|
Скачати 295.62 Kb.
|
Черкаський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних працівників Черкаської обласної ради ПРОГРАМА НАВЧАЛЬНОГО КУРСУ«ОСНОВИ САМОПІЗНАННЯ» ДЛЯ УЧНІВ 9 – 11 КЛАСІВ Черкаси 2012 Коновальчук В.І. Основи самопізнання: навчальний курс.- Черкаси: ОІПОПП, 2011.- 28с. Рецензенти О.Г. Біла, доцент кафедри практичної психології Черкаського Національного університету ім.Б.Хмельницького. О.В. Волошенко, завідувач кафедри педагогіки і психології, кандидат педагогічних наук, доцент Схвалено та рекомендоввано до використання у навчальних закладах освіти вченою радою Черкаського ОІПОПП. Протокол № 3 від 30.08.2011 Пояснювальна записка Актуальність теми. Становлення творчої індивідуально – виразної особистості відбувається складно, гостро й часто досить драматично, оскільки, в ньому переплітаються суперечливі тенденції розвитку психіки, найчастіше, неусвідомлювані. Саме тому, найбільш визначальні і критичні періоди вікового і соціального розвитку, особистісного становлення та професійного самовизначення передбачають необхідність цілеспрямованої системної психологічної роботи із самопізнання учнів старших класів. Метою такої роботи є набуття якісно нового рівня розвитку особистості дитини, здатності до саморегуляції на основі розуміння самого себе, можливості здійснювати самостійний свідомий вибір, зокрема, у напрямку перспективної життєвої реалізації Мета спецкурсу: висвітленні знань з основних науково психологічних напрямків та методів дослідження психічних відмінностей між окремими індивідами та групами людей, їх види та прояви. гармонізація Я-концепції учнів, їх уявлень про самого себе і ставлення до себе; актуалізація і активізація процесів особистісного саморозвитку; формування навичок емоційної і поведінкової саморегуляції; формування уміння і навичок ефективного спілкування Завдання спецкурсу із самопізнання :
ЗМІСТ КУРСУ Перелік модулів 1. Теоретичний модуль. Тема 1: Індивідні властивості особистості. Поняття індивідних властивостей особистості. Роль природно-біологічних особливостей у структурі особистості. Схема індивідних властивостей суб’єкта. Психодинамічні властивості людини. Роль індивідних властивостей людини в регуляції поведінки особистості. Тема 2: ТемпераментПоняття темпераменту. Типи темпераменту. Нервова система і темперамент. Дослідження І.П.Павлова про типи нервової регуляції. Б.М.Теплов, В.Д.Небиліцин про дослідження властивостей нервової системи. В.С.Мерлін про темперамент. Тема 3: Конституційно-типологічні теорії. Типологічна модель Е.Кречмера. Взаємозалежність між типом тілобудови та ендогенними типами. Типи будови тіла за Кречмером : астенічний (лептозомний),атлетичний тип; пікнічний тип, дисплостичний тип. Розподіл типів будови тіла по групах : циркулярний і шизофренічний. Циклоїдні темпераметри, шизоідні темпераметри. Тема 4.: Психологія конституційних відмінностей за У.Шелдоном. Антропометричний метод дослідження компонентів тілобудови У.Шелдона. Первинні компоненти тілобудови : ендоморфність, мезоморфність, екдоморфність. Кількісна оцінка кожного компонента в конкретному індивідові. Дослідження темпераменту. Вісцеротонія, соматотонія, церебротонія. Зв’язок між між соматотипом і темпераментом. Тема 5: Психоаналітичні типологічні моделі. Роль досвіду психосексуального розвитку індивіда у становленні характеру, ортодоксальна позиція у визначенні і класифікації типів характерів. Класифікація Феніхеля : сублімуючі та реактивні типи. Тлумачення індивідуальних характерологічних ознак К.Абрахаамом, Е.Джонсоном. Оральний характер. Анальний характер. Уретральний характер. Фалічний характер. Генітальний характер. Типологічна модель А.Лоуена. Аналіз характерів оральний характер. Мазохістський характер. Істеричний характер. Фалічно-нарцистичний характер. Теорія характеру О.Ранка. Характеристика “середньої людини”, “невротика” і “творчої” людини. Тема 6: Типологічна модель індивідуального характеру в аналітичній психології. Структура особистості за К.Г.Юнгом. Установка як критерій індивідуальної типології. Домінуюча психічна функція як критерій типології. Екстравертна установка. Інтровертна установка. Зміст психічних функцій мислення, відчуття, почуття, інтуїції. Екстравертний почуттєвий тип. Екстравертний інтуітивний тип. Екстравертивний мислительний тип. Інтровертивний мислительний тип. Інтравертний відчуваючий тип. Інтравертний почуттєвий тип. Інтравертивний інтуїтивний тип. Тема 7: Типологічні моделі соціальних індивідуалізованих структур. Динаміка формування індивідуально-типологічних властивостей др. К.Хорні. Направленість на стосунки з іншими людьми, як критерії індивідуально-характерологічної типології. Поступливий тип. Агресивний тип. Відчуджений тип. Індивідуально-типологічні структури як відносно стійка форма каналізації енергій людини в процесі асимиляції та соціалізації за Е.Фроммом. Рецептивна орієнтація. Експлуататорна орієнтація. Накопичувана орієнтація. Ринкова орієнтація. Продуктивна орієнтація. Тема 8: Типологічні моделі характеру і психопатій. Типологічна модель К.Леонгарда. Людина як індивідуальність і як акцентуйована особистість. Акцентуйовані риси особистості. Демонстративні особистості. Педантичні особистості. Загрузаючи особистості. Збудливі особистості. Переплетіння акцентуйованих рис характеру. Гіпертимічні особистості. Дистимічні особистості. Афективно-стабільний темперамент. Тревожні особистості. Емотивні особистості. Екстравертна акцентуація особистості та її комбінації. Інтровертована акцентуація особистості та її комбінації. Тема 9: Типи психопатій та акцентуацій в підлітковому віці. Типологічна модель А.Є.Лічко. Розмежування психопатій за складністью і акцентуація за визначеністю. Гіпертимний тип. Циклоїдний тип. Сенситивний тип. Психоастенічний тип. Шизоїдний тип. Істероідний тип. Нестійкий тип. Конформний тип. Тема 10: Персонологія Г.Меррея. Зміст та структура особистості за Г.Мерреєм. Події та серіали. Серіальні програми і плани. Здібності і досягнення. Зміст потреб та їх типи. Взаємовідношення потреб. Преси. Редукція напруги. Тема як молярна і інтерактивна одиниця поведінки. Тема 11: Психологія індивідуальності Гордона Олпорта. Риси як основні мотиваційні конструкти в теорії Г.Олпорта. Особисті диспозиції. Морфогенні риси. Зміст поняття “тип”. Кординальні, центральні і вторинні диспозиції. Інтенції. Пропріум. Аналіз особистісної структури. Тема 12: Факторна теорія особистості Р.Кеттелла. Історія розвитку ідей факторного аналізу. Теорія особистості Р.Кеттелла. Зміст особистості. Структура рис. Риса як найбільш важливе поняття в теорії Р.Кеттелла. Поверхневі риси. Вихідні риси. Динамічні риси. Риси–здібності. Темпераментальні риси. Специфікаційне рівняння. Динамічна решітка. Тема 13: Теорія типів особистості Г. Айзенка. Основні концепції і принципи теорії типів особистості. Основні показники типів особистості : інтроверсія-екстраверсія; нейротизм-стабільність. Нейрофізіологічні основи рис і типів. Вимірювання рис особистості. Відмінності між інтровертами та екстравертами. Тема 14:. Здібності і обдарованість Задатки. Здібності. Обдарованість. Геніальність. Обдаровані діти. Ч.Ломброзо “Геніальність і божевілля”. Тема 15: Психологічна модель Хейманса-Ле-Сенна Елементи характеру. Емоційність. Активність. Первинність. Вторинність. Нервовий. Сентиментальний. Діяльний, бурхливий. Пристрасний. Сангвінік. Флегматик. Аморфний. Беспечний. Апатичний. Тема 16:Глибинно-психологічні механізми індивідуальної неповторності особистості. Виявлення глибинно-психічних механізмів суб’єкта. Роль системи психічних захистів у формуванні індивідуальної неповторності суб’єкта. Тема 17: Гендерні відмінності Психологічний зміст гендерних ролей. Гендерна ідентифікація особистості. НАВЧАЛЬНО-МЕТОДИЧНІ МАТЕРІАЛИ ДО ТЕОРЕТИЧНОГО МОДУЛЯ
2. Практичний модуль. Тема І. Типологія і діагностика властивостей особистості за параметрами реактивності. Лабораторна робота №1 Самооцінка структури темпераменту. Зміст. Виконання методик:
Лабораторна робота № 2 Визначення сили нервових процесів за психомоторними показниками. Зміст.
Тема ІІ. Типологія і діагностика властивостей особистості за параметром активності. Лабораторна робота № 3, 4. Самооцінка різних властивостей темпераменту. Зміст.
Лабораторна робота № 5. Ознайомлення з методиками Айзенка на визначення типу темпераменту: Зміст:
Лабораторна робота № 6, 7. Ознайомлення з 16-факторним особистісним опитувальником Кеттела. Зміст:
Лабораторна робота № 8, 9. Діагностика особистості за допомогою характерологічного опитувальника Леонгарда-Шмішека". Зміст:
Тема ІІІ. Типологія і діагностика властивостей особистості за параметром спрямованості. Лабораторна робота № 10. Діагностика мотивації активності особистості за параметром спрямованості. Зміст:
Лабораторна робота № 11. Визначення спрямованості особистості. Зміст:
Тема IV. Діагностика інтересів, схильностей і здібностей людини за параметром можливостей особистості. Лабораторна робота № 12. Діагностика інтелектуальних здібностей. Зміст:
Лабораторна робота № 13. Діагностика інтересів та професійних здібностей. Зміст:
Тема V. Проективні методи дослідження особистості. Лабораторна робота № 14. Експериментально-психологічне дослідження фрусраційних реакцій. Зміст:
Лабораторна робота № 15 Експериментальне дослідження агресивної поведінки. Зміст:
Лабораторна робота № 16. Методи дослідження особистості, побудовані на теорії психомоторного звуку. Зміст:
НАВЧАЛЬНО-МЕТОДИЧНІ МАТЕРІАЛИ ДО ПРАКТИЧНОГО МОДУЛЯ
2. Тренінговий модуль. |
ПРОГРАМА НАВЧАЛЬНОГО КУРСУ «ОСНОВИ САМОПІЗНАННЯ» ДЛЯ УЧНІВ 9 11 КЛАСІВ Коновальчук В.І. Основи самопізнання: навчальний курс. Черкаси: ОІПОПП, 2011. 28с |
Програма курсу за вибором «Рідний край» для учнів 8 9 класів загальноосвітніх... Програма курсу за вибором «Рідний край» розрахована на учнів 8 – 9 класів загальноосвітніх навчальних закладів. Вона є логічним доповненням... |
Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. Основи правознавства... Тематичні плани та програми курсу «Основи правознавства» для 9 – 11 класів з поглибленим вивченням права |
27. «Конфліктологія в школі» курс за вибором для учнів 10-11 класів Навчальна програма курсу за вибором «Конфліктологія у школі» розрахована на учнів 10-11 класів на два роки навчання (70 годин, 35... |
Баженова Л. Основи вибору професії: (Програма для учнів 9-х класів)./... |
Програма спецкурсу з обслуговуючої праці для учнів 9-х класів загальноосвітніх шкіл Основним із завдань, які вирішує трудове навчання є розвиток творчої активності учнів. Програма спецкурсу з обслуговуючої праці "Макраме"... |
Програма курсу "Людина і суспільство" для загальноосвітніх навчальних закладів 11 Програми інтегрованого курсу для класів універсального, фізико-математичного, природничого, технологічного та спортивного профілів... |
ПРОГРАМА для загальноосвітніх навчальних закладів (класів) із поглибленим... «Зарубіжна література» – навчальний предмет, об’єктом вивчення в якому є кращі твори та головні етапи розвитку світового літературного... |
ПРОГРАМА для загальноосвітніх навчальних закладів (класів) із поглибленим... «Зарубіжна література» – навчальний предмет, об’єктом вивчення в якому є кращі твори та головні етапи розвитку світового літературного... |
ПРОГРАМА для загальноосвітніх навчальних закладів Технології Програма «Технології» (рівень стандарту) призначена для учнів 10-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів. На оволодіння програмою... |