Тема: Драматизм конфлікту, емоційну загостреність зображуваного у творі


Скачати 68.02 Kb.
Назва Тема: Драматизм конфлікту, емоційну загостреність зображуваного у творі
Дата 17.12.2013
Розмір 68.02 Kb.
Тип Урок
bibl.com.ua > Право > Урок
Сценарій модульного заняття

з літератури 10 клас

I мм

Тема: Драматизм конфлікту, емоційну загостреність зображуваного у творі

« Камінний хрест»

Мета:

  • створити таку духовну атмосферу, яка б допомогла дослідити психологію галицького селянина, утвердити думку про те, що рідний край для людини – це її життя, рідна земля – мати;

  • розкрити символічну назву твору; виробляти в учнів уміння самостійно аналізувати та робити висновки;

  • виховувати в учнів інтерес до історії України, увагу до художньої деталі; через осмислення твору поглиблювати в учнів почуття патріотизму, любові до України, її народу, гордості за свою державу, прагнення до відродження її, вселяти в юні душі віру у краще майбутнє держави.

Обладнання: портрети В.Стефаника, В.Симоненка, тексти новели “Камінний хрест”, дитячі малюнки, фото емігрантів п. ХХ ст.., план уроку, опорні конспекти до уроку.

Урок - пошук
Зміст міні-модуля

I Організаційна частина

Актуалізація опорних знань

Слова вчителя

У Альберта Камю є поезія “Привид хрестів”, у якій ідеться про те, як один чоловік роздумував над своєю важкою долею. Одного разу йому приснився сон, що опинився він посеред дивовижної галявини, де було багато хрестів. І тут підходить до нього Господь і каже: “Ти хотів легкого хреста, он – бачиш, скільки їх, іди і вибери один по своїй ноші.”. Ходив чоловік, придивлявся до них, бачив дивовижної краси хрести золоті і срібні, але жоден з них не підходив йому. І раптом трапився йому маленький дерев’яний. Зрадів чоловік, бо якраз по ньому був цей хрест. А коли добре придивився, то побачив там своє ім’я.

Отже, кожен у цьому житті несе свій хрест. Велетням духу роковано впродовж усього свого життя нести хрест вселюдської муки. Стефаників хрест, що скам’янів від розлуки із рідною землею став тяжким для тих, хто змушений був покинути свою домівку, шукаючи кращої долі для себе та своїх рідних.

Учень

Хто йшов невтертими шляхами

До світлодальної мети,

Хоч перед ними і над ними

Були незнанії світи.

Рішуче, впевнено і сміло,

Не припиняючи свій хід,

Всі, - спільно взявшися за діло,

Ішли туди, де сонця схід.
- «Чую їх біль, всі ті нитки, що рвуться між серцем емігранта і селом його,” - так писав В. Стефаник до О. Кобилянської.

- У якому творі В. Стефаник передав почуття героя, який покидав Україну від”жджаючи на чужину?

( «Камінний хрест»)
II Оголошення теми та мети

  • Отже, на сьогоднішньому уроці ми розглянемо «Драматизм конфлікту, емоційну загостреність зображуваного у творі « Камінний хрест»

  • Спробуємо розв’язати таке проблемне питання:

У чому трагедія Івана Дідуха, розкриваючи символічні образи твору.

У ваших міні-підручниках є план міні – модуля

  • Епіграфом сьогоднішнього модуля я взяла слова В. Симоненка. Зачитайте їх із міні-підручника

Можна все на світі вибирати, сину,

Вибрати не можна тільки батьківщину

Так писав В. Симоненко

- Що хотів сказати Симоненко цими рядками?

III Вивчення нового матеріалу
- В основу новели покладено справжній факт: Штефан Дідух, односелець письменника (в новелі – Іван) емігруючи до Канади поставив на своєму полі камінний хрест. Він і понині стоїть на найвищому горбі в Русові.

Стефаник, навчаючись у Ягеллонському університеті в Кракові, був свідком того, що відбувалося на вокзалі, під час від’їзду українців за кордон: «Жінки бігали і верещали за загубленими дітьми, урядники одного-двох мужиків силоміць пхали до воза, а публіка дивилася на те і, перестрашена, питалася, що то є і хто лишився на тій землі, що емігранти покинули».

Богдан Лепкий у книзі спогадів «Три портрети» розповідає, як Стефаник водив і його на Краківський вокзал і показував селян, які від'їздили зі своїх сіл; «як їх вирвало з землі, ніби вітер тую деревину рве».
«І дійсно, були це наші спільні знайомі, селяни, що перед галицькою бідою втікали за велику воду. Сиділи з жінками й дітьми, з клунками і клуночками на кам'яних плитах, як ластівки перед відлетом на телеграфічних дротах, сиділи здовж перону попід студений мур. Зморені бідою дома і невигодами в дорозі, помарнілі й почорнілі, як та земля, що з неї вийшли і від неї тепер утікали, куняли, немов попід плотами тіні»

В. Стефаник одним із перших помітив це страшне явище, подавши голос на захист цих страдників, які спродували останнє майно і їхали шукати порятунку за океаном.


Коли почуєш, як в тиші нічній

Залізним шляхом стугонять вагони,

А в них гуде, шумить, пищить, мов рій,

Дитячий плач, жіночі скорбні стони,

Важке зітхання і гіркий проклін.

Тужливий спів, дівочії дисканти,

То не питай; Сей поїзд – звідки він?


Кого везе? Куди? Кому вздогін

Се – емігранти.

  • Хто ж були ці перші емігранти. Що спонукало їх покинути рідні домівки і їхати у безвість?( презентують результати роботи свого дослідження Педорич Юлія та Гетьман Марина)




  • Який літературний напрямок розвивається в кінці IX початку XX століття?(Модернізм)

  • До якої течії відноситься В. Стефаник?( експресіонізм)

  • Отже, у чому особливість експресіоністичного світобачення митця?(у передачі напруги переживань героя через його емоції

  • Назвіть образи символи, які використовує автор у творі. ( Іван Дідух, горб, хрест(виставляю на дошці)



Іван Дідух




горб




хрест




Хліб.

Основа життя.

Родоначальник сім'ї.





Життя. Важка праця




Пам’ятник.

Могила Канаді.

Туга за рідною землею.


- Що означає слово «дідух» у народі.( Головенська Олександра)

(У дохристиянських віруваннях він був утіленням бога Коляди, символом пам'яті про предків. Він став символом доброго врожаю, миру й злагоди в родині та достатку в домі. Дідух символізує родоначальника сім'ї - діда, а також усіх предків, які колись жили...

За цитатним планом охарактери­зувати Івана Дідуха та розповісти про його життя готували Будченко Яна та Дідик Юлія

План

  1. «Коня запрягав у під руку, сам себе в борозну».

  2. «... то однако і на коні, і на Івані жили виступали».

  3. «І кінь, і Іван держалися крепко, бо оба відпочили через піч».

  4. «А ще Івана кликали в селі Переламаним».

  5. «А всього маєтку лишив йому тато букату горба щонайвищого і щонайгіршого над усе сільське поле».

  1. «... що до церкви ходив лині раз у рік, на Великдень, і що курей зіцірував».

  2. «... що Іван ніколи не їв коло стола. Все на лаві».

- Отже, символом чого постає Іван Дідух?( хліба, Родоначальника сім’ї)
- Як автор передає складні почуття героя від розлуки із рідною землею що для цього він використовує? Підготували нам Дзюба Інна


  • Наступний образ у творі – це горб.

  • Подивіться зараз уривок із кінофільму і скажіть, які почуття у вас викликає герой( уривок із кінофільму «Камінний хрест», де герой носить добрива на горб)

Яким же був зв’язок Івана із горбом? Як про це пише автор підготували нам Тарасенко Вікторія

- Отже, символом чого є горб? ( життя, важкої праці)



  • Що залишає після себе Іван на Батьківщині? ( Хрест)

- Послухайте, як сам Іван говорить про нього(уривок із кінофільму)

- Символом чого він є для Івана? (Пам’ятник.Могила Канаді.Туга за рідною) землею.


  • У чому ж трагедія Івана( Трагедія Івана Дідуха в тому, що душа його залишається біля рідного порога, вона хоче знайти спочинок у рідній землі)

Висновки

Іван Дідух все життя працював на землі, вона його так і не нагодувала. Проте він все одно її любить до нестями, хоч і заради дітей вимушений покинути її.

