Україна, калина, мова, пісня, родина, герб, прапор, гімн, рідна домівка, ліси, поля, річки, лелека, барвінок, Й. Кобзон, Р. Пономарьов, Ю. Доценко, В. Сосюра, Г. Бойко, Л. Скрипник, М. Петренко, український віночок, Донеччина, діти, мир,Чорне море, Азовське море, степи, лани, Карпати…тощо


Скачати 162.17 Kb.
Назва Україна, калина, мова, пісня, родина, герб, прапор, гімн, рідна домівка, ліси, поля, річки, лелека, барвінок, Й. Кобзон, Р. Пономарьов, Ю. Доценко, В. Сосюра, Г. Бойко, Л. Скрипник, М. Петренко, український віночок, Донеччина, діти, мир,Чорне море, Азовське море, степи, лани, Карпати…тощо
Дата 17.12.2013
Розмір 162.17 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Право > Документи



- 2 клас.

Мета. 1. Ознайомити учнів з національними символіками України – прапором , гербом, гімном, народнопоетичними символами, з видатними людьми України та рідного краю, сприяти формуванню національної сві- домості школярів , поглибити знання учнiв про Україну; прищеплювати любов до рідного краю , розширити змiст поняття громадянин України.

2. Розвивати мовлення та словниковий запас учнів ;

3. Виховувати патрiотичнi почуття єдності до українського народу.
Обладнання: картини рідної природи , карта України , карта Донецької області , символи України: вишиваний рушник, колосся і калина , малюнки батьківської хати , барвінка, тополі, соловейка , верби , плакат «Видатні укра- їнці», український рушник з хлібом-сіллю , «чарівна скринька» , силуети голуба та серця…тощо.

Девіз уроку. Усі ми – це наша родина, це наша сім’я, це наша Україна.
Плакат. Україно моя, Україно,
Я для тебе у світі живу.

Хід уроку
І. Органiзацiя класу.
Шкільний дзвінок нам дав наказ

Працювати час настав,

Літні канікули завершилися,

1 вересня всіх дітей скликає в клас.

Будьте уважними, сідайте рівненько,

А я розпочну свій перший урок.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
а) Методика критичного мислення ,«Передбачення», за ключовими словами.
Вчитель. Діти,я вам зараз назву «ланцюжок» слів, послухайте уважно та скажіть, про що сьогодні на урочі може йти мова ? (Україна, калина, мова, пісня, родина, герб, прапор, гімн, рідна домівка, ліси, поля, річки, лелека, барвінок, Й.Кобзон, Р.Пономарьов, Ю. Доценко, В.Сосюра, Г.Бойко, Л.Скрипник, М.Петренко, український віночок, Донеччина, діти, мир,Чорне море, Азовське море, степи, лани, Карпати…тощо.)
Діти: про нашу рідну Україну, про видатних людей, які прославили наш рід- ний край, про дітей, які прагнуть до навчання, про природу нашої Батьківщи- ни, про народні символи України, про національні символи нашої країни, про дружбу у родинах…тощо.
Вчитель: так , молодці мої любі, ви вірно все сказали. А щоб це все відбува -

лося , нашій країні потрібен мир. Це - світле та голубе небо над головою, теп- ле сонечко, спів птахів, ніжний голос матусі, добробут у всіх родинах…тощо.
А символом миру є птах- білий голуб… . А коли мир панує у країні - то це щастя для його народу. Народ – це ми з вами, це всі люди, які живуть в Україні та працюють на її користь.

б) Психоформула.

Що для життя потрібно?

Сонце! Сонце!

Що для дружби потрібно?

Серце! Серце!

Що для серця потрібно?

Щастя! Щастя!

Що для щастя потрібно?

Мир!Мир!
Вчитель. Отже кожному із вас, я зараз дам малюнок білого голуба та малю-нок гарячого серця. Поки що покладіть ці малюнки на парту та слухайте мене далі.

ІІІ. Актуалізація знань учнів.
Вчитель: діти, а зараз відгадайте загадку.
1.Загадка
Красивий щедрий рідний край,

І мова наша солов’їна .

Люби, шануй, оберігай

Наш край, що зветься… (Україна).
Вчитель: молодці діти, а давайте ми з вами зараз пригодаємо вірші про нашу рідну Україну, які ми з вами вивчили у минулому році.

2. Читання віршів вивчених минулого року.
Україна – край наш славний,

Аж по Чорне море.

Україна – і лан пишний,

І степи , і гори.
Вчитель: А яке ще море є на Україні? (Азовське).

Вірш Карпати
Знов зелені стали гори навесні.

З полонини чути співи голосні.

І трембіти десь за горами гудуть.

То вівчарики з отарами ідуть.

Вчитель: А які ще гори є на Україні? (Кримські).
Вірш Україно моя!
Струмок серед гаю, як стрічечка.

На квітці метелик, мов свічечка.

Хвилюють, малюють, квітують поля –

Добридень тобі, Україно моя!
Вчитель: молодці, діти , ви дуже гарно запам’ятали віші про Україну, які ми вивчили у 1-ому класі, дякую вам.
А тепер послухайте, які вірші про Україну підготували для вас ваші одно- класники.
3. Декламування віршів про Україну учнями.
1. Любi друзi, хоч маленькi,
Ми вже добре знаєм,
Що зовемось українцi,
Славних предкiв маєм.
2. Ми українці – велика родина,
Мова і пісня у нас солов’їна,
Квітне в садочках червона калина,
Рідна земля для всіх нас – Україна.
3. Україно, ти рідна моя сторона.
Наші предки тут стежку топтали.
І була Україна їм – в світі одна,
То ж за неї життя віддавали.
4. Краю мій рідний, моя сторона,
Ти для мене – найкраща у світі!
Україно моя, ти у серці – одна,
Як в віночку, барвистому цвіті.
IV. Основна частина уроку.


  1. Слово вчителя. Кожна людина з великою любов’ю і душевним трепетом згадує те місце , де вона народилася , де промайнуло її дитинство , про материнську ласку, про батьківську оселю . То родинне вогнище , маленька батьківщина кожної людини . То її велике «Я», з якого починається людина, роина , батьківщина і вся наша велична й неповторна у світі Україна. Її красою захоплювались поети , художни- ки та композитори.



Буває, часом сліпну від краси.
Спинюсь, не тямлю, що воно за диво,
Оці степи, це небо, ці ліси,
Усе так гарно, чисто, незрадливо,
Усе як є – дорога, явори,
Усе моє, все зветься (всі діти)Україна. Л.Костенко


2. Розгляд картин рідної природи, подорож картою України.-колективна робота з учнями, учитель починає, а діти продовжують.
Вчитель. А тепер я запрошую вас у подорож картою України. Україна — це отча земля, рiдний край, де ми народилися. Столиця України – Київ. Широ- кi i чарiвнi простори, прекраснi села i мiста.Могутньо котить до Чорного моря сивi хвилi найбiльша рiчка України — Днiпро. Буйною зеленню шумлять на його берегах сади, лiси. Золотистим морем розливається безкраїми нивами жито-пшениця. Погляньте на карту України.На нiй позначено кордони укра- їнської землi. На півдні нашу державу омивають теплі моря – Чорне й Азовське, є в нас гори, і найбільші з них – Кар - патські й Кримські.

Простiр землi, заселений українським народом великий. Щоб його перетнути, потрiбно пiшки йти iз заходу на схiд 90 днiв, долаючи щодня по 30 км.
Україна — одна з найбiльших держав Європи. Оскiльки це велика країна, то живуть у нiй люди рiзних нацiональностей. Поряд з українцями в Українi живуть росiяни, бiлоруси, поляки, чехи, молдовани, болгари, євреї, поляки, греки. ,

Усi вони в нашій державі мають однакові права.
V. Фізхвилинка.
Добре те , що сонце світить!

Добре те , що віє вітер!

Добре те , що цей ось ліс

Разом з нами ріс і ріс,

Добре те , що в нашій річці

Чиста , не брудна вода!

Добре гратися надворі ,

Добре вчитися у школі ,

Добре плавати в ставку ,

Добре те , що я – живу !
VІ. Продовження теми уроку.
Вчитель: А тепер відгадайте загадку.
1.Загадка
Водограй, полів розмай,

Зелений гай, ліщина….

Все це рідний, любий край –

Наша … ( Батьківщина).

2. Асоціативний кущ.
Вчитель: Діти, а що для вас Батьківщина?
Діти:

- Ми живемо на Донеччині . Для нас – це край , де ми народилися, жи вемо , де живуть і працюють наші батьки , це наша Батьківщина .
- Це школа , вулиця , на якій ми живемо .
- Це моя родина: тато , мама , сестричка, бабуся , дідусь , рідна домівка .
Вчитель. Добре , а який висновок можна зробити ?
Можна все на світі вибирати, сину,

Вибрати не можна тільки Батьківщину !

3.Робота з прислів’ями.
Вчитель: А які прислів’я про Батьківщину ви пам’ятаєте?
- Людина без Батьківщини, що соловей без пісні.

- Де не є добре, а вдома краще.

- Рідний край – зелений рай.

- Кожному мила своя сторона.

4.Робота з синонімами.
Вчитель. Ми називаємо Україну своєю Батьківщиною. Якими ще словами близькими за значенням ми можемо її назвати? (в чарівній скринці лежать слова, які діти по черзі дістають та читають)- індивідуальна робота.
Діти: Вітчизна , рідний край , земля батьків , отчий дім , Україна-ненька , рідний дім , рідний берег , Донеччина , рідна сторона.
5. Інсценізація (на першому уроці,1 вересня, це речення добавлянки) - робо- та за варіантами.
Вчитель: Засперечались одного разу діти, яка стежка найкраща?
Діти: 1. – До магазину, - там є цу керки.
2. – Ні, до школи, - там є ді ти.
3. – Ні, до річки, - там можна купа тись.
4. – Ні, в садок, - там повно яб лук та груш.
5. Ні, у поле, - там простір широ кий.

6. Ні, на вулицю, - там можна погра тись.
Але тут увійшла мама. Діти запитують її:
- «Яка стежка найкраща?»
Вчитель. Мама подивилась на дітей , лагідно посміхнулась і відповіла:
Мати: - Додому, діти! До рідного дому!

Вчитель . Дійсно, дорога додому є найкращою, тому що вас там завжди очікують ваші рідні: мама, тато,бабуся, дідусь, брати, сестри. А якщо об’єднати разом усі родини, всіх людей, які живуть в Україні, то як тоді ми їх

назвемо? (народ).

Вчитель: так , народ України, український народ. Ми всі одна сім’я, повинні жити дружно. Кожне сердечко , мов листочок на одному великому дереві в одному краю. Оже послухайте вірші наших відомих поетів , які народилися на Донеччині. Це вони своїми віршами прославили наш рідний край.

5.Декламування віршів вчителем.

\

Швидкий Дінець, і шум сосон, Вода десь точить білий камінь,

І аромати м’яти рути, Кує зозуля у гаю.Деб я не був,

Як золотий дитинства сон, а все ж думками лечу в Донеччину мою,

Мені ніколи не забути… Лечу,неначе та лелека,

Я починався звідтіля, Дивлюся радісно кругом

Де гул заводів даль колише. І шахту згадую далеку,де працював

Ясні Донеччини поля я юнаком… Деб я не був, а все ж

Мені на світі наймиліші. В.Сосюра. бумками лечу в Донеччину мою.
Слов’янськ Донеччина
Слов’янськ,Слов’янськ ! Дивлюсь я у небо та й думку гадаю,

Як гарно ти Чому я не сокіл, чому не літаю,

По річці Тору , по рівнині Чому мені, Боже,ти крильців не дав?

Розкинув пишнії садки, Я б землю покинув і в небо злітав!

Квіти пахучі по долині Далеко за хмари, подальше від світу,

І так красуєшся собі! Шукать собі долі, на горе привіту…

М.Петренко.
6. Колективна робота
Вчитель . Давайте спробуємо доповнити вірш , вставляючи останнє слово:
Ми дуже любим весь наш край,
І любим У_______ (Україну),
Її лани, зелений гай,
В саду рясну _______ (калину).
Там соловейко навесні
Співає між _______ (гілками),
Та й ми співаємо _______ (пісні) –
Змагається він з нами! М.Познанська
Вчитель. Діти, чи є десь на землі такий чарівний край, де тихі весняні ночі пливуть на крилах солов’їних пісень, де вранці на замріяній річці джерель- ною водою умивається біле латаття, де навесні і влітку під шатами крислатих дерев яскравіє килим різнотрав’я і квітів?
Діти: Є, це наш рідний край – Донеччина!
Вчитель. Діти , а яких славетних українців ви знаєте ?
7. Розповiдь вчителя про видатних людей України, які прославили нашу країну на весь свiт (за плакатом «Видатні українці»)

Благословенна хай буде година
i тая хата, i село,
Що Українi принесло
З великих найбiльшого сина - І. Франко .

