потрібна термінова допомога. Якщо помру я, разом зі мною помре все живе. Допоможи мені». Ведучий кидає м'яча одному з учасників, який має відповісти: «У тому, що трапилося з тобою, я не винен. Я не можу тобі допомогти, тому що...» (називає одну з причин).

Після того, як кожен учасник гри висловить свою думку, він повертає м'яча ведучому, який змінює завдання. Тому, отримуючи м'яча учасник гри має сказати: «Так, я теж відповідальний за те, що трапилося із тобою, моя провина в тому, що я... І я хочу допомогти природі тим, що...».

Закінчивши гру, всі учасники разом піднімають над головою м'яча (імпровізовану «земну кулю») і уявляють Землю відродженою й здоровою. Це сприяє усвідомленню того, що всі люди (і дорослі, і діти) несуть відповідальність за планету та її «здоров'я» – природну рівновагу.

Запитання до учасників (розвиток вмінь рефлексії): «Що ти відчуваєш, відмовляючи Землі в допомозі?», «Як ти почувався, коли виявляв готовність

допомогти планеті?»

4. Вправа «Закінчи речення» (див. заняття 1)

5. Вправа «До побачення» (див. заняття 1)

Заняття 3

Тема: «Тренування тактильного, зорового та слухового аналізатора»
  1   2   3   4   5   6

Схожі:

«ЛЬВІВСЬКИЙ ОБЛАСНИЙ ЦЕНТР ЕКОЛОГО-НАТУРАЛІСТИЧНОЇ ТВОРЧОСТІ УЧНІВСЬКОЇ МОЛОДІ»

«ЛЬВІВСЬКИЙ ОБЛАСНИЙ ЦЕНТР ЕКОЛОГО-НАТУРАЛІСТИЧНОЇ ТВОРЧОСТІ УЧНІВСЬКОЇ МОЛОДІ»

Конкурсу школярів
«ЛЬВІВСЬКИЙ ОБЛАСНИЙ ЦЕНТР ЕКОЛОГО-НАТУРАЛІСТИЧНОЇ ТВОРЧОСТІ УЧНІВСЬКОЇ МОЛОДІ»
«ЛЬВІВСЬКИЙ ОБЛАСНИЙ ЦЕНТР ЕКОЛОГО-НАТУРАЛІСТИЧНОЇ ТВОРЧОСТІ УЧНІВСЬКОЇ МОЛОДІ»
Львівщини басейну Дніпра проведений обласний етап дитячої еколого-краєзнавчої естафети,,Малі ріки – життя України” на який були представлені...
Від 09. 09. 2013 року №164 Керівникам органів управління
«ЛЬВІВСЬКИЙ ОБЛАСНИЙ ЦЕНТР ЕКОЛОГО-НАТУРАЛІСТИЧНОЇ ТВОРЧОСТІ УЧНІВСЬКОЇ МОЛОДІ»
«ЛЬВІВСЬКИЙ ОБЛАСНИЙ ЦЕНТР ЕКОЛОГО-НАТУРАЛІСТИЧНОЇ ТВОРЧОСТІ УЧНІВСЬКОЇ МОЛОДІ» НАКА З
Всеукраїнського конкурсу учнівської молоді «Мій рідний край – моя земля» за номінаціями: «на кращу навчально-дослідну земельну ділянку»,...
Конкурс є ресурсним і розглядається як джерело пошуку інновацій в...
Львівський обласний дитячий еколого-натуралістичний центр 25 березня 2011 року проводить обласний етап ІІ Всеукраїнського конкурсу...
НАКА З
Відповідно до річного плану роботи КЗ ЛОР «Львівського обласного центру еколого-натуралістичної творчості учнівської молоді», в області...
УКРАЇНА ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ ОБЛАСНИЙ ЦЕНТР НАУКОВО – ТЕХНІЧНОЇ ТВОРЧОСТІ УЧНІВСЬКОЇ МОЛОДІ
Доводимо до Вашого відома, що Національний центр аерокосмічної освіти молоді ім. О. М. Макарова оголошує набір до заочної аерокосмічної...
ОБЛАСНИЙ ЦЕНТР ТУРИЗМУ, КРАЄЗНАВСТВА ТА ЕКСКУРСІЙ УЧНІВСЬКОЇ МОЛОДІ
Миколаївський обласний Центр туризму, краєзнавства та екскурсій учнівської молоді 25 квітня 2012 року об 11. 00 проводить фінал обласного...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка