ВСЕУКРАЇНСЬКИЙ КОНКУРС
"ТВОРЧИЙ УЧИТЕЛЬ – ОБДАРОВАНИЙ УЧЕНЬ"
Номінація авторські програми та розробки занять для організації позакласної роботи
АВТОРСЬКА ПРОГРАМА
ГУРТКА З ПРАВОЗНАВСТВА
«ФЕМІДА»
Для учнів 8-9 класів
Автор:
Бойко Рита Миколаївна,
вчитель історії та правознавства, спеціаліст І категорії
Іллінської загальноосвітньої
школи І-ІІІ ступенів.
2012р.
Програма правознавчого гуртка «Феміда»
Загальні положення
Одним із найдієвіших чинників, від якого залежить розвиток України як правової, демократичної та соціальної держави, є правова культура її громадян. Правова культура охоплює правові цінності, визначає рівень демократії та законності, регулює суспільні відносини. Крім того, правова культура є невід'ємним елементом механізму реалізації конституційних прав громадян нарівні з нормами, які закріплюють ці права, їх гарантіями, юридичними обов'язками та правосвідомістю.
Актуальність проблеми визначається гострою необхідністю всебічного розвитку громадянської правосвідомості, задоволенням потреби у правовій інформації, заохоченням громадськості до участі в будівництві демократичної, соціальної держави.
Ще у II ст. н. е. римський юрист Гай визначав, що закон — це те, що народ повелів і постановив [15, с. 48].
Виняткове значення в історії становлення та розвитку правових систем світу має право Стародавнього Риму. У свою класичну епоху воно сягнуло апогею, ставши найдосконалішою, найуніверсальнішою для античності системою права. Тут набуло завершеного формулювання чимало основоположних принципів, які використовуються і зараз.
Шарль-Луї де Монтеск'є свого часу писав: «Коли я приїжджаю в іншу країну, то не питаю, чи хороші там закони. Я цікавлюся, чи виконуються ті, що є» [16, с. 63].
Справжня правова культура особи невід'ємна від її правомірної поведінки. А правомірна поведінка є результатом реалізації її позитивної правосвідомості. Слід визнати, що сьогодні з фінансово-економічних, організаційних, політичних причин рівень правосвідомості низький.
Програма правового гуртка (далі – Програма) розроблена вчителем історії та правознавства Бойко Р.М.
2. Визначення проблеми, на розв’язання якої спрямована Програма
Зважаючи на те, що стан правової свідомості і правової культури суспільства суттєво відстає від європейських стандартів, існує гостра проблема нігілістичного ставлення громадян до права і правових цінностей, що ними охороняються, залишається значною кількість правопорушень.
У зв’язку з цим виникає потреба посилення виховної ролі правової освіти, формування високого рівня правової культури суспільства і кожної дитини, здатної до сприйняття інноваційних процесів у суспільстві.
3. Визначення мети Програми
Метою Програми є підвищення загального рівня правової культури та набуття школярами необхідного рівня правових знань, формування у них поваги до права.
4. Шляхи і засоби розв’язання проблеми, строки виконання Програми
Мету Програми передбачається досягти шляхом:
визнання правової освіти школярів одним із основних чинників формування високої правосвідомості і правової культури;
активної участі в організації і здійсненні заходів із правової освіти школярів разом з органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, правоохоронними органами;
органічного поєднання правової освіти із застосуванням на практиці отриманих знань та навичок;
розроблення тематичних газет з правових питань учнями школи;
поліпшення умов для здійснення творчої, благодійної та іншої суспільно-корисної діяльності у сфері правової освіти (надання юридичних консультацій);
забезпечення відкритості правової інформації, доступу всіх учнів до її джерел;
систематичного і безперервного поширення серед школярів знань про державу та право шляхом оприлюднення інформації в шкільній тематичній газеті та проведенням відкритих лекторіїв з використанням мультимедійних технологій.
Строк виконання Програми - три роки (з 2011 по 2014 роки).
5. Перелік завдань та прогнозований результат Програми.
Основними завданнями Програми є:
підвищення рівня правової підготовки учнів школи;
створення належних умов для набуття школярами знань про свої права, свободи та обов’язки;
широке інформування школярів про правову політику держави та законодавство;
забезпечення вільного доступу школярів до джерел правової інформації;
розвивати вміння школярів аналізувати та систематизувати набуті знання;
навчити проводити самостійне та групове дослідження;
виховувати повагу до оточуючих та вміння співпрацювати у команді (групі).
Реалізація Програми сприятиме:
підвищенню рівня правової культури як окремих учнів, так і суспільства в цілому (взаємодія з батьками через учнів);
формуванню у школярів поваги до права, гуманістичних правових ідей, загальнолюдських та національних правових цінностей, а також подоланню правового нігілізму;
підготовки учнів до вивчення правознавства у 9 класі;
підвищення рівня правової поінформованості населення.
6. Основні форми реалізації Програми
Правова освіта - процес засвоєння знань про основи держави та права, виховання у громадян поваги до закону, до прав людини, небайдужого ставлення до порушень законності та правопорядку, це цілеспрямована, систематична діяльність державних органів, громадських організацій і трудових колективів з формування та підвищення у громадян правової свідомості і правової культури.
Усі громадяни України і учні зокрема, мають право на набуття необхідного їм мінімуму правових знань. Це право забезпечується шляхом реалізації плану роботи гуртка до якого входять наступні форми роботи:
розгляд теоретичного матеріалу за темою (з використанням мультимедійних засобів)
практичне зайняття (дослідження, випуск тематичної газети «Феміда», розгляд правових ситуацій, відвідування різних державних органів, надання консультацій і т.п.)
7. Суб’єкти Програми:
8. Об’єкт Програми:
Формування правової освіти та імунітету до негативних впливів соціального оточення в учнів школи.
2011-2012 н.р.
№
|
Дата
|
Зміст заняття
|
Навички учнів
|
1
|
|
ПРАВИЛА І ЗАКОНИ, ЯКІ РЕГУЛЮЮТЬ НАШЕ ЖИТТЯ
Право в житті людини.
|
Учні зможуть
Пояснювати:
- якими повинні бути правила поведінки;
- які є види правил суспільного життя;
- якими є ознаки правової норми, закону, підзаконного акта;
- що таке конституція, чим вона відрізняється від інших законів;
-що таке права і свободи людини, що таке права дитини;
- що таке конституційні права та обов’язки.
Розповідати:
- які існують галузі права та які відносини вони регулюють;
- з яких розділів складається Конституція України, в чому полягає її значення для життя держави;
- які права і свободи людини, дитини закріплено в міжнародних документах;
- як можна захистити свої права в нашій державі;
- якими є права та обов’язки громадян України.
Набути навичок участі в:
- роботі малої групи;
- мозковому штурмі;
- колективному обговоренні питань навчання та проблем змісту;
- складанні та дотриманні правил колективного життя;
- аналізі правової ситуації та винесенні правового рішення;
- у винесенні групою правового рішення;
- у визначенні та аргументуванні своєї позиції;
- оцінювання думок та позицій інших.
Сформулювати власне ставлення :
- до ролі правил у суспільному житті та необхідності дотримання правил і законів;
- необхідності поважати права інших та виконувати обов’язки;
- випадків порушень прав людини, дитини та необхідності захисту своїх прав.
|
2
|
|
Як працювати над дослідженням?
|
3
|
|
Навіщо людям правила поведінки?
|
4
|
|
Практичне заняття. Відкритий лекторій з використанням мути медійних засобів (розроблених учнями) з теми «Права та правила в житті школи».
|
5
|
|
Якими повинні бути соціальні норми?
|
6
|
|
Які правила співжиття існують в суспільстві?
|
7
|
|
Я поділяються правові норми?
|
8
|
|
Практичне заняття. Створення шкільної газети «Феміда» з теми «Соціальні норми і ми».
|
9
|
|
Закони та підзаконні акти.
|
10
|
|
Документ, що регулює життя громади.
|
11
|
|
Практичне заняття. Зустріч з місцевими депутатами на тему «Документи, які керують нашим життям».
|
12
|
|
Основний закон держави – Конституція
|
13
|
|
Зміст Конституції .
|
14
|
|
Практичне заняття. Створення шкільної газети «Феміда» з теми «Дія Конституції в прикладах».
|
15
|
|
КОЖНА ЛЮДИНА – МАЄ ПРАВО
Що таке права людини?
|
16
|
|
Загальна декларація прав людини.
|
17
|
|
Практичне заняття. Створення шкільної газети «Феміда» з теми «Права людини».
|
18
|
|
Міжнародні документи про права дитини.
|
19
|
|
Захист прав дитини.
|
20
|
|
Практичне заняття. Зустріч з представниками Служби у справах дітей з теми «Захист прав дитини».
|
21
|
|
Про права громадян в Конституції України.
|
22
|
|
Про обов’язки громадян в Конституції України.
|
23
|
|
Практичне заняття. Створення шкільної газети «Феміда» з теми «Основні права та обов’язки громадян України».
|
24
|
|
Закони про освіту в Україні.
|
25
|
|
Права та обов’язки учасників навчально-виховного процесу.
|
26
|
|
Практичне заняття. Створення відео- презентації «Право на освіту».
|
27
|
|
Які права потрібні в школі.
|
28
|
|
Які обов’язки учнів у школі.
|
29
|
|
Як не стати учасником конфлікту в школі.
|
30
|
|
Поведінка під час конфлікту.
|
31
|
|
Практичне заняття. Вирішення правових ситуацій та вироблення правил співжиття в суспільстві.
|
2012-2013 н.р.
№
|
Дата
|
Зміст заняття
|
Навички учнів
|
1
|
|
ПРАВИЛА І ЗАКОНИ В ЖИТТІ ТВОЄЇ СІМ’Ї
Сім’я в житті людини.
|
Учні зможуть
Пояснювати:
- що таке сім’я, шлюб;
- яким є право неповнолітніх на шлюб;
- якими є права та обов’язки матері, батька і дитини;
- якими законами в Україні регулюються сімейні відносини;
- які правові норми діють у нашій країні щодо праці неповнолітніх;
- якими є права споживачів.
Розповідати:
- до кого можна звернутись, якщо дитина в сім’ї потребує захисту;
- які організації здійснюють захист прав дітей у сім’ї в Україні;
- яку роль відіграє держава в регулюванні сімейних відносин;
- як шукати роботу;
- що таке трудова книжка, трудовий договір;
- як відрізнити легальну працю від праці «чорного ринку»;
- з яких причин можуть порушуватися права споживача;
- як захистити себе від порушення прав споживача.
Набути навичок:
- писати заяву про реєстрацію шлюбу;
- участі у дискусіях щодо моральних і правових аспектів шлюбу неповнолітніх;
- участь в аналізі правових ситуацій та винесення правових рішень із питань життя сім’ї ;
- складати резюме та брати участь в інтерв’ю з питань працевлаштування ;
- складати заяву про прийняття на роботу і звільнення з неї;
- аналізувати й застосовувати законодавство про працю неповнолітніх;
- критичного аналізу реклами;
- написання заяв-претензій.
Сформулювати власне ставлення :
- до ролі держави у вирішенні сімейних конфліктів;
- до взаємної відповідальності між членами сім’ї;
- випадків порушення трудових прав підлітків роботодавцями;
- активну позицію щодо захисту власних прав споживача.
|
2
|
|
Шлюб та хто його укладає.
|
3
|
|
Права та обов’язки подружжя.
|
4
|
|
Практичне заняття. Створення шкільної газети «Феміда» з теми «Роль сім’ї в суспільстві та державі».
|
5
|
|
Виникнення прав та обов’язків між батьками та дітьми.
|
6
|
|
Права та обов’язки батьків та дітей.
|
7
|
|
Практичне заняття. Створення шкільної газети «Феміда» з теми «Відносини в родині».
|
8
|
|
Регулювання життя сім’ї.
|
9
|
|
Взаємна відповідальність батьків та дітей.
|
10
|
|
Чи може закон допомогти у вирішенні сімейних конфліктів.
|
11
|
|
Практичне заняття. Створення шкільної газети «Феміда» з теми «Регулювання державою сімейних відносин».
|
12
|
|
Де захистити права дитини?
|
13
|
|
Як діяти в складних ситуаціях дитині.
|
14
|
|
Практичне заняття. Створення шкільної газети «Феміда» з теми «Коли дитини в сім’ї потребує захисту»
|
15
|
|
ТРУДОВІ ПРАВА НЕПОВНОЛІТНІХ
Що говориться в Конституції про гарантії права на працю?
|
16
|
|
Право на працю в Законах України.
|
17
|
|
Як знайти роботу?
|
18
|
|
Практичне заняття. Складання документів для влаштування на роботу.
|
19
|
|
Практичне заняття. Створення шкільної газети «Феміда» з теми «Праця неповнолітніх».
|
20
|
|
Працевлаштування та звільнення з роботи.
|
21
|
|
Що таке заробітня плата?
|
22
|
|
Практичне заняття. Робота з документами.
|
23
|
|
Які права мають неповнолітні у трудових відносинах?
|
24
|
|
Де зазвичай працюють підлітки?
|
25
|
|
Практичне заняття. Засідання круглого столу з теми «Праця неповнолітніх в нашому селі».
|
26
|
|
ПРАВА СПОЖИВАЧІВ
Які права мають споживачі в Україні.
|
27
|
|
Що треба знати, аби правильно застосовувати свої права споживача?
|
28
|
|
Реклама: інформація чи умовляння.
|
29
|
|
У чому проявляються порушення прав споживача?
|
30
|
|
Які органи можуть сприяти споживачеві у захисті його прав?
|
31
|
|
Практичне заняття. Створення шкільної газети «Феміда» з теми «Як діяти аби захистити наші права споживача?».
|
2013-2014н.р.
№
|
Дата
|
Зміст заняття
|
Навички учнів
|
1
|
|
ЩО РЕГУЛЮЄ АДМІНІСТРАТИВНЕ ТА КРИМІНАЛЬНЕ ПРАВО
Правопорушення.
|
Учні зможуть
Пояснювати:
- що таке правопорушення та юридична відповідальність;
- що таке необхідна оборона та крайня необхідність.
Розповідати:
- до яких наслідків можуть призвести злочини;
- які стадії має злочин і як вони пов’язані з відповідальністю;
- хто є учасниками кримінальної справи, якими є їхні права та обов’язки;
- якими є права неповнолітніх у випадках затримання і допиту.
Набути навичок :
- писати заяви до правоохоронних органів;
- аналізувати правові ситуації, пов’язані з адміністративним і кримінальним законодавством щодо неповнолітніх.
Сформулювати власне ставлення :
- правопорушень;
- злочинів і злочинців;
- справедливості юридичної відповідальності та кримінальних покарань.
|
2
|
|
Необхідна оборона.
|
3
|
|
Крайня необхідність.
|
4
|
|
Практичне заняття. Створення шкільної газети «Феміда» з теми «Правопорушення та відповідальність»
|
5
|
|
Злочин і кримінальна відповідальність.
|
6
|
|
Закінчений і незакінчений злочин.
|
7
|
|
Наслідки злочину
|
8
|
|
Практичне заняття. Створення шкільної газети «Феміда» з теми «Коли починається відповідальність за злочин»
|
9
|
|
Як уберегтися від квартирних крадіжок?
|
10
|
|
Як уберегтися від грабежів і насильства?
|
11
|
|
Поради психологів «Як не стати жертвою».
|
12
|
|
Що робити, якщо сталося правопорушення?
|
13
|
|
Практичне заняття. Створення шкільної газети «Феміда» з теми «Як не стати жертвою злочину».
|
14
|
|
Функції міліції.
|
15
|
|
Коли і як звертаються до міліції.
|
16
|
|
Права працівників міліції в небезпечних ситуаціях.
|
17
|
|
Практичне заняття. Створення відео-презентації з теми «Наша міліція нас береже».
|
18
|
|
Коли порушується кримінальна справа?
|
19
|
|
Дійові особи кримінальної справи.
|
20
|
|
Як поводитись під час допиту?
|
21
|
|
Практичне заняття. Створення шкільної газети «Феміда» з теми «Якщо порушено кримінальну справу».
|
22
|
|
В яких випадках треба звертатись до суду?
|
23
|
|
В якому суді може розглядатись справа?
|
24
|
|
Як розглядають кримінальні справи?
|
25
|
|
Практичне заняття. Створення шкільної газети «Феміда» з теми «Захист прав в суді»
|
26
|
|
Хто такі юристи?
|
27
|
|
Хто надає нам юридичну допомогу?
|
28
|
|
Практичне заняття. Розгляд юридичних документів.
|
29
|
|
Практичне заняття. Написання юридичних документів.
|
30
|
|
Практичне заняття. Круглий стіл «Справедливість юридичної відповідальності та кримінальних покарань».
|
31
|
|
Практичне заняття. Надання юридичної консультації учням школи.
|
Використана література
1. В. Лисогор. Правова культура як елемент механізму реалізації прав і свобод громадян. // Підприємництво, господарство і право. — 2009. - № 5. ст. 19—21.
2. А. Кутиркін. Шляхи розвитку теорії та практики правового виховання населення України. // Право України. — 2008. — № 3. — ст. 122—125.
3. І. Голосніченко. Правосвідомість і правова культура у розбудові української держави. // Право України. — 2005. — № 4. — ст. 24—25.
4. Теорія держави і права: Підручник. / С. Л. Лисенков і ін. — К.: Юрінком Інтер, 2005. — 448 с.
5. Теорія держави і права: Навч. посіб. / В. М. Суботін і ін. — К.: Знання, 2005. — 327 с.
6. Скакун О. Ф. Теорія держави і права: Підручник. — Харків: Консул. — 2001. — 656 с.
7. Макаренко Л. О. До проблеми формування правової культури в Україні. // Віче. — 2007. — № 18. — ст. 52—53.
8. Макушев В. П. Правова та громадянська культури як різновид соціокультурних факторів з формування системи стримувань і противаг побудови громадянського суспільства. // Право і суспільство. — 2009. — № 3. — ст. 8—16.
9. Кельман М. С. Загальна теорія права: Підручник. — К.: Кондор, 2002. — 353 с.
10. Соціологія: Підручник для студ. вузів. / За ред. В. Г. Городяненка. — К.: ВД "Академія", 2003. — 560 с.
11. Фібула М. М. Педагогіка: Навч. посіб. для студ. вузів. — К.: ВД "Академія", 2000. — 544 с.
12. Примуш М. В. Загальна соціологія: Навч. посіб. — К.: ВД "Професіонал", 2004. — 592 с.
13. Шпиталенко Г. А. Основи правознавства: Навч. посіб., 5-те вид. — К.: Каравела, 2008. — 376 с.
14. Загальна теорія держави і права. За ред. В. В. Копєйчикова. — К.: Юрінком Інтер, 2002. — 485 с.
15. Підопригора О. А. Римське приватне право. — К.: 2001. — 440 с.
16. Снігур І. Й. Правова культура в контексті реалізації прав громадян на участь у здійсненні державної влади. // Науковий вісник Національної академії внутрішніх справ України. — 2005. — № 3. — с. 55—65.
17. Колодій А. М. Права людини і громадянина в Україні. — К.: 2003. — 336 с.
18. Історія держави і права України. Захарченко П. П. — К.: Знання, 2004. — 368 с.
19. Горбунова Л. Роль правової освіти в утвердженні верховенства права. // Право України. — 2006. — № 4.
20. Малько А. В. Теория государства и права в вопросах и ответах: Учебно-методическое пособие. М., 2004. — 300 с.
21. Головченко В. Правові механізми формування правосвідомості студентів. // Право України. — 2006. — № 4.
22. Скакун О. Ф. Юридическая деонтология. Учебник. — Х.: 2002. — 504 с.
23. Пометун О.І., Ремех Т.О., Гейко І.М/ Практичне право: Навч. Посіб.: 8 кл. – К.: А.С.К., 2007. – 208 с.
|