Програма спецкурсу з обслуговуючої праці для учнів 9-х класів загальноосвітніх шкіл


Скачати 170.04 Kb.
Назва Програма спецкурсу з обслуговуючої праці для учнів 9-х класів загальноосвітніх шкіл
Дата 08.05.2013
Розмір 170.04 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Право > Документи
"МАКРАМЕ"

Програма спецкурсу

з обслуговуючої праці для

учнів 9-х класів

загальноосвітніх шкіл

Автор:

учитель обслуговуючої праці

спеціалізованої школи І-ІІІ

ступенів № 33

ім. Василя Симоненка

м. Черкас

Кисленко Тетяна Леонідівна

Пояснювальна записка.

Основним із завдань, які вирішує трудове навчання є розвиток творчої активності учнів. Програма спецкурсу з обслуговуючої праці "Макраме" розрахована на 34 навчальні години для учнів 9 класів, на вивчення якої відводиться одна година на тиждень і дає змогу розширити знання отримані на уроках.

Основна мета даного спецкурсу - виховання працьовитості, терпіння, старанності, вимогливості до якості роботи, вміння нести радість іншим, розвиток винахідливості, фантазії, творчих здібностей; формування практичних умінь і навичок; розширення світогляду на основі історичних подій, пов'язаних з давніми звичаями які несли в оселю щастя; розвиток інтересу і привертання дітей до вдосконалення вузликового плетіння. Ця програма включає знайомство з вузлами від простих до складних, створення різних узорів та плетіння різних виробів. Нові умови висунули певні вимоги до уроків: заняття макраме повинні мати практичну спрямованість і не стомлювати учнів. Запропонована програма відповідає цим вимогам і дає змогу познайомити учнів з усіма елементами абетки макраме і практичним застосуванням виробів у побуті.

Навчання усіх основних прийомів плетіння відбувається на одному виробі. Виріб не складний, має кілька деталей, що дає змогу учням бачити після застосування кожного нового прийому результат своєї праці.

Програмою передбачене виконання завдань з додаткової літератури. Пошуковий варіант розширює кругозір дітей і дає змогу глибше познайомитися з матеріалом. Під час опанування програмним матеріалом, учні ознайомлюються з необхідним інструментом, обладнанням, матеріалами, правилами безпечної праці та санітарно-гігієнічними вимогами, навчаються бережливості, у них пробуджується фантазія, виховується смак.

п/п

Тема та її зміст

Кіль-кість годин


1
2

3

4

5

6

7

8
9

10

11


12

13


14


15

16
17

18


19


20-21

22

23-24

25

26

27
28


29

30


31

32

33

34

"Макраме"

Учні повинні знати: історичні відомості про техніку "макраме": матеріали, інструменти, пристрої, які використовуються для плетіння; правила розрахунку ниток; способи закріплення ниток для плетіння; технологію виконання основних вузлів, правила їх компонування;
умовні позначки вузлів на схемах; технологію
виготовлення виробів технікою "макраме"; способи утворення китиць, оздоблення готового виробу; правила догляду за плетеними виробами; санітарно-гігієнічні вимоги, правила безпечної праці та організації робочого місця.
Учні повинні вміти: добирати матеріали , пристрої та інструменти для роботи, читати схеми узорів, виробів, плести вироби за схемами; закріплювати нитки різними способами; виконувати основні вузли; поєднувати між собою вузли; оздоблювати готовий виріб; доглядати за плетеними виробами; дотримуватись санітарно-гігієнічних вимог, правил безпечної праці та організації робочого
місця.
Історія виникнення і розвитку техніки макраме. Інструменти, обладнання та матеріали. Санітарно-гігієнічні вимоги, правила безпечної праці та організація робочого місця.

Лабораторно-практична робота. Організація робочого місця. Ознайомлення з інструментами, обладнанням та матеріалами.
Підготовка ниток до роботи, розрахунок кількості ниток та їх довжини. Скріплювання ниток, утворення вузлів.

Практична робота.

Тренувальні вправи із скріплювання ниток з товстої пряжі.
Способи закріплення ниток для плетіння. Нитки робочі та основні.

Практична робота.

Тренувальні вправи на засвоєння способів закріплення

ниток на різні основи.
Основні вузли: плоский правосторонній, плоский лівосторонній.

Практична робота. Тренувальні вправи на виконання плоских

правостороннього та лівостороннього вузлів.

Площинний вузол. Витий ланцюжок.

Практична робота.

Тренувальні вправи з товстою ниткою. Зав'язування площинного вузла.
Виготовлення ланцюжка.

Практична робота. Виготовлення ланцюжка для кашпо, чергування площинного вузла з витим ланцюжком .
Утворення візерунку з площинних вузлів. Виконання
"шишки". Схематичне зображення.

Практична робота. Тренувальні вправи з товстою ниткою. Виконання сітки для горщика з поєднанням вузлів та "шишки".
Послідовність виконання китиці. Догляд за виробами
виконаними технікою "макраме".

Практична робота.

Виконання китиці. Кінцеве оздоблення кашпо.

Перевірка якості.
Основні вузли. Вузол "фриволіте" з двох та чотирьох ниток. "Піко" з вузлів "фриволіте".

Практична робота.

Тренувальні вправи з виконання вузла "фриволіте" та піко.
Вертикальні репсові вузли, послідовність їх виконання та схематичне зображення.

Практична робота.

Виконання візерунку з репсових вузлів.
Послідовність виготовлення виробів технікою "макраме".

Плетіння поясу. Підбір та розрахунок кількості ниток.

Практична робота. Розрахунок кількості ниток
Пояс сплетений вузлами "фриволіте" з перетягнутими

нитками.

Практична робота.

Виконання поясу з використанням вузлів "фриволіте".
Кінцева обробка поясу сплетеного технікою "макраме".

Практична робота.

Закінчення плетіння поясу.
Складання візерунків та їх схематичний запис.

Практична робота.

Підбір візерунків для самостійного виконання поясу. Складання схеми. Розрахунок кількості ниток.

Плетіння поясу за самостійно складеною схемою.

Практична робота.

Плетіння поясу та кінцева його обробка. Перевірка якості

виробу.
Вузли зигзаг. Рекомендовані вузли (горизонтальні бриди з нахилом управо та вліво).

Практична робота.

Виготовлення вусиків для квітки та маленької квітки горизонтальними бридами.
Горизонтальні бриди з нахилом управо та вліво.

Практична робота.

Виготовлення великої квітки.
Горизонтальні бриди з нахилом управо та вліво.

Практична робота.

Виготовлення листя. Зшивання квітки(збір).

Кольорове плетення. Діагональні бриди.

Практична робота.

Виготовлення закладки(двоколірної).
Орнаментальне плетення. Вертикальні бриди.

Практична робота.

Виготовлення закладки з ініціалами.
Орнаментальне плетення.

Практична робота.

Вибір малюнка. Замальовка в зошиті. Підбір та розрахунок кількості ниток.
Орнаментальне плетення.

Практична робота.

Плетення панно з орнаментом, обраним ученицею.
Орнаментальне плетення.

Практична робота.

Плетення обраного малюнка. Кінцева обробка панно.

Перевірка якості.
Вузол "Жозефіна".

Практична робота.

Тренувальні вправи з обв'язування подарункових коробок

бантом з вузла "Жозефіна".
Використання додаткових матеріалів для оздоблення

виробів. Виготовлення панно "Жабеня". Підбір інструментів га матеріалів. Розрахунок кількості ниток.

Практична робота.

Підготовка матеріалів до виконання панно.

Виконання панно "Жабеня".

Практична робота.

Обплетення двох кілець ниткою, вузлом "фриволіте"
Виконання панно "Жабеня".

Практична робота

Виготовлення тулуба жабеняти.

Виконання панно «Жабеня".

Практична робота.

Виготовлення лапок жабеняти.
Виконання панно "Жабеня". Кінцеве оздоблення.

Практична робота.

Оформлення очей жабеняти. Кінцева обробка та оздоблення панно. Перевірка якості.
Ігровий розвиваючий урок.

Тест: визначення кольору (до обличчя, очей).
Вплив кольору на настрій. Підбір хустки за кольором.

Практична робота.

Зав'язування нашийної хустки або шарфика, краватки. Ігровий розвиваючий урок.
Фокуси з вузлами ( демонстрація оригінальних вузлів і розповідь історій та легенд пов'язаних з ними).



34

1
1

1

1


1

1

1

1
1

1

1


1

1


1


1

1
1


1

1


2


1

2


1

1

1
1


1
1

1

1

1

1

ВИКОРИСТАНА ЛІТЕРА ТУРА

1. М. М Соколовская "Знакомьтесь с макраме". Москва. "Просвещение», 1986

2.К.В Філоненко "Азбука макраме". Київ. "Радянська школа", 1988.

3.Програми для загальноосвітніх навчальних закладів. Трудове навчання 5-9

класи. Київ. «Шкільний світ», 2001


Програма

Гуртка

«Рукодільниця»

для учнів 6-8 класів

загальноосвітніх шкіл

Автор:

учитель обслуговуючої праці

Черкаської спеціалізованої школи

І-ІІІ ступенів № 33

ім. Василя Симоненка

Кисленко Тетяна Леонідівна

Пояснювальна записка

Основним із завдань, які вирішує трудове навчання є розвиток творчої активності учнів. Гурткова робота є одна із засобів розвитку творчих здібностей, виховання національної самосвідомості та ознайомлення с мистецтвом інших країн.

Гурток "Рукодільниця" передбачає залучення учнів 6-9 класів до систематичного вивчення таких розділів:

  • "Ізонитка"(26 годин),

  • "Виготовлення виробів технікою "макраме""(42 годин).

Програма даного гуртка розрахована на рік - 68 годин, для вивчення якої відводиться 2 години на тиждень.

Основна мета цього гуртка - виховання творчої особистості та її активності, найповніший розвиток інтересів, нахилів, здібностей, самостійності, відповідальності учнів, розвиток творчої активності учнів, фантазії, просторового, образного та логічного мислення, пошуку нових ідей з використанням міжпредметних зв'язків з кресленням, математикою, образотворчим мистецтвом, основами дизайну, кольорознавством, матеріалознавством, підготовка учнів до професійного самовизначення і трудової діяльності в умовах ринкових відносин.

У процесі вивчення запропонованих розділів планується розв'язувати такі основні завдання: трудові виховання, політехнічна освіта, поєднання навчання з продуктивною працею, створення умов для формування у дітей творчого ставлення до праці та професійного самовизначення.

Під час опанування програмним матеріалом, учні здобувають знання про техніки різних видів декоративно-прикладного мистецтва та технологію їх виконання, ознайомлюються з необхідним інструментом, обладнанням, матеріалами, правилами безпечної праці та санітарно-гігієнічними вимогами, навчаються бережливості, у них пробуджується фантазія, виховується смак.



п/п

Тема заняття та зміст

Кількість годин

1

Розділ І: "Ізонитка" - ниткова графіка.
Учні повинні знати: історичні відомості про походження, застосування мистецтва "ізонитки", поєднання кольорів, вимоги до готових виробів, санітарно-гігієнічні вимоги, правила безпеки праці та організації робочого часу під час виготовлення виробів технікою "ізонитка". Учні повинні вміти: читати і розроблювати схеми візерунків "ізонитки", добирати відповідні номери голок(чи шила) та ниток; визначати якість готового виробу, доглядати за ним, дотримуватись санітарно-гігієнічних вимог, правил безпеки праці та організації робочого місця.
Теоретичне навчання.

"Ізонитка"(ниткова графіка) - різновид декоративно-прикладного мистецтва. Інструменти, матеріали, обладнання для техніки "ізонитка". Організація робочого місця. Санітарно-гігієнічні вимоги і правила безпечної праці. Підготовка основи. Технологія виготовлення ізонитки. Основні прийоми заповнення найпростіших елементів: кута, квадрата, кола.

Послідовність виконання найпростіших візерунків: "ялинки", "моря" (на основі заповнення кута), "зірочки" (на основі квадрата) та візерунків на основі кола.

Схематичне зображення візерунків та їх читання. Види виробів виконаних технікою "ізонитка", їх призначення. Вимоги до якості готового виробу. Догляд за виробами, що виготовлені технікою "ізонитка".

Практичне навчання.

Організація робочого місця. Ознайомлення з інструментом і матеріалом, які використовуються для "ізонитки". Добір ниток, голок та шила.Підготовка основи. "Заповнення кута, трикутника, кола.

Виконання найпростіших візерунків: "ялинка", "море", "павутинка", зірочка".

Добір виробів з урахуванням наявних матеріалів,

призначення, поєднання кольорів виробу та інтер'єру.

Виготовлення виробів за бажанням. Оздоблення

виготовленого виробу. Кінцева обробка виробу. Контроль якості готового виробу.

Дотримання санітарно-гігієнічних вимог, правил безпечної праці та організації робочого місця під час виконання робіт технікою "ізонитка".

26 год

2


2

2

2


18


2

Розділ ІІ : Виготовлення виробів технікою "макраме".

Учні повинні знати:

історичні відомості про техніку "макраме"; матеріали, інструменти, пристрої, які і використовуються для плетіння; правила розрахунку ниток, способи закріплення ниток для плетіння; технологію виконання основних вузлів, правила їх компонування; умовні позначки вузлів на схемах; технологію виготовлення виробів технікою "макраме"; способи утворення китиць, оздоблення готового виробу; правил догляду за плетеними виробами; санітарно-гігієнічні вимоги, правила безпечної праці та організації робочого місця.

Учні понині вміти:

добирати матеріали , пристрої та інструменти для роботи, читати схеми узорів, виробів, плести вироби за схемами; закріплювати нитки різними способами; виконувати основні вузли; поєднувати між собою вузли; оздоблювати готовий виріб; доглядати за плетеними виробами; дотримуватись санітарно-гігієнічних вимог, правил безпечної праці та організації робочого місця.

Теоретичне навчання.

Макраме - один із видів декоративно-прикладного

мистецтва. Історія виникнення і розвитку техніки макраме. Організація робочого місця. Інструменти, обладнання та матеріали.
Підготовка ниток до роботи, розрахунок кількості ниток та їх довжини. Способи закріплення ниток для плетіння. Нитки робочі та основи.
Основні вузли: плоский правосторонній, плоский

лівосторонній, квадратний, кручений правосторонній,
кручений лівосторонній, "шишка", "фриволіте"; репсовий ребристий, горизонтальний, вертикальний; "жозефіна"; технологія їх виконання.
Візерунки й технологія їх утворення: фриволіте з перетягнутими нитками; ромб з квадратних вузлів;
"павучок"; ромб з репсових вузлів; чотирипелюсткова квітка. Схематичне зображення елементів плетіння. Використання додаткових матеріалів для оздоблення виробів.
Технологічна послідовність, виготовлення виробу технікою макраме: добір виробу; добір візерунка й вузлів, матеріалів, інструменту та пристроїв; розрахунок довжини й кількості ниток; закріплення ниток; плетіння виробу оздоблення виробу; кінцева обробка виробу. Вимоги до якості готового виробу, догляд за ним. Санітарно-гігієнічні вимоги, правила безпечної праці та організації робочого місця під час виготовлення виробу.

Практичне навчання.

Ознайомлення з пристроями. Добір матеріалу для плетіння. Розрахунок кількості та довжини ниток. Вправи на засвоєння способів закріплення ниток на різні основи.

Вправи на виконання вузлів які вивчаються. Читання схем візерунків для плетіння. Складання візерунків для плетіння та їх схематичний запис.

Виконання візерунків, які вивчаються, з використанням способів подовження ниток та збільшення їх кількості. Добір виробу для плетіння з урахуванням наявних матеріалів, призначення, поєднання кольорів виробу та інтер'єру.

Виготовлення виробів (за бажанням), Оздоблення виготовленого виробу. Кінцева обробка виробу. Контроль якості виготовленого виробу.

Дотримання санітарно-гігієнічних вимог правил безпечної праці та організації робочого місця під час виконання робіт технікою макраме, оздоблення виробу.

Орієнтовний перелік об'єктів праці: газетниці, кашпо, настінні панно, пояси, сумки, гаманці, прикраси тощо.


42 год

2

2


10


10
18

Всього

68 год.

ВИКОРИСТАНА ЛІТЕРА ТУРА

1. М. М Соколовская "Знакомьтесь с макраме". Москва. "Просвещение», 1986

2.К.В Філоненко "Азбука макраме". Київ. "Радянська школа", 1988.

3.Програми для загальноосвітніх навчальних закладів. Трудове навчання 5-9

класи. Київ. «Шкільний світ», 2001

Схожі:

Тест зовнішнього незалежного оцінювання з математики перевіряє: відповідність...
Міністерством освіти і науки України для класів універсального, природничого, фізико-математичного профілів, а також для класів,...
ПРОГРАМА для загальноосвітніх навчальних закладів Технології
Програма «Технології» (рівень стандарту) призначена для учнів 10-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів. На оволодіння програмою...
Програма курсу за вибором «Рідний край» для учнів 8 9 класів загальноосвітніх...
Програма курсу за вибором «Рідний край» розрахована на учнів 8 – 9 класів загальноосвітніх навчальних закладів. Вона є логічним доповненням...
ПРОГРАМИ З ІНОЗЕМНИХ МОВ
Програми для середніх загальноосвітніх шкіл. Іноземні мови. 5 – 11 (для учнів 7 – 11 класів). – Перун,1998
Програма для 8 9 класів загальноосвітніх навчальних закладів
Людина і світ професій: Програма для 8 – 9 класів загальноосвітніх навчальних закладів //І. Д. Бех (науковий консультант), О. В....
План роботи районного семінару-практикуму вчителів обслуговуючої праці на 2014-2015 н р
Керівник Мальцева О. Д., вчитель обслуговуючої праці Оржівського НВК “школа-колегіум”
ПРОГРАМА /рівень стандарту/ для учнів 2-12 класів середніх загальноосвітніх

МЕТОДИКА ОРГАНІЗАЦІЇ ПРОЕКТНО-ТЕХНОЛОГІЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ НА УРОКАХ...
Методика організації проектно-технологічної діяльності учнів на уроках обслуговуючої праці. Науковий світ, 2003. 92 с
НОРМАТИВНО-ПРАВОВА БАЗА ДО КАБІНЕТУ ОБСЛУГОВУЮЧОЇ ПРАЦІ НА 2013/2014 НАВЧАЛЬНИЙ РІК
Державний стандарт початкової освіти від 20 квітня 2011 р. №462 (для 1-2 класів)
Факультативний курс для учнів 9-х класів загальноосвітніх шкіл (35 год., з них 2 год резервні)
Схвалена Вченою радою Інституту післядипломної педагогічної освіти Чернівецької області, протокол №2, від 14 червня 2012р
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка