ВСЕУКРАЇНСЬКИЙ КОНКУРС
"ТВОРЧИЙ УЧИТЕЛЬ – ОБДАРОВАНИЙ УЧЕНЬ"
Номінація авторські навчальні та виховні програми
АВТОРСЬКА ПРОГРАМА
превентивного виховання
«Твоє життя в твоїх руках»
(для учні 5-9 класів)
Автор:
Бойко Рита Миколаївна,
вчитель історії та правознавства, спеціаліст І категорії
Іллінської загальноосвітньої
школи І-ІІІ ступенів.
2012р.
Щоб змінити людей, їх треба любити.
Вплив на них пропорційний любові до них.
І.Песталоцці
Превентивне виховання в школі – це система підготовчих та профілактичних дій педагогів, спрямованих на запобігання формуванню в учнів негативних звичок, рис характеру, проявам асоціальної поведінки підлітків та організацію належного догляду за діяльністю школярів.
Зміст програми визначає й закладає основу превентивної роботи з учнями. Проект передбачає комплес організаційно – педагогічних і науково – методичних заходів, спрямованих на виконання Закону України «Про загальну середню освіту», Концепції національного виховання, Концепції громадянського виховання.
Мета програми:
забезпечення відповідального ставлення до особистого здоров’я у учнівської молоді;
протистояти шкідливим звичкам та неадекватній поведінці,
накопичення відповідних знань і вмінь, усвідомлення потреб і мотивів, визначення ціннісних орієнтацій;
підвищити рівень обізнаності з проблематики ВІЛ/СНІД, шкідливих звичок.
Головні завдання програми :
- формування правового світогляду підлітків, попередження правопорушень серед учнів;
- набуття учнями знань, умінь і навичок реалізації здорового способу життя та попередження вживання наркотичних речовин, алкоголю, тютюнопаління;
- формування навичок відповідальної поведінки учнів;
- попередження випадків дитячого травматизму;
- підвищення обізнаності учнів щодо проблеми ВІЛ/СНІДу;
- набуття необхідних умінь і навичок безпечної поведінки;
- виховання толерантного ставлення учня до оточуючих
Під час взаємодії з важковиховуваними дітьми педагог повинен компетентно здійснювати супровід учнів в їх розвитку, саморозвитку, соціалізації та культурній інтеграції.
Особливості програми
Програма «Твоє життя - в твоїх руках» ураховує особливості діяльності освітнього закладу, ступінь завантаженості педагогічних та інших працівників школи. Вона не потребує залучення додаткових коштів для своєї реалізації та може впроваджуватися паралельно з іншою діяльністю школи. Мікроклімат у школі створюють самі учасники навчально-виховного процесу: адміністрація, педагогічні працівники, батьки, медпрацівники, учні тощо.
Однією з головних особливостей програми є її доступність. Упровадження програми не потребує особливого навчання працівників школи. Усі вони повинні усвідомлювати значення створення здорового освітнього простору в навчальному закладі для розвитку особистості учня та чітко виконувати свої обов'язки. Реалізація програми не виключає реалізацію інших програм та проектів. Позитивним моментом програми є також можливість доповнення її різними виховними та позакласними заходами.
При цьому робота має такі складові:
1) комплексне вивчення та узагальнення усіх факторів розвитку дитини;
2) вироблення власного професійного погляду на особистість дитини як на цілісний психофізичний, етико-духовний і інтелектуально-творчий феномен суспільного буття;
3) розробка і реалізація плану роботи запобіжних заходів з учнями школи.
Для того, щоб запобіжні заходи були ефективними, слід враховувати індивідуальні особливості кожного учня.
Об’єкт програми
Формування сталої відповідальної поведінки, сформованості імунітету до негативних впливів соціального оточення в учнів школи.
Суб'єкти програми
учні Іллінської ЗОШ;
неповнолітні, які перебувають на обліку (шкільному, кримінальному).
Функції превентивного виховання
Діагностично-прогностична функція полягає в аналітичній роботі зі з'ясування причин і умов відхилень у поведінці дітей; у передбаченні тенденцій їхнього розвитку; у виявленні шляхів і способів превентивного втручання в соціальну ситуацію розвитку особистості.
Корекційно - реабілітаційна функція ставить за мету узгодження виховного процесу з реальними умовами соціалізації дитини і пов'язана із втручанням у негативну ситуацію її розвитку на рівні знань, емоцій, поведінки, використання оптимальної коригувальної допомоги, перевиховання та подолання негативних проявів у поведінці, налагодження стосунків для позитивного способу життя.
Освітньо-консультативна функція передбачає використання сучасних технологій надання оптимальної освітньої, консультативної інформації; попередження і нейтралізацію надмірної інформації про види і форми негативних явищ.
Організаційно-методична функція ставить за мету опрацювання і реалізацію міжгалузевих науково-дослідних проектів із проблем превентивного виховання; дослідження соціально-гігієнічних та медико-біологічних факторів розвитку схильності неповнолітніх до негативної поведінки та розробку заходів щодо їі профілактики.
Інтнегрaтивно - просвітницька функція передбачає збір, аналіз, адаптацію узагальнення та впровадження вітчизняного й зарубіжного досвіду превентивної практики, інтеграцію у світовий превентивний процес у роботі з дітьми І молоддю.
Превентивне виховання здійснюється на двох рівнях:
раннє, або первинне, превентивне виховання (соціально-педагогічна профілактика);
вторинне превентивне виховання (превентивна допомога і корекція);
третинне превентивне виховання (адаптація, реабілітація і ре соціалізація).
Соціально-педагогічна профілактика (первинна профілактика) – вид превентивної роботи, спрямований на здійснення освітньо-профілактичних заходів та інших педагогічних моделей впливу на особистість з метою попередження різних видів небезпечної поведінки на ранніх стадіях відхилень. Вона ґрунтується на позитивній педагогічній діяльності, мета якої - своєчасне виявлення та виправлення несприятливих інформаційних, педагогічних, психологічних, організаційних та інших факторів, що зумовлюють відхилення у психологічному та соціальному розвитку дітей у їхній поведінці, стані здоров'я.
Зміст соціально-педагогічної профілактики: взаємодія у формуванні знань, умінь, установок та мотивів свідомого вибору про соціальних моделей поведінки; підготовка та розповсюдження превентивної інформації через друковану продукцію, засоби масової інформації, спілкування на рівні міжособистісних стосунків, інші форми соціально-педагогічної роботи.
Превентивна допомога і корекція - вид психолого-педагогічної та медико-соціальної діяльності, що полягає у допомозі окремим категоріям групам ризику (зменшення шкоди, допомога з метою самодопомоги). Це передбачає психолого-педагогічний та соціально-терапевтичний вплив на особистість з тим, щоб вона сама навчилась допомагати собі, розв`язуючи багато чисельні проблеми, що провокують на деструктивну поведінку. На цьому рівні є доцільними:
реалізація програми превентивного виховання з «групами ризику» із залученням державних, громадських, конфесійних організацій, волонтерів;
патронажна робота з «групами ризику», неповнолітніми із дисфункціональних сімей по усуненню соціально-психологічних передумов деструктивної поведінки;
організація різноманітних форм превентивної освіти, проведення дозвілля.
Адаптація. реабілітація та ре соціалізація полягає в реконструкції соціокультурного оточення для різних категорій дітей, допомозі в спілкуванні та навчанні з метою відновлення втрачених соціальних зв'язків або адаптації в соціальній життєдіяльності. Необхідними заходами такої роботи є:
науково-методичне забезпечення превентивної соціально-терапевтичної роботи у школі;
співпраця і науково-методична підтримка роботи служби у справах дітей, служб «Телефонів довіри», інших закладів, до функцій яких входить вирішення проблем негативної поведінки дітей;
науково-методичне сприяння організації і розвитку взаємо підтримки неповнолітніх;
Очікувані результати
Дотримання програми превентивного виховання сприятиме:
• активізації діяльності педагогічних працівників у дослідженні і вирішенні проблем превентивного виховання;
• залученню медичних, соціальних та правоохоронних закладів до вирішення проблем попередження правопорушень і злочинності, координації зусиль суб'єктів превентивної діяльності;
• посиленню тенденції до попередження вживання наркотиків, алкоголю, тютюну, ВІЛ - інфікованості, формуванню у молодого покоління здорового способу життя;
• зміні установок і моделей поведінки неповнолітніх груп ризику;
• створення здорового мікроклімату для виховання здорової особистості.
Основні напрямки виконання програми
- Превентивне та правове виховання – профілактика правопорушень в суспільстві.
– Формування здорового способу життя – формування навичок здорового способу життя, зміцнення та збереження здоров’я.
Координація та контроль за ходом виконання проекту
Координатор програми – Бойко Рита Миколаївна
Контроль проекту здійснює адміністрація школи.
Форми та методи роботи
Перевага програми полягає в тому, що не треба відмовлятися від напрацьованих позитивних, дієвих традицій, форм роботи школи, а вона спонукає до наповнення їх новим змістом.
Найефективнішими формами та методами роботи є:
години спілкування;
тренінги;
«круглі столи»;
спільні з батьками заходи;
консультаційні пункти;
діяльність органів учнівського самоврядування;
інтелектуальні та розвивальні ігри;
гуртки за інтересами;
конференції, диспути, дискусії;
дні відкритих дверей;
уроки;
відеолекторії;
батьківські збори;
фестивалі соціальної реклами;
моніторинг;
просвітницькі акції;
колективна творча справа;
шкільні газети;
журнали, газетні колажі.
Учасники програми
Процес упровадження та реалізації програми проходить за участю всіх учасників навчально-виховного процесу:
адміністрації;
учителів;
учнів;
класних керівників;
медичного працівника;
представників громадськості;
батьківського комітету;
бібліотекаря.
Термін дії програми: 2011-2015р.
Основні заходи на 2011-2012 н.р.
№
п/п
|
Назва заходу
|
Термін проведення
|
Відповідальні
|
1.
|
Взяти на облік учнів, схильних до правопорушень, учнів, які потребують корекції поведінки, учнів з сімей соціального ризику.
|
Серпень-вересень
|
КК(класні кер.)
РП(Рада профілактики)
|
2.
|
Розробити індивідуальний план роботи з важковиховуваними дітьми
|
Серпень-вересень
|
КК
РП
|
3.
|
Поновити куточок правових знань.
|
Жовтень
|
Вчитель правознавства
|
4.
|
На засіданнях учнівського самоврядування (центр Дисципліни та порядку) заслуховувати учнів, схильних до правопорушень.
|
1 раз в місяць
|
ОДК
Голова Ради профілактики
|
5.
|
В класах проводити години спілкування, диспути на орієнтовану тематику:
- “Як керувати своїми вчинками”
- “Право і закон”
- “Що головне для тебе в житті”
- “Чи знаєш ти свої обов’язки”
- “Від пияцтва до злочину – один крок”
- “Шкідливі звички”
- “Згубний вплив тютюну на здоров’я підлітків”
- “Відповідальність людини за вчинки, скоєні в стані наркотичного та алкогольного отруєння”
- “Що ви знаєте про СНІД?”
тощо.
|
Протягом року
|
КК
|
6.
|
Спланувати і провести місячник правових знань, включивши такі заходи:
- анкетування учнів різних вікових груп;
- години спілкування про право і закон;
- зустріч з працівниками правоохоронних органів, лікарями;
- обговорення газетних статей та літературних творів на морально-етичну та правову тему;
- розважальний позакласний захід з правової тематики
тощо.
|
Згідно плану
|
Вчитель правознавства
КК
Вчитель правознавства
|
7.
|
З метою покращення успішності та дисципліни учнів проводити операції-рейди: “Урок”, “Вулиця”, “Перерва”, “Запізнення”, “Дискотека”, «Портфель».
|
Регулярно
|
ОДК
КК
Члени батьківського комітету
|
8.
|
Організувати виступи на робочих лінійках по результатах навчання, виховання учнів; чергування класів.
|
Щопонеділка
|
ОДК
Центр «Дисципліни і порядку»
|
9.
|
В порядок денний класних батьківських зборів включати питання на правовиховну тему.
|
Згідно плану
|
КК
|
10.
|
З метою виявлення причин порушення дисципліни окремих учнів проводити психолого-педагогічний консиліум.
|
Згідно плану
|
КК
|
11.
|
Питання “Превентивне виховання школярів” заслухати на методичному об’єднанні класних керівників.
|
Згідно плану
|
Голова РП
Голова МО класних керівників
|
12.
|
Провести загальношкільні батьківські лекторії з питань правентивного виховання.
|
Згідно плану
|
Лекторська група
|
№
п/п
|
Назва заходу
|
Термін проведення
|
Відповідальні
|
1.
|
Взяти на облік учнів, схильних до правопорушень, учнів, які потребують корекції поведінки, учнів з сімей соціального ризику.
Розробити індивідуальний план роботи з важковиховуваними дітьми
|
Серпень-вересень
|
ЗДВР
КК(класні кер.)
РП(Рада профілактики)
|
2.
|
На кожного з вищевказаних учнів завести картки, дати їм доручення, закріпити наставників, вести за ними спостереження.
|
Серпень-вересень
|
КК
РП
|
3.
|
Поновити куточок правових знань.
|
Жовтень
|
Вчитель правознавства
|
4.
|
На засіданнях учнівського самоврядування заслуховувати учнів, схильних до правопорушень.
|
1 раз в місяць
|
ЗДВР
Голова Ради профілактики
організатор
|
5.
|
В класах проводити години спілкування, диспути на орієнтовану тематику:
- “Як керувати своїми вчинками”
- “Право і закон”
- “Що головне для тебе в житті”
- “Чи знаєш ти свої обов’язки”
- “Від пияцтва до злочину – один крок”
- “Шкідливі звички”
- “Згубний вплив тютюну на здоров’я підлітків”
- “Відповідальність людини за вчинки, скоєні в стані наркотичного та алкогольного отруєння”
- “Що ви знаєте про СНІД?”
тощо.
|
Протягом року
|
КК
|
6.
|
Спланувати і провести місячник правових знань, включивши такі заходи:
- анкетування учнів різних вікових груп;
- години спілкування про право і закон;
- зустріч з працівниками правоохоронних органів, лікарями;
- обговорення газетних статей на морально-етичну та правову тему;
- вечір-конкурс вихованих
тощо.
|
Згідно плану
|
ЗДВР
Вчитель правознавства
КК
Вчитель правознавства
|
7.
|
З метою покращення успішності та дисципліни учнів проводити операції-рейди: “Урок”, “Вулиця”, “Перерва”, “Запізнення”, “Дискотека”.
|
Регулярно
|
ЗДВР
КК
Члени батьківського комітету
|
8.
|
Проводити лінійки по результатах навчання, виховання учнів; санітарного стану класів.
|
Щопонеділка
|
ЗДВР
Самоврядування
|
9.
|
В порядок денний батьківських зборів включати питання на правовиховну тему.
|
Згідно плану
|
ЗДВР
КК
|
10.
|
З метою виявлення причин поганої дисципліни окремих учнів провести психолого-педагогічний консиліум.
|
Згідно плану
|
КК
|
11.
|
Питання “Превентивне виховання школярів” заслухати на педраді, методичному об’єднанні класних керівників.
|
Згідно плану
|
Дирекція школи
Голова МО класних керівників
|
12.
|
Провести загальношкільні батьківські збори з питань правового всеобучу.
|
Згідно плану
|
Лекторська група
|
|