|
Скачати 0.52 Mb.
|
Урок 1. ТЕМА НАЙДАВНІШІ ДЕРЖАВИ ДВОРІЧЧЯ . ДАВНІЙ ВАВИЛОН. ОЧІКУВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ. Після цього уроку учні зможуть: розповідати про природно - кліматичні умови Дворіччя, міста – держави Месопотамії , перший в історії людства збірник законів; вміти: розкривати значення шумерської цивілізації для розвитку господарського і культурного життя інших народів; характеризувати : господарське життя , суспільний устрій Вавилона в період його піднесення і розквіту; вивчити нові поняття: „ закон”; „місто - держава”; складати схеми, працювати з картою, робити висновки; називати століття, у якому жив Хаммурапі. ТИП УРОКУ: урок засвоєння нових знань і вмінь. ОБЛАДНАННЯ. Політична карта світу, підручник. ХІД УРОКУ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І УМІНЬ УЧНІВ. Фронтальне опитування. 1. Де знаходиться Єгипет? 2. Яка річка протікає через Єгипет ? 3. Хто такий фараон ? 4. Яких єгипетських богів ви знаєте ? 5. Що таке папірус ? 6. Хто такі жерці ? 7. Як називалася єгипетська писемність ? 2. Робота з політичною картою світу . Показати на політичній карті світу :
МОТИВАЦІЯ ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ І ОЧІКУВАНИХ РЕЗУЛЬТАТІВ УРОКУ. - Учні, ми починаємо вивчати нову тему „ Передня Азія . Давні Індія та Китай”. Протягом вивчення цієї теми ви ознайомитися із життям нових народів, побачите , що і в Азії існували держави . Люди там працювали, здійснювали винаходи, воювали , творили неповторну, самобутню культуру. Саме в Передній Азії з’явилися перші писані закони. Ви ознайомитися із новими історичними термінами , дізнаєтесь про особливості розвитку таких давніх країн , як Ізраїль, Фінікія, Ассирія, Вавилон. Також , взнаєте про те , які народи проживали у ті часи на території України.
- Сьогодні на уроці ми будемо вивчати тему „Найдавніші держави Дворіччя. Давній Вавилон” і маємо виконати такі завдання : отримати уявлення про природно - кліматичні умови Дворіччя , міста – держави Месопотамії ; ознайомитися з першим в історії людства збірником законів; вміти:
знати , що означають поняття „ закон ”, „місто- держава”; називати століття, у якому жив Хаммурапі. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ. План.
Близько 7 тис. років тому на території , що лежить між річками Тигр та Євфрат , почали селитися землеробські племена. Робота з картою підручника, стор. 74. Учні знаходять на карті річки Тигр та Євфрат . Я показую ці річки на політичній карті світу. Пізніше греки почали називати цю місцевість Месопотамією,- „ землею між двома річками ”, або Дворіччям . Учні записують у зошити : „ Межиріччя , Месопотамія – назва Дворіччя – території між річками Тигр та Євфрат . Дворіччя знаходилося приблизно там, де зараз розташований Ірак. ( Показую на політичній карті Ірак і наголошую, що із цією країною воювали США.) Про Месопотамію писав грецький історик Геродот. Учень зачитує документ на стор. 75
Знайдіть на карті підручника , стор. 74 , Шумер. Шумери – невисокі на зріст люди з великими очима та довгими носами. Вусів і бороди чоловіки не мали. На підтвердження своїх слів пропоную учням розглянути ілюстрацію на стор. 75. На півночі країни оселилися кочівники – аккадці, які утворили власну державу Аккад . Аккадці були вищими за шумерів, чоловіки носили бороди й вуса.
