Роль особистості класного керівника у формуванні виховної системи класу


Скачати 50.79 Kb.
Назва Роль особистості класного керівника у формуванні виховної системи класу
Дата 15.12.2013
Розмір 50.79 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Психологія > Документи


Роль особистості класного керівника у формуванні виховної системи класу
Основним структурним елементом виховної системи школи є клас.

Організатором діяльності учнів у класі, координатором виховних впливів на учня є класний керівник. Саме він безпосередньо взаємодіє як з учнями, так і з їх батьками.
Класний керівник - учитель, який організує навчально-виховну роботу в дорученому йому класі. У створенні та розвитку виховної системи школи найважливішу роль відіграє її педагогічний колектив, який включає педагогів різного профілю та досвіду роботи, індивідуальних особливостей. Ефективність системи залежить як від їхніх спільних зусиль, так і від доцільної діяльності в сфері навчання і виховання кожної дитини. Найважливішу роль у становленні виховної системи класів відіграють класні керівники - особлива категорія педагогів-вихователів, яка найбільше приближена до особистості дитини.

Діяльність класного керівника, яка спрямована на становлення виховної системи класу, залежить в першу чергу від особистості самого вихователя, від його особистісних характеристик, що визначають стиль стосунки з вихованцями, систему педагогічних прийомів і способів його взаємодії з учнями, що впливають на характер спілкування класного керівника з учнями; від професійної підготовленості педагога - рівня його психологічної культури, знання і розуміння ним основних соціально-психологічних феноменів класу. Вважаю, що сьогодні повинна змінитись роль класного керівника: він повинен бути не наглядачем, не контролером, а виконувати роль консультанта та джерела знань, стати старшим товаришем, другом, порадником, партнером у спільній діяльності.

Такий класний керівник не домінує, а співпрацює з учнями. Вони довіряють, поважають думки, почуття, позитивно налаштовані на творчість, вони співавтори заходу.

Василь Сухомлинський вважав, що правом користуватися гострим інструментом оцінки має тільки той педагог, що любить дітей. Учитель повинний бути для дитини такою же дорогою людиною, як мати. Віра школяра у вчителя, взаємна довіра між ними, людяність і доброта - це те, що необхідно вихователю, те що хочуть бачити діти у своєму наставнику. Одне із найцінніших його якостей - людяність, у якій сполучиться душевна доброта з мудрою строгістю батьків.

Формула успіху учнів у кожного вчителя різна. На мою думку, це залежить не лише від форм і методів, які ми застосовуємо у своїй роботі. Напевно, не останню роль в цьому відіграє і сама особистість класного керівника. Для того, щоб наші діти досягли успіху, ми ніколи не повинні зупинятися на досягнутому, постійно бути в творчому пошуку, займатися самовдосконаленням.

Імідж - є те, що орієнтоване на сприйняття іншими людьми в його безпосередньому оточенні, і адресовано їм як повідомлення про свій статус, професійну роль, унікальні риси.

Імідж людини, що працює в системі освіти, надає потужний психологічний вплив на його цільову аудиторію і на нього самого. При створенні іміджу класний керівник повинен врахувати, як мінімум, дві обставини.

По-перше, імідж створюється і функціонує в ситуації взаємодії з учнями, яким головним чином адресований.

По-друге, імідж покликаний демонструвати не тільки професійні якості і статус класного керівника, але і його людську індивідуальність, додає його професійним характеристикам неповторний колорит.

Можна говорити про те, що імідж педагогів, які працюють в освітній установі створює імідж самої установи. А це, в свою чергу, буде сприяти підвищенню конкурентоспроможності, що дуже важливо в теперішній час.

Точно знайдений імідж - це не тільки інструмент, за допомогою якого можна завоювати увагу і довіру, але і спосіб реагування на вимоги своєї аудиторії. Імідж класного керівника складається з різноманітних форм: це і стиль одягу, і манери, і грамотність мови, і вміння спілкуватися, і смаки, і спосіб життя.

Як підсумок «ідеальний класний керівник» на думку учнів – це така людина, як виявляє розуміння учнів, доброзичлива, вміє спілкуватися, розумна, врівноважена, справедлива, тактовна, організована, відверта. Звичайно, важливу роль відіграють такі якості педагога, як його чутливість до іншої людини, гуманність у помислах і діях. Але це не знижує актуальність такої його риси як вимогливість. Всепрощення, безпринциповість, поблажливість до учнів, потурання їхнім слабостям, байдужість до негативного в їх навчанні, праці та поведінці завдають великої шкоди вихованню особистості.

Працю вчителя живить віра в людину. Він повинен бути оптимістом, глибоко вірити у сили і можливості дітей, бачити насамперед усе краще, що їм притаманне, «проектувати хороше». Обов’язковою умовою у ставленні вчителя до учнів є справедливість. Будь-які прояви несправедливості з боку педагога (виділення «любимчиків», необ’єктивне оцінювання знань, необґрунтовані вимоги, безпідставні звинувачення, упередженість) ранять дитячі душі, обурюють учнів і завдають непоправної шкоди справі навчанні і виховання

Важливою для вчителя є позитивна налаштованість, яка виявляється у вмінні залишати за дверима школи неприємні переживання, поганий настрій. Водночас він не повинен приховувати свого невдоволення чи навіть обурення, якщо учні того заслужили. Гнів, як і радість, повинні бути педагогічно спрямовані, не переходити меж, за якими вони стають шкідливими у вихованні. У стосунках з учнями завжди потрібне відчуття міри, неприпустимість крайнощів, що виходять за межі пристойності і педагогічної доцільності. Учитель завжди повинен бути твердим, непохитним, послідовним у своїх вимогах і водночас гнучким, здатним переглядати свої окремі рішення і вимоги, якщо зумовлено конкретними обставинами та інтересами справи. Він є старшим другом, товаришем учнів, але насамперед їхнім наставником, керівником. Відчуття учителем учня, усвідомлення своєї ролі у педагогічному процесі і мети своїх виховних дій зумовлює педагогічний такт, сутність якого полягає у творчому вмінні обирати в кожному конкретному випадку таку лінію поведінки, такий підхід (за допомогою слова, вчинку, тону, погляду, жестів, міміки), які оберігають честь і гідність учнівського колективу, кожного учні, не принижуючи і не возвеличуючи його честі та гідності.

Успіх кожного класного керівника вимірюється успіхами його учнів. На що ж спрямувати зусилля вихователю, щоб його учні стали найкращими? В чому ж повинна полягати «формула успіху наших учнів»? Напевно, дати відповідь на це запитання дуже непросто.

У свій час відомий педагог Василь Сухомлинський написав такі слова: «У вчителя високе покликання – запалювати, як молоді зорі, дитячі серця». У нашій професії найголовніше любити дітей, довіряти їм, поважати їх. Ми повинні побачити в дитині найголовніше – особистість, виявити її індивідуальні особливості та нахили.

На мою думку, учні лише тоді досягнуть успіху, якщо відчують віру в свої пізнавальні сили і здібності, відчують свою спроможність досягти високих результатів.

Я сподіваюся, що в результаті осмислення отриманого матеріалу, класний керівник, зможе затвердити своє унікальне Я, зрозуміти своє неповторне призначення.
Нехай ваш імідж, ваша особистість стане додатковою яскравою частиною вашої компетентності і майстерності і стане за основу у побудові унікальної виховної системи вашого класу.
Хочеться закінчити словами Гете: «Вчаться у тих, кого люблять". Щоб змінювати наших дітей, їх треба любити.



Схожі:

План виховної роботи класного керівника 7 Б класу
Розмови з окремими батьками (татами) „Роль батька у формуванні моральних рис характеру хлопців”
Опис досвіду роботи класного керівника 7 – А класу
Проблема, над якою працюю як класний керівник в системі виховної роботи класного колективу:  «Всебічне забезпечення соціального розвитку...
Планування виховної роботи класного керівника
Основним документом класного керiвника  є план виховної роботи. Вiн вiдображає змiст, форми та методи виховної роботи
ПОСАДОВІ ОБОВ’ЯЗКИ КЛАСНОГО КЕРІВНИКА : І Загальні положення
Діяльність класного керівника професійно-технічного навчального закладу регламентується Положенням про класного керівника навчального...
Структура плану виховної роботи класного керівника
Робота з колективом учнів: а підвищення ролі учнівського колективу, розвиток класного самоврядування
Виховний план класного керівника 7 класу Коляди Олени Антонівни
...
ШКОЛА МОЛОДОГО КЛАСНОГО КЕРІВНИКА
Організація роботи класного керівника з учителями з профілактики відхилень у поведінці учнів. Мистецтво робити зауваження
Удосконалення процесу виховання учнів за допомогою моделювання та...
Знайомство з виховними системами класів та надання методичної допомоги педагогам у формуванні виховної системи класу
Лист №1/9-520 від 14. 08. 2008 Щодо планування роботи класного керівника...
Щодо планування роботи класного керівника навчального закладу системи загальної середньої освіти
ФОРМУВАННЯ КЛАСНОГО КОЛЕКТИВУ
ФОРМУВАННЯ КЛАСНОГО КОЛЕКТИВУ ПЕРВИННЕ ЗАВДАННЯ КЛАСНОГО КЕРІВНИКА НА ПОЧАТКУ АДАПТАЦІЙНОГО ПЕРІОДУ В ЖИТТІ П'ЯТИКЛАСНИКА
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка