|
Скачати 130.76 Kb.
|
Урок Доброти і Милосердя Мета: Навчальна; І) Дати визначення поняттю "Добро". Розливальна: 2) Навчити дітей творити Добро, радуватися за інших, сприймати чужий біль, як свій. Виховна: Виховувати в собі милосердя, добре ставлення ло оточуючого світ, до жінки, до інвалідів, до слабших за себе. Епіграфи: "Краса врятує світ" (М. Ф. Достоєвський) " Бути добрим до кожної травинки ніжної..." (Є. Євтушенко) "Добро все переможе" (Народна мудрість) На дошці записи: 1) Усе позитивне в житті людей, що відповідає їхнім інтересам, Добро бажанням, мріям, благо.
Зло 2) Нещастя, лихо, горе 3) Почуття роздратування, гніву, досади, розлюченість. (Великий тлумачний словник сучасної української мови) (В. Г. Бусел) На дошці: “Милосердя - щиросердність, співчуття, готовність робити добро всякому, любов на ділі, здатність відгукнутися на чужий біль. Людям милосердним притаманне співчуття по відношенню до сироти, інваліда, тяжко хворої людини, людини похилого віку, людини, що потрапила в біду”. ("Тлумачний словник" В. І. Даля). Діти! Добрий День!
Дорогі діти! Сьогодні у нас незвичайний урок - Урок Доброти і Милосердя. Мета: 1 завдання: Дати визначення поняттям "Добро", "Зло", "Милосердя", розвивати в собі ці якості: 2 завдання: навчатися творити. Добро, радіти за інших, сприймати чужий біль, як свій. 3 завдання: Виховувати в собі Милосердя, добре ставлення до оточуючого світу, до жінки, до інвалідів, до слабших за себе. Епіграфи до нашого уроку: "Краса врятує світ" (Ф.Достоєвський) (Епіграф - це вислів, який передає головну думку уроку) "Бути добрим до кожної травинки ніжної" (Є. Свтушенко) "Добро все переможе" (Народна мудрість) Народна мудрість віддзеркалює істину. Народ ніколи не помиляється. Відтак, почнемо розкривати велику таємницю природи Добра. Перед Вами таблиця. На ній Ви бачите слова, які мають різне значення: любити, сподіватися, шана, ненависть, байдужість, біль, повага, злагода, хороший, тривога, ніжність, сумний, хвороба, справедливість, війна, кров. Завдання: Знайдіть спочатку слова, які символізують Добро: А тепер слова, які символізують Зло. Молодці: інтуїтивно Ви правильно визначили значення слів. Ми зробили 1 крок до визначення поняття Добро. Давайте кожен із Вас скаже, як він уявляє Добро.
Отже, це категорія не матеріальна, а духовна. Вона стоїть поряд з такими поняттями, як Душа, Дух.
До дошки запрошується художники. Завдання: намалювати сонечко, щоб воно було добрим.
Отже, Добро - це духовна категорія, ЇЇ не можна торкнутися, понюхати, посмакувати, Добро можна тільки відчути: це ласкаве, добре, ніжне ставлення, це готовність допомогти в скрутну хвилину, це любов до оточуючого світу. Це те, що заставляє нас радіти, любити, співчувати. А тепер звіримо свої знання про Добро зі словником. 2 Завдання: Давайте поговоримо про Добро більш конкретно. Де найяскравіше світять зорі, де ми робили перші кроки, де у нас були перші відкриття, перші розчарування?
найдобріші очі, найкрасивіші коси, найласкавіші в світі руки? Уважно послухайте оповіданнячко: Маленька дівчинка приїхала з мамою у велике місто. Пішли вони на базар. Мама вела доньку за руку. Дівчинка побачила щось цікаве. На радощах заплескала в долоні. І загубилася в юрбі. Загубилася і заплакала:
Знов усміхнулися люди. Питають:
Пішли люди і оголосили по радіо: "Загубилася дівчинка. У її мами найдобріші очі, найкрасивіші коси, найласкавіші в світі руки?". Запитання: А чому вона знайшлася? (Тому, що вона єдина), а) А як Ви відноситеся до своєї мами? Чи завжди слухаєте її? Висновок: Мама дала нам життя. Вона нас жаліє, коли ми поранимо пальчик, вона недосипає ночей, коли ми хворіємо, вона завжди піклується про нас, навіть тоді, коли ми виростемо і станемо дорослими. Отже, віддячте мамі своєю Добротою, щоб у неї менше було сивих волосинок. (Робота в парах). Закінчіть речення: "Мені добре, коли..." "Бути Милосердним - це ..." б) А хто Вас любить дуже-дуже, навіть іноді більше, ніж мама, захищає Вас від злого в світі, пече смачні пиріжки і кладе в свята під подушку подарунок? Святковий обід Ніна живе у великій родині. В неї мати, батько, два брати, дві сестри і бабуся. Ніна в родині найменша, їй восьмий рік. Бабуся найстарша: їй уже вісімдесят два. Коли сім'я обідає, в бабусі тремтять руки. Несе вона ложку до рота, ложка тремтить і з неї капає на стіл. Незабаром у Ніни день народження. Мама сказала, що на її іменини буде в них святковий обід. На обід Ніна запросить своїх подруг. Ось і гості прийшли. Мама накриває стіл білою скатертиною. А Ніна думає: "Це ж і бабуся за стіл сяде. А в неї руки тремтять... Подруги сміятимуться. Розкажуть потім у школі: “В Ніниної бабусі руки тремтять”. Ніна тихенько каже:
Катруся відчула як до горла підкотилася грудка, і їй стало важко дихати. Вона відійшла до одинокої тополі на краю шкільного подвір'я і заплакала. - Чого ти, Катрусю, плачеш? - почула вона тихий, ласкавий голос. Підводить голову – Костик, мовчазний хлопчик, що сидить за останньою партою. - Наш тато одужав, - каже, схлипуючи, Катруся, - Ой, як здорово! - зрадів Костик. - Біля нашого дому в бору зацвіли проліски. Зайдемо після уроків до нас, нарвемо і понесемо вашому татові. Якби хто знав, як було радісно на душі у Катрусі. Запитання: Чому ж так радісно було на душі у Катрусі? Висновок: Бути добрим - це не тільки здатність допомагати, поспівчувати. Бути добрим - це здатність радіти чужим радощам, успіхам, сприймати чужу радість, як свою. (Звучить пісня "Бути добрим"). Добрим бути просто чи не просто? Не залежить доброта від зросту, І дитина робить добру справу. Як не кине друга на поталу. Як людей полюбиш, пошануєш, Силу для Добра в душі відчуєш. І закрутиться земля скоріше. Якщо разом станемо добріші. Доброта з роками не старіє, Доброта від холоду зігріє І якщо вона як сонце світить. То радіють І дорослі й діти. Дорогі діти! Давайте зараз заглянемо у свою душу і дамо відповідь на таке питання: чи завжди наші слова відповідають вчинкам? Що красномовніше говорить про здатність творити добро - красиве слово, не підкріплене ділом, чи конкретна справа? Зараз послухаємо оповідання "Сьома дочка". Сьома дочка Було в матері сім дочок. Ось поїхала мати в гості до сина, а син жив далеко-далеко. Повернулася додому аж через місяць. Коли мати ввійшла до хати, дочка одна за одною стали говорити, як вони знудьгувалися за матір'ю. - Я скучила за тобою, немов ластівка за сонячним промінням. - сказала перша дочка.
А сьома дочка нічого не сказала. Вона роззула матусю і принесла їй води у ночвах - помити ноги. Запитання: Хто найбільше любив свою матір? Висновок: Добро - дієве. Воно любить конкретні справи. Керуйтеся в своєму житті принципом: "Як найменше красивих фраз, як найбільше красивих справ". Ми тільки що поговорили на тему: "Добро і сім'я ", де сказали, що сім'я - це маленька спільність рідних по крові людей. А якщо взяти багато сімей і з'єднати їх, то це буде вже народ. З давніх-давен народ збирав перлини мудрості, які передавалися із уст в уста. Є в народній скарбниці і прислів'я про Добро та Зло. (Робота в групах). Завдання: Перед Вами конверти, в яких Ви знайдете, слова про Добро. Ви повинні складати з цих слів речення - тобто прислів'я про Добро. Той, хто зробить це першим, отримає приз. Цим не обмежуємося скарбниця української народної творчості про Добро і Зло. Зачитую прислів'я, що записані на дошці:
Про Добро ми поговорили. А поняття, яке стоїть пліч-о-пліч з Добром, називається - Милосердя. Давайте пізнаємо природу цього слова. Як ви думаєте, що воно означає? Зачитую визначення з словника Даля В. поняття "Милосердя". Розповідаю про історію виникнення організації "Червоний Хрест", принципи діяльності. Випробування. Діти розв'язували задачу. Стояла тиша. Раптом в двері хтось постукав. В клас зайшов директор і сказав: "Привів нову ученицю". Всі побачили маленьку ученицю. Тридцять пар очей дивилися на нову школярку. Дівчинка була горбатою. В учителя забилося серце. Він дивився в очі школярам, сам відчував, що в його очах - молитва: Хай не побачить дівчинка в ваших поглядах, дорогі діти, ні подиву, ні насмішки. В дитячих очах учитель побачив радість: приїхала нова учениця. Вони дивилися тільки в очі - і ласкаво посміхалися. Учитель сказав: "Її звати Оля. Вона приїхала до нас здалеку. Хто у ступить їй місце за першою партою? Бачите, яка вона маленька". Всі шість хлопчиків і дівчаток, які сиділи за 1-шою партою, підняли руки і стали просити: "Я перейду..." Оля сіла за 1-шу парту. Питання: Як ви гадаєте: клас витримав випробування? Висновок: Бути добрим - це бережливо ставитись до слабших за себе, до інвалідів, розуміючи, що здоров'я - це божий дар і ми не повинні хизуватися ним перед слабішими за себе. Здорова і красива фізична оболонка не завжди свідчить про духовне багатство і душевну красу, а в немічному тілі може бути багатий внутрішній зміст, любов до оточуючих, милосердне ставлення до інших. "Не будьте байдужими, байдужість смертоносна для душі" (М. Горький). Діти! Ми поговорили про відношення до найближчих людей – батька, матері, бабусі, про відношення до слабших за себе та інвалідів, а тепер давайте поговоримо про відношення до братів і сестер наших молодших - тварин, які є частинкою природи, і теж мають серце, очі, вуха, відчувають тепле ставлення до себе. Запитання: Як Ви розумієте вислів, написаний на дошці: "Захистіть дітей і тварин. У них немає права голосу, у них немає права вибору". Послухаємо оповідання: "Посиротив". Юрко прийшов до школи з рогаткою. До уроків було ще чимало часу. Він сів під кущем бузку й став дивитися на горобців, що весело цвірінькали, плигаючи з гілки на гілку. Враз всі горобці знялися й кудись полетіли. Залишився один. Він цвірінькав тихо і ласкаво. Потім став дзьобиком чистити пір'ячко. Юрко націлився з рогатки й пустив у нього камінець. Юркові стало страшно: "Невже це я зробив?" - по -думалось йому. Тут відчув, як хтось поклав йому руку на плече. Панас Іванович відхилив гілку, і Юрко побачив на бузковій гілці горобине гніздо. З нього виглядало п'ятеро пташенят. Голі, безпомічні, вони жалібно пищали, роззявляли дзьобики.
Іванович. - А якби з твоєю мамою хтось таке вчинив... Юрко стояв блідий і мовчазний.
Уночі Юрко майже зовсім не спав. Йому ввижалися пташенятка, що роззявили дзьобики й жалібно пищали, гукаючи матусю. Запитання: Як Ви оцінюєте вчинок Юрка? Що керувало ним, коли він вбив пташку? Висновок: Людина на те і людина, щоб оцінювати і зважувати свої дії і вчинки. Часто людська легковажність і байдужість стає причиною страждань і невлаштованості "братів наших молодших". Отже, не будьте байдужими. Пам'ятайте, що всі ми - діти Космосу і ми народжені для того, щоб плекати Добро. А тепер давайте уважно прослухаємо випадок, який дійсно відбувся з моїми знайомими дітьми в реальному житті. Ви пішли в ліс. В лісі було дуже красиво. Клас підійшов до галявини, де росли білі ромашки. Один із хлопчиків так сподобав галявину, що пірнув у це царство квітів і покачався по квітах. Дівчинка Катя подумала, що треба нарвати для мами букет ромашок, адже завтра у мами день народження. Тільки Коля обережно підійшов до галявини, де росли білоголові красуні, і в захваті подивився на них, не ступивши ні кроку на галявину. Запитання: Хто з дітей найбільше любить красу, природу? Зробіть власний висновок. Запитання: А тепер скажіть чи все красиве —добре? (Мухомор) Оповідання: "Краса і повторність" На сонячній галявині живе красуня - Краса. У неї багато-багато квітів. Які тільки є в світі квіти - всі ростуть у неї на галявині. Коли тихі сутінки опускаються на землю і живе лягає спати, Краса іде до людей. Заходить в будинок, підходить до сплячої людини, кладе в головах квітку... Якщо людина спить чутливо, вона чує прихід Краси, просипається, бере квіточку, милується нею. І ця людина вже щаслива. А якщо людина спить так, що не чує ні завивання вітру, ні гуркоту грому, вона ніколи не бачить подарунка Краси. Тому що слідом за Красою іде від будинку до будинку потворність. Це жахлива істота. В її злих очах ненависть і презирство до людей. Вона живе десь в смердючому болоті. Хто не відчував Краси, не проснувся, не взяв квітку, не