|
Скачати 258.73 Kb.
|
Правовий захист працівників податкової служби Правове регулювання безпеки особового складу розроблено досить широко і дозволяє забезпечити надійний правовий захист життя, здоров'я, майнових і особистих інтересів працівника податкової служби та його близьких, якщо цими нормами законодавства керуватись юридичне грамотно і вміло. Правовий захист працівників податкової служби неможливий без законодавчої правової бази, нормативних актів, реалізації організаційно-профілактичних заходів та засобів, програм, планів, наказів та інших управлінських рішень. Заходи забезпечення правового захисту працівників податкової служби здійснюються на основі Конституції України та Законів України, зокрема таких, як Закон "Про державну податкову службу", "Про міліцію", "Про оперативно-розшукову діяльність", "Про державний захист працівників суду і правоохоронних органів", "Про забезпечення безпеки осіб, які беруть участь у кримінальному судочинстві", "Про пенсійне забезпечення військовослужбовців, начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ", "Про внутрішні війська", "Про надзвичайний стан", "Про організаційно-правові основи боротьби з організованою злочинністю", "Про державну службу" та ряду інших нормативних актів. Згідно зі ст. 4 Конституції України держава через відповідні органи забезпечує охорону правопорядку, інтересів суспільства, прав і свобод громадян, у тому числі, зрозуміло, й працівників податкової служби, оскільки вони є носіями усіх прав і свобод громадян України. Закон України "Про оперативно-розшукову діяльність" (ч. З ст.12) передбачає, що при наявності даних про загрозу життю, здоров'ю або майну працівника та його близьких родичів у зв'язку із здійсненням ним оперативно-розшукової діяльності в інтересах безпеки України або розкриття тяжкого злочину чи викриття організованої злочинної групи оперативний підрозділ зобов'язаний вжити спеціальних заходів щодо забезпечення їх безпеки, якими є зміна даних про особу, зміна місця проживання, роботи, навчання та інших даних у порядку, що визначається Кабінетом Міністрів України. Спеціальні заходи щодо правового захисту, умови і порядок їх застосування відповідними посадовими особами передбачені Законом України "Про державний захист працівників суду і правоохоронних органів" від 23 грудня 1993 р. Цей закон поширюється на всі правоохоронні органи, тобто на тих, які здійснюють оперативно-розшукову діяльність, на тих, які проводять розслідування кримінальних справ, здійснюють провадження у справах про адміністративні правопорушення, охорону громадського порядку і громадської безпеки, беруть участь у виконанні вироків, а також на їх близьких родичів. Ст. 5 названого Закону передбачає наступні види спеціальних заходів щодо гарантування безпеки: а) особиста охорона, охорона житла й майна; б) видача зброї, засобів індивідуального захисту і сповіщення про небезпеку; в) встановлення телефону за місцем проживання; г) використання технічних засобів контролю і прослуховування телефонних та інших переговорів, візуальне спостереження; д) тимчасове розміщення у місцях, що гарантують безпеку; ж) переведення на іншу роботу, направлення на навчання, заміна документів, зміна зовнішності, переселення в інше місце проживання. Особами, які приймають рішення про вживання спеціальних заходів безпеки щодо державної податкової служби та їх близьких родичів, є керівники органів внутрішніх справ (ст. 14 Закону). Здійснення заходів безпеки покладається на спецпідрозділи в структурі органів внутрішніх справ (ст. 15). Вказаний Закон встановлює відповідальність за невжиття заходів безпеки (ст. 21), а також за розголошення відомостей про заходи безпеки (ст. 22). Ст. 21 передбачає, що неприйняття рішень, несвоєчасне прийняття або прийняття недостатньо обґрунтованих рішень, невжиття відповідних заходів безпеки працівників суду і правоохоронних органів та їх близьких родичів відповідними посадовими особами органів, зазначених у ст.ст. 14, 15 цього Закону, тягне за собою дисциплінарну чи кримінальну відповідальність згідно з чинним законодавством. Ст. 22 передбачає відповідальність за розголошення відомостей про заходи безпеки, а саме: 1) розголошення відомостей про заходи безпеки особами, які прийняли рішення про застосування відповідних заходів безпеки або безпосередньо їх здійснюють, тягне за собою дисциплінарну відповідальність, а у випадках, коли розголошення таких відомостей спричинило тяжкі наслідки, — кримінальну відиовідачьність згідно з чинним законодавством; 2) розголошення таких відомостей особою, взятою під захист, тягне за собою адміністративну відповідальність, а у випадках, коли розголошення відомостей про заходи безпеки спричинило тяжкі наслідки, - кримінальну відповідальність, передбачену чинним законодавством. Але ні в Кодексі України про адміністративні правопорушення (КпАП), ані в Кримінальному кодексі (КК) України немає статей, які передбачали б відповідальність за такі дії. Можливі два шляхи усунення цієї прогалини. По-перше, доповнення КпАП, КК спеціальними нормами про відповідальність за розголошення відомостей про заходи безпеки; по-друге, віднесення відомостей про заходи безпеки до державної таємниці (ст. 6 Закоігу України "Про державну таємницю") для того, щоб відповідальність за їх розголошення наступала за ст. 67 КК України. Особливою формою захисту працівника податкової міліції, яка знаходиться в складі податкової служби, є, як крайній захід, його право застосовувати вогнепальну зброю для відбиття збройного нападу на працівника особисто або членів його сім'ї чи іншого нападу, якщо їх життю або здоров'ю загрожує небезпека (ст.151 Закону України "Про міліцію", він розповсюджується на працівників податкової служби). Правовий захист працівників податкової міліції передбачений також ст. 21 Закону України "Про міліцію". Відповідно до цієї норми працівник податкової міліції перебуває під захистом закону. Законом гарантується захист життя, здоров'я, честі, гідності, майна працівників податкової міліції та членів їх сімей від злочинних посягань та інших протиправних дій. Образа працівника податкової міліції, опір, погроза, насильство та інші дії, які перешкоджають виконанню покладених на працівника податкової міліції завдань, тягнуть за собою встановлену законом відповідальність. Правовий захист відповідно до ст. 21 Закону "Про міліцію" поширюється і на пенсіонерів податкової міліції, членів їх сімей, якщо правопорушення вчинені у зв'язку з попередньою їх діяльністю. Ст. 185 КпАП України передбачає відповідальність за злісне непідкорення законному розпорядженню чи вимозі працівника податкової міліції при виконанні ним службових обов'язків або його образу. Ст. 185 КпАП України встановлює відповідаїьність за публічні заклики до невиконання вимог працівника податкової міліції у зв'язку з виконанням ним службових обов'язків або за розповсюдження неправдивих відомостей з метою провокації непідкорення законній вимозі працівника податкової міліції. Низка статей КК України передбачає відповідальність за протиправні дії щодо працівників державної податкової служби у таких випадках: - за захоплення працівника правоохоронного органу як заручника; - за організацію та активну участь у групових діях, які грубо порушують громадський порядок або пов'язані з явним непідкоренням законним вимогам представників влади (згідно зі ст. 20 Закону "Про міліцію" працівник податкової служби є представником державного органу виконавчої влади); - за опір працівникові державної податкової служби як працівникові правоохоронного органу при виконанні ним службових обов'язків по охороні громадського порядку; - за погрозу вбивством, насильством або знищенням майна щодо працівника державної податкової служби як працівника правоохоронного органу, а також щодо його близьких родичів у зв'язку з виконанням ним службових обов'язків; - за втручання в діяльність працівника державної податкової служби як працівника правоохоронного органу; - за нанесення тілесних ушкоджень працівникові державної податкової служби як працівникові правоохоронного органу або його близьким родичам у зв'язку з виконанням ним службових обов'язків; - за навмисне знищення або пошкодження майна, яке належить працівнику державної податкової служби як працівнику правоохоронного органу, а також його близьким родичам у зв'язку з виконанням ним службових обов'язків; - за погрозу або насильство щодо посадової особи (в т. ч. Державної податкової служби) з метою припинення службової діяльності або зміни її характеру в інтересах того, хто загрожує. Захист життя, здоров'я, честі й гідності працівника державної податкової служби передбачено й іншими нормами КК України. Гак, наприклад, відповідальність за організацію масових без порядків, що супроводжувалися опором представникам влади (працівникам податкової служби) із застосуванням зброї або інших предметів, що використовувалися як зброя (ст. 294). Практика застосування статей КК вказує на послаблений кримінально-правовий захист працівників правоохоронних органів. Як свідчить практика щодо органів внутрішніх справ, лише 33% засуджених за заподіяння тілесних ушкоджень потерпілим позбавлено волі, а 17 % справ за фактом тілесних ушкоджень, завданих працівникам у 2000 році, було припинено. Усе це вимагає від керівників державної податкової служби чіткого аналізу причин і умов, що сприяють злочинним посяганням на працівників податкової служби у зв'язку з їх службовою діяльністю, досконалого знання відповідного законодавства й особистої наполегливості в розв'язанні конкретних ситуацій, що тягнуть за собою необхідність правового захисту підлеглого. Звертає на себе увагу те, що при всій розгалуженості правового регулювання захисту працівників державної податкової служби, як і інших правоохоронних працівників, законодавство, крім зазначених вище, має також недоліки. Ст. 345 КК передбачає відповідальність за заподіяння тілесних ушкоджень лише шляхом побоїв, але тілесні ушкодження можуть бути заподіяні і в інший спосіб. Тому для повного кримінально-правового захисту правоохоронних органів у ст. 345 КК не потрібно обмежувати відповідальність за нанесення тілесних ушкоджень лише побоями. Даною статтею не передбачено відповідальність за вчинення злочину рецидивістом, а також відповідальність за нанесення тяжких тілесних ушкоджень, що спричинили смерть потерпілого. У ряді статей КК України передбачено відповідальність за злочинні дії проти правоохоронців та їх близьких родичів. Разом з тим протидія законній діяльності працівника правоохоронного органу може здійснюватись не тільки шляхом виконання описаних у вищезгаданих статтях дій відносно його близьких родичів, а й інших осіб, життя, здоров'я і власність яких не байдужі правоохоронцю й злочинні дії відносно яких можуть спричинити психологічний тиск, завдати моральної та фізичної шкоди його здоров'ю (наприклад, . погроза вбивства нареченої). Тому було б слушно замінити у відповідних статтях КК слова "близьких родичів" на слова "близьких йому осіб". Основні заходи щодо забезпечення правової захищеності податкової служби мають бути виконані у плановому порядку, заздалегідь, але необхідно передбачати відповідні заходи, способи дій та реагування в конкретній екстремальній ситуації, яка може виникнути в зв'язку з виконанням працівником своїх службових обов'язків. З цією метою в навчальних закладах у системі початкової професійної підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації працівників податкової служби має викладатися відповідний предмет. Мета вивчення курсу полягає в озброєнні працівників державної податкової служби теоретичними та практичними навичками, необхідними для: - створення правових гарантій виконання службових завдань працівниками державної податкової служби та нешкідливих умов життєдіяльності; - прогнозування та прийняття обгрунтованих рішень щодо захисту особового складу від можливих наслідків злочинних дій, аварій, катастроф, стихійного лиха, а також дій під час ліквідації цих наслідків; - проектування, розробка та впровадження в діяльність податкових органів нових тактично, технічно, енергетичн ефективних зразків техніки, технологічних процесів відповідно до сучасних вимог особистої безпеки, екології та техніки безпеки експлуатації; - розробка таких нормативних документів та проведення таких гарантійних заходів щодо реалізації правового захисту по боротьбі зі злочинністю, які б виключали або мінімізували небезпеку особового складу державної податкової служби; - створення системи профілактики умов та причин, які сприяють виникненню загрози для здоров'я працівників податкової служби та населення. Безумовно, що реапізація вищезгаданих напрямів правового забезпечення особистої безпеки можлива, якщо їх будуть здійснювати професійно підготовлені працівники державної податкової служби, які розуміють значення вжитих заходів та вміють їх використовувати. У державній податковій службі повсякденні завдання вирішуються, як правило, індивідуально працівниками, які в питаннях правової захищеності повинні діяти автоматично або напівавтомАтично, за шаблоном. Корекція на дотримання заходів правової захищунос-ті та реалізація особистої безпеки повинна бути в усіх службових діях працівника. Насамперед, повинна бути виключена ситуація, коли працівник своїми діями створює сприятливу ситуацію для виникнення загрози його життю, здоров'ю та інтересам. Таким чином, з метою вдосконалення правової захищеності працівників державної податкової служби необхідно передбачити: - розробку принципів, мети, змісту, форм та методів роботи щодо профілактики, мінімізації, компенсації та корекції можливих фізичних, психічних, соціальних відхилень у працівників податкової служби; - вивчення несприятливих факторів та небезпечності у діяльності працівників податкової служби, визначення можливостей суспільства, держави, певних інститутів по їх мінімізації, компенсації та корекції їх впливу на розвиток особистості працівника; - розробку комплексу заходів та рекомендацій щодо профілактики перетворення віктимних особистостей у жертви не сприятливих умов життєдіяльності; - надання допомоги працівникам податкової служби по корекції самосприйняття та самоусвідомлення в питаннях особистої безпеки. Управлінські рішення, плани щодо забезпечення безпеки особового складу повинні включати: - розробку інструкцій, алгоритмів поведінки працівників податкової служби у несприятливих ситуаціях, зокрема, під час затримання озброєних злочинців, звільнення заручників, діях у Невідомій, неясній ситуації, де можлива загроза особистому життю; - систематичну перевірку готовності особового складу податкової служби до виконання обов'язків в умовах підвищеного ризику для життя та в екстремальних ситуаціях; - організацію початкової та службової підготовки за місцем служби, підвищення рівня професійної майстерності, спеціальної та фізичної підготовки особового складу податкової служби, збільшення практичних занять, тренувань, навчань з відпрацюванням дій, передбачених заходами особистої безпеки; - дотримання правил порядку дій учасників проведення занять, тренувань, особливо при застосуванні зброї, імітаційних засобів, спеціальних засобів сльозоточивої, світло-шумової і руйнівної дії; - вміння користуватись приладами радіаційної, хімічної розвідки, дозиметричного контролю, засобами захисту органів дихання та шкіри в осередках хімічного забруднення; - закріплення на постійне й тимчасове носіння зброї працівникам податкової міліції, вміння володіти нею та знання законних підстав для її застосування; - перевірки додержання дорожньо-транспортної дисципліни працівниками податкової служби, запобігання дорожньо-транспорт-пих пригод за участю особового складу; - цільове використання коштів на обов'язкове страхування працівників податкової служби; - аналіз та вжиття відповідних заходів щодо злочинних намірів відносно працівників податкової служби, членів їх сімей, порядок використання наявної інформації з метою профілактики таких правопорушень; - здійснення комплексу оперативно-розшукових заходів для розкриття злочинів, вчинених відносно працівників податкової служби, для викриття і затримання осіб, які скоїли такі злочини; - забезпечення особового складу податкової міліції сучасними спеціальними засобами захисту, зброєю, набоями, спорядженням; - забезпечення якісного відбору кадрів у державну податкову службу, виявлення осіб психологічно нестійких у стресових ситуаціях, з недостатніми адаптаційними можливостями до ситуацій, пов'язаних з підвищеним ризиком; - запровадження обов'язкового професійного психофізіологічного відбору кадрів на службу, щорічних психіатричних обстежень з обов'язковим застосуванням діагностики працівників оперативних міліцейських підрозділів; - вжиття заходів для забезпечення соціального захисту сімей загиблих працівників податкової служби відповідно до чинного законодавства, допомоги працівникам податкової служби, які отримали каліцтва, поранення чи захворіли під час виконання службових обов'язків. Корисним для підвищення рівня правової захищеності може бути і використання засобів наочної пропаганди (наприклад, плакати з різних аспектів правового захисту та інше). Вони досить активно використовуються у практиці забезпечення безпеки особового складу, наприклад, при проведенні навчань по стрільбі із вогнепальної зброї, навчанні правил безпеки руху, наданні медичної допомоги, прийомам і методам захисту від нападу злочинця. З одного боку, звичайно на плакатах акцентується увага на вузлових аспектах тієї або іншої проблеми правового регулювання особистої безпеки персоналу, і за умов якісного їх оформлення, урахування закономірностей дії наочних засобів, продуманого механізму використання, постійного оновлення змісту вони можуть стати дійовим засобом скорочення незаконних та небезпечних дій персоналу. З другого боку, при порушенні вищеназваних та інших умов наочні застарілі та примітивні засоби можуть мати ефект антиреклами: викликають роздратування, а у кращому випадку - їх просто не помічають. Зрозуміло, що наочного пропагандою неможливо замінити всебічні програми правового захисту. Вона повинна використовуватися разом з іншими засобами скорочення небезпечних умов та дій і розглядатися як частина загальної програми. Розробка і реалізація найдосконаліших заходів правової захищеності не досягне цілі без формування у керівництва почуття відповідальності за життя і здоров'я підлеглих. Практично це почуття відповідальності проявляється, коли керівники особисто займаються проблемами захищеності, обговорюють ці питання на нарадах та зборах колективів, проводять інструктажі з питань безпеки, планують їх у діяльності податкової служби і контролюють їх виконання, беруть участь у програмах підготовки та перепідготовки особового складу податкової служби з питань правового регулювання безпеки праці, подають особистий приклад в уміннях та навичках відповідної поведінки. Підсумовуючи, зазначимо, що нормативне регулюючі умови професійної діяльності працівників державної податкової служби є комплексним, багатоступеневим процесом, який реалізується на рівні держави, органів податкової служби, кожного працівника. Обов'язковими елементами цього процесу є аналіз зовнішнього середовища (виявлення стратегічно важливих тенденцій його розвитку, можливих небезпек) та адаптація до нього за допомогою системи розроблених заходів, у тому числі і тих, що були розглянуті вище. Це постійно діючий процес, який супроводжує кожен наступний етап розвитку суспільства і відповідно державної податкової служби, бо вони є його невід'ємною частиною. Головна мета організації вивчення та оволодіння навиками безпечних дій у відповідних ситуаціях - привчати працівників до виконання норм та правил адаптованої поведінки під час виконання професійних обов'язків, вироблення та закріплення необхідних знань, умінь та навичок. Коли інша дія перетворюється у звичку діяти безпечно і набуває властивостей автоматичного виконання, можна вважати, що у процесі навчання досягнуто певного результату. Чим більшу кількість законних і відповідно адаптованих дій вдається зробити автоматичними, тим більше часу у працівників залишається для оцінки ситуації, прийняття правильного рішення, що, у свою чергу, може зберегти йому здоров'я або навіть життя. Розмір пенсії за віком встановлюється у розмірі, не нижчому межі ма-лозабезпеченості. Сьогодні спеціалісти Міністерства праці та соціальної політики України опрацьовують механізм поетапного збільшення мінімальних та максимальних розмірів пенсій; забезпечення призначення пенсій залежно від минулої трудової діяльності. |
Про оперативно-розшукову діяльність |
ГЕНЕРАЛЬНА ПРОКУРАТУРА УКРАЇНИ З метою забезпечення належної організації прокурорського нагляду за виконанням вимог Конституції України, Закону України «Про оперативно-розшукову... |
ЛЕКЦІЯ З спецкурсу «Спеціальна тактика» на тему «Інформаційне забезпечення... Особливості інформаційного забезпечення оперативно-розшукової тактики податкової міліції |
Про затвердження Інструкції про порядок переведення органів і підрозділів... Країни „Про міліцію”, „Про державну службу”, Указу Президента України від 21 липня 1994 року №396 „Про невідкладні заходи щодо посилення... |
Надзвичайна ситуація порушення нормальних умов життя і діяльності... Аварія небезпечна подія техногенного характеру, яка спричинила загибель людей чи створює на об'єкті або території загрозу життю та... |
Інформація, для проведення бесіди з особовим складом караулу щодо... Ного захисту) та підпункті "а" пункту 2 (вільний найм) частини першої статті 4 закону України «Про засади запобігання і протидії... |
Закон України «Про телекомунікації» Абонент споживач телекомунікаційних послуг, який отримує телекомунікаційні послуги на умовах договору, котрий передбачає підключений... |
Довідка на оперативну нараду начальницького складу СДПЧ-1 Аналіз... УМНС України в Миколаївській області №290 від 14. 07. 2011 р. «Про організацію внутрішньої, гарнізонної та караульної служб в оперативно-рятувальних... |
ЛЕКЦІЯ З КУРСУ РОЗГЛЯД ОКРЕМИХ КАТЕГОРІЙ Закон України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом» (надалі – Закон про банкрутство) |
РІШЕННЯ Від імені та в інтересах територіальної громади, керуючись Законом України «Про регулювання містобудівної діяльності», Законом України... |