Природні умови у Дворіччі були неоднакові для господарювання. На півдні, у шумерів , були великі болота , траплялися часті повені . А на півночі , в Аккаді , не вистачало води для зрошення, і дощі йшли нерегулярно. Влітку в Дворіччі стояла спека, тому його жителі змушені були копати зрошувальні канали, щоб забезпечити свої поля водою. Крім зернових культур, які давали врожаї двічі на рік, у Месопотамії вирощували фруктове дерево – фінікову пальму, з плодів якої готували хліб і вино. Збирали фініковий мед, з волокон кори плели кошики та мотузки. Кісточки використовували як паливо . Тому фінікову пальму називали „деревом життя ”. Шумери розводили биків , ослів , яких використовували як тяглову силу. У Дворіччі не ростуть ліси, там зовсім не має будівельного каменю. Зате воно багате на глину , з якої будували храми, фортеці , робили посуд виготовляли книжки у вигляді табличок. З часом селища розросталися і виникали великі міста – держави. Місто – держава – форма держави в давнину, коли окреме місто і частина сільської території , що була йому підпорядкована, вважалися незалежною державою. Учні записують визначення у зошити. . - На карті підручника знайдіть найбільші шумерські міста, назвіть їх ( Учні працюють з картою, по черзі називають міста Дворіччя .) Я зазначаю, що в центрі кожного міста височів головний храм у вигляді ступінчастої вежі – зиккурат. (Учні записують визначення у зошити .) - А що таке релігія ? - Чому вона виникла ? Жителі Межиріччя у храмах поклонялися своїм богам , яких уявляли у вигляді людей або фантастичних тварин. Особливо вони вшановували велику трійцю богів : Анум – бог неба. Енліль – володар землі та повітря . Іштар – богиня краси та кохання . Учні записують імена богів у зошити. Минали віки . Стародавні держави Шумер та Аккад занепали. На місці Шумеру виникла держава Вавилон. - Знайдіть на карті Вавилон. Завдяки зручному розташуванню на перехресті торгівельних шляхів він став квітучим містом. Населення торгувало зерном, городиною, олією, фініками, прикрасами Завозили у Вавилон будівельний ліс, каміння, мідь. Люди вірили , що його охороняють боги і тому назвали „ Воротами Божими ” – Вавилоном. Найбільшої могутності Вавилон досягнув за царя Хаммурапі, який жив у XV11 ст. до н.е. Його ім’я згадується і в Біблії. - А що таке Біблія ? Населення Вавилонії , як і населення Єгипту, поділялося на групи. На які групи воно поділялося ви дізнаєтеся , самостійно опрацювавши пункт „ Населення Вавилонії” , що на стор. 79 . Учні самостійно опрацьовують протягом 5 хвилин відповідний пункт параграфа 15. Проводиться бесіда, в ході якої учні розповідають про поділ вавилонського суспільства . Один учень біля дошки креслить схему „ Вавилонське суспільство”, інші разом із ним відтворюють її у зошитах. Звертається увага на безправне становище жінки у Вавилоні , проводиться порівняння із сучасним становищем жінки у суспільстві. Що таке закон ? Методом „ Мозковий штурм ” підводжу учнів до визначення поняття „ закон.” Закон – загальнообов’язкове правило поведінки, яке встановлюється державою. Поняття записується у зошити . Наголошую про необхідність дотримуватися законів всіма громадянами. Наголошую, що перші писані закони з’явилися у Вавилоні і їх автором був Хаммурапі . Пропоную учням опрацювати документ на стор. 80 . Учні по черзі зачитують твердження із законів Хаммурапі, коментують їх. Бесіда.
- Дійсно закони регламентують всі сфери життя людського суспільства. Незнання законів - не звільняє від відповідальності. ЗАКРІПЛЕННЯ. Учні, в житті завжди потрібно говорити правду. Зараз ми з вами проведемо гру „ Правда – неправда .” Зачитую речення , якщо учень погоджується з ним ,то каже „ правда”, якщо – ні, каже „неправда ”.
ПІДСУМОК УРОКУ. - Сьогодні на уроці ви вивчили тему „Найдавніші держави Дворіччя. Давній Вавилон” і виконали такі завдання : отримали уявлення про природно - кліматичні умови Дворіччя ; ознайомилися з першими в історії людства збірником законів; навчилися:
- взнали , що означають поняття „ закон , ” „ місто – держава”. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ. Вивчити параграфи 14, 15, повторити параграф 8. Заповнити таблицю.
Урок 2. ТЕМА. АССИРІЯ. ФІНІКІЯ. ОЧІКУВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ. Після цього уроку учні зможуть: розповідати про Ассирію в період її розквіту ; з’ясувати причини падіння Ассирійської держави; показати неминучість загибелі держави , створеної за допомогою жорстокості і насильства; розкривати зміст понять „ імперія ”, „ загарбницька війна ” ; характеризувати основні заняття фінікійців; працювати з картою, історичними документами, удосконалити навички роботи в парах ; називати хронологічні рамки існування Ассирійської держави. ТИП УРОКУ: комбінований. ОБЛАДНАННЯ : підручник, зошити. ХІД УРОКУ. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І УМІНЬ УЧНІВ.
Зачитую твердження , якщо учні погоджуються із ними , то ставлять стрілку у зошиті вверх, якщо ні , то – вниз .
Перевірка диктанту. Зачитую правильні відповіді. Учні, якщо в них відповіді правильні ставлять „ плюс ”, якщо неправильні – „ мінус .” МОТИВАЦІЯ ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ. У Передній Азії були різні народи : одні вели війни з метою захоплення нових територій , поневолювали своїх сусідів ; інші – мирно працювали, здійснювали винаходи , торгували , подорожували. Про ассирійців – завойовників та про фінікійців – мореплавців ми поговоримо сьогодні. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, ЗАВДАНЬ УРОКУ. Отже , сьогодні перед вами стоять такі завдання :
6. називати хронологічні рамки існування Ассирійської держави. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ План.
Держава Ассирія розташовувалася у верхній течії річки Тигр , на північ від Вавилонії. За тисячу років вона стала наймогутнішою державою всієї Передньої Азії. Її розквіт припадає на V111-V11ст. до н.е. ( Цю дату учні записують у зошити .)
На чолі Ассирійської держави стояв цар , який мав необмежену владу. Царя оточували воєначальники , жерці , знатні люди та численні чиновники. Завдяки добре дисциплінованій, професійній армії ассирійським царям вдалося захопити багато держав.
Добра кіннота , вміння швидко й майстерно споруджувати мости , переправи , воєнні дороги , фортеці – все це надавало перевагу ассирійській армії. Які ж держави були захоплені Ассирією ? Відкрийте підручник на стор. 83, розгляньте карту і покажіть територію Ассирії у XVст. до н.е.
Башти і стіни Ніневії покривала шкіра , здерта з тіл полонених . Біля східних воріт міста в клітках на цепу сиділи царі і товкли в ступах вириті з могил кістки своїх предків. Таку кару придумали їм ассирійські царі, щоб принизити їх і показати свою силу.
|
Тема: Основи теорії держави Терміни: суспільство, суспільно-економічна формація, політика, влада, держава, суверенітет, функції держави, механізм держави, державний... |
Тема. КУЛЬТУРА ГАЛИЦЬКО –ВОЛИНСЬКОІ ДЕРЖАВИ Мета. Розглянути культуру Галицько-Волинської держави на основі фактичного матеріалу і додаткових джерел; розкрити особливості розвитку... |
Узагальнюючий урок за темою «Національно-визвольна війна українського... ... |
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ДЛЯ ПРОВЕДЕННЯ СЕМІНАРСЬКИХ ЗАНЯТЬ Тема Загальна... Характерні особливості зародження та розвитку держави та права Стародавнього Сходу |
Г лава держави Глава держави Держави — це конституційний орган і одночасно вища посадова особа держави, яка посідає формально найвище місце в системі органів... |
Головне призначення держави полягає в тому, що вона надає організованості... Це загальне призначення держави конкретизується в її багатоманітних функціях як основних напрямах діяльності держави, її впливу на... |
1. Поняття, предмет і методи теорії держави та права 9 Тема Походження держави та права 11 П.І., Стрельник О. Л., Гончаров А. В. Навчально-методичні матеріали з курсу “Теорія держави та права” для студентів та курсантів... |
Урок № Тема: Античні міста держави в Північному Причорномор'ї та Криму Північного Причорномор’я; розвивати вміння аналізувати та систематизувати історичний матеріал, працювати з історичною картою, документами,... |
Навчальна програма дисципліни для студентів спеціальності 030202... ФІЛОСОФІЯ ДЕРЖАВИ: ПОХОДЖЕННЯ, СОЦІАЛЬНА СУТНІСТЬ, ФОРМА ДЕРЖАВИ, ФУНКЦІОНУВАННЯ ДЕРЖАВИ, УПРАВЛІННЯ ТА ВЛАДА |
З курсу „Теорії держави і права” Поняття, основні принципи правової держави. Шляхи формування правової держави в Україні |