«Чим відрізняється толерантна особистість від інтолерантної?»


Скачати 48.13 Kb.
Назва «Чим відрізняється толерантна особистість від інтолерантної?»
Дата 24.12.2013
Розмір 48.13 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Психологія > Документи
«Чим відрізняється толерантна особистість від інтолерантної?»

Розподіл людей на толерантних та інтолерантних є досить умов­ним. Крайні позиції зустрічаються рідко. Кожна людина у своєму житті робить як толерантні, так і інтолерантні вчинки. Проте, схильність поводитися толерантно чи інтолерантно може стати стійкою особистісною рисою, що й дає змогу розрізняти толерантні та інтолерантні особистості й ха­рактеризувати їх.

  1. Знання самого себе.

Толерантні люди більше знають про свої до­стоїнства й недоліки. Критично ставлячись до себе, вони не прагнуть у всіх своїх негараздах звину­вачувати оточуючих.

Психологи дійшли висновку, що в толерантної особистості знач­но більший розрив між «Я-ідеальним» (тобто, уявленням про те, яким би «Я» хотів стати) і «Я-реальним» (уявленням про те, який «Я» є), ніж у інтолерантної люди­ни (у якої «Я-ідеальне» і «Я-реаль-не» практично збігаються). Толе­рантні люди краще знають самих себе, причому не тільки свої до­стоїнства, а й недоліки, тому менш задоволені собою. У зв'язку з цим потенціал для саморозвитку в них вище. Інтолерантна людина заува­жує в себе більше достоїнств, ніж недоліків, тому у всіх проблемах частіше схильна обвинувачувати оточуючих.

2. Захищеність.

Інтолерантній людині важко жити у згоді як із самою собою, так і з іншими людь­ми. Вона побоюється свого соціаль­ного оточення і навіть себе, своїх інстинктів. Над нею ніби нависає відчуття постійної погрози. Толе­рантна людина зазвичай почуваєть­ся безпечно. Тому вона не прагне захищатися від інших людей і груп. Відсутність погрози чи переко­наність, що з нею можна справи­тися — важлива умова формуван­ня толерантної особистості.

3. Відповідальність.

Інтолерант­на людина вважає, що події, які відбуваються, від неї не залежать. Вона не владна над долею. Вона переконана, наприклад, що багато подій пояснює астрологія. їй лег­ше думати, що щось відбувається із нею, а не нею. Толерантні люди, навпаки, переконані, що доля за­лежить не від розташування зірок, а від них самих. Толерантні люди не перекладають відповідальність на інших, вони несуть її самі. Інто­лерантні прагнуть зняти із себе відповідальність за те, що відбу­вається з ними і довкола них. Ця особливість пов'язана з прагнен­ням в усьому звинувачувати інших і лежить в основі формування за­бобонів у ставленні до інших груп — не я ненавиджу і заподіюю шко­ду іншим, це вони ненавидять і за­подіюють мені шкоду.

4. Потреба у визначеності.

Інтолерантні особистості поділяють світ навпіл — на чорне і біле. Для них не існує півтонів, є тільки два типи людей — погані і гарні, тільки один правильний шлях у житті. Вони наголошують на розбіжнос­тях між «своєю» і «чужою» група­ми. Вони не можуть ставитися до чогось нейтрально: усе, що відбу­вається, або схвалюють, або ні. Толерантна людина, навпаки, ви­знає світ у його різноманітті і го­това вислухати будь-яку думку.

5 .Орієнтація на себе — орієнта­ція на інших.

Виявилося, що толе­рантна особистість більше орієн­тована на себе в роботі, у фантазі­ях, творчому процесі, теоретичних міркуваннях. У проблемних ситу­аціях толерантні люди схильні зви­нувачувати себе, а не оточуючих. Такі люди прагнуть до особистіс-ної незалежності більше, ніж до приналежності зовнішнім інститу­там і авторитетам, тому що їм не потрібно за когось ховатися.

Дослідження психологів за­свідчили, що прагнення належа­ти до суспільних інститутів у інтолерантних людей виражено значно сильніше, ніж у толеран­тних. Так, дівчата з антисемітсь­кими тенденціями більш схильні поєднуватися в сестринства, більш релігійні, більш патріо­тичні. Численні дослідження ви­являють позитивний зв'язок між існуванням у людини забобонів і високим «патріотизмом». Був по­казаний зв'язок між націоналіз­мом і ненавистю до меншостей у нацистській Німеччині.

6. Схильність до порядку.

Психо­логи з'ясували, що інтолерантна людина надто великого значення надає охайності, гарним манерам, ввічливості. Для неї важливо, щоб в усьому був порядок. Для толерантних людей ці якості не представляють такої великої цінності і відходять на другий план.

Нацисти надзвичайно важливу роль відводили цій чесноті. Гітлер проповідував аскетизм. Відповідно до нацистських переконань усе життя людини повинно проходити згідно з протоколом. Євреїв пост­ійно звинувачували в непорядності, аморальності, неохайності.

Інтолерантна людина не тільки любить порядок узагалі, вона особ­ливо любить соціальний порядок. У своєму прагненні належати партії, національності, угрупованню вона знаходить безпеку і визначеність. Ця приналежність дає їй захист від по­стійного занепокоєння.

7. Здатність до емпатії.

Здатність до емпатії визначається як соціальна чутливість, уміння давати правильні судження про інших людей.

Що є основою емпатійних здібностей — точно не визначено. Можливо, це продукт сприятливої сімейної атмосфери, розвинених естетичних почуттів, високих со­ціальних цінностей.

В одному з експериментальних досліджень виявлялася здатність до емпатії в толерантних та інтоле­рантних студентів. Упродовж 20 хвилин студенти однієї статі і віку розмовляли на різні теми одне з одним наодинці. Кожний форму­вав своє уявлення про співрозмов­ника. Після бесіди експеримента­тор попросив студентів заповнити опитувальник, що виявляє ступінь толерантності, за свого співрозмов­ника. Виявилося, що інтолерантні студенти оцінювали своїх партнерів по експерименту відповідно до своїх власних переконань, тобто вони виглядали в їхніх очах більш інтолерантними, ніж були на­справді. Толерантні студенти вия­вили точніші судження про людей — вони адекватніше оцінювали як толерантних, так і інтолерантних співрозмовників.

8. Почуття гумору.

Почуття гу­мору і здатність посміятися над собою — важлива риса толерант­ної особистості. У того, хто може посміятися над собою, менша по­треба відчувати перевагу над іншими.

9.Авторитаризм.

Для інтолерантної особистості надзвичайно важлива суспільна ієрархія. Коли американських студентів попроси­ли назвати людей, яких вони вва­жають великими, інтолерантні на­звали імена лідерів, що мали владу і контроль над іншими (Наполе­он, Бісмарк), у той час як для то­лерантних більш властиво назива­ти артистів, учених (Чаплін, Ейн­штейн). Інтолерантну особистість влаштовує життя в упорядковано­му, авторитарному суспільстві сильною владою. Інтолерантна людина вважає, що зовнішня дис­ципліна надзвичайно важлива. То­лерантна людина воліє жити у вільному, демократичному суспільстві.

Таким чином, є два шляхи роз­витку особистості: інтолерантний і толерантний. Інтолерантний шлях характеризується уявленням про власну винятковість, прагнен­ням переносити відповідальність на оточення, відчуттям навислої заг­рози, потребою в порядку, у ба­жанні сильної влади. Інший шлях — шлях людини вільної, яка добре себе знає. Добре ставлення до себе співіснує з позитивним ставленням до оточуючих і доброзичливим ставленням до світу.

Схожі:

Чим інформація відрізняється від даних?
Які підходи використовують для створення програм? Які особливості кожного з цих підходів?
Що таке спонсорство?
Головне питання, що турбує всіх рекламних менеджерів – як відрізнити спонсорство від прихованої (таємної) реклами? І чим взагалі...
Роль і значення управління персоналом як науки і навчальної дисципліни
Чим відрізняється система управління персоналом від служби управління персоналом?
Урок української мови у 7 класі на тему: ТВІР
Кожна людина неповторна особистість Одна людина відрізняється від іншої не тільки зовнішністю, але й своїм внутрішнім світом, властивими...
Особистість є складною системою, яка здатна до саморозвитку й самовдосконалення
Особистість є складною системою, яка здатна до саморозвитку й самовдосконалення. Особистістю одночасно і народжуються, і стають....
Урок з історії середніх віків 7клас Тема: Людина середньовіччя
Дидактична: З'ясувати, що представляла з себе людина середньовіччя, я складались її стосунки з природою, яким було населення в цілому,...
ЧИМ ОБЕРНУТЬСЯ БОРГИ ДО ПЕНСІЙНОГО ФОНДУ?
Пенсійного фонду в Кролевецькому районі по­стійно інформує про найбільших боржників по внесках на загальнообов’язкове пенсійне страхування....
ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ У ПРОФЕСІЙНІЙ ДІЯЛЬНОСТІ ПЕДАГОГА
«особистість-суспільство», «особистість-держава», «суспільство-держава». Новітні інформаційні та науково-технічні досягнення відкривають...
Сьогоднішнього нашого заняття − «Всі ми різні, всі ми рівні». Що...
Тема сьогоднішнього нашого заняття − «Всі ми різні, всі ми рівні». Що означає поняття «толерантність»? Чи завжди ми в житті толерантні...
УРОКАХ ПРИРОДНИЧОГО ЦИКЛУ Опис власного педагогічного
Немає дітей обдарованих і необдарованих, талановитих і звичайних. Обдаровані, талановиті всі без винятку діти. Розпізнати, виявити,...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка