“З А Т В Е Р Д Ж У Ю”
Начальник С Д П Ч – 3
по охороні Заводського району
майор внутрішньої служби
О.І. Корчинський
“ “ 2003 р.
ПЛАН-КОНСПЕКТ
для проведення заняття з водійським складом СДПЧ-3
з технічної підготовки.
ТЕМА: Правила техніки безпеки, пожежної безпеки і виробничої санітарії під час технічного обслуговування і експлуатації пожежного автомобіля.
МЕТА: ознайомити водійський склад з основними вимогами правил техніки безпеки, пожежної безпеки і виробничої санітарії під час технічного обслуговування і експлуатації пожежного автомобіля.
.
ЧАС:1година.
МІСЦЕ ПРОВЕДЕННЯ: учбовий клас.
ЛІТЕРАТУРА: Наказ МВС України № 840 від 05.12.2000р. “Правила безпеки праці в Державні пожежній охороні МВС України”
Хід заняття.
1.Організаційний момент – 5 хвилин:
- перевірка присутніх;
оголошення теми і мети заняття, питань які вивчатимуться.
2.Контроль знань – 5 хвилин;
- перевірка засвоєння раніше пройденого матеріалу:
- види та періодичність проведення ТО?
- порядок перевірки пінних комунікацій?
3.Викладення матеріалу теми – 40 хвилин.
3,1 Безпека праці при ПТО, ОТО.
3,2 Безпека праці при проведенні ТО на пожежі.
3,3 Безпека праці при проведенні ТО після повернення з пожежі.
При ПТО, ОТО, сезонному обслуговуванні.
Загальна система заходів з безпеки праці при ремонті автомобілів, повинна відповідати ГОСТ 12.4.009-83, ГОСТ 26938-95, ГОСТ 12.2.037-78, ГОСТ 12.2.003-91, ГОСТ 12.3.002-75.
Технічне обслуговування пожежних автомобілів проводиться у приміщеннях чи на постах, що забезпечені природною і примусовою вентиляцією. При цьому необхідно дотримуватись таких вимог:
- всі операції по закріпленню та регулюванню (ПТО і ОТО) необхідно виконувати у послідовності, яка вказана у технологічних картах;
- послідовність виконання обов'язкового обсягу робіт має виключати можливість одночасної роботи зверху і знизу, у того чи іншого вузла (агрегату) автомобіля;
- після установки автомобіля на оглядову яму, на рульове колесо закріплюють табличку: "Двигун не запускати - працюють люди".
Перед виїздом чи з'їздом з канави, естакади, підлогового підйомника необхідно переконатися у відсутності предметів чи людей на шляху руху автомобіля. При встановленні автомобіля на пост технічного обслуговування слід загальмувати його стоянковим гальмом, виключити запалення, включити нижчу передачу у коробці передач, під колеса покласти не менше двох упорів (башмаків);
- забороняється виконувати роботу без спеціальних упорів (козлів), що запобігають самовільному опусканню автомобіля чи його окремих частин при роботах, що вимагають підіймання автомобіля за допомогою домкратів, талей та інших механізмів для підйому;
- при підійманні (підвішуванні) одного колеса (осі), біля домкрата установлюється упор (козел), а під колеса другого моста ставляться " башмаки". Перед початком обслуговування на механізмі управління підйомником вивішують табличку: "Не торкати - під автомобілем працюють люди". Забороняється підіймати або підвішувати автомобіль за буксирні крюки. Щоб уникнути його самовільного опускання, під раму гідравлічного підйомника підставляють упори-штанги, що регулюються по висоті;
- забороняється виконувати технічне обслуговування автомобіля при працюючому двигуні за винятком випадків перевірки регулювання двигуна і гальмів. Недопустиме випробування гальмівних механізмів на ходу, усередині приміщення. Для їх випробувань необхідний спеціально виділений майданчик або стенд;
- робота двигуна перевіряється при ввімкнених гальмах і нейтральному положенні важеля перемикання передач (при цьому вмикається вентиляція і використовуються газовідводи);
- операцію з регулювання зчеплення, на автомобілях з карбюраторними двигунами повинні виконувати дві особи, які працюють. Один з них повинен прокручувати колінчатий вал за допомогою пускової рукоятки, при цьому мають бути прийняті запобіжні міри проти запуску двигуна;
- важкодоступні місця на автомобілі необхідно змащувати за допомогою наконечників, що з'єднані з пістолетами за допомогою гнучких шлангів або наконечників з шарнірами;
- при перевірці рівня мастила в агрегатах, для освітлення слід використовувати тільки переносні лампи. Використовувати для цієї мети відкритий вогонь забороняється;
- при технічному обслуговуванні дозволяється користуватись інструментом, що справний і відповідає своєму призначенню;
- не можна нарощувати ключі іншими ключами чи трубками, використовувати прокладки між зевом ключа і гранями болтів та гайок, бити по ключу при відкручуванні чи закручуванні. Забороняється використовувати важелі або надставки для збільшення плеча баєчних ключів;
- при операціях з кріплення необхідно користуватись переважно накидними або торцьовими ключами, а у важкодоступних місцях, при обмеженому куті повороту користуватися ключами з тріскачками (храповим механізмом). Не треба повертати ключі по колу, так як можливі їх зриви;
- шиномонтажні роботи проводити тільки спеціальним зйомником, у призначеному для цього місці. Забороняється вибивати диски кувалдою, демонтувати колеса шляхом наїзду на них автомобілів і т.ін. Накачування змонтованої шини дозволяється проводити у спеціальному загородженні або з використанням інших пристроїв, що запобігають вискакуванню замкового кільця і розриву покришки, що може нанести травму тому хто працює;
- при роботі, що пов'язана з провертанням колінчатого і карданного валів, необхідно додатково перевірити виключення запалення, а важіль коробки передач встановити в нейтральному положенні, визволити важіль стояночного гальма, а після їх виконання затягнути стояночне гальмо і знову ввімкнути нижчу передачу;
- забороняється обслуговування трансмісії під час роботи двигуна;
- на агрегатно-механічній ділянці, для виконання монтажно-демонтажних робіт під час ремонту агрегатів, використовують стенди, що відповідають своєму призначенню;
- корпуси електродвигунів, верстатів і обладнання, а також пульти управління надійно заземляють. Забороняється працювати на верстатах і обладнанні без їх заземлення;
- паяльні лампи, електричний і пневматичний інструмент видається тільки особам, які пройшли інструктаж і знають правила користування ним;
- забороняється користуватися електроінструментом з несправною ізоляцією частин, що проводять електричний струм, або при відсутності у них пристрою заземлення;
- при зніманні і встановленні ресор необхідно попередньо розвантажити їх шляхом підняття рами й встановлення їх на козли;
- виконувати будь-які роботи на автомобілі, який вивішено тільки на одних підйомних механізмах (домкратах, талях і т.ін.) забороняється. Не можна підкладати під вивішений автомобіль диски колес, цеглу, каміння та інші сторонні предмети;
- підйомники і домкрати випробовуються один раз на 6 місяців статичним навантаженням, більшим за гранично допустиме за паспортом на 10% протягом 10 хв., з вантажем у верхньому крайньому положенні. У гідравлічних домкратах падіння тиску рідини у кінці випробування не повинно бути більшим за 5%. Всі результати випробувань реєструються у спеціальному журналі.
При технічному обслуговуванні на пожежі необхідно:
- встановити пожежний автомобіль на відстані, безпечній для впливу вогню (теплового випромінювання) і не більше 1,5-2,5 м від задньої осі до вододжерела;
- рукава, що всмоктують, не повинні мати різких перегинань, а сітка для всмоктування має бути повністю занурена в воду і знаходитися нижче від рівня води (не менш ніж на 200 мм);
- при роботі насоса, через кожен час, змащувати його підшипники і сальники (обертанням на 2-3 оберта кришок ковпачкових масльонок при відкритих краниках);
- перевіряти, чи не просочується вода через з'єднання і сальники насоса, викидні вентилі, а також із системи охолодження двигуна (основної і додаткової);
- чи не просочується мастило з двигуна, коробки передач і коробки відбору потужності;
- чи не підтікає рідина з вузлів і систем гідравлічних приводів;
- слідкувати, щоб температура води в системі охолодження двигуна була 80-95 С;
- слідкувати за рухом мастила в двигуні. При середніх обертах останнього, тиск повинен бути не менше 2,0 кг/см2.
Технічне обслуговування після повернення з пожежі (навчання) проводиться водієм, за яким закріплено автомобіль і особовим складом під керівництвом старшого техніка (старшого водія) на посту ТО пожежної частини, згідно з Інструкцією по експлуатації.
Після закінчення роботи на пожежі чи навчанні необхідно:
- у разі подачі піни промити чистою водою всі внутрішні порожнини насоса і прохідні канали пінозмішувача;
- відкрити крани і випустити воду з робочої порожнини насоса, після чого крани закрити.
З приходом холодів, напірні патрубки і зливні крани насоса тримати відкритими, закриваючи їх тільки при роботі насоса і перевірці його на вакуумну герметичність.
|
Під запис
Під запис
Під запис
|
4. Закріплення вивченого матеріалу 5 хв.
Питання для закріплення:
4.1 Що необхідно зробити перед з’їздом з естакади?
4.2 Яка повинна бути температура двигуна при роботі на пожежі?
4.3 Як дозволяється проводити шиномонтажні роботи?
5. Підбиття підсумків – 5 хв.:
- вказати на питання, які вимагають підвищеної уваги;
- оголосити оцінки;
- відповісти на запитання.
Конспект склав:
заступник начальника СДПЧ-3
ст. лейтенант вн. сл. Ю.О.Слющенко.
“ 20 ” вересня 2003 року.
|