|
Скачати 58.75 Kb.
|
Питання громадянської компетенції У процесі суттєвих історичних змін в нашому суспільстві великого значення набули ідеї гуманізації освіти. Система освіти зазнала певних змін, тому передбачає, в першу чергу, орієнтацію на інтереси дитини, її потреби. Сьогодення ставить перед нами завдання з зовсім іншими підходами , до всебічного розвитку дитини, підвищенні рівня громадянської освіченості молоді України,формування людини – громадянина, розкриття її творчих особливостей. В нашому суспільстві основою демократичного ладу є людина, спроможна розкрити потенціал його , і для якої демократія є природним задоволенням особистих та суспільних інтересів. Саме тому формування громадянина має бути одним iз головних завдань національної освіти i виховання в будь - якiй демократичній державі . Головною метою громадянської освіти i виховання є сприяння формуванню особистості, якiй притаманні демократична громадянська культура, усвідомлення взаємозв’язку мiж ідеями індивідуальної свободи, прав людини та її громадською відповідальністю, готовності до компетентної участi в життi суспільства. Однією з ознак демократичної держави с високий рiвень історичних знань та правової культури її громадян. Тому, як учитель історії та правознавства, своїм першочерговим завданням я вражаю озброєння учнiв знаннями з царини законів нашої держави, навчити діяти правомірно в найрiзноманiтнiших життєвих ситуаціях, а також їх практична підготовка до життя , до використання набутих ними знань для вирішення конкретних життєвих проблем та ситуацій. Я працюю над проблемою « Формування громадянської компетенції у процесі вивчення історії та правознавства». Дана компетенція є ключовою серед всіх інших,від формування її залежить здатність активно ,раціонально та ефективно використовувати отримані знання. Тому тоді можемо говорити,що особа активна і знайшла своє місце соціумі. Громадянська компетенція надзвичайно особлива – вона формує розуміння в учнів до демократії,плюралізму, рівності, расизму,віросповідання, ксенофобії. Тому зміст громадянської компетенції формує цілісну особистість , що має знання, установки та цінності , що в сою через реалізуються через низку шкільних предметів. На кожному етапі навчання в школі закладаються певні основи громадянської компетенції учня, але ми повинні більше приділять уваги роботі в старшій школі, що генерує громадян у житті суспільства. І в цьому велике значення має урок. На сьогодні в багатьох країнах громадянська освіта викладається як окремий,обов’язковий предмет,Італія, Норвегія, Словаччина, Англія, або як між предметна форма – з різних окремих тем, спецкурсів. Українські сучасні педагоги О.Пометун , О,Овчарук, М.Рогозін, І.Фрейман досить широко адаптують накопичений світовий матеріал з даної проблеми та створюють методи роботи з теми. Їхній досвід досить цікавий та корисний, тому використовую в процесі навчання. Уроки історії, правознавства можна будувати з елементами громадянського змісту, наповнюючи їх результат важливими демократичним цінностями. Наприклад практичне сприяння мають уроки, де яскраво піднімаються проблеми громадянської освіти : з курсу « Людина i суспiльство» в 11 класi, за темою «Полiтичнi засади людського життя» , « Роль ЗМІ в суспільстві» , « Нація», « Полікуртірність»; з історія 8 клас « Люблінська унія», «. Національно - визвольна війна», « Англійські колонії» та інші. Я усвідомлюю, що успiх засвоєння учнями , якi стоять на порозi самостiйного життя правових знань є вiдмова вiд авторитарного стилю викладання, а надання учням можливостi вiльного висловлювання своїх думок, навiтъ, якщо вони не співпадають з позицiєю вчителя або пiдручника. Досягнути успiху без комплексного викладання як традиційних пiдходiв до навчання,так i методiв активного навчання неможливо. Тому я обираю нетрадиційні типи проведення уроків. Використовуючи інтерактивні методи ,особливо – « моделювання ситуації», пропоную перенести свої знання та вміння у гру, змоделювати життєву ситуацію, та спільно розв’язати її.Дана методика дуже ефективна під час вивчення тем з курсу правознавства, соціально - економічних , культурних питань в історії . Досить цікавим, одним з моїх улюблених методик є створення блок – схем, тобто кодування знань за допомогою символів або створення піктограм на уроках історії . Це продуктивна практика організаційно-методичної системи навчання, в основі якої ,так звані опорні сигнали, об'єднані в листи опорних сигналів (ЛОС). Умовне зображення-символ є схематичним відображенням змісту чогось, а це широкий простір для розширення творчого потенціалу дитини, її власної позиції. Дана методика має глибоке коріння (розроблена викладачем-новатором В.Ф.Шаталовим), і на сьогодні вона привертає увагу викладачі і методистів ,як система роботи з опорними сигналами (блок-схемами) Е.І.Пометун і Г.А.Фреймана. Застосуванням блок-схем на уроках на уроках свідчить, що цей вид навчання має багато переваг та позитивних результатів.( особливо на уроках історії у 5- 7 класах) . Учні вільно володіють матеріалом, відтворюючи його за допомогою схем .Дані методики досить ефективні та дуже подобаються учням,що працюють з великим задоволенням. В нашому суспільстві впроваджено громадянську компетентність, як між предметний курс, що гідно займає важливе місце в класно - урочній системі,осилює зміст вивченого матеріалу, формуючи молодих свідомих громадян. Хоча, зрозуміло,що дана тема досить широка для творчості та роздумів і потребує постійного оновлення. Цікавою формою роботи з учнями є використання на уроках історії поезії з теми. Застосування поетичного слова на уроках історії може служити засобом для з’ясування окремих ознак уявлення, почуття чи встановлення різних зв’язків ( просторових, логічних, змістовних, причинено - наслідкових) , між предметних зв’язків. Для розвитку творчого мислення на уроках історії у всіх класах я використовую уривки з поезії , висловлювання видатних людей. Звернімося до прикладів. Так на уроці у 11 класі з теми « Україна в умовах десталінізації 1956- 1964рр.» зачитую вірш Дмитра Павличка « Голгофа»: Це страшно, як людину розпинають, Не йнявши віри їй, що Бог вона; Плювками прибивають до хреста Невинну душу, генієм пойняту. А ще страшніше, як знімають ката З охрестя справедливої ганьби, Навколішки стоять довкруг мерця І ждуть в мольбах, що він от-от воскресне. Одна Голгофа споконвік була: Розбійник і творець висіли поруч, І в темряві не розрізняли їх. Та ми повинні бачити при світлі, Де вбитий Бог, а де всесвітній хам, Що перед смертю розпинав народи. Влучним епіграфом до уроків історії України у 5-7 класах з теми « Княжий період « є уривок з поезії Олександра Олеся « Красне Сонце». Взагалі поезія О. Олеся сповнена широким історичним матеріалом, що допомагає вивчати історію через поетичне слово. “Красне Сонце” Тихо-мирно Володимир, Свого віку доживав, Піклувавсь своїм народом, Вдів, убогих годував. Всі вдоволені, щасливі. А багатство і добро Все несе й несе у Київ На човнах своїх Дніпро. Щонеділі виїжджає Валка з княжого двора З хлібом, салом, м'ясом, медом, Повна всякого добра. “Хто убогий, хто каліка, Хто сьогодні ще не їв, Йдіть, нещасні, поспішайте, Приступайте до возів!” І ішли каліки, вбогі, На руках дітей несли, Із возів, що треба, брали, Їли хліб і мед пили. Тихо-мирно дні останні Володимир доживав, Будував церкви і школи І за ладом доглядав, Жив з сусідами у згоді. І плили спокійно дні, Нападали на Вкраїну Тільки половці одні. І народ за серце й розум Свого князя шанував: “Красним Сонцем” України Володимира прозвав. І Великий Володимир Ще і досі не умер: За його думки великі Люде борються й тепер. Ще і досі на Вкраїні Кров'ю скроплені поля, Ще і досі українська Розшматована земля. До уроку з всесвітньої історії у 9 класі з теми « Франція часів Наполеона Бонапарта» як епіграф використовую слова О.Пушкіна про Наполеона: Россия, бранная царица, Воспомни древние права! Померкни, солнце Австерлица! Пылай, великая Москва! Настали времена другие, Исчезни, краткий наш позор! Благослови Москву, Россия! Война по гроб — наш договор! У нашому суспільстві впроваджено громадянську освіту як між предметний курс, що займає гідне місце в класно - урочній системі, підсилює зміст вивченого матеріалу, формуючи молодих свідомих громадян. Хочу наголосити , що дана тема досить широка і спонукає до творчості та роздумів і потребує постійного оновлення. У вивченні цього питання користувалася літературою,і раджу всім хто зацікавився переглянути її: « Громадянська освіта: методичний посібник для вчителів» К.2008. Автори-укладачі посібника С. Позняк , О. Пометун, П. Вербицької , О. Войтенко, міжнародні експерти Дж. Бетелл і Д. Ройл. Шкільний курс « Громадянська освіта : основи демовретії». Методи його викладння.Х.2009.автори укладачі – Т.В. Бакка, Т.В. Ладиченко. |
Аннотация. В статье рассматриваются вопросы гражданского образования... Анотація. В статті розглядаються питання громадянської освіти осіб з обмеженими можливостями |
Формування громадянської свідомості Гриценчук О. О. Формування громадянської свідомості (Європейський аспект) // Рідна школа. 2002. №10. – С. 8-9 |
Перелік питань до екзамену з дисципліни «Фінансове право» для студентів груп П-301, П-302, П-303 Система державних органів, що здійснюють фінансову діяльність, та їх правовий статус. Органи загальної компетенції. Органи спеціальної... |
План роботи Нікопольської міської ради VI скликання на І півріччя... Про прийняття рішень стосовно земельних відносин, що належать до компетенції міської ради |
ФОРМУВАННЯ СОЦІОКУЛЬТУРНОЇ КОМПЕТЕНЦІЇ УЧНІВ З ВИКОРИСТАННЯМ ІНТЕРАКТИВНИХ... Ріння іноземною мовою. Однією із складових частин комунікативної компетенції є соціокультурна компетенція, яку слід розуміти як систему... |
ЗВІТ постійної комісії районної ради з питань охорони здоров’я, праці... Положенням про постійні комісії районної ради, попередньо розглядає і, за дорученням ради, її голови та за власною ініціативою готує... |
Перелік програм варіативної складової робочого навчального плану... ... |
Мовне питання в Українській федерації. Мовне питання в Україні Мовне питання в Україні. Питання, яке стоїть вже дуже довгий час.,і яке ніхто не може вирішити. Ніяка влада |
СОЦІАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ ОБДАРОВАНИХ ДІТЕЙ Питання, розглянуте в цій статті, є одним з актуальних в психології та педагогіці сьогодні. Це питання розвитку людських ресурсів,... |
Актуальність вибраної теми «Формування професійної компетенції учнів... «Формування професійної компетенції учнів в період виробничого навчання|вчення| і виробничої практики», і необхідність її розробки... |