Руденко Валентина Борисівна, завідувач методичного кабінету відділу освіти управління освіти, молоді та спорту Смілянської міської ради
Впровадження інновацій у систему неперервного підвищення кваліфікації педагогічних та керівних кадрів міста (з досвіду роботи методичного кабінету відділу освіти управління освіти, молоді та спорту Смілянської міської ради щодо
Ми маємо справу з найскладнішим, неоціненним, найдорожчим, що є в житті, - з людиною. Від нас, від нашого вміння, майстерності, мистецтва, мудрості залежить її життя, здоров’я, розум, характер, воля, громадянське й інтелектуальне обличчя, її місце і роль у житті, її щастя.
В.О. Сухомлинський
В умовах оновлення змісту та реформування системи освіти пріоритетним напрямом діяльності методичних служб є підготовка керівних і педагогічних працівників до реалізації сучасних нововведень, формуваання висококваліфікованих педагогічних кадрів.
На розв’язання означеної проблеми спрямована і діяльність методичного кабінету відділу освіти управління освіти, молоді та спорту Смілянської міської ради, який є навчальним, інформаційно-методичним та координуючим центром безперервного підвищення кваліфікації педагогічних кадрів міста і працює над реалізацією проблемного питання «Підвищення результативності і якості навчально-виховного процесу, вдосконалення професійної майстерності педкадрів шляхом впровадження гуманної педагогіки, інноваційних технологій навчання і виховання школярів».
Ефективному розв’язанню цієї проблеми сприяє оптимальний вибір стратегії формування системи організації методичної роботи, основними напрямками якої є:
організація підвищення фахової майстерності педагогічних працівників;
формування професійної культури педагогічних та керівних кадрів у міжкурсовий період;
модернізація форм, змісту підготовки та розвитку професійної компетентності педагогічних і керівних кадрів, підготовка їх до роботи в сучасних умовах;
здійснення постійного моніторингу показників роботи закладів освіти та педагогічних працівників для вчасного коригування та прийняття управлінських рішень щодо удосконалення їх діяльності;
вивчення, апробація та впровадження в практику роботи перспективного педагогічного досвіду, наукових ідей, нових технологій навчання та виховання;
організація дослідно-експериментальної роботи в закладах освіти;
експертна оцінка якості та результативності роботи педагогічних працівників та організації навчально-виховного процесу в закладах освіти;
організація та проведення представницьких педагогічних заходів;
створення умов для навчання і розвитку обдарованої молоді;
координація діяльності методичних кабінетів дошкільних, загальноосвітніх та позашкільних закладів освіти.
У місті створено цілісну інтегровану систему методичної роботи, що спрямована на розвиток професійної компетентності, стимулювання самоосвіти та творчих пошуків кожного педагога.
Професійне становлення педагогічного працівника методисти методичного кабінету розглядають як послідовний, відкритий у просторі і неперервний у часі процес, який має забезпечувати кожному вчителю таке навчання, яке б дало змогу підвищити професійну кваліфікацію, виходячи з власних потреб і вимог суспільства, сприяти загальному розвитку особистості.
Пріоритетними принципами організації та функціонування методичної роботи, як системи, щороку визначається:
діагностичний підхід до організації методичної роботи;
системність у роботі;
неформальність
практична та адресна спрямованість;
толерантність та партнерство;
самореалізація особистості та розвиток її творчого потенціалу.
Організація методичної роботи за таких принципових підходів дає можливість створити оптимальні системи організаційного та методичного забезпечення, професійного розвитку педагогічних працівників у кожному навчальному закладі.
Розуміючи, що творчу особистість може навчити і виховати тільки творча особистість і сьогоднішні нестандартні діти вимогливі до свого наставника, що спонукає вчителя до творчості, підвищення фахової майстерності, змушує відкидати застарілі, знаходити нові, більш досконалі методи практичної реалізації вимог часу. То ж розвиток творчих здібностей учителів у системі методичної роботи – може бути досягнутий лише тоді, коли сама робота буде творчою.
Однією з особливостей сучасної освіти є співіснування двох стратегій організації навчання – традиційної та інноваційної.
Поняттям «інновація» позначають нововведення, новизну, зміну, введення чогось нового. Стосовно педагогічного процесу інновація означає введення нового в цілі, зміст, форми і методи навчання та виховання; в організацію спільної діяльності вчителя і учня, вихованця. Педагогічні інновації - це результат творчого пошуку оригінальних, нестандартних рішень різноманітних педагогічних проблем. Як свідчить наука, інновації самі по собі не виникають, вони є результатом наукових пошуків, передового педагогічного досвіду окремих учителів і цілих колективів.
Однією із таких форм щодо формування творчої особистості педагога, підсилення його практичного напряму самоосвіти є місячник педмайстерності, який щороку проводиться у лютому-місяці. Кожен заклад по–своєму підходить до підготовки та його проведення. Проте спільним є те, що у закладах упродовж місяця проводяться:
відкриті уроки, заняття;
нетрадиційні форми методичної роботи;
творчі звіти;
конкурси, конференції, ділові та рольові ігри тощо.
У цьому навчальному році місячник педагогічної майстерності присвячувався 95-річниці від дня народження В.О.Сухомлинського.
Використанню інформаційно-комунікаційних технологій педпрацівниками міста, слугувало організоване методичним кабінетом за участю міжшкільного навчально-виробничого комбінату їх навчання. Для цього проведено ряд практичних семінарів. .
Переконалися, що заохоченню вчителів до активної творчої діяльності сприяють конкурси професійної майстерності, які щороку проводимо у нашому місті. Крім конкурсу «Учитель року» проведені:
«Зірка позашкілля»
«Вихователь року»
«Музичний керівник дошкільного навчального закладу»
Цього року проведено конкурс «Учитель-логопед».
Розуміючи, що основу інноваційних процесів в освіті складають дві важливі проблеми педагогіки - проблема вивчення, узагальнення і поширення передового педагогічного досвіду та проблема впровадження досягнень психолого-педагогічної науки в практику. Для цього методичним кабінетом організовано проведення методичних мостів та творчих зустрічей.
Як результат, керівники навчальних закладів побували у навчальних закладах Кіровограда, Києва, Полтави, Золотоноші, Умані, Шполи, Сахнівки та Корсунь-Шевченківського району; заступники директорів- у Шевченківській школі-інтернаті, Сахнівці, 28 та дев’ятій школі Черкас.
Учителі початкових класів відвідали заклади Білої Церкви, гімназію № 31 Черкас, майстер-клас в Опішні Полтавської області; вчителі географії – с. Іваньки Маньківського району; фізичної культури та захисту Вітчизни – Тернівську школу Смілянського району, виставку «Олімпійське сузір’я» у Черкаському краєзнавчому музеї; учителі історії та правознавства – заклади Чигиринського, Завенигородського району.
Ми приймали й у себе гостей із Черкас, Золотоноші, Корсунь-Шевченківського, Драбівського районів тощо.
Шукаємо нове та цікаве і за кордоном. Активно здійснюють міжнародне співробітництво школа №3-колегіум, гімназія, ліцей із закладами освіти Польщі, Чехії, Австрії. Спільна участь у проектах, обмін делегаціями дають поштовх до впровадження нового.
Важливу роль у підвищенні теоретичних аспектів освітньої діяльності освітян відіграє залучення науковців до участі у формах методичної роботи. На семінарах керівників навчальних закладів побували і виступили І.Бех, Єрмаков, С.Кириленко. Учасниками семінару керівників загальноосвітніх та позашкільних навчальних закладів були головний редактор «видавництва «Коза-диск» Алєксєєнко К.В. та головний редактор експертної правової системи «Експертус. Школа» Третяк В.О. Семінар для учителів інформатики щодо впровадження курсу з інформатики «Шукачі скарбів» було проведено за участю автора програми О.В.Коршунової.
Тісною є співпраця учителів із службами міськвиконкому, організаціями, закладами. Налагоджується співпраця навчальних закладів із школами сільської місцевості, вищими навчальними закладами. Особливо тісною є співпраця учителів суспільних предметів міста (методист Нестропа Т.Б.) із краєзнавцями Черкаського національного університету імені Б.Хмельницького щодо проведення науково-практичних конференцій; бібліотекарів (методист Добжанська О.О.) - з центральною міською бібліотекою ім. Олени Журливої. Відбувся семінар на тему «Сучасні бібліотеки: новий погляд, значення і рух», у ході якого шкільні бібліотекарі ознайомилися із цікавими формами проведення заходів, індивідуальної роботи з користувачами, дізналися про деякі бібліотечні проекти та результати участі у ньому.
Методичний кабінет, шукаючи нові форми підвищення майстерності педагогічних працівників, надає перевагу інтерактивним формам.
У чому ми бачимо переваги інтерактивних форм роботи? Вони:
сприяють розвитку комунікативних умінь і навичок;
позбавляють нервового напруження;
вчать працювати у команді, дослухатись до думки кожного;
дають змогу змінювати форми діяльності, переключати увагу на ключові питання;
здійснювати обмін інформацією, творчими напрацюваннями, досвідом;
сприяють установленню емоційних контактів.