замилувався нею - вона до того і заходить, бере квітку і подає, - ніби яструб пташину, яка випала з гнізда. І сон людини, до якого прийшла Потворність, робиться важким і тривожним. Сняться йому голі віти дерев І засохле поле. Діти, скажіть, будь-ласка, чому існує Краса і потворність? Висновок: Однією з ознак Доброти є вміння бачити, сприймати і цінувати красу, все красиве в оточуючому світі. Все красиве від Любові, від Добра, все потворне від людської байдужості, заздрості, злоби. А тепер послухайте оповідання про красиве і корисне. Хризантема і цибулина. Недалеко від хмари росла Хризантема. На спаді літа вона зацвіла ніжним, рожевим цвітом і милувалася своєю красою, її квіти шепотіли: "Які ми красиві..." А поруч з Хризантемою росла Цибулина. Ну, звичайнісінька цибуля. На спаді літа Цибулина доспіла, зелене пір'я зів'яло, й від неї відгонило гострим духом. Хризантема зморщила носа й каже:
Хризантема аж танула від утіхи. Потім жінка нахилилася, вирвала Цибулину, роздивилася й вигукнула:
Хризантема нічого не могла збагнути. Вона собі думала: "Невже й Цибулина може бути гарна?" Запитання: А ви як думаєте? Може бути гарною цибулина? Висновок: Запам'ятаймо, що все, що нас оточує - це багатство, яке треба берегти і примножувати. В природі все доцільне: і цибулина, і будяк, і лопух по-своєму красиві, їх краса, може, не така яскрава, як краса хризантем, троянд, але вона не менш приваблива. Запитання: А яку квітку ми називаємо квіткою сонця? (Соняшник). Отже, на прощання я хочу прочитати оповідання про небесне світило, яке є прообразом Доброти, Світла і Любові. Квітка сонця. На високому стеблі росте велика квітка із золотистими пелюстками. Вона схожа на сонце. Тому і називають квітку соняшником. Спить уночі соняшник, схиливши золоті пелюстки. Та як тільки сходить ранкова зоря, пелюстки тремтять. То соняшник жде сходу сонця. Ось уже сонце викотилося з-за обрію. Соняшник повертає до нього свою золоту голівку і дивиться, дивиться на червоне вогняне коло. Усміхається соняшник до сонця, радіє. Вітає його:
Висновок: Сьогодні ми говорили про Добро і Милосердя. Ви збагатилися знаннями про Добро. Хотілось би, щоб після цього уроку кожен з вас осмислив свою життєву позицію і став добрішим, кращим, досконалішим. Ми повертаємося до нашого доброго сонечка, що Ви намалювали на дошці, і виконуємо таке завдання: Напишіть над кожним промінцем сонечка риси доброї людини: Золоте правило:
А я бажаю Вам успіхів у постійній роботі над собою. Хай множаться зерна Добра в Ваших душах. А тепер давайте зробимо коло Дружби, мої маленькі частинки Сонця і заспіваємо пісеньку: "Хай завжди буде Сонце". (Учні і всі присутні беруться за руки і співають пісню “Хай завжди буде Сонце”). |
Будемо не байдужі до чужого горя Мета. Виховувати в учнів почуття чуйності, доброти, милосердя, поваги до людей з обмеженими вадами |
Поспішаймо творити добро” Мета: виховати в учнів почуття чуйності, доброти, милосердя, поваги до своїх батьків, старших людей; викликати співчутливе ставлення... |
Урок милосердя Мета. Виховувати почуття любові до ближнього. Формувати в учнів чуйність, доброту, милосердя. Переконати учнів в тому, що від того,... |
Засідання клубу «Наше майбутнє в наших руках» Мета Мета: ознайомити учнів зі шкідливим впливом на організм людини тютюну, алкоголю; навчити підлітків аналізувати й пізнавати себе;... |
ТЕМА: Любов Пономаренко "Гер переможений" Т художнього твору, його проблематику; спонукати грамотно висловлювати власні думки, коментувати епізоди твору, надавати оцінку вчинкам... |
Тема. Любов Пономаренко «Гер переможений». Наскрізний гуманістичний... Різних часових площин; засвоїти термін «Новела»; розвивати аналітичне мислення; збагачувати словник учнів; формувати їх світогляд,... |
Тема уроку: Милосердя – дзеркало справжньої людини ( гуманістичний... Обладнання: портрет О. Генрі, ілюстрації та обкладинки до твору, створені учнями, аудіозаписи, газета «Милосердя – дзеркало справжньої... |
Урок презентація Тема уроку «Климко» на учнів; які проекти підготували школярі після прочитання твору (образ Климка, роль художньої деталі) допомогти учням формувати... |
Урок №36 7 клас Тема. Богдан Лепкий. «Цвіт щастя». Прагнення кожної людини бути щасливою Мета «Легендою про щастя», формувати світогляд, кругозір, висловлювати власні роздуми про щастя людини; розвивати творчу уяву учнів, прищеплювати... |
Урок Доброти. 4 клас Тема: «Той, хто творить добро, творить саме життя» Василя Сухомлинського; розвивати уявлення про добро і зло, уміння творити добро у повсякденному житті; виховувати бажання бути добрими,... |