Тарас Шевченко, великий Кобзар — так називали i називають його люди. Генiальний син українського народу прославляв Україну на весь свiт. Його книга «Кобзар» перекладена багатьма мовами свiту. Народ України береже пам’ять про видатного поета. Йому збудованi пам’ятники, його iм’ям названi вулицi, порти, театри, унiверситети. Його вiрші знають дорослi i дiти.
До вiдомих людей України належать видатний хірург Микола Амосов, народна художниця Катерина Бiлокур, видатний історик Михайло Грушевський, а також відомі на весь світ спортсмени.
Микола Амосов – академік, заслужений діяч науки України. Із 1952р. очолював клініку грудної хірургії Українського науково-дослідного інституту туберкульозу і грудної хірургії. Основні наукові праці присвячені питанням хірургії серця і легень. З 1983р. директор Київського інституту серцево-судинної хірургії. У 1978р. лауреат Державної премії УРСР.
Катерина Білокур (1900-1961рр.), живописець. Народна художниця України з 1956р. читати, писати і малювати навчилась самотужки. Жила у злиднях. Нею написані такі картини: «Квіти увечорі», «Декоративне панно», «Жар-колос», «Жоржини», «Рожі і троянди», «Осінь», портрети та автопортрети.
Михайло Грушевський (1866-1934рр.), учений-філолог, літературознавець, організатор науки, письменник, критик, політичний діяч, публіцист. Голова Центральної Ради (1917-1918рр.). У 1919році емігрував. У 1924р. на його прохання уряд України дозволив йому повернутися в Україну для наукової діяльності.
Руслан Пономарьов – відомий на весь світ шахматист. Це наш земляк, який жив та навчався у м.Краматорськ.
Юрій Доценко(19.09.54), народився у селі Малотарановці, що поблизу Краматорська на Донеччині. Перша збірка віршів «Літо чебрецеве», друга «Дерев мотив глибинний», третя – «Золотий апостроф». Лауреат обласної літературної премії імені В.Сосюри. Член Національної Спілки письменників України.
Г. Бойко (1923-1978),талановитий український дитячий поет. Народився в с.Оленівці Донецької області. Залишив майбутнім поколінням понад 60 книг українською мовою, 24 – російською. Біля 300 віршів Г.Бойка стали піснями.
Михайло Петренко (1817- 1862), народився в м. Слов’янську. Написав багато віршів про рідний край – Донеччину.
Володимир Сосюра (1898 – 1965), народився в с. Дебальцеве Донецької області. Написав такі книги : «Щоб сади шуміли», «На струнах серця», «Осінні мелодії», «За мир», «Донеччино моя». Лауреат Державної премії України ім. Т.Шевченка.
Лев Скрипник (1903 – 1939), народився у м. Яснувата на Донеччині. Учасник громадянської війни, працював на шахтах Донеччини. Входив до літературного об’єднання «Забій».
Портрет видатного сина української землі зображено на п’ятидесятигривневій купюрі нових українськних грошей,

VІІ. Ознайомлення учнів з українською національною символікою.
Вчитель. Свято Незалежності України припадає на вересень.

24 серпня 1991 року Верховна Рада України проголосила Україну незалежною демократичною державою.
Пройшло вже 19 років від дня , коли потоки людей під синьо-жовтими прапорами виповнювали майдани українських міст і сіл , святкували день Незалежності!
Шановні діти! Вашій увазі пропонується усний журнал «Символи України».
1.“Українська національна символіка”.
Вчитель . Скажіть мені, діти яку ви знаєте символіку?
Діти . Державну, національну, народну.
2. Асоціативний кущ - групова робота. (1-група знаходить малюнки державних символів України та показує класу, 2-група малюнки народних символів України).
Вчитель .Наш журнал має чотири сторінки: перша сторінка – “Герб-тризуб”, друга –Прапор України”, третя – “Гімн України”, четверта – “Народнопоетичні сим- воли України”.
а) “Герб-тризуб”.

Вчитель . А тепер, діти, відкриємо першу сторінку нашого журналу “Герб-тризуб”.

За Київської Русі тризуб став висококнязівським знаком. Його зображення

відоме з печатки Святослава Ігоровича, де чітко відрізняється князівський у вигляді “Ш”- тризуб.

Існує близько сорока версій про походження: тризуб, як первісне обожню-

вання рибальського знаряддя, пізніше, як символ влади, уособлення трьох

природних стихій – повітря, землі і води, зображення атакуючого сокола.

Після смерті Володимира Святославича знаки тризуба ще довгий час

зберігалися на монетах великого князя Святополка, Ярослава Мудрого.

Але пізніше тризуб поступово витісняється із вжитку.
б) « Прапор» .Відкриваємо другу сторінку журналу “Національний прапор України”.

22 березня 1918 року ухвалили закон про державний прапор, який був жовто-блакитним. Символом України є чисте небо (синій колір) та пшеничне

поле (жовтий колір):

Наш стяг пшениця у степах
Під голубим склепіння неба.

в) « Гімн».

Відкриваємо третю сторінку нашого журналу. Слово гімн означає урочисту пісню, прийняту як гімн державної, національної єдності.