Використання інтерактивних форм передбачає моделювання навчальних ситуацій, проведення ділових та інтелектуальних ігор, бліц-турнірів, методичних панорам, що ефективно сприяє формуванню навичок і вмінь, засобів самоконтролю, самоствердження, створенню атмосфери співробітництва, взаємодії, викликає бажання знаходити нові підходи до навчально-виховного процесу. У практиці методичної роботи активно використовуються ротаційні (змінні) трійки, технологія ситуативного моделювання, мозкові атаки, творчий портрет, педагогічний брифінг, ярмарки педагогічних ідей, презентації творчих надбань, бенефіс учителя-методиста, методичні калейдоскопи тощо.
Активно впроваджуються і нетрадиційні форми проведення методичних об’єднань. Цікавий досвід з означеного питання накопичено методистом методичного кабінету із дошкільного та початкового навчання, методистом вищої категорії Сигидою С.В. Це, зокрема, ділові педагогічні ігри, методичні естафети, методичні аукціони, дискусії, дебати, психолого-педагогічні брейн-стромінги, методичні ринги, методичні посиденьки, тренінги, аналоги телевізійних передач тощо. На деяких формах зупинюся більш детальніше.
Конкурсні або навчально-ділові ігри з учителями початкових класів проведено для перевірки теоретичних знань педагогів та відпрацьовування навичок їх практичного застосування. Під час педагогічного рингу розглянуто питання “Формування ключових компетентностей молодшого школяра”. Тема «Контрольно-оцінювальна діяльність вчителя» розглянута на конкурсній (навчально-діловій) грі «Ерудит»; “Фахова інноваційна діяльність вчителя” –під час проведення методичного марафону, “Його величність Урок» - під час ділової гри – «Уявна подорож Океаном Педагогічних Знань на лайнері»
Цікавими були методичні об’єднання як аналоги телевізійних передач:
Брейн-ринг з теми «Можливості використання персонального комп’ютера вчителем початкової школи»;
Нетрадиційне засідання методичного об’єднання вчителів початкових класів як аналог телевізійної передачі «Найрозумніший» з теми «Інтерактивні технології навчання» та «Найрозумніший вчитель». Аналог телевізійної передачі «Уроки фізичної культури – школа лікаря Комаровського» проведено і з учителями фізичної культури старших класів.
Заслуговує на увагу «Педагогічний КВК» з теми «Уміння вчитися як ключова компетентність молодших школярів», рольова гра «Прес-конференція «Як підготувати дитину до школи?», рольова гра «Суд над ідеєю гуманної педагогіки Ш.О. Амонашвілі», «Телеміст «Компетентністно-орієнтований підхід до навчання учнів початкових класів».
Корисними для вчителів були і психолого-педагогічні тренінги «Методична зустріч з елементами тренінгу «Професійно-особистісний імідж педагога початкової ланки освіти», тренінг-спілкування з теми «Розвиток креативності молодших школярів», тренінгова зустріч «Вчимося ефективної взаємодії у соціальному оточенні» , психолого-педагогічний мозковий штурм «Справжня гуманність. Яка вона?».
Заслуговують на увагу проведені для вчителів математики (методист Бровко Г.В.) майстер-класів у формі «Ток-шоу» «Маю думку», де розглянуто питання «Розвиток обдарованої особистості на уроках математики» та у формі проведення педагогічної майстерні з проблеми «Використання ефективних методів навчання на уроках математики»; для учителів фізичної культури майстер – клас щодо впровадження модуля аеробіки у навчальних закладах.
Свою родзинку мають майстер-класи проведені методистом філологічних дисциплін Маслюк В.М. Цікаво продемонстрували свою майстерність перед своїми колегами учитель світової літератури - Скубенко Т.М. (школа №1); української мови та літератури - Павлик С.Д. (школа №3-колегіум); англійської мови - Іванов С.В. (школа №5).
Цілком практичне спрямування мали майстер-класи вчителів трудового навчання, під час яких вони навчилися виготовляти казковий будиночок із медового тіста, виготовляти пасхальні писанки, обереги із соломки.
Нетрадиційно підходимо до засідання клубу «молодих вчителів «Суцвіття», підготовки резерву кадрів.
Залучаємо педагогів до участі у виставках міського, обласного та всеукраїнського і міжнародного рівнів.
Розуміємо, що ефективність методичної роботи у навчальних закладах міста визначається її змістом. То ж широке коло завдань методичної діяльності постійно удосконалюється, оновлюється. А для того, щоб цей процес був безперервним, методичний кабінет координує діяльність методичних кабінетів навчальних закладів. З цією метою щороку проводиться захист структури методичної роботи в закладах освіти. Дана форма роботи надає можливість володіти інформацією про стан методичної роботи в закладах, здійснювати її координацію.
Проте попереду у нас нові завдання, нові ідеї, нова цікава робота.
|