Заключне слово вчителя.

Минають роки і століття, відходять у небуття покоління людей, змінюються їхні вірування і звичаї, але незмінним залишається туга за рідним краєм тих, хто виїхали за кордон у пошуках землі обітованної.

  • Що вони відчувають, коли доля дає їм шанс ще раз ступити на землю їхнього дитинства.

  • Уривок із передачі «Жди меня»( епізод, коли емігрант повертається на батьківщину, де зустрічає своїх близьких родичів)

Трагедія, що відбулася століття тому в хаті головного героя новели “Камінний хрест” Івана Дідуха, у його зболеній душі, душах сотень тисяч галичан, спонукає нас замислитися над сенсом життя, долею України і власною долею.

Висновок робіть самі. Я лише хочу застерегти: якщо наважитеся на вирішальний крок, робіть його розважливо, бо тільки в ріднім краї навіть дим солодкий та коханий. І нема на світі іншої України, немає іншого Дніпра, а рідна земля і в жмені мила, і кожна травинка свій корінь має.

Живуть землі співучої сини

В Америці, Канаді й Аргентині.

Їм сняться рідні села і лани,

І очі мавок, незбагненно сині.

Летять роки, як сиві журавлі,

Немов журба, сльоза лягла на вії,

І не дає заснути до зорі

Щемлива, наче пісня, ностальгія...
Тож любіть Україну, дбайте про неї.

Вона – наша Мати. А матері –

не вибирають.

Звучить відеоролик пісні «Мамина черешня»

Рефлексія

Продовжіть речення:

  1. Я ( не) вважаю емігрантів зрадниками, тому що………………………………………………………………….

  2. Мене (хвилює, не хвилює) проблема, піднята автором у творі, тому що…………………………………………………………..

3. На мою думку, щоб не було еміграції, потрібно…………………..

……………………………………………………………………………

4. На уроці мені(сподобалося, не сподобалося)……………………………………………………….

Д/З

Високий рівень

  • Написати твір на тему: «Емігрант – зрадник чи патріот»

Достатній – низький рівень

Ідейно-художній аналіз твору «Камінний хрест»




Схожі:

Тема: Драматизм конфлікту, емоційна загостреність зображуваного у...
Пояснювати особливості сюжету, композиції, емоційно напружений драматизм ситуації
Тема: Б. Харчук «Планетник». Добро і зло в повісті, в сучасному світі і в людині
Мета: дослідити, як у творі відтворено добро і зло; охарактеризувати образ Планетника, з'ясувати роль діда Капуша у творі та його...
Анцепов А. Я., Малышев А. А. Введение в конфликтологию
Мета лекції: показати студентам значення конфлікту у сучасному суспільстві, пояснити механізм виникнення конфлікту, а також його...
І. А. Пахаленко Психологія конфлікту
Психологія конфлікту: навчальний посібник/уклад І. А. Пахаленко, Рокитне, 2012
Історичний колорит у творі Вальтера Скотта «Айвенго»
Місцевий колорит(національний, історичний колорит) – відтворення характерних особливостей національного побуту, пейзажу, мови, а...
Структура конфлікту
Тому насамперед треба окреслити коло понять, важливих для соціально-психологічного аналізу конф­лікту. Л. Петровська розглядає чотири...
Урок реквієм
Тема. Улас Самчук. Роман – хроніка «Марія». Побудова роману. Образ Марії у творі
Автор: Л. А. Чередник
Тема: Роберт Льюїс Стівенсон. «Вересковий мед». Уславлення подвигу в непримиренній боротьбі з іноземними загарбниками. Фольклорні...
Вічна тема кохання… за повістю Квітки-Основ`яненка «Маруся»
Мета: Розкрити красу мови твору, ліризм і драматизм зображених подій; розвивати спостережливість і мовну культуру учнів; уміння сприймати...
Розвивати здатність імпровізувати, виховувати дружні стосунки з однолітками,...
Тема: розвивати здатність імпровізувати, виховувати дружні стосунки з однолітками, удосконалювати емоційну чутливість малят, учити...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка