Удосконалення процесу виховання учнів за допомогою моделювання та побудови виховних систем класів


Скачати 161.2 Kb.
Назва Удосконалення процесу виховання учнів за допомогою моделювання та побудови виховних систем класів
Дата 12.11.2013
Розмір 161.2 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Інформатика > Документи




Удосконалення процесу виховання учнів за допомогою моделювання та побудови виховних систем класів

Педагогічна рада з виховної роботи

Краматорськ - 2013


[Выберите дату]




Удосконалення процесу виховання учнів за допомогою моделювання та побудови виховних систем класів

Мета: моделювання та побудова виховної системи класу

Завдання:

  1. Визначити доцільність побудови виховної системи класу

  2. Формувати у педагогів уявлення про сутність і побудові виховної системи.

  3. Знайомство з виховними системами класів та надання методичної допомоги педагогам у формуванні виховної системи класу.

  4. Виявити основні проблеми в роботі вихователів і класних керівників, намітити шляхи їх вирішення

  5. Навчити педагогів моделювати і вибудовувати виховну систему класу.

Обладнання та оформлення: мультимедійний проектор, картки з цифрами від 1 до 6, пам'ятка «Правила спілкування в групі», «кольорові листочки», «цеглинки», аркуші чистого паперу, роздруківки завдань для роботи в групах, квадрати зеленого і червоного кольорів.

...Маленькі дітлахи граються ввечері на величезному полі в житі... А я стою на самому краї скелі, над прірвою, розумієш? І моє діло – ловити дітлахів, щоб вони не зірвались в прірву. Розумієш, вони граються і не бачать, куди біжать, а тут я підбігаю й ловлю їх, щоб вони не зірвалися. От і вся моя робота. Стерегти дітей над прірвою в житі.

Селенджер Над прірвою у житі

План педради

  1. Виступ заступника директора з навально-виховної роботи «Побудова виховних систем класів у світлі сучасних підходів до організації та планування виховної роботи школи»

  2. Виступ «Роль особистості класного керівника у формуванні виховної системи класу».

Найголовнішим у вихованні має бути особистість вихователя. Вплив особистості педагога на молоду душу становить ту силу, яку неможливо замінити ні підручниками, ні моральними повчаннями, ні системою покарань і заохочень... ”Ушинський

  1. Виступ творчої групи класних керівників «Побудова виховної системи класу на основі індивідуально-групового компоненту»

  2. Виступ творчої групи класних керівників «Побудова виховної системи класу на основі ціннісно-орієнтовного компоненту» .

  3. Виступ творчої групи класних керівників «Побудова виховної системи класу на основі функціонально-діяльнісного компоненту».

  4. Виступ творчої групи класних керівників «Побудова виховної системи класу на основі діагностико-аналітичного компоненту» .

  5. Робота творчих груп за темою: «Моделювання виховної системи класу»

Хід педарди

- Доброго дня, шановні колеги! Мені дуже приємно бачити всіх у хорошому настрої! Сподіваюся, що проведений сьогодні педагогічна рада, зможе ще більше збагатити ваш педагогічний арсенал в плані виховання наших дітей.
Тема нашого педагогічної ради: «Удосконалення процесу виховання учнів за допомогою моделювання та побудови виховних систем класів» (Слайд 1)
Мета: моделювання та побудова виховної системи класу (Слайд 2)

Завдання: (Слайд 3)

1. Визначити доцільність побудови виховної системи класу

2. Формувати у педагогів уявлення про сутність і побудові виховної системи.

3. Знайомство з виховними системами класів та надання методичної допомоги педагогам у формуванні виховної системи класу.

4. Виявити основні проблеми в роботі вихователів і класних керівників, намітити шляхи їх вирішення

5. Навчити педагогів моделювати і вибудовувати виховну систему класу.
Для продуктивної роботи, я пропоную наступний план. Ознайомтеся з ним, задайте уточнюючі питання. (Слайд 4)

- Якщо ми не будемо порушувати регламент, закінчуємо роботу через 2 години.

- Хто за даний план роботи педради, прошу голосувати. Хто проти? Утримався? Одноголосно!

- А зараз ми виберемо «хранителя часу». (Педагоги вибирають, голосують)

- Прохання до виступаючих, дотримуватися регламенту.
Свій виступ я хочу почати з фрази австрійського біолога, засновника системного підходу Л. Фон Берталанфі «системи всюди». І по відношенню до педагогіки ця фраза справедлива, чому, тому що, до числа навколишніх педагога систем можна віднести особистість учня і його колеги, учнівський та вчительський колективи, процеси навчання і виховання.

Виступ заступника директора з навально-виховної роботи «Побудова виховних систем класів у світлі сучасних підходів до організації та планування виховної роботи школи» (Презентація)

Отже, переходимо до виховної системи класу. По суті, дві перші завдання педагогічної ради, ми повинні розкрити саме зараз в теоретичній частині.

Всі ми чудово розуміємо, що в управлінні життєдіяльністю освітньої установи в цілому та дитячого колективу зокрема не обійтися без системного підходу. Ми - адміністрація моделюємо і створюємо освітні та виховні системи в школі, що дозволяє зробити освітній процес цілеспрямованим, керованим і головне - ефективним. І для того, щоб добитися цього ж в класі, необхідно вибудовувати систему.

Спробую обгрунтувати доцільність створення виховної системи класу. Наведу декілька аргументів:

1. Дитина - складна цілісна система, він повинен розвиватися в умовах інтегрованого виховного процесу, де всі компоненти взаємопов'язані.

2. Виховна система класу - це сприятливе середовище життєдіяльності та розвитку дитини, сприяюча його особистісному зростанню.

3. Системний підхід дозволяє класному керівнику раціонально розподіляти свої зусилля при організації виховного процесу в класі.

4. При створенні виховної системи формується «обличчя» класу, його індивідуальний вигляд.

5. Виховна система класу дозволяє розширити діапазон педагогічного впливу на дітей і процес їх розвитку.

Думаю, наведених аргументів досить для того, щоб почати моделювати і будувати виховну систему класу. Але для цього необхідно знати сутність, структуру та основні компоненти виховної системи.

А що ж таке виховна система класу? Як ви розумієте? Висловіть свою думку. (Думки педагогів)

Виховна система класу - це цілісна сукупність взаємодіючих компонентів, взаємозв'язок та інтеграція яких сприяє цілеспрямованому та ефективному розвитку всіх членів класного колективу.

Подивимося на першу частину визначення виховної системи «це цілісна сукупність взаємодіючих компонентів», значить, ми повинні знати з яких компонентів складається виховна система класу. Л.І. Новікова, В.А. Караковський, Н.Л. Селіванова стверджують, що при моделюванні виховної системи повинні бути виділені найбільш важливі (істотні) компоненти і зв'язки.

До розряду найбільш важливих відносять 5 компонентів виховної системи класу.

1. Індивідно-груповий.

2. Ціннісно-орієнтаційний.

3. Функціонально-діяльнісний.

4. Просторово-часової.

5. Діагностико-результативний.

Розглянемо кожен з перелічених компонентів.
Виступ творчих груп
Група перша «Індивідально-груповий компонент»
Індивідно-груповий компонент представляє собою співтовариство дітей і дорослих, об'єднаних спільною життєдіяльністю в рамках класу. Він складається з кількох елементів:

- класний керівник;

- учні;

- батьки;

- педагоги та інші дорослі, які беруть участь у виховному процесі і життєдіяльності класного колективу.

Чому цей компонент є істотним при моделюванні виховної системи класу? По-перше, саме педагоги, учні, батьки, володіючи суб'єктними повноваженнями, вирішують, яку виховну систему створювати, як її моделювати і будувати, яким чином система повинна функціонувати. По-друге, основне призначення виховної системи - сприяння розвитку кожної особистості і формуванню колективу в даному класі.

Щоб почати моделювати і пробудовувати виховну систему класу класний керівник повинен вивчити інтереси і потреби учнів, визначити рівень розвитку колективу, міжособистісних відносин і спільної діяльності.
Група друга «Ціннісно-орієнтаційний компонент»
Ціннісно-орієнтаційний компонент складається з наступних елементів:

  • мета і завдання виховання;

  • перспективи життєдіяльності класного колективу;

  • принципи побудови виховної системи та життєдіяльності класу.


Це - ціннісно-смислове ядро ​​системи.

У виховному просторі класу існує безліч індивідуальних і групових цінностей. Але під час побудови виховної системи класу необхідно вибрати пріоритетні цінності. Саме пріоритетні цінності визначають цілі виховної системи.

Виділяють три види мети:

Ідеальна - якийсь ідеал, до якого прагнуть суспільство, школа, педагог;

Результативна - прогнозований результат, який планується досягти за певний період часу, виражений у бажаному образі випускника.

Процесуальна - проектоване стан виховного процесу, необхідне для формування бажаних якостей випускника.

А.С. Макаренко під перспективою розумів завтрашню радість, до якої прагнуть колектив і його члени.

Близька перспектива - похід, дискотека, відвідування виставки, концерту, екскурсія.

Середня - колективна творча справа, участь у конкурсі, огляді, змаганні.

Далека - успішно завершити навчання в школі, стати освіченими і вихованими особистостями і т.п.

Принципи життєдіяльності частіше формулюються у вигляді правил, заповідей життя в класі.
Група третя «Функціонально-діяльнісний компонент»
Функціонально-діяльнісний компонент складається з наступних елементів:

  • системоутворюючого виду діяльності, форм і методів організації спільної діяльності і спілкування;

  • основних функцій виховної системи;

  • педагогічного забезпечення і самоврядування життєдіяльністю класного колективу.

В якості пріоритетного та системоутворюючого використовуються різні види і напрямки діяльності. Вибір системоутворюючого виду діяльності залежить, насамперед, від інтересів і потреб учнів, особистісних особливостей класного керівника, типу навчального закладу та його структурних підрозділів.

Клас по відношенню до особистості дитини може виконувати такі функції:

  • освітню;

  • виховну, що сприяє моральному становленню особистості школяра;

  • захисну, пов'язану з психологічним захистом дитини від негативних впливів середовища;

  • компенсуючу, яка передбачає створення додаткових умов для розвитку творчих здібностей дітей, їх самореалізації;

  • інтегруючу і коригувальну, які полягають в тому, що при дотриманні певних умов клас може інтегрувати і коректувати різні впливи, які відчуває дитина, як в класі, так і поза ним.

Успішність реалізації класом перерахованих функцій залежить від доцільної та ефективної діяльності класного керівника.

Функції класного керівника:

«Контролер»;

«Провідник по країні знань»;

«Моральний наставник»;

«Носій культури;

«Старший товариш»;

«Соціальний педагог»;

«Фасилітатор», який надає допомогу учням у самопізнанні, самовизначенні, самореалізації.
Група четверта «Діагностико-результативний компонент»
Діагностико-результативний компонент включає такі елементи:

критерії ефективності виховної системи;

форми, методи і прийоми вивчення результативності виховної системи.

Критеріями ефективності функціонування вихователь ¬ ної системи можуть бути наступні показники:

  • рівень вихованості учнів;

  • захищеність і комфортність дитини в класі;

  • задоволеність учнів та їх батьків життєдіяльністю у класі;

  • сформованість класного колективу, рівень самоврядування;

репутація класу.

В якості методів вивчення результативності виховної системи класу доцільно використовувати такі методики:

1. Методика оцінки рівня вихованості учня. Автор-розробник Н.П. Капустін. (Для учнів 1-4 класів)

2. Діагностика вихованості школярів. Автор М.П. Нечаєв. (Для учнів 5-11 класів)

3. Методика вивчення соціалізованості особистості учня. Автор-розробник М.І. Рожков.

4. Методика вивчення мотивів участі школярів у діяльності. Автори-розробники Л.В. Байбородова, Л.І. Ченявская.

5. Методика «Наші відносини». Автор-розробник Л.М. Фрідман.

6. Методика визначення рівня самоврядування в учнівському колективі. Автор-розробник М.І. Рожков.

7. Методика вивчення задоволеності учнів шкільним життям. Автор-розробник А.А. Андрєєв.

8. Методика вивчення задоволеності батьків роботою освітньої установи. Автор Е.Н. Степанов.
Робота у творчих групах
А зараз ми переходимо до роботи в групах. Перш ніж творчі групи почнуть моделювати виховну систему класу, зверніть увагу на правила спілкування в групі. (На столах) (Додаток 1)

Рівність усіх учасників - ім'я як форма спілкування

Активність учасників (круглий стіл не лекція, а загальна робота)

Право кожного учасника на власну думку з будь-якого питання

Право піднятої руки (говорити коротко, по черзі, по одному, по темі)

добровільність

почуття гумору

Вміння слухати і чути інших

Не критикувати

Регламент (5 хв на подання роботи)

- Я пропоную вам виконати вправу «Очікування». (Мета: визначити очікування учасників від роботи в групі)

- У вас на столах лежать кольорові листочки, напишіть свої очікування від роботи в групі і потім прикріпіть на лист паперу. Спасибі!

- І ще трохи теорії, необхідної групам для роботи.

Діяльність по моделюванню виховної системи класу складається з трьох основних напрямків.


п/п

Основные направления

Задачи

1.

Вивчення учнів, відносин, спілкування і діяльності в класному колективі

1. Вивчити потреби, інтереси, схильності і інші особистісні характеристики членів класного колективу.

2. Визначити рівень сформованості класного колективу, стану в ньому ділових і міжособистісних відносин.

3. Виявити виховні можливості батьків та інших категорій дорослих, залучених до життєдіяльність класу.

4. Визначити ефективність навчально-виховного процесу.

2.

Проектування цілей, перспектив та образу життєдіяльності класного колективу

1. Сформувати образ класу і життєдіяльності в ньому, привабливий для всіх членів класного колективу.

2. Визначити місце і роль класу у виховній системі школи.

3. Виявити способи та умови використання можливостей навколишнього середовища в розвитку особистості і формуванні класного колективу.

3.

Сполука та розвиток класного колективу, створення розвиваючого середовища особистості дитини

  1. Сприяти формуванню сприятливого емоційно-психологічної та моральної атмосфери в класі.

  2. Апробувати модельований елементи виховної системи класу.


Завдання 1.

Вашій увазі пропонується таблиця, яку потрібно наповнити необхідним змістом.


Хто, на вашу думку, повинен брати участь у створенні, управлінні, розвитку виховної системи класу?

Яка роль кожного у створенні, управлінні і розвитку виховної системи?







Завдання 2.

  1. Ми пропонуємо вибрати з наявних цілей виховання пріоритетну. Якщо серед запропонованих ви не знайдете такої, то допишіть самі.


1. Формування творчої особистості учнів.

2. Сприяти вихованню працьовитою і допитливої ​​особистості дитини, поважаючого живуть поруч людей.

3. Створення умов для спілкування та спільної діяльності старшого покоління з молодшим, допомогу оточуючим людям.

4. Інтелектуальний розвиток школярів, організація їх пізнавальної діяльності, розвиток допитливості учнів.

5. Сполучені класного колективу, задоволення дозвільних потреб учнів.

6. Вироблення готовності до самостійного життя і праці.

7. Формування екологічної культури.

8. Виховання у дітей патріотичних почуттів громадянина Росії.

9. Формування основ здоров'я учнів.

10. Інше (дописати).
2). Сформулюйте завдання виховної системи у відповідності з обраною метою.
3. Ми пропонуємо вибрати з наявних принципів виховання пріоритетні. Якщо серед запропонованих ви не знайдете таких, то допишіть самі.

1. Принцип пріоритету інтересів і потреб школярів та їх батьків.

2. Принцип загальнолюдського розвитку на основі національних, релігійних, місцевих традицій.

3. Принцип індивідуалізації та диференціації.

4. Принцип гуманізму і демократизації життєдіяльності колективу класу.

5. Принцип інтеграції виховно-освітніх зусиль сім'ї, школи.

6. Принцип відкритості та доброзичливості.

7. Принцип рівності всіх учасників виховного процесу.

8. Принцип відповідальності, взаємодопомоги, взаємовиручки.

9. Інше (дописати).
Завдання 3.

Ми пропонуємо вам вибрати зміст діяльності колективу. Тут можна виділити декілька напрямків діяльності.
1. Перед тим як почати виділяти пріоритетні напрямки діяльності, відповідайте на питання: чи вважаєте ви, що діяльність класу повинна носити суспільну спрямованість?
• Так

• Немає

• Не знаю
2. Зміст діяльності класного колективу:

(Вибрати не більше 5-7)
1. Серія класних годин з певною тематикою

2. Спільні трудові справи

3. Зустрічі з цікавими людьми

4. Проведення народних свят

5. Підготовка концертів

6. Походи, екскурсії

7. Підготовка виставок творчості

8. Спортивні ігри

9. Позакласні заходи з окремих предметів

10. Доручення в класі

11. Шефська допомога молодшим

12. Турбота про людей

3. А тепер дайте відповідь: чи можуть носити суспільну спрямованість ті справи, які ви вибрали?

• Так

• Швидше так, ніж ні

• Швидше ні, ніж так

• Ні.
Порівняйте свою відповідь із відповіддю на 1-е питання.
Завдання 4.

1. Напишіть, будь ласка, на листку відповідь на питання.

Яку інформацію про клас і, в якій формі повинен містити в собі кабінет?

Завдання 5.

Які показники з перерахованих ви виберіть у якості критеріїв ефективності функціонування виховної системи?

1. Рівень вихованості учнів.

2. Репутація класу.

3. Сформованість класного колективу, рівень самоврядування.

4. Захищеність і комфортність дитини в класі.

5. Задоволеність учнів і їх батьків життєдіяльністю у класі.

6. Інше (дописати).
Шановні колеги! Робота в групах закінчена, починаємо уявлення змодельованих вами виховних систем класів.
- Давайте визначимося, коли будемо ставити питання виступаючим: по ходу виступу або в кінці виступу? (Педагоги приймають рішення)

- На виступ 5 хвилин. Будь ласка, хто почне?
(Групи виступають)

- Всі групи представили своє бачення моделі виховної системи. Всі побажання ними будуть враховані в подальшій роботі.
- А зараз, я пропоную провести вправу «Мій вклад» (Мета: Закріпити емоційним підйомом роботу в групах)

- Перед вами білі листочки прямокутної форми (цеглинки), напишіть свій внесок у роботу групи, а потім прикріпіть на аркуші паперу.

(На аркушах паперу повинні вийти картинки: ДЕРЕВО та ДІМ)
- Колеги, подивіться, підсумком вашої роботи стали ці чудові картини, ви посадили ДЕРЕВО - пустили коріння, і побудували свій ДІМ - цим БУДИНКОМ буде вибудувана вами виховна система класу.

- Я вдячна всім групам за плідну роботу!
IV. Рефлексія.
- Я прошу кожного підняти квадрат такого кольору, який відповідає даним висловлюванням:

- Багато дізналася, буду застосовувати в подальшій роботі
- Необхідно ще попрацювати, щоб застосовувати в подальшій роботі

(Результати підраховуються)
V. Рішення педагогічної ради.
Заслухавши та обговоривши виступу заступника директора з виховної роботи, керівників творчих груп за темою педагогічної ради, педагогічний колектив прийняв проект рішення:

1. Для досягнення більш високих результатів у виховній роботі вважати доцільним використання системного підходу в діяльності класних керівників.

2. Класним керівникам, спираючись на отримані в ході педагогічної ради знання, почати роботу з моделювання виховної системи класу.

3. Ільченко О.А.., педагогу-організатору розробити єдину форму інформаційного стенду в класі в термін до 20.01.2013 року.

4. Проселковій О.О. керівнику МО класних керівників, в квітні 2012-2013 навчального року провести конкурс проектів виховних систем класів.

5. Проселковій О.О.., керівнику МО класних керівників, розробити Положення про даному конкурсі - до травня 2010 року.

6. Давидяк С.М., заст. директора з ВР, щорічно (наприкінці року) проводити аналіз діяльності класних керівників з побудови виховної системи класів.
(Проект рішення ставиться на голосування: приймається повністю, приймається з поправками, не приймається)
-Шановні колеги! Велике спасибі за роботу! До зустрічей!

Схожі:

Роботи «ТЕМА РОБОТИ» затверджена наказом № … від «…» 2012 р
Модель бізнес-процесу, результати імітаційного моделювання, результату аналізу виконання імітаційного моделювання процесу, код на...
Програмні засоби побудови та дослідження перетинів стереометричних об’єктів
Метою моєї роботи є допомога учням 9-10 класів при вивченні стереометрії. Побудова просторових фігур за допомогою програмного забезпечення...
5 Доцільність використання імітаційного моделювання
Завдяки зниженню вартості комп'ютерної техніки та доступності спеціальних програмних засобів методи імітаційного моделювання широко...
Життєвий цикл програмного забезпечення та його реалізація на мові DSL
За допомогою інструментів DSL можливо створення спеціалізованих інструментів моделювання шляхом визначення новогї мови моделювання...
Тема по програмі
Мета уроку: Ознайомити учнів із принципом побудови та налагодження параметрів діаграм, діаграми з областями та точкової діаграми...
Національно-патріотичне виховання в контексті Програми «Основні орієнтири...
До суспільства і держави, інших людей, праці, природи, мистецтва, самої себе. Виховання здійснюють для ідентифікації вихованця із...
Детальне ознайомлення учнів третіх класів із журналом «Яблунька»,...
...
ОСНОВНІ ОРІЄНТИРИ ВИХОВАННЯ УЧНІВ 1-11 КЛАСІВ ЗАГАЛЬНООСВІТНІХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДІВ

ОСНОВНІ ОРІЄНТИРИ ВИХОВАННЯ УЧНІВ 1-11 КЛАСІВ ЗАГАЛЬНООСВІТНІХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДІВ

«Творчість вчителя основа його педагогічної майстерності»
Проблема: «Удосконалення навчально-пізнавальних інтересів учнів початкових класів через творчий розвиток вчителя та учня»
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка