2.1. Загальні положення
2.1.1. Експлуатація пожежної техніки полягає у використанні її для вирішення оперативних завдань, технічному обслуговуванні, ремонті, зберіганні та обліку її роботи.
2.1.2. Пожежна техніка, що знаходиться у бойовому розрахунку повинна застосовуватись для виконання плану бойової підготовки та оперативних завдань згідно з її призначенням, окрім застосування резервної пожежної техніки для надання платних послуг підрозділами пожежної охорони згідно з постановою Кабінету Міністрів від 15.05.00 №798.
2.1.4. Легкові, оперативно-службові, вантажні автомобілі, автобуси, причепи та інші допоміжні транспортні засоби використовуються для забезпечення оперативно-службової і господарчої діяльності підрозділів пожежної охорони та надання платних послуг юридичним та фізичним особам. Норми пробігу на транспортні засоби встановлюються нормативними актами МВС України..
На кожний транспортний засіб із врахуванням виділеного згідно з фондами кількості палива та інших умов встановлюється індивідуальна норма експлуатації (пробігу) на рік, квартал і місяць.
2.1.5. Пожежні машини, що знаходяться в бойовому розрахунку і в резерві, повинні бути в стані повної бойової готовності.
Резерв пожежних машин створюється для підвищення технічних можливостей і бойової готовності підрозділів пожежної охорони.
Для пожежних машин основного призначення (пожежних автоцистерн, автонасосів) резерв становить 100 % техніки від тієї кількості пожежних автомобілів, що знаходиться в бойовому розрахунку.
Бойова готовність пожежних машин визначається: їх справним технічним станом; заправкою пально-мастильними та іншими експлуатаційними матеріалами, вогнегасячими речовинами; укомплектованістю згідно з табельною належністю, справним пожежно-технічним оснащенням і інструментом: відповідністю їх зовнішнього вигляду, кольору і написів вимогам ДержСТУ.
2.1.6. Справною вважається пожежна машина, технічний стан якої відповідає всім вимогам нормативно-технічної документації (для плавзасобів — вимог нормативних актів).
Несправною вважається пожежна машина, технічний стан якої не відповідає хоча б одній з вимог нормативно-технічної документації.
2.1.7. Технічне обслуговування і ремонт пожежних машин організовуються за планово-попереджувальною системою.
2.2. Прийняття і постановка пожежних автомобілів на бойове чергування
2.2.1. Для прийняття в експлуатацію пожежного автомобіля начальником УПБ—ВПБ призначається комісія у складі: голови — представника відділу (відділення) пожежної техніки, членів— представника загону (частини) технічної служби із залученням начальника (заступника начальника) і старшого водія (водія, техніка) підрозділу, до якого передається автомобіль.
Комісія зобов'язана перевірити:
— наявність необхідної документації (інструкцій з експлуатації шасі та спеціальних агрегатів, формуляра пожежного автомобіля, приймально-здавальних актів заводів-виробників шасі пожежного автомобіля, акта про переобладнання) ;
— укомплектованість пожежного автомобіля обладнанням, устаткуванням і інструментом за описом;
— технічний стан пожежного автомобіля (зовнішнім оглядом, запуском і прослуховуванням двигуна, діагностуванням агрегатів і систем, випробуванням на ходу, ввімкненням і роботою спецагрегатів).
2.2.4. Новий транспортний засіб реєструється в Державтоінспекції з одержанням свідоцтва про реєстрацію, а перед постановкою на бойове чергування повинен пройти обкатку. Обкатка пожежних автомобілів та їх спецагрегатів здійснюється відповідно до вимог заводів-виробників, викладених у паспортах та інструкціях з їх експлуатації.
2.2.5. Обкатку здійснює старший водій (водій) пожежної частини під керівництвом начальника частини (заступника начальника) або призначеного начальника караулу.
Перед обкаткою водій повинен вивчити інструкцію з експлуатації спеціальних агрегатів і керівництво з експлуатації шасі, перевірити технічний стан автомобіля, звернувши особливу увагу на справність елементів, зазначених у переліку систем, вузлів, агрегатів, що впливають на безпеку руху, паливну економічність, стан навколишнього середовища, заправити його необхідними експлуатаційними матеріалами.
Результати обкатки заносяться у формуляр пожежного автомобіля.
2.2.6. Після обкатки виконується основне технічне обслуговування пожежного автомобіля та випробування пожежно-технічного озброєння з складанням актів випробування.
2.3. Облік пожежних та допоміжних автомобілів і їх роботи
2.3.1.Основними обліковими документами автомобілів у підрозділах пожежної охорони є:
— свідоцтво про реєстрацію (технічний паспорт) і технічний талон транспортного засобу, формуляр (у тому числі та заводу-виробника) ;
— журнал обліку наявності і переміщення автотехніки;
— експлуатаційна картка;
— дорожній лист основного (спеціального) пожежного автомобіля;
— картка обліку роботи автомобільної шини;
— експлуатаційна картка акумуляторної батареї;
— журнал обліку технічного обслуговування;
дорожній лист допоміжного пожежного автомобіля;
журнал видачі повернення дорожніх листів;
журнал наявності та переміщення автотехніки;
— журнал обліку виїзду і повернення допоміжних пожежних автомобілів та оперативно-службових у підрозділ.
2.3.2. Технічний паспорт (свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу) та технічний талон транспортного засобу видаються Державною автомобільною інспекцією під час постановки автомобіля на облік і здається в Державтоінспекцію у разі зняття його з обліку для списання, передачі або реалізації.
2.3.3. Формуляр пожежного автомобіля, що входить до складу супровідної документації заводу-виробника, а також формуляр встановленого зразка підлягають обов'язковому заповненню після надходження автомобіля в пожежну частину. Формуляри заповнюються у відділі, відділенні (групі) пожежної техніки особою, яка за своїми функціональними обов'язками відповідає і здійснює контроль за експлуатацією автомототранспорту УПБ—ВПБ;
— ведення формулярів здійснює старший водій, технік, а в разі його відсутності відповідальний за техніку;
— за наявності на пожежних автомобілях лічильників, що враховують роботу спецагрегатів (пожежного насоса, генераторів тощо), величину приведеного пробігу треба встановлювати за показаннями лічильників;
— контроль за веденням формулярів, своєчасністю і об'єктивністю заповнення їх розділів здійснює начальник (заступник начальника) пожежної частини;
— формуляри ведуться до списання автомобіля і знищуються через три роки після його списання.
2.3.4. Журнал обліку наявності, переміщення автотехніки ведеться в кожному УПБ—ВПБ відділом, відділенням (групою) пожежної техніки. Журнал може бути замінений обліком інформації на комп'ютері.
2.3.5. Експлуатаційна картка заводиться щомісячно на кожний пожежний автомобіль, є документом обліку його роботи і заповнюється черговим водієм.
Правильність внесених записів скріплюється підписом начальника чергового караулу і щоденно контролюється під час зміни караулів начальником (заступником начальника) пожежної частини.
Підсумки роботи пожежного автомобіля підбиваються щомісячно старшим водієм, а за його відсутності — начальником караулу, відповідальним за пожежну техніку, начальником (заступником начальника) пожежної частини.
Повністю заповнена і підписана начальником (заступником начальника) пожежної частини експлуатаційна картка щомісячно, в установлені дні здається в бухгалтерію (фін-частину) із звітом про витрати пально-мастильних матеріалів (ПММ).
2.3.6. Дорожній лист на виїзд основного (спеціального) пожежного автомобіля виписується диспетчером (радіотелефоністом) пожежної частини і видається начальнику караулу перед виїздом на пожежу (навчання, заняття і т. д.).
2.3.7. Картка обліку роботи автомобільної шини заводиться, коли автомобіль надходить в пожежну частину і коли встановлюється нова шина на автомобіль.
Заповнення картки щоквартально здійснює старший водій, а в разі його відсутності начальник караулу, відповідальний за пожежну техніку.
2.3.8. Експлуатаційна картка акумуляторної батареї заводиться на кожний акумулятор нового автомобіля, що надійшов у пожежну частину і під час заміни акумулятора на новий.
Заповнення картки щомісячно здійснює старший водій, а у разі його відсутності начальник караулу, відповідальний за пожежну техніку.
2.3.9. Журнал обліку технічного обслуговування заводиться на кожний пожежний автомобіль і заповнюється старшим водієм, а в разі його відсутності водієм чергового караулу або начальником караулу, відповідальним за пожежну техніку.
У журнал вносяться записи про технічне обслуговування (безпосередньо після його проведення):
щоденне технічне обслуговування;
технічне обслуговування на пожежі та після пожежі;
— періодичне технічне обслуговування автомобіля і технічне з обслуговування пожежно-технічного оснащення — один раз з на місяць;
— основне технічне обслуговування — не рідше одного разу на рік;
— сезонне технічне обслуговування — двічі на рік;
— перевірку рівня і щільності електроліту, тиску в шинах та затяжки гайок кріплення коліс - один раз на десять днів;
—перевірку працездатності, прочищення і регулювання пінозмішувача і газоструменевого вакуум апарата — один раз на місяць, як при періодичному ТО; (Методика перевірки технічного стану пожежного насоса та пінозмішувача викладена у додатку 24).
Всі записи скріплюються підписами старшого водія, техніка і водіїв, а під час обслуговування пожежно-технічного озброєння — підписом командира відділення.
Правильність ведення журналу обліку ТО контролюється начальником (заступником начальника) частини.
2.3.10. Дорожній лист (додаток 8) на виїзд допоміжних автомобілів виписується старшим водієм, а за його відсутності — начальником (заступником начальника) підрозділу або диспетчером (радіотелефоністом) частини і є документом суворої звітності.
Дорожній лист підписується начальником (заступником начальника) підрозділу пожежної безпеки і є розпорядженням водієві на виконання завдання. Використання дорожніх листів іншої форми забороняється.
Дозвіл на виїзд машин у вихідні і святкові дні (крім виїздів на пожежі, аварії, під час стихійних лих) підписується особисто начальником гарнізону пожежної безпеки або особою, що його заміщає.
Дорожній лист видається водієві на одну добу, а у разі відрядження - на весь період відрядження під підпис у журналі видачі-повернення дорожніх листів і обліку роботи допоміжних пожежних автомобілів (додаток 9).
2.5.15. Пожежно-технічне озброєння, що вивозиться на пожежному автомобілі, і пожежні рукави повинні бути надійно закріпленими.
2.4. Технічне обслуговування пожежних автомобілів
2.4.1. Технічне обслуговування (ТО) - це комплекс профілактичних заходів, які провадяться для підтримання пожежних автомобілів у бойовій готовності.
2.4.2. Технічне обслуговування пожежних автомобілів повинне забезпечувати:
— постійну технічну готовність автомобілів;
— надійну роботу автомобілів, його агрегатів і систем упродовж установленого терміну служби;
— безпеку дорожнього руху;
— усунення причин, що викликають передчасне виникнення відмов і несправностей;
—встановлену мінімальну витрату пально-мастильних та інших експлуатаційних матеріалів;
— зменшення негативного впливу автомобілів на навколишнє середовище.
2.4.3. Під час проведення технічного обслуговування пожежних автомобілів прибирально - мийні, мастильні, контрольно-діагностичні і кріпильні роботи виконуються обов'язково, а заправні та регулювальні на підставі результатів .контрольно-діагностичних робіт.
2.5. Види, періодичність і місце проведення технічного обслуговування
2.5.1. Технічне обслуговування пожежних автомобілів за періодичністю, переліком та трудомісткістю виконуваних робіт розподіляється на такі види:
щоденне технічне обслуговування;
технічне обслуговування після обкатки пожежного автомобіля;
технічне обслуговування при пожежі або навчанні (при кожному виїзді);
технічне обслуговування при поверненні з пожежі або навчання (при кожному виїзді)
— періодичне технічне обслуговування (1 раз на місяць) з доповненням частини робіт, передбачених у розділі “Основне технічне обслуговування” цієї Настанови;
основне технічне обслуговування проводиться в повному обсязі тільки при наявності приведеного пробігу шасі (км)
автомобілі до 10 років – через 9 тис. км
автомобілі з 10 до 15 років – через 8 тис. км
автомобілі понад 15 років – через 7 тис.км;
- сезонне технічне обслуговування (СО).
Щоденне обслуговування проводиться в пожежній частині під час зміни караулів водієм і особовим складом бойового розрахунку, що заступає на чергування під керівництвом командира відділення.
Крім проведення технічного обслуговування, для автодрабин та автоколінчатих підіймачів з терміном експлуатації до 10 років проводити технічні огляди та вантажні випробування один раз на рік, а більше 10 років, двічі на рік (форма актів технічних оглядів та вантажні випробування автодрабин і автоколінчатих підіймачів наведено в додатку 32) проводити комісією у складі представників відділу, відділення (групи) пожежної техніки, начальника (заступника начальника) загону (частини) і старшого водія.
2.5.2. Перед зміною караулів пожежні автомобілі, що знаходяться в бойовому розрахунку і резерві, повинні бути чистими, повністю заправленими експлуатаційними матеріалами і вогнегасними речовинами та укомплектовані за табельною належністю.
2.5.3. Водій, який змінюється, зобов'язаний внести всі записи про роботу пожежного автомобіля під час чергування в експлуатаційну картку і підготувати автомобіль до здавання. Особовий склад під керівництвом командира відділення здійснює підготовку пожежно-технічного оснащення до здавання згідно з обов'язками номерів бойового розрахунку.
2.5.4. Водій, що приймає основний і резервний пожежні автомобілі, в присутності водія, який здає автомобілі, повинен перевірити стан автомобілів у обсязі переліку робіт щоденного технічного обслуговування (додаток 11) і зробити відповідні помітки в експлуатаційних картках і журналах ТО, при цьому час роботи двигуна не повинен перевищувати:
— З хв.— для основних пожежних автомобілів загального застосування із карбюраторними двигунами, у тому числі 1 хв. на роботу із спецагрегатами;
— 5 хв.— для основних пожежних автомобілів цільового застосування і автомобілів із дизельними двигунами, у тому числі 2 хв. на роботу із спецагрегатами;
— 7 хв.— для спеціальних пожежних автомобілів, у тому числі 5 хв. на роботу із спецагрегатами;
— 10 хв.— для пожежних автодрабин і колінчатих підйомників із висотою підйому 45 м і більше, у тому числі 7 хв. на роботу із спецагрегатами.
2.6.1. Пост технічного обслуговування пожежної частини призначений для проведення технічного обслуговування і поточних ремонтів пожежних автомобілів, обладнання і пожежно-технічного оснащення.
Пост технічного обслуговування повинен складатися із майстерні, кабінету (класу, куточка) безпеки руху, оглядової канави і комори, заправного пункту і складу ПММ.
2.6.2. Обладнання оглядової канави повинне здійснюватися згідно з типовими проектами пожежного депо і відповідати вимогам Правил безпеки праці в пожежній охороні МВС України (наказ МВС України №840-2000 р.).
2.6.3. Майстерня призначена для проведення слюсарно-механічних робіт під час виконання дрібного поточного ремонту пожежних автомобілів, обладнання і пожежно-технічного озброєння, а також їх технічного обслуговування.
Майстерня оснащується обладнанням, пристроями і інструментом згідно з рекомендованим переліком (додаток 13), технологічними інструкціями, інструкціями з техніки безпеки, стендами із довідкової технічної документації, де можуть бути розміщені: графік ТО, розподіл робіт серед водіїв і особового складу, наочні посібники з технічного обслуговування та інша документація.
2.6.4. Комора призначена для зберігання запасних частин до пожежних автомобілів, запасного обладнання, пристроїв і експлуатаційних матеріалів. Комора обладнується стелажами і шафами для роздільного зберігання запасних частин, інструменту та експлуатаційних матеріалів.
2.7. Порядок подання пожежного автомобіля на основне технічне обслуговування
2.7.1. Пожежний автомобіль на основне технічне обслуговування подається в загін (частину) технічної служби в термін, зазначений у річному план-графіку основного технічного обслуговування начальником частини або його заступником, а також водієм згідно з розробленим відділом, відділенням (групою) пожежної техніки і затвердженим начальником УПБ—ВПБ положенням про порядок подання на ТО і ремонт пожежних автомобілів або на спеціалізовані підприємства за місцем дислокації пожежної частини, при умові технічного обслуговування шасі, двигуна, ходової частини автомобіля з укладанням відповідних договорів. Допускається проведення основного технічного обслуговування у разі виникаючих обставин у незазначений у річному план-графіку термін, з обов’язковим погодженням з начальником УДПО-ВДПО, відділом, відділенням (групою) пожежної техніки. Технічне обслуговування спецагрегатів, випробування пожежно-технічного оснащення проводиться в пожежних частинах, а при необхідності ПАРМ (пересувній авторемонтній майстерні) або на базі загону (частини) технічної служби.
2.7.2. У положенні повинні бути висвітлені питання про порядок:
— комплектації автомобіля, наявності палива, вогнегасних речовин, технічної документації;
— подання і прийняття автомобіля в загін (частину) технічної служби і його реєстрації;
— подання інформації про технічний стан автомобіля і його агрегатів та необхідність проведення ремонтних робіт з урахуванням робіт з випробування пожежно-технічного оснащення;
— видачі автомобіля;
— подання рекламації на виконані роботи.
2.8. Порядок планування і проведення технічного обслуговування та його облік
2.8.1. Технічне обслуговування пожежних автомобілів (періодичне та основне технічне обслуговування) проводиться в дні, встановлені план-графіком.
Річний план-графік основного технічного обслуговування складається відділом, відділенням ( групою) пожежної техніки, узгоджується з відділом (відділенням) служби і підготовки та затверджується начальником УПБ—ВПБ.
2.8. Порядок планування і проведення технічного обслуговування та його облік
2.8.1. Технічне обслуговування пожежних автомобілів (періодичне та основне технічне обслуговування) проводиться в дні, встановлені план-графіком.
Річний план-графік основного технічного обслуговування складається відділом, відділенням ( групою) пожежної техніки, узгоджується з відділом (відділенням) служби і підготовки та затверджується начальником УПБ—ВПБ.
Річний план-графік періодичного ТО розробляється в кожному гарнізоні (частині) пожежної охорони відповідальним за технічний стан автомобілів, погоджується із черговою службою пожежогасіння гарнізону і затверджується начальником гарнізону пожежної безпеки. Річний план-графік періодичного ТО складається за формою, аналогічною плану-графіку основного ТО.
Під час складання річного план-графіка періодичного технічного обслуговування забезпечується рівномірність виведення пожежних автомобілів із бойового розрахунку в районах виїзду, а також враховується план-графік основного технічного обслуговування та інші особливості гарнізону (частини).
В об’єктових підрозділах пожежної охорони, де технічне обслуговування проводиться на базі авторемонтних підприємств об’єктів, які охороняються, відповідальний за техніку завчасно, до початку складання план-графіка ТО відділом, відділенням (групою) пожежної техніки УПБ-ВПБ надає, узгоджені із керівництвом авторемонтних підприємств об’єктів, пропозиції щодо визначення днів проведення ТО пожежних автомобілів підрозділу. Допускається проведення ТО пожежних автомобілів підрозділів, що охороняють об’єкти в загонах (частинах) технічної служби, за рахунок коштів об’єктів.
2.8.5. Відповідальність за своєчасне і якісне проведення технічне обслуговування пожежних автомобілів покладено на:
— начальника чергового караулу і водія за щоденне обслуговування;
— начальника пожежної частини за технічне обслуговування після обкатки і періодичне технічне обслуговування;
— начальника підрозділу, в якому проводиться обслуговування за сезонне обслуговування і основне технічне обслуговування.
|
Прочитати
Дати під запис
Пояснити
Прочитати та пояснити частково дати під запис
Дати під запис
Прочитати та пояснити
Прочитати та пояснити
Прочитати та пояснити
Прочитати пояснити та дати під запис
Прочитати
Дати під запис
Прочитати
Дати під запис
Дати під запис
Прочитати та дати під запис
Дати під запис
Прочитати
Прочитати та пояснити
Прочитати пояснити та частково дати під запис
Дати під запис
|