|
Скачати 82.63 Kb.
|
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ ІНСТИТУТ ІННОВАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ І ЗМІСТУ ОСВІТИ 03035, м. Київ, вул. Урицького, 36 Від 11.11.2011 № 1.4/18-3600 На №________від___________ Ректорам (директорам) інститутів післядипломної педагогічної освіти Про проведення IІІ етапу XXV Всеукраїнської учнівської олімпіади з інформатики Інститут інноваційних технологій і змісту освіти надсилає для практичного використання методичні рекомендації щодо проведення ІІІ етапу XXV Всеукраїнської учнівської олімпіади з інформатики технологій у 2011-2012 навчальному році.
Гунько Лілія Вікторівна т. (044) 248-18-13 Додаток до листа Інституту інноваційних технологій і змісту освіти від 11.11. 2011 № 1.4/18-3600 Рекомендації щодо проведення III-го етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з інформатики у 2011-2012 навчальному році Метою проведення Всеукраїнської учнівської олімпіади з інформатики є стимулювання творчого самовдосконалення учнів, зацікавлення їх у поглибленому вивченні інформатики; виявлення та розвиток обдарованих учнів, сприяння розвитку алгоритмічного мислення у школярів, підвищення інтересу до програмування; формування команди для участі в Міжнародній олімпіаді з інформатики. Документом, що визначає завдання, структуру, технологію проведення Всеукраїнських олімпіад, є Положення про Всеукраїнські учнівські олімпіади з базових дисциплін, турніри, конкурси-захисти науково-дослідницьких робіт та конкурси фахової майстерності (наказ Міністерства освіти України №305 від 18.08.98 р). Відповідно до Положення ІІІ етап олімпіади з інформатики проводиться у два тури. Рекомендовано проводити два практичні тури. Апаратне та програмне забезпеченняОбидва тури олімпіади доцільно проводити з використанням комп’ютеризованих робочих місць з операційними системами Windows 2000/XP/Vista. На комп’ютері має бути встановлений файловий менеджер (наприклад, The FAR manager, Total Commander, тощо). Учасникам олімпіади можуть вибирати мову програмування с заданого переліку: Pascal, C або C++. Система програмування Free Pascal 2.0 (чи новішої версії), GCC 4.2 (чи новішої версії), Turbo Delphi Explorer, Visual C++ 2008 Express). Такі компілятори будуть використані на IV-му етапі. Програми, що створюються учасниками повинні відповідати стандарту мов програмування на яких вони написані, мають використовувати стандартні бібліотеки та не реалізовувати графічний інтерфейс, не використовувати системні ресурси, сторонні файли та бібіотеки які не передбачені завданням. Дана вимога стосується всіх доступних середовищ програмування в тому числі Visual Studio, Delphi, Turbo Delphi Explorer, тощо. На час проведення турів олімпіади забезпечити неможливість взаємодії учасників олімпіади з використанням мережених технологій, в тому числі і бездротових. Користуватися власною літературою, друкованими або рукописними матеріалами, засобами комунікації (Інтернет, мобільні телефони і таке інше) заборонено. Завдання олімпіадиЗавдання олімпіади мають бути алгоритмічного характеру, тобто основними результатами роботи учасника має бути: алгоритм, що правильно та ефективно розв’язує поставлену задачу, та програма, що реалізує запропонований алгоритм. Запропоновані задачі можуть бути такими:
Задачі саме такого типу найчастіше пропонуються на олімпіадах в останні роки.
Такий підхід зручний тоді, коли необхідно, щоб програма учасника не містила на початку роботи всієї інформації, а отримувала її шляхом звертання до бібліотеки. Наприклад, у такий спосіб можуть бути оформлені задачі-ігри. Задача такого типу «Нім» була запропонована на IV етапі Всеукраїнської олімпіади з інформатики у 1997 році.
У такому випадку необхідно здати не програму, а саме вихідний файл для кожного тесту. Звичайно, задача, що задається певними вхідними файлами настільки важка, що її розв’язок важко знайти без комп’ютера. Традиційно, задачі мають висвітлювати деякі з наступних тем: робота з великими числами; сортування та пошук; метод перебору варіантів, відсікання перебору; елементи обчислювальної геометрії; принцип динамічного програмування; жадібні алгоритми; алгоритми на графах; елементи лексичного та синтаксичного розбору; ефективні структури даних. Не рекомендується пропонувати задачі, розв’язання яких потребує використання архітектурних особливостей комп’ютерів, знань з області системного програмування, організації складного інтерфейсу користувача, використання нестандартних бібліотек. При підготовці умов завдань необхідно звертати особливу увагу на обмеження вхідних даних; формат вхідних та вихідних даних; імена файлів (назва файлу з вихідним текстом програми, який повинен здати учасник; назви вхідного та вихідного файлів); приклади вхідних та вихідних даних; описання функцій, що доступні у бібліотеці журі (для 3-го типу задач). Запитання щодо умов завдань Учасники олімпіади повинні мати змогу ставити запитання щодо умов задач. Як свідчить практика IV етапу Всеукраїнських та міжнародних олімпіад, бажано надавати цю можливість лише на протязі першої години кожного з турів. Якщо за цей час учасники знайдуть помилку або двозначність в умові, тоді до умови можна буде внести поправку та вчасно оголосити про неї усім учасникам. Запитання, що ставить учасник, повинні передбачати відповідь «Так» або «Ні». У випадках, коли запитання сформульоване так, що на нього не можна відповісти «Так» або «Ні» - відповідь на запитання учасника міститься у явному вигляді в умові задачі; стосується розв’язку задачі; вимагає обчислень, що можуть бути проведені учасником самостійно, виходячи з умов задачі та загальних знань - член журі повинен відповідати: «Не коментую». Бажано, щоб на запитання, які стосуються задачі, відповідала одна й та ж людина — автор задачі. У такому випадку учасники отримують однакові відповіді на однакові запитання. Перевірка завданьПрограми-розв’язки рекомендується перевіряти за системою тестів. До кожної задачі необхідно підготувати набір тестових даних, які б дозволяли розрізнити правильні та неправильні розв’язки, а серед правильних — більш та менш ефективні. Програму учасника необхідно запустити на кожному тесті окремо. Якщо програма видає результат, що задовольняє вимогам задачі та працює не більше, ніж час, виділений на цей тест, то учаснику нараховуються бали за цей тест. На міжнародній олімпіаді в останні роки практикується нарахування неповної кількості балів за тест, у разі, якщо програма видає неоптимальну відповідь (яка повністю задовольняє умовам задачі та якщо час обчислення тесту не перевищує відповідне обмеження). Рекомендована кількість тестів в наборі для однієї задачі — 10. Для більш складних задач це число можна збільшити до 20. Серед тестів повинні бути: декілька тестів невеликого розміру, виконання яких свідчить про правильність запропонованого алгоритму; тести, що перевіряють коректність роботи програми у спеціальних випадках (вироджені випадки, відсутність розв’язку); тести великого розміру, виконання яких свідчить про ефективність запропонованого алгоритму. Необхідно звернути особливу увагу щодо суворого дотримання форматів введення та виведення даних учасниками олімпіади. У разі порушення таких вимог (наприклад, зайвий пропуск у кінці рядка, зайве переведення рядку в кінці вихідного файлу, неправильна назва вхідного або вихідного файлу і таке інше), до учасників застосовуються санкції як то відсотки штрафних балів або не зарахування тесту чи задачі взагалі. Рекомендовано три варіанти проведення III етапу олімпіади, що наведені у порядку зменшення пріоритету:
Результати перевірки буде надіслано кожній області окремо..
В обох випадках відповідні заявки необхідно надсилати на електронну адресу serg_pet@sumdu.edu.ua ([email protected]) Петрову Сергію Олександровичу, ассистенту кафедри комп’ютерних наук Сумського державного університету (тел. 0667263229) та до Інституту інноваційних технологій і змісту освіти на електронну адресу obdarovani@iitzo.gov.ua Гунько Лілії Вікторівні, начальнику відділу по роботі з обдарованою молоддю та проведення масових заходів (тел. (044) 248 18 13).
Основні організаційні дати проведення III етапу
та АР Крим: до 1 грудня 2011 р.
до 12 грудня 2011 р
до 20 грудня 2011 р.
за домовленістю з оргкомітетом (у м. Суми)
4 та 5 лютого 2012 р. IV етапІнформацію, щодо проведення фінального етапу, буде надано після підведення підсумків ІІІ етапу олімпіади.Рекомендована літератураАхо А., Хопкрофт Дж., Ульман Дж. Построение и анализ вычислительных алгоритмов. — M.: Мир, 1979. Ахо А., Хопкрофт Дж., Ульман Дж. Структуры данных и алгоритмы. — С.-П.: Вильямс, 2000. Грузман М.З. Эвристика в информатике. - Винница: Арбат, 1998. Гуржій А.М., Бондаренко В.В., Співаковський О.В., Ягіяєв Ш.І. Всеукраїнські та міжнародні олімпіади з інформатики в задачах та рішеннях: Посібник. – видання друге, доповнене і перероблене. – Херсон: Айлант.- 2007. Кнут Д. Искусство программирования для ЭВМ - М.: Мир, 1976 - 3 тома (Основные алгоритмы, получисленные алгоритмы, сортировка и поиск) Кормен Т., Лейзерсон Ч., Ривест Р. Алгоритмы: построение и анализ. — М.: МЦНМО, 1999 Кристофидес Н. Теория графов. Алгоритмический подход. М.: Мир, 1978. Липский В. Комбинаторика для программистов. — М.: Мир, 1988. Препарата Ф., Шеймос М. Вычислительная геометрия. Введение. — М.: Мир, 1989. Рейнгольд Э., Нивергельт Ю., Део Н., Комбинаторные алгоритмы, М., Мир, 1980 Ставровский А.Б. Турбо Паскаль 7.0. Учебник. - К.:Издательская группа BHV, 2000. Шень А. Программирование: теоремы и задачи. — М.: МЦНМО, 1995. Рекомендовані Інтернет-джерелаhttp://www.uoi.in.ua Матеріали українських олімпіад з інформатики http://www.olymp.vinnica.ua/ Центр підтримки та проведення олімпіад школярів з використанням можливостей Internet. http://www.ioinformatics.org/ Сайт міжнародних олімпіад з інформатики. http://olymp.sumdu.edu.ua Веб-ресурс підтримки та проведення шкільних та студентських олімпіад з інформатики |
Тема. Підсумковий урок-гра «Поле чудес» з розділу «Апаратне забезпечення... Повторити і узагальнити знання учнів з теми «Апаратне забезпечення інформаційних систем» |
Завадський І. О. та ін. Інформатика: 9 кл.: Підруч для загальноосвіт... ... |
Пояснювальна записка Поняття про апаратне та програмне забезпечення інформаційної системи. Етапи розвитку та сфери застосування інформаційних технологій.... |
Тема. Програмне забезпечення комп’ютерних систем Мета Обладнання й матеріали: Комп’ютерний клас обладнаний в мережу, програмне забезпечення |
18. Прикладне програмне забезпечення спеціального призначення Прикладне програмне забезпечення спеціального призначення. Інструментальні програмні засоби для розв’язування прикладних задач з... |
Лекція №4 Тема: Програмне забезпечення персональних комп’ютерів Системне програмне забезпечення призначене для керування роботою складових комп’ютера та обміном даними між ними, діагностування... |
2. Апаратне забезпечення інформаційних систем (3 год.) Поняття про інформаційну культуру та інформатичну компетентність. Об’єкти та їх властивості |
ЛІЦЕНЗІЙНИЙ ДОГОВІР НА ПРОГРАМНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ БУДЬ ЛАСКА, УВАЖНО ПРОЧИТАЙТЕ ЦЕЙ ДОКУМЕНТ ПЕРЕД ВСТАНОВЛЕННЯМ АБО ВИКОРИСТАННЯМ ЦЬОГО ПРОГРАМНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ |
2. Апаратне забезпечення інформаційних систем (3 год.) Способи подання й кодування інформаційних повідомлень. Інструктаж з безпеки життєдіяльності під час роботи на комп’ютері та в кабінеті... |
План-конспект лекції Тема: Запуск та налагоджування Internet. Апаратне забезпечення: Пристрій за допомогою якого будемо заходити в Інтернет (ноутбуки, КПК, мобільні телефони та ін.) та модем... |