Урок з історії середніх віків
7клас
Тема: Людина середньовіччя
Мета:
1.Дидактична: З'ясувати, що представляла з себе людина середньовіччя, я складались її стосунки з природою, яким було населення в цілому, чим харчувалися, чим займалися, як одягалися та де жили люди середньовіччя.
2.Розвиваюча: Сприяти розвитку інтелекту учнів, їх пам'яті, причино - наслідкових зв'язків, вміння виділяти головне, формувати творчий потенціал та творчі здібності учнів; продовжувати розвивати інтерес до предмету та до навчання, сприяти розвитку активності та самостійності учнів,
сприяти розвитку критичної думки, уміння порівнювати, робити висновки.
3.Виховна: Виховувати справжніх громадян України, небайдужих до історії своєї держави через порівняння з іншими державами та небайдужих до майбутнього своєї держави.
Тип уроку: Урок засвоєння нових знань
Обладнання: дошка, інтерактивна дошка, підручник,робочий зошит.
Хід уроку
1.Організаційний момент: фізкульт. хвилинка (проводиться систематично вчителем, діти виконують вправи, які подає вчитель; фізульт. хвилинка - є одночасно і засобом для активності фізичних і розумових якостей учнів на цьому нестандартному уроці)
Вчитель: На уроці ми будемо говорити про людину середньовіччя. Нас на уроці цікавить все, про що ми детально дізнались за планом уроку. Але не менш нам цікаво, що танцювали в період середньовіччя. Це і буде нашою фізкульт. паузою перед знайомством з темою уроку в цілому.
/Діти виходять разом з вчителем на 5 хвилин до коридору для виконання фізкульт. хвилинки за тематикою середньовічних танців/
Діти традиційно стають в дві лінії 1-а дівчата,
2-а хлопці
Вчитель: перед виконанням вправ, розповідає про перші згадки середньовічних танців, які відносяться до 15ст.
"Каролі" - в перекладі означає ланцюжок, тобто різдвяні пісні, які виконували підчас хороводів
Взагалі, вираз "каролірувати" означає співати і танцювати одночасно
Вперше ми знаходимо інформацію про "каролі" в "Романі про П.Нантійського", в "Біблії Мацієвского", на італійських фресках 14ст., та в творі "Декамерон" Джованні Бокаччо.
(Вчитель показує осн.фігури і розповідає про них перед дітьми. Діти повертаються обличчям одне до одного і слухають інструкції вчителя)
Фігури «кароля» - 1."Змійка"
2."Під мостом" ("Джерельце")
3."Прокручування під рукою"
4."Шен", або " всім заправляти"
(Вчитель показує дітям, як все це треба робити, діти повторюють рухи за вчителем)
/після закінчення діти повертаються до класу/
Актуалізація розумової діяльності учнів, вчитель називає тему, мету, план уроку
ПЛАН
1.Взаємодія людини природи в раннє середньовіччя
2.Населення
3.Міграції
4.Житло
5.Харчування
6.Одяг та прикраси
7.Внутрішня колонізація
/учні записують план в робочий зошит/
Вчитель(вступне слово):
В середні віки життя людини як і в ранні часи продовжувало бути залежним від природно-кліматичних умов. Саме вони обумовлювали спосіб життя, заняття і навіть характер людей
/учні слухають, записують основну думку в зошит,у вигляді словосполучень, понять, на які акцентує увагу вчитель, та готують відповіді на пункти плану/
Метод: "Ажурна пилка" - передбачає попереднє вивчення матеріалу самостійно вдома, або в групах
Завдання 1
(для однієї з груп в класі, що працювала над заданою проблемою)
- Розкрити характер взаємодії людини і природи в середньовіччі
- Чому ліс був джерелом життя і одночасно справжньою загрозою?
Вчитель:
Роздає матеріал (цитати з історичних джерел, тощо), який діти мають використати при підготовці відповіді на запитання, які винесено в завданні 1
"Капітулярій Вілліса(1пол.9ст.)"
"Пусть красиво следят за нашими лесами и рощами, и там, где есть место для расчистки, пусть наши экономы это сделают, и пусть они смотрят за тем, чтобы поля не захватывали леса, где нельзя много рубить деревьев или причинять им вред, и пусть они следят за дичью в лесу, и пусть так же займутся ястребами и коршунами для нашей охоты, и пусть собирают оплату, которая предстоит нам за это. И пусть экономы, если они пасут свиней в лесу, пусть управляющие или их люди, заплатят десятину так, чтобы дать пример другим, чтобы потом и другие так же заплатили"
Питання до документу:
1.Які настанови дає сеньйор своїм управителям?
2.Яким було відношення сеньйору до лісу?
3.Чим можна пояснити таке його відношення?
Учні:
1 група(творча) дає відповідь на завдання 1
Інші учні доповнюють відповідь з "Капітулярія Вілліса", даючи відповідь на запитання до документу
Вчитель:
Підводить підсумок зі сказаного у вигляді тез:
Ліс - був джерелом життя і одночасно справжньою загрозою
Завдання 2
Слухаючи вчителя, використовуючи матеріал підручника(3 підручника "Історія середніх віків" 7кл. та використовуючи додаткові матеріали "Розповідь бургундського монаха Рауля Глабера про голод 1027-1030рр в Нормандії")
Дати відповідь на запитання:
Що викликало скорочення населення в п-д Середньовіччя?
Матеріал для вчителя по 1-му і 2-му завданню
Середньовіччя(раннє) v-x ст. - клімат, в порівнянні з попередніми віками, став більш вологим, більша частина була вкрита лісами. Навіть в Італії та Іспанії, де було розорано багато земель, лісів все ж таки було більше. В період середньовіччя, традиції землеробства в основному орієнтувались на освоєння лісних ресурсів. Туди зганяли пастися худобу, де свині набирали жиру, особливо в дубових лісах.
В лісах заготовляли дерево, яке використовували для виробництва залізних знарядь праці та зброї;
Ліс давав будівельний матеріал, камінь був рідкісним. Це було місцем збору дикого меду, інших плодів.
Ліс був місцем смоляних дерев для факелів, якими освітлювали будинки, вулиці.
В лісі збирали лікарські рослини. Лісних птахів, наряду з собаками, приручали для полювання.
Ліс був важливим компонентом для крупних землевласників, засобом доходу, місцем втіх, та місцем розбійників і хижих тварин.
Головною проблемою середньовіччя була чума - 6ст.,епідемія, яка продовжувалась півстоліття і сприяла зменшенню населення наполовину."Чорна смерть" - саме так сприймали її люди, з якою вони пов’язували наближення "Страшного суду", про що ми знаходимо свідчення в переписі 1086р, складеного нормандським завойовником в Англії.
В період 11-13ст. - населення в цілому зростало, але загалом воно скоротилось в результаті епідемій різних хвороб,голоду,війн,засухи,нашестя сарани. Але особливо вплинув на середньовічну людину голод, який назвали "карою-божою"
Джерело "Розповідь бургундського ченця Рауля Глабера про голод 1027-1030рр в Нормандії"(рос.мовою)
"Голод начал усиливаться по всей земле и угроза гибели возникла почти перед всем родом человеческим. Не было и нескольких дней, в которие можно было бы собрать хлеб.
Непрерывные дожди настолько залили землю, что в течении трёх лет не находилось борозды, пригодной для засева. А в жатву сорняк покрыл поверхность всех полей. Когда пасли весь скот и птицу, голод стал больше донимать людям, они начали пожирать падаль и делать другие неслыханные вещи. Чтобы избежать смерти, некоторые выкапывали лесные корни и собирали водоросли. Люди пожирали мясо людей. На рынках стала появляться вареная человечина. некоторые голодные, нападали на путешественников, убивали и съедали их. Этот ужасный голод свирепствовал три года. Умерших было так много, что их не успевали хоронить"
Вчитель:
Підводить підсумок і називає новий метод подальшої роботі на уроці
/Учні дають відповідь на поставлене питання в завданні 2/
Метод "Спільний проект"
Вчитель ділить клас на 3 ряди, де кожен ряд отримує своє завдання, а саме, користуючись підручником підготувати відповідь на 3,4,5 запитання плану уроку:
3."Що таке міграція? Чим вона була викликана?"
4."Особливості житла. Що поєднувало житло різних станів середньовіччя? Що значив вираз "мій дім - моя фортеця"?
5."Особливості харчування. Страви та напої"
/На підготовку відповіді 5 хв./
Матеріал для вчителя:
/По шляхам Європи рухались багато селян. Причини такого активного постійного руху: відголоски Великого переселення народів. Рухались по одному, групами в пошуках кращої долі: лицарі прекрасних дам, ченці монастирів, студенти шкіл та університетів. Що спонукало: хвороби, голод, війни.
Житло залежало від умов місцевості та матеріального рівня. Селянські будинки не змінились з давніх часів. Багаті будували з дерева, з каменя. Камінь був коштовним, використовувався для будівництва церков, палаців, замків.
Спільним в житлі різних соціальних груп було внутрішнє планування. У більшості домів не було окремих кімнат. Їли, спали, готували страви в одній кімнаті. Тільки з 11-13ст багаті міщани та селяни почали відділяти спальні від кухонь та їдалень. Багато кімнат було в палацах, всі вони розміщалися одна за другою, для того, щоб потрапити с останньої кімнати до першої, треба було пройти крізь всі кімнати одна за одною.
Селянські будівлі були простіші і дерев'яні. На півдні Європи, де дерева було мало, будували з каменю. Дах покривали соломою та очеретом. В одному приміщенні готували, їли, спали. Спочатку у відкритого вогню а потім, замінили піччю. Димоходів не було. Дим виходив крізь отвір у даху. В будинках були маленькі вікна, без скла, закриті деревом, або затягнуті шкірою. Сім'ї жили в одному приміщені з худобою. В багатих будинках, ліжко для відпочинку і сну робили великими, де окрім гостей відпочивали, гості, що вважалось ознакою гостинності.
Над ліжком висів "Балдахін", який захищав від комах. Прості люди спали на дерев’яних лавах та сундуках, які служили сховами для одягу, а шафи з'явилися в 12ст. в Італії. Будинок відповідав принципу "Мій дім - моя фортеця"
Вчитель:
Відповідь на питання:
"Особливості харчування", подано за допомогою методу "Імітація"(відтворення середньовічного харчування, розповідь про неї)
/ Учні розповідають про їжу бідних та багатих/
Приклади:
Багаті: смажене м'ясо, пряності, вино, пиво
Бідні: житній хліб, горохова каша, капуста квашена
Демонстрація уривку з фільму: "Ромео і Джульєтта", з використанням інтерактивної дошки. Вчитель звертає увагу на одяг головних героїв
Розповідь учня «Експерту з моди» «10 цікавих фактів про середньовічну моду»(рос. мовою)
Факт 1: «мужчины в чулках»
Факт 2: «Короткие волосы символ измены»
Факт 3: «Высокий лоб – это красиво»
Факт 4: «Беременные нимфы»
Факт 5: «Тенденции востока»
Факт 6: «Белый не актуален»
Факт 7: «Принцип капусты»
Факт 8: «Мифы и легены о нижнем белье»
Факт 9: «Настоящую красавицу должно быть слышно издалека»
Факт 10: «Коварные зеленые рукава»
ЗАВДАННЯ 4
Використовуючи методи "рольової" та "театральної гри" показувати основні елементи середньовічного одягу та прикрас.
Метод "Мозковий штурм" - учні висловлюють ідею про причини внутрішньої колонізації
(Демонстрація на інтерактивній дошці схем внутрішньої колонізації додаткового матеріалу по внутрішній колонізації та презентації по кризі 14-15ст.)
Матеріал для вчителя:
11-13ст. - період найбільшої колонізації, яка ділилась на внутрішню і зовнішню.
Причини - пошук землі та продуктів харчування.
Зовнішня або військова колонізація - направлена на Піренейський півострів, де велась боротьба з арабами - реконкіста (відвоювання) в Палестини, Прибалтику.
Схема колонізації
ВНУТРІШНЯ ------- ------- ------- ЗОВНІШНЯ
! ! ! !
! ! ! !
Освоєння вільних "Натиск на Схід" Хрестові походи
земель на Близький Схід; Реконкіста в Іспанії
Наслідки колонізації:
Освоєння нових земель привело до приросту населення, вдосконалення знарядь праці(сокира, кам'яний плуг залізні підкови для коней, поява вітряків, утворення нових технологій обробки землі)
Це призвело до позитивних зрушень, таких, як збільшення населення. Європа лісів - змінилась на Європу полів.
Метод "Незакінчене речення" (вчитель спрямовує висловлення учнів за допомогою незавершеного речення)
Мета: підведення підсумку у бесіді
"Малі врожаї, холодна зима, зменшення народжуваності, чума, епідемія, повстання призвели до кризи. Після закінчення голоду - серед населення з'являються заможні люди(багаті). В результаті це призводить до розвитку: зростання торгівлі.
Виникає дефіцит грошей.
Вчитель:
Підводячи підсумок можна сказати вивести тезу:
На кінець середньовічного життя люди значно відрізнялись від людей початку середньовіччя.
Закріплення
Вчитель:
Подумати та дати відповідь на запитання до параграфу №3
1.Яку роль в житті людей середньовічної Європи відігравав ліс?
2.Чим було обумовлено зростання населення і одночасно його падіння?
3.Чим відрізнялись страви та напої Середньовічної Європи та сучасної?
4.Чому в 14-15ст. Європу захопила криза?
Підведення підсумків роботи на уроці, оцінки за урок
Домашнє завдання:
Заповніть таблицю "Внутрішня колонізація а Європі", за схемою:
Фактори внутрішньої колонізаціїПозитивно впливали….Негативно впливали…Результати колонізаціїПозитивнінегативні
|