Реєстраційна картка проекту
Назва: «Сміхотерапія в дошкільному навчальному закладі»
Тема: розвивати здатність імпровізувати , виховувати дружні стосунки з однолітками, удосконалювати емоційну чутливість малят, учити дітей виражати найпростіші форми емоційного стану дітей дошкільного віку засобами спостережень, реалізуючи власні задуми.
Тип проекту: міжпроект
Змістовний напрямок: організація освітньої роботи з дітьми.
Автор проекту: Книга Оксана Анатоліївна, вихователь.
Дошкільний навчальний заклад № 10, вул. Баженова, 30а,
Характеристика проекту:
• За метою проективної діяльності – дослідницько - творчий
• За змістом - інтегрований
• За кінцевим результатом - практичний
• За кількістю учасників - колективний
• За тривалістю – короткотривалий
• База реалізації проекту - Вінницький дошкільний навчальний заклад №10
• Учасники проекту – діти , вихователі, батьки
• Термін реалізації -5 днів
Анотація проекту
Як свідчить практика, сучасна дитина отримує значний обсяг небажаної інформації з телебачення, вулиці, а батьки, на жаль, сьогодні приділяють замало уваги сімейному вихованню, мають недостатні знання з теорії та практики дошкільного виховання. Для розв’язання цього питання та проблеми виховання творчої особистості потребуються нестандартні форми педагогічного впливу як на дітей, так і на батьків. Таким засобом є сміхотерапія.
Для того, щоб малечі було цікаво пізнавати навколишній світ з усіма його таємницями і загадками, у цьому проекті використовуються заохочувані спроби дітей вносити зміни у вираз свого обличчя, позу, їм подобається інсценізувати, відгадувати загадки, розв’язувати проблемні ситуації, виготовлювати разом подарунки.
Ігри, що використовуються в проекті, вчать дітей відчути настрій, емоційне задоволення, допомагають бути впевненішими, веселішими, креативними. Спільне виготовлення ілюстрацій, іграшок, атрибутів викликають у малюків радість, щастя,бажання грати з ними. Якою б справою не займалася дитина, головним завданням педагога є збереження її здоров’я. На сучасному етапі розвитку системи здоров'язберігаючих технологій дітям пропонувалось багато вправ, спрямованих не лише на фізичний розвиток дитини, а й на врівноважений, здоровий психологічний стан.
Кожне заняття має свою мету, а також запропоновані завдання, ігри та вправи, що допомагають в реалізації основних змістовних ліній розвитку дитини.
Найважливіше завдання проекту — продовжувати вчити дітей розуміти світ своїх емоції та емоції інших, вчити володіти своєю поведінкою, розвивати вміння розпізнавати емоції та пояснювати їх можливі причини, відображати їх за допомогою міміки та жестів , створити умови для найбільш повного і вільного розкриття творчих здібностей у дітей, виховувати доброзичливість.
Опис проекту
Сміх йде від здоров’я.
Це є якась енергія, що переливається через край.
Тому діти і сміються таким тотальним сміхом.
У нього включається все їх тіло, кожна клітка, кожен нерв.
Бхагаван Шрі Раджніш
Проект спрямований на реалізацію мети формування всебічно розвиненої особистості. Сміхотерапія спрямована на повернення природного сміху, який знімає напруження в тілі, воно розм'якшується, і поступово звільняється від затисків і напруги. За словами Дарвіна, - «сміх - це судомна розрядка м'язової енергії».
Так, що ж це таке - сміхотерапія? Від чого лікують сміхом, як це діє?
Уміння сміятися – це майже мистецтво, яке, до речі, не кожному дано. Не багато можуть щиро або заливисто посміятися .Таке вміння – це прекрасна якість, яке істотно полегшує життя. Якщо людина не хоче потрапити в безглузде становище, слід знати одну обставину – навіть діти бувають в різному настрої, яке залежить і від життєвих обставин і від загального самопочуття. Організм сам знає момент, коли хочеться посміятися. При цьому потрібно пам’ятати, що сміх продовжує життя, втім як і проста посмішка.
Але сміхотерапія – це не тільки один сміх, а й спеціальні вправи. І вона дає результат навіть тоді коли ви просто додасте своєму обличчю той же вигляд, коли посміхаєтеся, сміх розслабляє і оздоровлює організм. Посмішки, сміх, позитивні емоції потрібні людині як сонце, повітря і вода.
