Урок засвоєння нового матеріалу. Обладнання : Портрет Івана Багряного, роман «Тигролови»


НазваУрок засвоєння нового матеріалу. Обладнання : Портрет Івана Багряного, роман «Тигролови»
Дата30.10.2013
Розмір75.4 Kb.
ТипУрок
bibl.com.ua > Право > Урок
Тема : Пригодницький роман «Тигролови» Івана Багряного.

Тематика твору. Образи - символи у творі.

Григорій Многогрішний – сильна особистість, символ непокірної

і гордої молодості.

Мета : Розглядаючи сюжетно – композиційні та жанрові особливості твору,

художні прийоми відображення сталінської репресивної системи,

допомогти учням глибше пройнятися проблематикою, українською

ідеєю твору. Розвивати навички самостійного мислення, вміння

висловлювати свої думки. На матеріалі роману виховувати

старшокласників вольовими , яскравими особистостями.

Тип уроку : Урок засвоєння нового матеріалу.

Обладнання : Портрет Івана Багряного, роман «Тигролови». Ілюстрації

О.В. Набоки до роману. Український живопис. Альбом /

Автор – упорядник Ю.В.Величко . – К.Мистецтво. 1985 - №1

Епіграф уроку : Сміливі завжди мають щастя.

Іван Багряний.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Оголошення теми , мети та завдань уроку.

ІІІ. Актуалізація та корекція опорних знань.

Вступне слово вчителя.

Майже тридцять років українському читачеві не було відомо про роман Івана Багряного «Тигролови». Цей твір уже був перекладний німецькою,

англійською, голландською та французькою мовами. У Німеччині книга була

занесена до кращих видань, рекомендованих молоді. Романом «Тигролови»

зацікавилась навіть всесвітньо відома кіностудія «Голлівуд».Вперше роман назвою «Звіролови» був надрукований у львівському журналі «Вечірня година» у 1944 році і здобув першу премію. Роман став новим явищем в українській літературі.

Запитання до учнів:

  • У чому такий секрет популярності цього твору?

Учитель:

Роман «Тигролови» - це плід титанічної працездатності (написав за 14 днів)

і болючих спогадів про заслання на Далекому Сході. Як справедливо зауважує Андрій Коваленко : «То було справді нове слово в українській

літературі, де автору вдалося сполучити пригодницький жанр, національну

ідею та ідею сильної особистості!»

- Які ознаки пригодницького жанру ви побачили в романі?

Учні звертають увагу, що в романі є і подорожі , небезпека від зіткнення з

природою, втечі, двобої, романтичне кохання – все це постає перед читачем

захоплююче. Роман має надзвичайно напружену зав’язку , яскраву кульмінацію , щасливу розв’язку.

  • Чи можна цей твір назвати автобіографічним ?

Доповнення вчителя :

«Тигролови» - це романтична і реалістична, лірична розповідь про українського інтелігента – в’язня Григорія Многогрішного, могутня воля і дух якого не дають зламатися під час терору сталінського тоталітарного

режиму.

  • Чи автобіографічний цей роман?

Долю головного героя ототожнювати з долею автора не варто , хоч

І.Багряний зображує в творі і особисті враження про перебування на Далекому Сході як втікача Балмагу.

ІV. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу.

Бесіда

Проблемні запитання :

Який життєвий матеріал і художній сюжет роману?

Заздалегідь підготовлений учень розповість, які події , пережиті І.Багряним,

лягли в основу роману «Тигролови».

За свідченням самого письменника, у 1932 році його було заарештовано в

Харкові. Він пробув 11 місяців у камері самотнього ув’язнення , а потім

висланий на 5 років до таборів «Дальлаг». Мужність і витримка письменника дивувала навіть чекістів.

Коли прокурор запитав письменника :

  • Бувши на вашому місці , що б ви зробили такому злочинцеві , як ви ?

  • Я б розстріляв , - відповів Іван Багряний і розтлумачив:

  • Коли ви дасте мені кілька років, то виховаєте з мене контрреволюціонера.

Тож або розстріляйте , або відпустіть.

Письменник не підписав, не визнав своєї вини.

На Далекому Сході тікає із заслання і переховується у Буреїнському і

Суганському районах . Тут він знайомиться з переселенцями з України ,

зачаровується мужніми звіроловами .Не витримуючи розлуки з Україною,

тікає. У рідній Охтирці знову заарештовують. Два роки і чотири місяці

просидів у тюрмі , 83 дні – у камері смертників. Звільнений у 1940 році. Ці

факти, невимовні переживання «державного злочинця» і лягли в драматичні

долі героїв роману.

Запитання до учнів:

  • Яка тематика твору?

  • Визначте сюжетні лінії роману?

  • Які образи – символи зустрічаються в романі «Тигролови»

Клас поділений на групи, які отримали заздалегідь завдання.

І група розкриває на прикладах з роману символічне значення ешелону

смерті (І розділ) , експресу «Світ на колесах» (ІІ розділ)

Учні звертають увагу, що у першому розділі розповідається про етапний

«ешелон смерті», який нагадує дракона , що мчить без зупинки за тридев’ять земель і несе з собою жахливу легенду про зникнення дум .

Це літопис епохи беззаконня, яка панувала в СРСР. Перший розділ –

це страшний художній документ, про тоталітарну систему, яка вирвала

тисячі людей із своїх домівок і кинула до холодної і похмурої Колими.

П’ятнадцять діб віз дракон «напівголих, приречених, безправних ворогів

народу».

Все розступилося перед велетенським двооким циклопом – надпотужним

паротягом « Й.С.».

Виклик Григорія Многогрішного тоталітарній системі ( «стрибнув у певну

смерть, але не здавався») зміцнив дух каторжників, переконав їх, що «ліпше

вмирати біжучи, ніж жити гниючи !»

Проаналізувавши розділи роману « Дракон» і «Світ на колесах», учні доходять висновку, що Іван Багряний за допомогою символічних образів

двох експресів, витворив метафоричну картину паралельного існування в одній державі двох світів – світу пекла, і світу облудного раю, примарного

вільного життя.

Свої думки учні підтверджують прикладами з твору.

Другий ешелон, в якому їдуть «екзальтовані пасажири», які хочуть побачити край тайги, - це символи ілюзій соціалізму. Картина в’язнів виражає навіть пасажирів комфортабельного експресу : «Либонь вони встали

з- під землі – цілі ті покоління каторжників, армія їх!.. Вони вишикувалися обабіч колії, вздовж насипу безконечною хмарою і стояли, спершись на

кайла, на лопати , на тачки …По коліна в воді і в болоті…

Ребята !!! Сматрі !!! Бамлаг !»

ІІ група, розглядаючи Х розділ роману, детально коментує другу частину

розділу. Суть її – трагедія знищення і самознищення української нації .

Для Івана Багряного експрес - це Україна в мініатюрі, «без стерна і без

вітрил».

Учні наводять правдиві картини важко хворого суспільства.

« - Заробітчани ! Вербовані та контрактовані , «планові!» З дітками , з жінками …Возять їх по цілому «соціалістіческому атєчеству !» Будують

соціалізм !

  • І приїхали ми … Тиждень валялися під ожеледицею, під дощем і снігом

посеред Владивостока…

  • Отак викинули всіх на сніг – з манюнькими дітками…Боже мій!..

«Куркуль»,- кажуть…Мати на Печорі померла …А нас – п’ятеро синів – по світах майнули …Трьох в «Сєвлаг» засадили .»

Учень доповнює , щонайбільше ,мабуть, вражає читача момент «Зустрічі» на

станції двох етапів «Дальлаг»,»Сєвлаг» із «цілою республікою на колесах» і

беззвучний мефістофельський сміх у чорній безодні ночі . Синтаксичною анафорою «Хтось з’їхав з глузду в цій країні» письменник подвоює емоційну

силу створеної панорами катівень.

Плач хворої дитини , сумні розмови і пісні огортали душі українців безнадією. І хоч у розділі домінує і скорбота, але оповідь закінчується словами : «Надворі помалу сіріло», які сприймаються, як вказівка на те, що народження ранку – символ оновлення – світ розімкнення для перетворень.

ІІІ група розглядає образ Григорія Многогрішного - «символ непокірної і гордої молодості, а також звертає увагу на інші символи й алегорії твору: бурлацька пісня «Та забіліли сніжки…» - алегоричне уособлення долі українського народу ; тигр –« страшне божество, смугасте шкірою, а ще смугастіше репутацією ; узагальнюючий образ родини Сірків підноситься до символу сплюндрованої , але незламаної України.

Розглядаючи символічний образ Григорія Многогрішного, учні відповідають на проблемні запитання :

  • Як ви розумієте переконання Григорія «Краще вмерти біжучи, аніж гнити живучи» і його висновок, що сміливому доля сприяє ?

  • Чому автор дав своєму героєві прізвище Многогрішний ?

«Гріх» у нього був один – велика любов до рідного краю, за яку йому дали 25 років каторги.

  • Які вчинки Григорія викликають подив і захоплення?

- Доведіть, Григорій Многогрішний - сильна особистість, яка «не змирилася

зі статусом в’язня жахливої системи і залишилася Людиною».

Учні, наводячи приклади з твору, роблять висновок , що Григорій став

володарем своєї долі. Знищивши Медвина (новітнього людолова), він з коханою дівчиною переходить кордон СРСР. «У сміливих щастя завжди є,» - говорять збагачені життєвим досвідом Сірки.

Образ Многогрішного стверджує ідею незнищенності духу українського

народу.

Учитель доповнює, що, за словами Олени Теліги, головний герой роману

виховує «сильних і твердих людей української нації».

  • Чому на обкладинці на обкладинці роману роману Івана Багряного

«Тигролови» зображено Волинську Богоматір і занесену сокиру над

маленьким Ісусом ?

Учитель.

Ікона Волинської Богоматері датується кінцем Х ІV століття . Дія в романі

«Тигролови» відбувається в 30 -40 роках ХХ ст.

Полотно було написано в той час, коли рідна земля стогнала під Золотоординським ярмом. Художники середніх віків були справжніми патріотами. Ідею визволення рідного народу із ненависного ярма вони втілювали у творах живопису.

Волинська Богоматір ввібрала в себе печаль всієї своєї багатостраждальної землі. Благальний погляд очей просить до згуртування і вигнання ворогів

з землі рідної, захисту дітей України.

Роман «Тигролови» також розповідає про важкі часи життя України – масові репресії , знищення інтелектуальної еліти нації. Отож не випадково

На обкладинці роману зображено ікону Волинської Богоматері – символ горя народного .Діти – це цвіт нації. Сокира занесена над долею дітей України. А хіба не таке сталеве лезо було над головою Григорія Многогрішного і тисячі таких , як він ?

V. «Мікрофон»

- Чим збагатив вас сьогоднішній урок ?

- За що ви подякували б Івану Багряному ?

- Які риси характеру Григорія Многогрішного ви хотіли б виховати в собі ?

- Чи переконав вас сьогоднішній урок , що Григорій сильна особистість ?

VІ. Підсумок уроку. Мотивація оцінок.

Домашнє завдання.

Національні традиції родинного виховання в романі І.Багряного «Тигролови»

Схожі:

Урок засвоєння нового матеріалу (із використанням проектних технологій)....
Тема. Повість М. Коцюбинського «Тіні забутих предків» – пісня про казковий світ природи, про найсвітліші людські почуття. Трагічна...
Урок сприймання та засвоєння нового матеріалу з випереджувальним...
Тема. Андрій Малишко. Життєва стежина поета і його пісні, що стали народними. «Пісня про рушник»
Урок засвоєння нового матеріалу з елементами дослідження та експерименту
Учитель української мови та літератури вищої категорії Миколаївської гімназії №4, вчитель-методист
Урок вивчення нового матеріалу
Тема. Інтенсивний розвиток латиноамериканської літератури в другій пол. XX ст. Г. Гарсіа Маркес — відомий колумбійський письменник,...
Літературний процес ХХ століття (1940 – 1950рр) Творчість О. Довженка,...
Медвин женеться за Григорієм (І. Багряний «Тигролови»), підступно вистежуючи його в тайзі, готовий у слушний момент…
Урок – дослідження
Обладнання: портрет письменниці, збірка її творів, картина І. Репіна «Запорожці пишуть листа турецькому султану», ілюстрації до твору;...
Урок вивчення нового матеріалу. Обладнання: Комп’ютер, проектор,...
Пояснити учням умови накопичення заряду, ввести поняття електроємності провідника та одиниці вимірювання електроємності
Олеся Гончара «Романові яблука»
Обладнання: портрет Олеся Гончара, виставка творів письменника, роман «Твоя зоря»
Категорія добра і зла в українській літературі
Тема: Категорія добра і зла в українській літературі. (За творчістю О. Турянського «Поза межами болю», І. Багряного «Тигролови»,...
Урок засвоєння нових знань. Обладнання уроку: Портрет С. Ф. Черкасенка,...
Тема уроку: Спиридон Черкасенко. Цікава сторінка з життя митця. Образ донецького степу в поезії «Вечір у степу»
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка