|
Скачати 149.87 Kb.
|
Використання степ – платформ для фізичного розвитку дітей з вадами зору. Дослідженнями лікарів та фізіологів доведено, що розвиток дітей, правильне функціонування у них всіх систем та органів відбувається лише при дотриманні оптимального рухового режиму, а недостатня кількість рухів є однією з причин відхилень і порушень в їхньому фізичному розвитку. Порушення зору обмежують рухи дітей в перші роки життя, їх рухова активність суттєво знижується, що негативно відбивається на формуванні рухового аналізатору і призводить до відставання у фізичному розвитку. У дітей з порушенням зору часто спостерігається порушення постави, пози, викривлення хребта, недостатня сформованість рухових якостей і навичок: сили, швидкості, витривалості, координації, рівноваги, точності, спритності, ритмічності, орієнтування у просторі тощо. Тому поряд із загальними задачами фізичного виховання, передбаченими програмою для масових дитячих садків, в спеціальних дошкільних закладах необхідно вирішувати і спеціальні задачі:
Для вирішення цих задач з 2011 року ми почали використовувати поряд з традиційними формами роботи з фізичного виховання старших дошкільників з вадам зору і нетрадиційні, зокрема степ – аеробіку. Дітям з порушенням зору завжди були рекомендовані заняття ритмікою. Ритміка – це система фізичних вправ, побудована на зв’язку рухів з музикою, що цілком відповідає і заняттям степ – аеробікою. Ці заняття, як і заняття ритмікою, сприяють розвитку зорової і слухової уваги, пам’яті, оптико – просторових уявлень, зорової та просторової орієнтації, окоміру, координації рухів, почуття ритму і темпу в русі, дають змогу тренувати рівновагу та серцево – судинну систему, формувати правильну поставу та навички правильного дихання під час рухів. Для занять степ – аеробікою використовуємо індивідуальні степ – платформи, в придбанні яких нам допомогли батьки. Степ – платформи виготовлені з дерева і представляють собою сходинку висотою 8 см., шириною 25 см., довжиною 40 см. Заняття зі степ – аеробіки проводимо як комплекс вправ ранкової гімнастики та як частину фізкультурного заняття. Використовуємо степ – платформу під час індивідуальної роботи та самостійної рухової активності дітей. Комплекси вправ зі степ – аеробіки починаються з декількох видів ходьби та бігу, загально розвивальні вправи виконуються у різних вихідних положеннях (стоячи, сидячи, лежачи), заключна частина містить вправи на вентиляцію легенів та вправи для зорового аналізатору, які сприяють укріпленню м’язового апарату очей, поліпшують кровопостачання тканин ока, покращують в них процеси обміну. Заняття проводимо у супроводі ритмічної музики, яка сприяє гарному настрою, є одночасно мотивуючим чинником і визначає швидкість рухів. Тому у музичному супроводі повинен бути чіткий ударний ритм. Для кожної частини комплексу підбираємо музику відповідного темпу і тривалості. Перед початком заняття добре провітрюємо залу, робимо вологе прибирання, розкладаємо степ – платформи у шаховому порядку. При проведенні степ – аеробіки слід правильно дозувати фізичне навантаження, частота серцевих скорочень не має перевищувати 150 – 160 ударів на хвилину, для цього складні вправи чергуємо з менш складними. Ми обов’язково враховуємо стан здоров’я, конкретний прояв дефекту зору кожної дитини та рівень їх фізичної підготовленості. Перш ніж розпочати заняття з групою дітей, проводимо індивідуальну роботу, навчаючи основним правилам техніки виконання рухів та правильної постави під час степ – аеробіки. Під час виконання комплексів, час від часу, нагадуємо дітям про необхідність збереження правильного положення тіла, для чого використовуємо словесні команди, які повинні бути чіткими і короткими. Основні правила техніки безпеки під час виконання вправ на степ – платформах:
Наш педагогічний колектив напрацював певний досвід використання степ – платформ у фізичному вихованні дітей з порушенням зору. І цей досвід свідчить, що степ – аеробіка сприяє укріпленню здоров’я дітей , стабілізує і покращує гостроту зору, розвиває функціональні можливості зорового аналізатору. Крім того діти стають більш розкутими, активними в русі, більш зацікавленими заняттями фізичною культурою. Наводимо приклади комплексів степ – аеробіки для дітей старшого дошкільного віку, які можуть бути використані в роботі як спеціальних, так і масових дошкільних закладів. Список використаних джерел: 1. Ермаков В.П., Якунин Г.А. Развитие, обучение и воспитание детей с нарушениями зрения: Справ.-метод. пособие для учителя. – М.: Просвещение, 1990. – 223 с. 2. Каплан А.И., Морозова Н.Г. Если ребенок плохо видит. - М.: Педагогика, 1969. – 77 с. 3. Синьова Є.П. Тифлопсихологія: Підручник. – К.: Знання, 2008. – 365 с. 4. Акимова А.К., Новохатько В.Н. Методические рекомендации по физическому воспитанию дошкольников с нарушениями зрения Комплекс вправ на степ – платформах №1 Вправа 1 «Солдати» Вихідне положення (далі – в. п.) – стоячи перед степ – платформою, руки на поясі. 1 – праву ногу поставити на степ – платформу; 2 – ліву ногу поставити на степ – платформу; 3 – праву ногу опустити на підлогу; 4 – ліву ногу опустити на підлогу (вправу повторити по 4 рази з правої та з лівої ноги). Вправа 2 «Мавпочки» В. п. – стоячи перед степ – платформою, руки опущені вздовж тулуба. 1 – праву ногу злегка зігнуту в коліні поставити на правий бік степ – платформи, руки підняти вперед до рівня грудей; 2 - ліву ногу злегка зігнуту в коліні поставити на лівий бік степ – платформи, руки залишити на рівні грудей; 3 - праву ногу опустити на підлогу, руки опустити; 4 - – ліву ногу опустити на підлогу (вправу повторити по 4 рази з правої та з лівої ноги). Вправа 3 «Лелека» В. п. – стоячи перед степ – платформою, руки опущені вздовж тулуба. 1 – праву ногу поставити на степ – платформу, руки опущені; 2 - ліву ногу зігнуту в коліні підняти над степ – платформою, руки підняти в сторони; 3 – ліву ногу поставити на підлогу, руки опустити; 4 - праву ногу опустити на підлогу (вправу повторити по 4 рази з правої та з лівої ноги). Вправа 4 «Зірка» В. п. – стоячи перед степ – платформою, руки опущені вздовж тулуба. 1 – праву ногу поставити на степ – платформу, руки опущені; 2 - лівою ногою зробити мах в сторону, руки підняти в сторони; 3 – ліву ногу поставити на підлогу, руки опустити; 4 - праву ногу опустити на підлогу (вправу повторити по 4 рази з правої та з лівої ноги). Вправа 5 «Млин» В. п. – стоячи на степ – платформі, руки зігнуті у ліктях – перед грудьми, лікті розведені у сторони. 1 – праву ногу поставити за степ – платформу, розвернути тулуб вправо,праву руку відвести у сторону; 2 – повернутись у в. п.; 3 – 4 – повторити ті самі рухи з лівої ноги (вправу повторити 8 разів). Вправа 6 «Гопачок» В. п. – сидячи на степ – платформі, ноги зігнуті в колінах, руки в упорі позаду степ – платформи. 1 – випрямити праву ногу, піднявши її вгору; 2 – повернутись у в. п.; 3 – 4 – повторити ті самі рухи з лівої ноги (вправу повторити 8 разів). Вправа 7 «Гірка» В. п. – стоячи в упорі на колінах перед степ – платформою, спираючись руками на степ – платформу. 1 – випрямити ноги в колінах, піднявши стегна вгору, стати на носки, руки випрямити; 2 – повернутись у в. п. (вправу повторити 8 разів). Вправа 8 «Зайчики стрибають» В. п. – стоячи перед степ – платформою, руки опущені вздовж тулуба. 1 – стрибнути на двох ногах на степ – платформу; 2 - повернутись у в. п. Дихальна вправа «Насос» В. п. – стоячи перед степ – платформою, руки опущені вздовж тулуба. 1 – стати на степ – платформу правою ногою, руки зігнуті у ліктях підняти до рівня грудей, вдихнути через ніс; 2 - повернутись у в. п., видихнути через рот зі звуком – с – с – с … 3 – 4 – повторити ті самі рухи з лівої ноги (вправу повторити 2 рази). Дихальна вправа «Сумно» В. п. – сидячи на степ – платформі, руки на колінах. 1 – вдих через ніс; 2 – видих через рот (вправу повторити 2 рази). Вправи для тренування функцій зорового аналізатора: «Сонечко прилетіло» В. п. – сидячи на степ – платформі, ноги скласти «по – турецьки», руки на колінах. 1 – дивитись прямо перед собою 1 – 2 сек.; 2 – піднести вказівний палець правої руки на 20 см. від очей і перевести погляд на кінчик пальця, дивитись 3 – 5 сек., опустити руку. Зробити дихальну вправу «Сумно» (вправу повторити 4 рази) «Піжмурки» В. п. - сидячи на степ – платформі, руки на колінах. 1 – голову опустити вниз, розслабитись, заплющити очі 3 – 5 сек. 2.- підняти голову, випрямитись, відкрити очі 3 – 5 сек. (вправу повторити 4 рази) Комплекс вправ на степ – платформах №2 Вправа 1 «Торкання» Вихідне положення (далі – в. п.) – стоячи перед степ – платформою, руки на поясі. 1 – 2 – 3 – три кроки перед степ – платформою з правої ноги 4 – носком лівої ноги торкнутися степ – платформи (вправу повторити по 4 рази з правої та з лівої ноги). Вправа 2 «Міліціонер» В. п. – стоячи перед степ – платформою, руки опущені вздовж тулуба. 1 – праву ногу поставити на степ – платформу, руки підняти в сторони; 2 - ліву ногу поставити на степ – платформу, руки опустити; 3 - праву ногу опустити на підлогу, руки підняти в сторони; 4 - – ліву ногу опустити на підлогу, руки опустити (вправу повторити по 4 рази з правої та з лівої ноги). Вправа 3 «Ластівка» В. п. – стоячи перед степ – платформою, руки опущені вздовж тулуба. 1 – праву ногу поставити на степ – платформу, руки опущені; 2 - ліву ногу відвести вгору – назад, тулуб нахилити вперед,, руки підняти в сторони; 3 – ліву ногу поставити на підлогу, руки опустити; 4 - праву ногу опустити на підлогу (вправу повторити по 4 рази з правої та з лівої ноги). Вправа 4 «Краб» В. п. – стоячи на степ – платформі, руки опущені вздовж тулуба. 1 – праву ногу поставити на підлогу справа від степ – платформи, напівприсісти, руки підняти в сторони ; 2 – повернутись у в. п.; 3 – 4 – повторити ті самі рухи з лівої ноги (вправу повторити 8 разів) Вправа 5 «Кішечка» В. п. – стоячи на колінах на степ – платформі, руки в упорі перед нею. 1 – підняти праву руку вперед, прогнути спину; 2 – опустити руку, вигнути спину дугою.; 3 – 4 – повторити ті самі рухи з лівою рукою (вправу повторити 8 разів). Вправа 6 «Ножиці» В. п. – сидячи на степ – платформі, ноги витягнуті вперед, руки в упорі позаду степ – платформи. 1 – підняти обидві ноги вгору; 2 – розвести ноги в сторони; 3 – звести ноги разом; 4 – повернутись у в. п. (вправу повторити 8 разів). Вправа 7 «Міст» В. п. – лежачи на спині, ноги зігнуті в колінах, ступні стоять на степ – платформі, руки витягнуті вздовж тулуба. 1 – підняти стегна і сідниці вгору, стати на носки, руки випрямити; 2 – повернутись у в. п. (вправу повторити 8 разів). Вправа 8 «Підскоки» В. п. – стоячи перед степ – платформою, руки опущені вздовж тулуба. 1 – підстрибнути праву ногу поставити на степ – платформу, ліва на підлозі; 2 - підстрибнути, змінивши ноги: ліву поставити на степ – платформу, праву на підлогу. Дихальна вправа «Утомилися» В. п. – стоячи перед степ – платформою, руки на поясі. 1 – вдих через ніс; 2 – видих через рот зі звуком ф – ф – ф (вправу повторити 3 - 4 рази). Дихальна вправа «Квітка» В. п. – сидячи на степ – платформі, ноги скласти «по – турецьки», руки зігнуті в ліктях, лікті спираються на коліна. 1 – вдих через праву ніздрю, ліву закрити вказівним пальцем лівої руки; 2 – видих через праву ніздрю, ліва закрита; 3 – вдих через ліву ніздрю, праву закрити вказівним пальцем правої руки ; 4 – видих через пліву ніздрю, права закрита (вправу повторити 2 рази). Вправи для тренування функцій зорового аналізатору: «Веселий клоун» В. п. – сидячи на степ – платформі, ноги нарізно, руки на колінах, дивитись прямо перед собою 1 – 2 сек. 1 – відвести праву руку в сторону, подивитись на кінчики пальців правої руки не повертаючи голови, дивитись 3 – 4 сек.; 2 – повернутись у в. п., дивитись прямо перед собою 1 – 2 сек. 3 – 4 – повторити ті самі рухи з лівою рукою. Зробити дихальну вправу «Квітка» (вправу повторити 4 рази). «Сон» В. п. - сидячи на степ – платформі, руки в упорі позаду степ – платформи. 1 – голову нахилити назад, заплющити очі 3 – 5 сек. 2.- опустити голову вниз, розслабитись, відкрити очі 3 – 5 сек. (вправу повторити 4 рази) Комплекс вправ на степ – платформах №3 Вправа 1 «Швидкі торкання» Вихідне положення (далі – в. п.) – стоячи перед степ – платформою, руки на поясі. 1 – крок правою ногою перед степ – платформою; 2 – носком лівої ноги торкнутися степ – платформи; 3 – крок лівою ногою перед степ – платформою; 4 – носком правої ноги торкнутися степ – платформи (вправу повторити по 4 рази з правої та з лівої ноги). Вправа 2 «Силачі» В. п. – стоячи правим боком до степ – платформи, руки опущені вздовж тулуба. 1 – праву ногу поставити на степ – платформу, руки підняти в сторони; 2 - ліву ногу поставити на степ – платформу, руки зігнути в ліктях, пальцями торкнутися плечей; 3 - ліву ногу опустити на підлогу, руки розвести в сторони; 4 - – праву ногу опустити на підлогу, руки опустити (вправу повторити по 4 рази з правої та з лівої ноги). Вправа 3 «Коник» В. п. – стоячи перед степ – платформою, ноги на ширині плечей, руки на поясі. 1 – праву ногу поставити в середину степ – платформи; 2 - ліву ногу приставити до правої в середину степ – платформи; 3 – ліву ногу поставити на підлогу на ширину плечей ; 4 - праву ногу опустити на підлогу на ширину плечей (вправу повторити по 4 рази з правої та з лівої ноги). Вправа 4 «Насос» В. п. – стоячи на степ – платформі, руки опущені вздовж тулуба. 1 – праву ногу поставити на степ – платформу, руки, зігнуті в ліктях підняти до рівня грудей; 2 – повернутись у в. п.; 3 – 4 – повторити ті самі рухи з лівої ноги (вправу повторити 8 разів) Вправа 5 «Кран» В. п. – стоячи на степ – платформі, руки опущені вздовж тулуба. 1 – випад правою ногою назад, пальці на носок, присісти на лівій нозі, руки підняти в гору; 2 - повернутись у в. п.; 3 – 4 – повторити ті самі рухи з лівої ноги (вправу повторити 8 разів). Вправа 6 «Велосипед» В. п. – сидячи на степ – платформі, ноги зігнуті в колінах, руки в упорі позаду степ – платформи. 1 – випрямити праву ногу, ліву підтягнути до грудей; 2 – випрямити ліву ногу, праву підтягнути до грудей. (вправу повторити 8 разів). Вправа 7 «Гойдалка» В. п. – лежачи на животі на степ – платформі, ноги разом витягнуті на підлозі, руки витягнуті вперед,голова опущена. 1 – підняти голову. руки і плечі вгору, дивитись прямо перед собою; 2 – повернутись у в. п; 3 – підняти ноги вгору; 4 – повернутись у в. п. (вправу повторити 8 разів). Вправа 8 «Стрибки через степ – платформу» В. п. – стоячи перед степ – платформою, руки опущені вздовж тулуба. 1 – стрибнути через степ – платформу на двох ногах; 2 - повернутись у в. п. Дихальна вправа «Кулька» В. п. – стоячи перед степ – платформою, руки опущені вздовж тулуба. 1 – 2 – стати на степ – платформу, руки підняти вгору, вдих через ніс; 3 – 4 - повернутись у в. п. видих через рот зі звуком с – с – с (вправу повторити 3 - 4 рази). Дихальна вправа «Сопілка» В. п. – стидячи на степ – платформі, ноги скласти «по – турецьки», руки зігнуті в ліктях, лікті спираються на коліна. 1 – вдих через праву ніздрю, ліву закрити вказівним пальцем лівої руки; 2 – видих через ліву ніздрю, праву закрити вказівним пальцем правої руки; 3 – вдих через ліву ніздрю, праву закрити вказівним пальцем правої руки; 4 – видих через праву ніздрю, ліву закрити вказівним пальцем лівої руки (вправу повторити 2 рази). Вправи для тренування функцій зорового аналізатору: «Дзига» В. п. – сидячи на степ – платформі, ноги скласти «по – турецьки», руки на колінах. 1 - дивитись прямо перед собою 1 – 2 сек.; 2 – колові рухи очима по годинниковій стрілці в повільному темпі з відкритими очима 3 – 4 рази; 3 - дивитись прямо перед собою 1 – 2 сек.; 4 – колові рухи очима проти годинникової стрілки 3 – 4 рази. Зробити дихальну вправу «Сопілка» (вправу повторити 3 - 4 рази). «Зажмурювання» В. п. – сидячи на степ – платформі, ноги скласти «по – турецьки», руки на колінах. 1 – сильно зажмурити очі на 3 – 5 сек.; 2 – розплющити очі на 3 – 5 сек. (вправу повторити 6 рази). Комплекс вправ на степ – платформах №4 Вправа 1 «Притопи» Вихідне положення (далі – в. п.) – стоячи правим боком з лівого боку степ – платформи, руки на поясі. 1 – праву ногу поставити на середину степ – платформи; 2 – ліву ногу приставити до правої; 3 – праву ногу опустити на підлогу з правого боку степ – платформи; 4 – ліву ногу приставити до правої; 5 – 8 – повторити ті самі рухи з лівої ноги (вправу повторити 8 разів). Вправа 2 «Чапля» В. п. – стоячи ноги на ширині плечей (степ – платформа вузькою частиною між ногами), руки на поясі. 1 – праву ногу поставити на степ – платформу; 2 - ліву ногу,зігнуту в коліні, підняти вгору; 3 - ліву ногу поставити на підлогу з лівого боку степ – платформи, 4 - праву ногу опустити на підлогу з правого боку степ – платформи; 5 – 8 – повторити ті самі рухи з лівої ноги (вправу повторити 8 разів). Вправа 3 «Метелик» В. п. – стоячи перед степ – платформою, руки опущені вздовж тулуба. 1 – праву ногу поставити на степ – платформу, руки розвести в сторони; 2 - ліву ногу поставити на степ – платформу, руки підняти вгору; 3 – праву ногу поставити на підлогу, руки в сторони; 4 - ліву ногу опустити на підлогу, руки опустити (вправу повторити по 4 рази з правої та з лівої ноги). Вправа 4 «Балерина» В. п. – стоячи перед степ – платформою, руки опущені вздовж тулуба. 1 – праву ногу поставити на степ – платформу, руки опущені; 2 - лівою ногою зробити мах назад, руки підняти вгору 3 – ліву ногу поставити на підлогу, руки опустити; 4 - праву ногу опустити на підлогу (вправу повторити по 4 рази з правої та з лівої ноги). Вправа 5 «Паровоз» В. п. – сидячи на степ – платформі, ноги прямо, руки в упорі позаду степ – платформи. 1 – підтягнути ноги до грудей; 2 – повернутись у в. п. (вправу повторити 8 разів). Вправа 6 «Пташка» В. п. – стоячи в упорі на колінах перед степ – платформою, спираючись руками на степ – платформу. 1 – підняти праву ногу вгору, тулуб нахилити вперед до степ – платформи, руки зігнути в ліктях; 2 – повернутись у в. п.; 3 – 4 – повторити ті самі рухи з лівої ноги (вправу повторити 8 разів). Вправа 7 «Човник» В. п. – лежачи на животі на степ – платформі, ноги разом витягнуті на підлозі, руки витягнуті вперед,голова опущена. 1 – підняти одночасно голову, руки і ноги над підлогою, дивитись прямо; 2 – повернутись у в. п. (вправу повторити 8 разів). Вправа 8 «Горобчики стрибають» В. п. – стоячи перед степ – платформою, руки опущені вздовж тулуба. стрибати на одній нозі навколо степ – платформи; Дихальна вправа «Вітерець» В. п. – стоячи перед степ – платформою, руки опущені вздовж тулуба. 1 – руки підняти перед собою долонями вгору, вдихнути через ніс; 2 - повернутись у в. п., видихнути через рот зі звуком – ш – ш – ш … (вправу повторити 3 - 4 рази). Дихальна вправа «Пірнаємо» В. п. – стоячи на степ – платформі, руки опущені вздовж тулуба. 1 – розвести руки в сторони, вдих через ніс; 2 – напівприсісти, нахилити голову до колін, руками торкнутися колін, видих через рот (вправу повторити 2 рази). Вправи для тренування функцій зорового аналізатору: «Сонячний зайчик» В. п. – сидячи на степ – платформі, ноги скласти «по – турецьки», руки на колінах. 1 – дивитись прямо перед собою 1 – 2 сек.; 2 – дивитись вгору не піднімаючи голови 3 - 4 сек.; 3 – дивитись прямо перед собою 1 – 2 сек.; 4 – дивитись вниз не опускаючи голови 3 - 4 сек. (вправу повторити 3 - 4 рази). Встати і виконати дихальну вправу «Пірнаємо» «Моргання» В. п. – сидячи на степ – платформі, ноги скласти «по – турецьки», руки на колінах. 1.- швидко моргати очима 15 – 20 сек.; 2 - дивитись прямо перед собою 5 – 10 сек. (вправу повторити 2 - 3 рази). |
ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ДОСТУПНОСТІ ІНВАЛІДІВ ПО ЗОРУ ДО ФІЗИЧНОГО ДОВКІЛЛЯ,... Анотація. У статті висвітлено діяльність Українського товариства сліпих щодо усунення бар’єрів у доступності інвалідів по зору до... |
Соціально-психологічна та педагогічна реабілітація дітей з особливими потребами Проблема соціально-педагогічної підтримки дітей з різними вадами фізичного і психічного розвитку в нашій країні є актуальною |
Н.І. Ройко, вчитель географії Луцький навчально-реабілітаційний центр ЕКОЛОГІЧНА ОСВІТА ДІТЕЙ З ВАДАМИ ЗОРУ ЯК СКЛАДОВА СТАНОВЛЕННЯ І РОЗВИТКУ ОСОБИСТОСТІ |
Методичний кабінет спеціальної загальноосвітньої школи для дітей... Методичний кабінет спеціальної загальноосвітньої школи для дітей з вадами розумового розвитку |
РОЗДІЛ 1 КОРЕКЦІЙНА РОБОТА ЯК УМОВА ПСИХОЛОГІЧНОГО РОЗВИТКУ ДІТЕЙ З ВАДАМИ ІНТЕЛЕКТУ Корекція порушень пізнавальної діяльності у молодших школярів з вадами інтелекту |
РОЗВИТОК КОМУНІКАТИВНИХ УМІНЬ ДІТЕЙ З ВАДАМИ ЗОРУ У статті розкриваються проблеми спілкування слабозорих дітей, особливості формування комунікативних умінь |
ОРГАНІЗАЦІЯ КОМПЛЕКСНОЇ РЕАБІЛІТАЦІЇ ДІТЕЙ З ОСОБЛИВИМИ ПОТРЕБАМИ В ЗАКЛАДАХ ОСВІТИ ... |
Корекція агресивної поведінки дітей підліткового віку з розумовими вадами Зростання агресивних тенденцій в підлітковому середовищі відображає одну з найгостріших проблем нашого суспільства, де за останні... |
“Державний стандарт початкової загальної освіти для дітей, які потребують... Державний стандарт початкової загальної освіти для дітей, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку” затверджено... |
Клінико-генетична діагностика порушень зору у дітей У статті розглядаються питання медико-генетичного діагнозу порушень зору у дітей |