Тому мета проекту: донести до свідомості дитини інформацію про сміхотерапію, у ненав'язливому, цікавому для дітей вигляді. Навчити дитину вміти та знати як правильно використовувати сміхові вправи. Казки, рухливі та дидактичні ігри, гуморески, консультації, фізкультхвилинки запропоновані в проекті, обов'язково зміцнюють віру дитини у власні сили, несуть позитивну життєву програму. В проекті використаний принцип багатогранності, що розглядає будь-яку життєву ситуацію Бачення цього дає можливість розширюватись світогляду дитини, допомагає їй взаємодіяти в соціальній реальності.
Мета проекту:
Освітня:
поглибити знання дітей про сміхотерапію;
формувати у дітей літературні та художні здібності;
сформувати елементарні уявлення про різноманітні емоції;
розширити знання дітей про сміхові вправи;
вчити дітей доводити свою думку;
формувати емоційно-пізнавальну активність дітей;
вчити складати план своєї діяльності для досягнення якісного кінцевого результату.
Розвивальна:
розвивати уміння визначати власну позицію;
розвивати уміння самостійно спостерігати, та описати побачене;
розвивати власне бачення проблеми;
розвивати самостійність та ініціативу;
розвивати творчі здібності;
розвивати уміння одержувати задоволення від процесу та результатів своєї діяльності.
Соціалізуюча:
виробляти у дітей власний погляд на події, позитивні емоції;
застосовувати особистий досвід під час розв’язання певних ситуацій;
розвивати почуття відповідальності за певні вчинки та дії;
створити умови для реалізації пізнавальної і соціальної активності дітей.
Виховна:
виховувати бережливе ставлення до свого здоров’я ;
виховувати бажання бути добрими, справедливими, юними дослідниками;
виховувати потребу приносити сміх та гарні емоції іншим.
виховувати бажання разом втілювати в життя спільний задум.
Завдання проекту:
розвиток творчих здібностей дітей;
реальне сприйняття світу;
виховання щирості почуттів;
прагнення до того, щоб діти не були байдужими до смутку та горя, а могли допомогти та розвеселити;
розв’язання проблемних ситуацій;
естетичне виховання дітей.
План реалізації проекту
Вид діяльності
|
Термін виконання
|
Виконавці
|
І. Організаційний етап
|
Діагностика знань дітей з даної теми
|
Перед початком реалізації проекту
|
керівник проекту
|
Визначення теми, мети, завдань проекту
|
Перед початком реалізації проекту
|
керівник проекту
|
Підбір та опрацювання літератури,дидактичного матеріалу
|
Перед початком реалізації проекту
|
керівник проекту
|
ІІ. Пошуково – аналітичний етап
|
Ознайомити дітей з темою, метою та завданнями проекту
|
В перший день реалізації проекту
|
учасники проекту
|
ІІІ. Діяльнісний етап
|
Залучити дітей до організованої діяльності:
«Емоції»;
« Я радію і сумую»;
«Наш веселий дитсадок»;
«Подорож до цирку»;
«Позитивні та негативні емоції, їх значення для здоров'я »;
|
На протязі реалізації проекту
|
вихователі, музичний керівник, діти
|
Провести літературну вікторину «Веселімось разом»
|
На протязі реалізації проекту
|
вихователі, музичний керівник, діти
|
Виготовити атрибути, запрошення, афішу для проведення гри – «Якби я став артистом цирку»
|
На протязі реалізації проекту
|
вихователі, діти
|
Підготувати та провести виставу «Веселі звірята»
|
На протязі реалізації проекту
|
вихователі, музичний керівник, діти
|
Надати батькам консультації: « Сміхові вправи в системі здоров’язберігаючих технологій»
|
На протязі реалізації проекту
|
вихователі, батьки
|
Оформити виставку дитячих малюнків «Подаруєм посмішку»
|
На протязі реалізації проекту
|
вихователі, діти
|
Запропонувати батькам разом з дітьми намалювати «сторінку» емоцій своїх рідних
|
На протязі реалізації проекту
|
вихователі, батьки, діти
|
ІV.Підсумковий етап
|
Узагальнити результати проектної діяльності
|
Після реалізації проекту
|
вихователі, діти
|
Підготувати фотозвіт
|
Після реалізації проекту
|
керівник проекту
|
Очікувані результати:
- розвиток особистості дитини-дошкільника через прийоми сміхотерапії;
- підвищення дитячої цікавості до позитивних та негативних емоцій;
- бажання приймати участь у іграх - психологічних етюдах;
- поповнення ігрового куточка атрибутами для сміхотерапії в групі і дома;
- активна участь дітей у різноманітних заходах групи та ДНЗ;
- збагачення емоційного досвіду, настрою дітей на основі знань про сміхові вправи;
- формування комунікативних навичок, емоційної виразності мовлення.
Результативність проекту:
1. Створення та збагачення ігрових центрів в групах і дома.
2. Збагачення наочності для занять із сміхотерапії.
3. Розвиток інтересу дітей до сміху, вправ, емоційних етюдів.
4. Бажання дітей гратися самостійно.
Додаток1
Модель реалізації проекту
Мотиваційний етап, 1 день
Проектне заняття
Тема: ЕМОЦІЇ
Мета: продовжувати вчити дітей розуміти свої емоції та емоції інших, вчити володіти своєю поведінкою, виховувати доброзичливість.
Обладнання: щоденники настрою, піктограми емоційних настроїв, предметні картинки із зображенням котиків та мишок з різними емоціями (попарно), серія малюнків про неслухняного хлопчика.
Ігрова діяльність:
- дидактичні ігри: «Котики і мишки»
- спостереження: за емоційним станом дітей старшого дошкільного віку.
Який емоційний стан переважає у дітей старшої групи? Що викликає сміх?
Музична вправа
« Запрошення на танок»
Мета: розвивати вміння сприймати твори мистецтва ( музику), передавати свої почуття в русі, виховувати доброзичживість, дружність до товариша,
заохочувати інтерес до фольклорних дитячих творів, вчити розуміти їх зміст, створювати оптимістичний настрій під чач таночку.
Робота поза заняттями: провести бесіду про негативні емоції (гнів, злість, страх, сум), та шляхи їх подолання.
Індивідуальна робота: закінчити обстеження знань дітей за темою проекту.
Інформаційний етап, 2 день
Проектне заняття
Тема: «ПОДОРОЖ ДО ЦИРКУ»
Мета: розвивати інтерес до яскравого, видовищного, дивовижного; виховувати бажання бути чемним, увічливим, формувати вміння розповідати про свої враження від побаченого та почутого, прагнення наслідувати приклад інших людей, висловлювати ставлення до них, удосконалювати творчі, артистичні вміння, здатність імпровізувати, підтримувати в групі позитивну емоційну атмосферу; викликати радість та захоплення.
Творча гра «Якби я став артистом цирку»
Мета: розвивати творчі здібності, фантазію, виховувати захоплення артистами цирку, вчити запам’ятовувати невеличкі тексти розповідей.
Знаєте, діти, у дитинстві багато хто мріє стати цирковим артистом. Я знаю одну дівчинку, яка дуже хотіла бути дресирувальницею. їй хотілося працювати із собачками: навчити їх стрибати в обруч, танцювати, виконувати різні цікаві трюки. Вона думала про те, що одягатиме на них блискучі циркові спіднички та кумедні ковпачки, пригощатиме своїх чотирилапих артистів ласощами, а ті слухатимуть її і дуже старатимуться під час виступів. Усі глядачі посміхатимуться та вітатимуть артистів палкими оплесками.
Потім педагог спонукає малюків повторити прослухану розповідь або так само розповісти про свої власні бажання та наміри.
Якщо дитина вагається, дорослий нагадує їй послідовність розповіді, допомагає навідними запитаннями, підказками тощо
Ігрова діяльність:
дидактична гра: «Знайди пару»
Вправа « Сонячне проміннячко»
- пальчикова гра: «Звірята-музики»
Вивчення гуморески « Чому сміються кури?»
Мета: розвивати пам'ять, увагу. Виховувати організованість.
Трудова діяльність: виготовлення піктограм різних емоцій.
Індивідуальна робота: робота з дітьми, вправи на сміхотерапію: глибоко вдихнути і на видиху вимовляти: «ха-ха-ха», «хо-хо-хо», «ху-ху-ху», «хе-хе-хе».
Робота з батьками: Консультація «Сміхові вправи в системі здоров’язберігаючих технологій »
Інформаційний етап, 3 день.
Проектне заняття.
Тема: «Я РАДІЮ І СУМУЮ»
Мета: розвивати цікавість до власної думки, почуттів, намірів, виховувати прагнення бути приємним у спілкуванні, учити дітей відчувати радість і задоволення своїми чеснотами та уміннями, виявляти довіру і симпатію до однолітків, бажання поділитися чимось; формувати вміння визначати за виразом обличчя настрій, варіювати власну міміку, заохочувати спроби дітей вносити зміни у вираз свого обличчя, позу тощо; досліджувати ці зміни, дивлячись у дзеркало, сприяти розвитку емоційно-чуттєвої сфери малят.
Мімічна гра «Радість — сум»
Мета: розвивати пам'ять, уважність, спостереження, виховувати захоплення від гри, вчити мімікою показувати якесь дійство.
Обладнання: дзеркальця, аудіоапаратура.
Малята прослуховують музичні твори різного емоційного характеру (наприклад, це може бути п'єса Д. Кабалевського «Сумний дощик» та Я. Степового «Гопак»), Дітям пропонується, дивлячись у дзеркало, передати виразом свого обличчя радість або смуток відповідно до характеру почутої музики.
Можна малятам ускладнити завдання: умикати музику уривками: то одну, то іншу мелодію.
Ігрова діяльність:
- дидактичні ігри: «Тобі сумно чи весело?»
- Рухливі вправа «Кожен із нас — малюк веселий!»
- Етюд « Тренуємо емоції»
Робота поза заняттями: читання та рогляд ілюстрації казки «Горобець - веселунець»
Робота з батьками: Запропонувати батькам разом з дітьми намалювати «сторінку» емоцій своїх рідних.
Інформаційний етап, 4 день
Проектне заняття .
Тема: "Позитивні та негативні емоції, їх значення для здоров’я"
Мета: розвивати фантазію, креативність, виховувати дружні взаємостосунки між дітьми, ознайомити дітей з позитивними й негативними емоціями, указати на їх значення для здоров’я людини; учити дітей аналізувати свій внутрішній стан, керувати емоціями; справлятися в умінні шукати вихід із ситуацій, що засмучують, але змінити які дитина неспроможна.
Обладнання: малюнки, на яких зображено веселих дітей, які граються,
акварельні фарби, ватман, пензлі, музичні записки, «чарівна паличка»,
аркуші паперу, картки-піктограми, малюнки людей з різними відтінками
настрою.
Ігрова діяльність:
- дидактична гра « Компліменти», « Доторкнись до…»
- пальчикова гра « Мандарин»
Індивідуальна робота: Розучити фізкультхвилинку « Каченята»
Робота з батьками: Консультація на тему: « Сміхотерапія- лікування сміхом», Гра- тренінг « Різний настрій»
Рефлексивно – оцінювальний етап 5 день
Проектне заняття.
Тема: Малювання та випуск газети «Квітка настрою»
Мета: вчити розуміти свій настрій , виховувати оптимістичний погляд на життя.
Діти отримують по одній пелюсточці. Вони повинні розфарбувати її в такій колір, який на даний час відображає їхній настрій (нагадати дітям, ідо яскраві світлі кольори відображають гарний настрій, а темні, тьмяні - поганий). Психолог наголошує па те, що веселий настрій допомагає сприймати все навколо в яскравих, теплих кольорах, люди тоді веселі та добрі.
- З чого все почалося?
- Що найбільше сподобалось?
- Які нові ігри вивчили?
- З якими емоціями познайомились?
- Що найбільше сподобалось, запам’яталось?
- Чого діти навчились за час реалізації спільного задуму?
-А чи все вдалось?
Ігрова діяльність: пригадати в які ігри грали. Які ігри сподобалися? Які ігри придумали самі? Запропонувати ігри на вибір за бажанням дітей.
Нагородження дітей ( для кожного своя номінація )
Індивідуальна робота: закріпити знання з даної теми з тими дітьми, що не відвідували дитячий садок.
ФОТОЗВІТ
|