Слова національного гімну “Ще не вмерла Україна” написав ще у 60-х роках минулого століття відомий український поет, етнограф, фольклорист Павло Чубинський. Музику написав Михайло Вербицький.
г) Народні символи України.

Четверта сторінка журналу – народнопоетичні символи України.

Мамина пісня , батькова хата , дідусева Казка , бабусина вишиванка , руш - ник, сорочка , калина біля вікна , барвінок , лелека , український вінок – все це наші народні символи України.
Людина завжди повинна пам’ятати батьківську хату, з якої вона пішла у

велике життя.

Рушник. Один із символів України. Рушник на стіні, хліб-сіль на рушнику.

Весільний рушник… Давній наш символ.Не було жодної хати на Україні, яку б не прикрашали рушники.

Хата без рушників, казали в народі, що родина без дітей.

Рушник символізував мир, злагоду та здоров’я у сім’ї. Найчастіше рушник використовують у весільних обрядах.
З давніх-давен український народ опоетизував тополю, калину, цей цілющий кущ. Ось деякі вислови:

Гнучка, як тополя. Розцвіла , як калина.

Одинока, як тополя у поля. Цвіте, як калина.

Струнка, як тополя. Дівчина, як калина.
Ця рослина здавна шанована на Україні. Не було хати , біля якої не кущува-

ла б калина. Дівчата прикрашали весною коси її квітами. В народній медици

ні не було кращих лік від застуди , як народний чай.

VІ. Підсумок уроку. Отже , сьогодні ви , діти , дізналися ще більше про символи нашої Бать -ківщини , а також дізналися про історію створення на -ших символів , про славетних українців , які прославили Україну на весь світ.

А ще , головне ми з вами уявили , щоб всі люди жили в щасті та добробуті , їм потрібен мир , чисте небо над головою , тепле сонце та любляча родина.
Отже давайте і ми з вами побажаємо нашій любій Україні , нашому рідному краю , нашому місту Краматорську , нашій коханій школі миру та подаруємо їм наші гарячі серця , які прагнуть до нових знань та білих голубей , щоб завжди панував мир у всьому світі.


Вчитель . Наш урок підійшов до кінця , тому любіть Україну! Слава нашій Україні , незалежній державі !

Дякую вам за урок. Давайте разом з вами вивчемо вірш В.Сосюри «Любіть Україну!»


Вірш Любіть Україну
Любіть Україну,

Як сонце, любіть,

Як вітер ,і трави, і води,

В годину щасливу і в радості мить,

Любіть у годину негоди,

Любіть Україну у сні й наяву

Вишневу свою Україну,

Красу її ,вічно живу і нову,

І мову її солов’їну. Володимир Сосюра.

Схожі:

Україна незалежна держава. Символи держави: герб, прапор, гімн; їх...
Тема: Україна незалежна держава. Символи держави: герб, прапор, гімн; їх значення. Київ столиця України
Тема уроку
Н. О. Воскресенська, А. О. Свашенко. – Київ: Промінь, 2004. – 160с.; індивідуальні картки із завданням, демонстраційний матеріал...
Згідно з Конституцією, державними символами України є Державний Прапор...
Рівновеликих горизонтальних смуг синього і жовтого кольорів. Головним елементом великого Державного Герба України є Знак Княжої Держави...
Тема: Твоя країна -Україна. Символи держави Мета: Розширити знання про рідну країну
Обладнання: карта України, карта світу, державні символи (Гімн, Герб, Прапор); ілюстрації народних символів; пучок калини
Тема уроку
«Дівчина-чайка»; зміст творів усної народної творчості про море; імена живописців, що писали картини про море
Привіт, ух яка ж ти красива, загоріла, ти напевно кудись їздила?
Так, Віко. Я їздила на Чорне море. Я гралася з друзями, загоряла і дихала свіжим повітрям. А ти де була влітку?
«Молодь обирає здоров’я»
Так! Я впевнена! Впевнена, що Дніпро впадає в Чорне море, що після ночі завжди настає світанок, а після весни – літо
«Молодь обирає здоров’я»
Так! Я впевнена! Впевнена, що Дніпро впадає в Чорне море, що після ночі завжди настає світанок, а після весни – літо
Український рушник – символ праці і краси
«Хата без рушників – родина без дітей», «Рушник на кілочку – хата у віночку», «Не лінуйся, дівчинко, вишивати – буде чим гостей шанувати»....
АЗОВСЬКЕ МОРЕ. ЗАГАЛЬНІ РИСИ ПРИРОДНИХ УМОВ. Мета
Мета: сформувати в учнів знання про фізико – географічні характеристики природного комплексу Азовського моря, виявити проблеми використання...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка