|
Скачати 329.76 Kb.
|
Костянтинівський міський відділ освіти методичний кабінет КОНКУРС „КЛАСНИЙ КЕРІВНИК – 2001”Маркович Олена Анатоліївна класний керівник 7 класу ЗОШ І-ІІІ ст. № 4 2000 – 2001 н.р. Якими діти народжуються, це ні від кого не залежить, але щоб вони шляхом правильного виховання стали добрими - це в нашій владі. Плутарх Треба завжди пам’ятати, що дитина-не тільки ваша радість, але й майбутній громадянин, що ви відповідаєте за неї перед країною. А.С.Макаренко "Книга для батьків" Сім'я... Родина... Ці слова, мабуть, святі для кожного з нас. Святі тому, що в житті кожної людини сім'я займає особливе місце, є основою особистого щастя. Виховання дітей у родині є першоосновою розвитку дитини як особистості, бо родина-це золотий осередок суспільства, міць якої і домашня стабільна опіка над дітьми зумовлюють силу народу, нації, держави. В. Сухомлинський вважав, що сім я - це" джерело, водами якого живиться повноводна ріка нашої держави". У вихованні підростаючих поколінь важливим чинником має стати родинна педагогіка, яка розглядає виховання дитини як певну взаємодію головним чином батьків і конкретних умов, що впливають на виховання й соціальне становлення особистості. Вона не належить до якихось виокремлень педагогічних явищ, а відбувається в контексті житія самої родини, на основі внутриродинних стосунків, трудових й опікунських взаємообов`язків і родинно-побутової культури. Багатовіковим людським досвідом доведено, що, по-перше, рівень родинного виховання зумовлюється станом самої родини. По-друге, родинне виховання має національний характер. По-третє, найоптимальніше його здійснення відбувається в родині традиційній за умов державної самостійності народу. Тому перспективною залишиться традиційна українська родина з українським родинним національним вихованням дітей та молоді новітнього вираження, адекватного сучасним і майбутнім потребам нашого суспільства. Таким чином, при визначенні нових перспектив національного виховання підростаючого покоління береться до уваги :
Вважаю, що сьогодні кожен педагог повинен для себе осмислити теоретичну спадщину сподвижників української і зарубіжної педагогіки з проблем родинного виховання: Я А. Коменського, Я Корчака, К. Ушинського, В. Сухомлинського, А. Макаренка та багатьох інших з метою використання набутого досвіду у виховній практичній діяльності. Для мене неоціненним джерелом педагогічної майстерності стала народна педагогіка та народні традиції, бо прогресивна етнопедагогіка українців завжди орієнтувала на виховання в дітей та молоді любові до батьківщини, шани до батьків і рідних, поваги до старших, старанності, трудової майстерності, дбайливого ставлення до природи та її багатств. На мою думку, найбільшої ефективності виховання всебічно розвиненої особистості, свідомого громадянина України, можна досягти тільки у поєднанні педагогічної науки ( зокрема педагогіки та етнопедагогіки) з суспільною практикою. Роль сім'ї, за моїм переконанням, у вихованні дітей - велика і відповідальна. Батьки є першими вихователями, які зміцнюють, загартовують організм дитини, розвивають її мову і мислення, волю і почуття, формують її інтереси, прагнення, смаки, здібності, виховують любов до знань, допитливість, працьовитість. А завдання педагога - навчити батька і матір виховувати дітей. Цьому питанню приділяв особливу увагу великий педагог В. Сухомлинський: " Учіть батьків мистецтва виховання як найблагороднішої, найвищої творчості, як виконання високого громадянського обов'язку". Як класний керівник, я вважаю своїм завданням дати батькам такі психолого-педагогічні знання, які забезпечать в сім'ї морально-психологічні умови формування світогляду дитини, виховання різних сторін особистості: пізнавальних інтересів потреб у трудовій діяльності, фізичному розвитку і самовдосконаленні, самостійності і колективізмі, відповідальності і дисциплінованості. Тобто, організовуючи роботу з батьками, ставлю за мету озброїти їх педагогічними знаннями для забезпечення можливості ефективно вести процес родинного виховання. В організації роботи з батьками надаю перевагу активним формам співпраці. Враховуючи значимість і актуальність родинного виховання в умовах сучасної школи, як класний керівник, я ставлю перед собою проблему " Співпраця класного керівника і родини у формуванні громадянина України ." Створюючи систему заходів виховної роботи з учнівським і батьківським колективами ( додаток 1 ), я ставила перед собою виховні завдання на кожний рік роботи, реалізуючи які в практичній діяльності, завжди прагнула уявити собі тематику виховних заходів, їх цілісність, системність, цілеспрямованість і відповідність основній ідеї виховного процесу. Починаючи з 5-го класу, кожний рік - це окрема сходинка в процесі виховання особистості і формування громадянина України, сходинка з чітко обґрунтованою психо-дидактичною метою, різноманітними засобами впливу як на учнівський, так і на батьківський колективи. Саме такими сходинками підіймається за допомогою батьків, учителя, самовдосконалення людина, активна життєдіяльність якої розгорнеться в XXI столітті. Починаючи працювати з п'ятикласниками, я ставлю перед собою мету сформувати колектив учнів і батьків, причому залучити останніх до співробітництва з класним керівником. Як цього досягти? Перш за все прагнемо пізнати краще одне одного. Для того, щоб діяти в тісному контакті з родинами, відвідую кожну сім'ю, знайомлюсь з батьками моїх учнів, з умовами життя дитини, вивчаю особливості її стосунків з батьками, адже знання сімейно-побутових умов необхідне для прогностичної діяльності класного керівника і організації співробітництва сім'ї і школи, основаного на індивідуалізованому підході як до окремої дитини, так і до окремої родини. Як же злучити батьків до співробітництва і як використати їх допомогу? По-перше, шукати допомоги в батьків, які за власним бажанням стають помічниками вихователя. По-друге, залучати батьків до планування, підготовки, проведення та обговорення разом з учнями колективних творчих справ ( КТС ), беручи до уваги захоплення, творчі здібності, особистісний досвід самих дорослих. По-третє, організовувати для батьків дні відкритих дверей, консультпункти, педагогічні конференції та семінари, батьківські збори з проблем родинного виховання. Для досягнення поставленої мети визначаю для себе шляхи реалізації в 1-й рік роботи з колективом: діагностувати індивідуальні особливості учнів, батьків через анкетування, тестування. Саме ці форми роботи з батьківським і учнівським колективом набули, на мою думку, широкої популярності серед класних керівників усіх загальноосвітніх закладів. Під час виступу на шкільному методоб`єднанні класних керівників я запропонувала про вести батьківські збори на тему "Чи знаєте ви свою дитину?", де обов’язковим є тестування батьків з метою визначення рівня педагогічних знань дорослих. Виховна робота з учнями в 5-му класі спланована мною так, щоб діти краще пізнали Світ родинної педагогіки, народних традицій, навчилися їх поважати. Для цього проводжу цикл класних годин "Подорож у світ народних звичаїв", який завершується КТС "Свято народних обрядових ігрищ" з обов’язковим залученням до підготовки і участю батьків самих учнів. Моя спроба відновити загублені нині вміння батьків співіснувати з дітьми як досвідчене Покоління з прийдешнім: працювати разом, відпочивати разом, влаштовувати життя разом - вважаю, увінчалась успіхом. Результат цієї роботи - родинне свято в кінці навчального року "'Берегиня дому нашого" (КТС батьків і учнів). Важливою умовою у створенні та забезпеченні системи виховної роботи в колективі є організація педагогічного всеобучу батьків, тому з 1 -го року практикую такі форми роботи з батьками, як диспути, семінари, педагогічні конференції, обмін досвідом (додаток 1) Завершивши таку складну і серйозну справу, з упевненістю можу сказати, що недаремно ми дали назву "Родинний дивосвіт" 1-му етапу роботи по формуванню колективу учнів і батьків як єдиної великої родини. Саме дивосвіт любові, шани, допомоги і знань пізнали і батьки, і їх діти в процесі співробітництва. Другий рік виховної роботи (6 клас) ми умовно назвали "Літопис моєї родини". За мету я поставила продовжити роботу над згуртованістю учнівсько-батьківського колективу, а також зацікавити учнів і мотивувати дослідження родовід у власних сімей. Шляхи реалізації бачу в пошуково-дослідницькій роботі учнів з проблеми вивчення історії походження власних сімей через розвиток творчих здібностей учнів, а значить, результатом цієї роботи повинна стати КТС "Мій родовід": створення альбомів "Тіні забутих предків", "Літопис моєї родини", "Родовід" і колективне родинне свято "День сім'ї" із традиційним уже залученням родин учнів( додаток 2). Постійно спілкуючись з родинами, я даю певні знання з народної педагогіки, народознавства, людинознавства, навчаю їх на практиці застосовувати набуті знання у виховному процесі. Для цього в 2-й рік роботи з батьківським колективом планую такі види роботи, як зустріч з психологом, диспути з проблем родинного виховання, обмін досвідом на педагогічному семінарі тощо. Я впевнена, що успіх в роботі класного керівника з сім’єю буде лише тоді, коли носитиме характер виховного союзу, коли буде намагання творчого поєднання зусиль в спільній педагогічній діяльності, у формуванні ціннісне орієнтованої особистості. В третій рік співпраці учнівського з батьківським колективом (7 клас) я організовую роботу так, щоб сприяти формуванню родинних взаємин в сім’ях учнів на основі педагогіки співдружності, а також прагну зацікавити учнів і мотивувати дослідження ними історії міста і району, де ми живемо. Тому цей рік роботи має назву "Від родоводу сім’ї до родоводу рідного краю." Протягом року організовується пошуково-дослідницька робота учнів з проблеми вивчення історії рідного краю в межах Програми "Моя земля - земля моїх батьків", яка завершиться КТС - створенням альбому "Річки нашого дитинства" і "Сімейним святом здоров'я" - сумісним туристичним походом учнів з батьками по визначних місцях рідної Донеччини. Такі форми роботи зацікавили учнівський колектив, і діти із задоволенням взяли участь у краєзнавчій експедиції в О.-Дружківський заказник скам'янілих дерев -- державну геологічну пам'ятку природи України. Також побували в етнографічному музеї с. Прелесне та історичних місцях Святогір'я. Звичайно, ця робота проводитиметься в співдружності з батьківським колективом. Щоб залучити батьків до активного співробітництва в цей рік роботи, я спланувала провести на батьківських зборах круглий стіл "Дитина - друг і захисник природи. Як навчити дітей любити довкілля", лекцію "Трудове виховання дітей у сім'ї " та ін. (додаток 1) Такі форми роботи як ці, на мою думку, сприяють вихованню справжньої людини, свідомого громадянина України, відповідального за екологічне майбутнє Батьківщини. В майбутньому я планую продовжити роботу з формування в світогляді учнів основ українського менталітету через вивчення історії походження української народності, а також удосконалювати взаємини між батьками і дітьми. Тому 4-й рік роботи з учнівським і батьківським колективом буде мати назву "Від родоводу рідного краю - до родоводу України"( 8 клас), а значить, учні досліджуватимуть питання виникнення української, народності, виховуватимуть в собі почуття патріотизму, національної самосвідомості, гордості за досягнення кращих представників нації в галузях науки і культури. Планується завершити співробітництво учнівського з батьківським колективів КТС - створенням Книги Дружби, як підсумку співпраці колективів за чотири роки діяльності (додаток 1.). В 9-му класі колектив працюватиме під гаслом "Я - громадянин України". Мета цієї роботи - сформувати національну самосвідомість учнів, їх громадянську позицію засобами родинного виховання. Шляхи реалізації поставленої задачі я бачу в формуванні громадянської культури дітей і батьків з метою усвідомлення духовної єдності поколінь та належності до рідної землі, українського народу. Цю багаторічну роботу планується підсумувати створенням стенду "Без мене і родини не буде України" (КТС батьків з учнями), де будуть відтворені результати співпраці колективу за кожний рік роботи - з 5-го по 9-й клас (додаток1.) Досвід своєї роботи я характеризую як модифікаційний, тобто оснований на творчому осмисленні змісту родинного виховання, його основних форм і напрямків. Він накопичувався протягом кількох років систематичної роботи з учнівським і батьківським колективами і включає в себе:
4. система групових та індивідуальних заходів, спрямованих на відстеження процесу родинного виховання в його особистісно-конкретних формах і можливість корекції системи в той чи інший бік; 5. система "зворотного зв’язку" — визначення в сприятливій для учнівського і батьківського колективів формі підсумків пройденого етапу в досягненні поставленої мети, тобто проведення в кінці кожного року загального колективного заходу (родинних свят, вечорів відпочинку батьків і дітей, турпоходів тощо); 6. узагальнення досвіду і аналіз класним керівником власної участі у вирішенні проблеми "Співпраця класного керівника і родини у формуванні громадянина України". Взагалі, запропонована система заходів щодо вирішення поставленої проблеми гармонізує взаємини вчителя, учнів та батьків, чітко визначає соціально-психологічну роль кожного в конкретний рік навчання і виховання особистості в процесах:
- формування культури родинних стосунків, заснованих на співдружності,, взаєморозумінні, взаємоповазі, толерантності;
Таким чином, вирішуються основні проблеми національного і громадянського виховання особистості: патріотизм, національна самосвідомість, моральність особистості, культура її поведінки, розвиток мотивації до праці. А значить, досягається основна мета виховання-сформувати свідомого громадянина, патріота України. І нехай епілогом до сказаного будуть слова А.С.Макаренка: "Виховання дітей - найважливіша галузь нашого життя. Наші діти - це майбутні громадяни нашої країни і громадяни світу. Вони творитимуть історію." ДОДАТОК 1 Система Конкретних заходів виховної роботи ( 5-9 класи ), націлених на досягнення поставленої проблеми: "Формування громадянина України засобами родинної педагогіки як основа національного виховання” 1 рік ( 5 клас) « Родинний дивосвіт» Завдання: сформувати колектив учнів і батьків, залучити їх до співробітництва з класним керівником. Основні поняття, особистість, колектив, творчість, спілкування, співробітництво, родинне виховання, народна педагогіка. Шляхи реалізації: 1) діагностика індивідуальних особливостей учнів та їх батьків ( анкетування, знайомство з родинами учнів ); 2) вивчення кращих надбань народної педагогіки через різноманітні форми роботи з батьківським колективом. Заходи: Година творчості « На кого з батьків я хочу бути схожим» ( твори, малюнки, вірші дітей про своїх батьків ) «Моя родина» ( вечір знайомств ) Цикл класних годин « Подорож у світ народних звичаїв» , який завершується КТС «Свято народних обрядових ігрищ» ( новорічні свята ). «Світ моїх захоплень» ( конкурс-презентація власної творчості учнів ) Класні години: «Хліб - всьому голова» «Мій найкращий друг» «Про доброту і повагу до людей» Урок мужності « Нагороди Великої Вітчизняної в моїй родині» КТС « Берегиня дому нашого» ( родинне свято ) Робота з батьківським колективом:
2 рік (6 клас) " Літопис моєї родини" Завдання: - продовжити роботу над згуртованістю колективу батьків і учнів класу; - зацікавити учнів і мотивувати дослідження родовіду власних сімей. Основні поняття: сім’я, родовід, генеалогія, фамілістика, культура спілкування. Шляхи реалізації: 1) Пошуково-дослідницька робота учнів з проблеми вивчення історії походження власних сімей ; 2)Розвиток творчих здібностей учнів через створення колективної творчої справи „Мій родовід". Заходи: - Цикл класних годин "По імені називають , по батькові величають." - " Сімейні династії " (презентація родин, в яких професії передаються в поколіннях.) -" Вишиванки моєї бабусі" (зустріч з народними майстрами.") - " Сімейні реліквії "( презентація учнями родинних традицій.) - Рольові ігри: " Турнір знавців хороших манер", "До мене прийшли гості", "Домашні обов’язки членів родини". - КТС: створення альбомів „ Тіні забутих предків,” „Мій родовід,” „ Літопис моєї родини” (протягом року.) - Колективне родинне свято „День сім’ї” (із залученням членів родин учнів) Робота з батьківським колективом: 1)Граматика спілкування з дітьми (зустріч з психологом) 2)Виховання дітей – основна задача родинної педагогіки(обмін досвідом на педагогічному семінарі) 3)Роль сім’ї у самовизначенні учня (диспут) 4)Створення психологічного комфорту в сім’ї (індивідуальні консультації протягом року). 7клас Від родоводу сім’ї - до родоводу рідного краю. Цикл класних годин з історії рідного міста: |
Конкурс «Класний керівник – 2010» Слайд 1 Я – Солодченко Ліана Іванівна, класний керівник 6-Б класу школи №29. Сьогодні я хочу представити вам свій досвід роботи |
Класний керівник. Зміст, форма і структура плану виховної роботи... При плануванні виховної діяльності класний керівник поряд із визначенням цілей, форм і способів виховання учнів намагається знайти... |
СПИСО К учнів 1-А класу ЗОШ І-ІІІ ст. №6 м. Славути на 2012-2013... |
7- Б клас, Класний керівник КривопустЛ. Ю Виховувати любов до рідного краю, національних традицій, дбайливе ставлення до навколишнього світу |
«Класний керівник – 2012» Н. А. Гайченко Особисті якості: комунікабельна, доброзичлива людина з високим рівнем загальної і педагогічної культури |
Нашої години спілкування АВТОР: ДАНЬКО НАТАЛІЯ ІЛЛІВНА, учитель англійської мови, класний керівник Сєвєродонецького багатопрофільного ліцею |
Характеристика групи №46 У 46 групі навчається 25 учень, всі хлопці. Вік дітей 15-17 років. Класний керівник Моргун Роман Володимирович |
Вознесенський професійний аграрний ліцей Класний керівник Ларіонова О. М. Мета України, усвідомлення себе українцем, почуття особистої відповідальності за долю держави та українського народу |
Класний керівник: Волченко Майя Миколаївна Мета Обладнання: плакат «Я обираю здоров’я»; ілюстрації, що пропагують здоровий спосіб життя; пакети завдань для команд |
Класний керівник ОСНОВНІ ЗАВДАННЯ ТА ПРІОРИТЕТНІ НАПРЯМИ РОБОТИ КЛАСНОГО КЕРІВНИКА У забезпечення узгодженості роботи учнівського, вчительського, батьківського колективів |