Вічна тема кохання… за повістю Квітки-Основ`яненка «Маруся»


Скачати 49.1 Kb.
Назва Вічна тема кохання… за повістю Квітки-Основ`яненка «Маруся»
Дата 14.12.2013
Розмір 49.1 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Культура > Документи
Тема: Вічна тема кохання… (за повістю Квітки-Основ`яненка «Маруся»

Мета: Розкрити красу мови твору, ліризм і драматизм зображених подій; розвивати спостережливість і мовну культуру учнів; уміння сприймати художній твір в історичному контексті; виховувати доброту, милосердя, красу і щирість почуттів.

На дошці цитати про кохання.

Хід уроку

І. Оголошення теми та мети уроку.

1. Вступне слово вчителя.

Моя любове! Я перед тобою. Бери мене в свої блаженні сни. Лиш не зроби слухняною рабою, не ошукай і крил не обітни! Не допусти, щоб світ зійшовся клином, і не приспи, для чого я живу. Даруй мені над шляхом тополиним важкого сонця древню булаву. Не дай мені заплутатись в дрібницях, не розміняй на спотички доріг, бо кості перевернуться в гробницях гірких і гордих прадідів моїх. І в них було кохання, як у мене, і від любові тьмарився їм світ. І їх жінки хапали за стремена, та що поробиш,- тільки до воріт. А там, а там… Жорсткий клекіт бою і дзвін мечів до третьої весни… Моя любове! Я перед тобою. Бери мене в свої блаженні сни.

Л.Костенко «Моя любове!»

2. Розповідь учителя.

- Як ви думаєте, про що сьогодні піде розмова?

- Так, про вічну тему кохання. Багато поетів і письменників порушували цю тему в своїх творах.

Квітка-Основ`яненко – перший прозаїк, чиї твори і нині хвилюють наші серця. Серед безліч земних багатств і скарбів ви не знайдете найкращого, найціннішого ніж багатства людської душі, здатної до чистого і вірного кохання. До цієї теми звертався і Квітка-Основ`яненко. Його сентиментально-реалістична повість «Маруся» - один із найбільш зворушливих творів саме такого змісту.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

  1. Слово вчителя.

  • Хочу звернути вашу увагу на те, що український народ завжди цінував та оспівував у піснях образи ідеальної людини, яка б відповідала всім вимогам народної моралі.

  1. Запитання до учнів.

  • Ви вірите, що людина може бути ідеальною?

  • Які риси характеру притаманні ідеальній людині?

  • Чи були відношення між героями твору К.Основ`яненка «Маруся» Василем та Марусею ідеальними?

  • Які твори, яких авторів про кохання ви читали самостійно?

  • Чому повість Квітки-Основ`яненка є синтементальною?

  1. Записати в зошиті, що таке сентименталізм.

  2. Слово вчителя.

  • У всіх є своя особиста думка, бо дійсно, кожна людина є неповторна, кожній людині притаманні свої риси вдачі, свої думки та вчинки. Як писав В. Симоненко: Ти знаєш, що ти – людина?

Ти знаєш про це чи ні?!

Усмішка твоя єдина,

Очі твої одні!

ІІІ. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.

  1. Робота над змістом повісті «Маруся». Бесіда з учнями.

  • Як ви вважаєте, Квітка-Основ`яненко ідеалізував своїх героїв? Підтвердіть свої думки рядками з твору. Хлопці підтверджують свої думки щодо ідеалізації образу Василя, а дівчата – Марусі.

  1. Робота з текстом повісті «Маруся».

  2. Слово вчителя.

  • Сьогодні на нашому уроці незвичайна подія – нам випала нагода зустрітися з Василем та Марусею. Про що хотіли б ви їх запитати – наші гості готові до розмови.

  1. Перевтілення у героїв повісті.

Учень: Марусю! Чи змогла б ти вийти заміж за нелюба? Чому?

Учень: Василю! Чому ти не зміг змиритися з втратою коханої людини?

Учень: Марусю, а чи не вважаєш ти своє трагічне життя зрадою Василю? Здається, не тільки застуда, а твій моральний стан став причиною твоєї хвороби, а потім і смерті? Хіба так можна було себе вести?

Учень зачитує уривок прощання Марусі з Василем, коли він від’їзджав на заробітки.

  • Хочу вам сказати, що жінці притаманні почуття інтуїції. Жіноче серце, жіноча душа може відчувати і попереджати нещастя. Я раджу вам прислухатися до слів жінки: матері, сестри, дівчини. Іноді вони можуть дати добру пораду.

Учень: Василю, чи вважаєш ти винним когось у трагічній долі твоєї коханої?

Вчитель: Тремтіла душа молодої дівчини в передчутті трагічної долі.

Запитання до дівчини, яка грала роль Марусі

Учень: Які ти пережила відчуття, граючи роль героїні Квітки-Основ`яненка?

Учень: А тобі (запитання до хлопця) було важко перевтілитися в образ Василя?

Вчитель: Що ви хотіли б побажати нашим героям? (запитання до учнів)

Вчитель: Спасибі Марусі та Василю, що вони завітали до нас із далекого минулого. Слухаючи ваші запитання до героїв твору та їх відповіді, у мене також виникло питання до вас. Ми знаємо з твору, що Наум Дрот – батько Марусі – був також ідеальною людиною.

  • Чому ж тоді заможна, набожна людина стає на перешкоді щастю своєї доньки і не допомагає сироті Василю?

  • А матеріальні нестатки є перешкодою до шлюбу?

  • А сучасні батьки вирішують питання шлюбу своїх дітей?

Всі батьки хочуть, щоб їх діти були щасливі. Так і Наум Дрот бажав Марусі щастя. На його думку, чоловік, який сам не може дати собі ради, не може захистити себе так само не зможе захистити і свою родину. Це логіка батьків, які хочуть бачити своїх дітей самостійними, впевненими в собі. А допомогти своїм дітям – це святий обов`язок батьків.

ІV. Закріплення вивченого матеріалу.

  1. Запитання до учнів:

  • Чи сподобався вам твір К. Основ`яненка «Маруся»? Чому?

  • В чому ви бачите ліризм і драматизм зображених подій у творі?

  • Що таке сентименталізм?

  1. Слово вчителя.

  • Немає таких проблем, які б не можна було вирішити, шляхи завжди є, які не приведуть до трагічної долі.

Говорять, що любов – це як хвороба, і від неї ще ніхто не знайшов ліків. Тому треба боротися за своє щастя, за свою любов, за радість, що дає це почуття! І вас неодмінно помітять! Не завжди любов буває взаємною, але саме її відчуття підіймає людину на вищий п`єдестал великого відчуття краси!

  1. Діти читають цитати про кохання, які записані на дошці.

  2. Творча робота.

Вчитель пропонує на аркушах паперу записати одним словом, що таке Кохання – це …

  • Отак і ми з вами створили свою пісню кохання. (Діти закріплюють аркуші паперу на дошці і зачитують, що на них написано).

  • Вчитель бажає всім дітям великого щастя, яке б журавлиним ключем підіймалося все вище і вище. Підіймалося б на крилах великого почуття, яке зветься – Кохання.

Схожі:

Реферат студентки ІІ курсу спеціальність «Українська мова та література»
Гребінки у контексті декабристської літератури, історичної белетристики Г. Квітки-Основ’яненка та поетичного доробку Т Шевченка
Завужена частина квітки, якою вона прикріплюється до стебла квітконіжка...
Якщо вона відсутня, або дуже коротка, то такі квітки називають сидячими. Сидячі квітки зустрічаються здебільшого, в суцвіттях таких...
Тема : Квітка. Будова і різноманітність квіток
...
Тема. Григір Тютюнник. «Три зозулі з поклоном». Вічна тема «любовного...
Опрацювати з учнями текст новели, розкрити глибину і щирість почуттів вірності, сердечної ніжності, кохання і трагедії знедоленого...
Тема. Це дівчина не просто так Маруся
Це голос наш. Це пісня. Це душа. /Психологічно вірогідний портрет Марусі Чурай на тлі конкретної історичної дійсності через ставлення...
О. В. Семеліт Минуще все, любов лиш вічна…
Мета: ознайомити учнів з поетичними та про­зовими творами про кохання; формувати почуття прекрасного; виховувати пошану до української...
Найчарівніший прояв любові — кохання
Кохання змінює людину, в її душі ніби розквітає чарівна квітка, яка своїм тонким ароматом заповнює кожну клітину; кохання дарує людині...
«Українське кохання Оноре де Бальзака» Мета
Україні, створити образ письменника, чиє життя було осяяне великим почуттям кохання; розвивати навички виразного читання, емоційного...
Л. Костенко «Маруся Чурай» Що сьогодні?
Маруся Чурай, коли історія нашої України закарбовувалась не на папері, а в пам`яті народу, коли моральні цінності були вищі за матеріальні,...
Тема. Твір-опис предмета (квітки)
Обладнання: книга В. Сухомлинського «Чиста криниця», малюнки квітів, музичний супровід вальс Штрауса
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка