Закон України "Про оперативно-розшукову діяльність" (ч. З ст. 12) передбачає, що при наявності даних про загрозу життю, здоров'ю або майну працівника та його близьких родичів у зв'язку із здійс­ненням ним оперативно-розшукової діяльності в інтересах безпеки України або розкриття тяжкого злочину чи в


Скачати 258.73 Kb.
Назва Закон України "Про оперативно-розшукову діяльність" (ч. З ст. 12) передбачає, що при наявності даних про загрозу життю, здоров'ю або майну працівника та його близьких родичів у зв'язку із здійс­ненням ним оперативно-розшукової діяльності в інтересах безпеки України або розкриття тяжкого злочину чи в
Сторінка 1/2
Дата 11.08.2013
Розмір 258.73 Kb.
Тип Закон
bibl.com.ua > Право > Закон
  1   2
Правовий захист працівників податкової служби

Правове регулювання безпеки особового складу розроблено досить широко і дозволяє забезпечити надійний правовий захист життя, здоров'я, майнових і особистих інтересів працівника податкової служ­би та його близьких, якщо цими нормами законодавства керуватись юридичне грамотно і вміло.

Правовий захист працівників податкової служби неможливий без законодавчої правової бази, нормативних актів, реалізації орга­нізаційно-профілактичних заходів та засобів, програм, планів, наказів та інших управлінських рішень.

Заходи забезпечення правового захисту працівників податкової служби здійснюються на основі Конституції України та Законів Ук­раїни, зокрема таких, як Закон "Про державну податкову службу", "Про міліцію", "Про оперативно-розшукову діяльність", "Про дер­жавний захист працівників суду і правоохоронних органів", "Про забезпечення безпеки осіб, які беруть участь у кримінальному судо­чинстві", "Про пенсійне забезпечення військовослужбовців, началь­ницького і рядового складу органів внутрішніх справ", "Про внутрішні війська", "Про надзвичайний стан", "Про організаційно-правові основи боротьби з організованою злочинністю", "Про дер­жавну службу" та ряду інших нормативних актів.

Згідно зі ст. 4 Конституції України держава через відповідні ор­гани забезпечує охорону правопорядку, інтересів суспільства, прав і свобод громадян, у тому числі, зрозуміло, й працівників податкової служби, оскільки вони є носіями усіх прав і свобод громадян України.

Закон України "Про оперативно-розшукову діяльність" (ч. З ст.12) передбачає, що при наявності даних про загрозу життю, здоров'ю або майну працівника та його близьких родичів у зв'язку із здійс­ненням ним оперативно-розшукової діяльності в інтересах безпеки України або розкриття тяжкого злочину чи викриття організованої злочинної групи оперативний підрозділ зобов'язаний вжити спеці­альних заходів щодо забезпечення їх безпеки, якими є зміна даних про особу, зміна місця проживання, роботи, навчання та інших даних у порядку, що визначається Кабінетом Міністрів України.

Спеціальні заходи щодо правового захисту, умови і порядок їх застосування відповідними посадовими особами передбачені Законом України "Про державний захист працівників суду і правоохорон­них органів" від 23 грудня 1993 р. Цей закон поширюється на всі правоохоронні органи, тобто на тих, які здійснюють оперативно-розшукову діяльність, на тих, які проводять розслідування кримінальних справ, здійснюють провадження у справах про адміністра­тивні правопорушення, охорону громадського порядку і громадсь­кої безпеки, беруть участь у виконанні вироків, а також на їх близь­ких родичів.

Ст. 5 названого Закону передбачає наступні види спеціальних заходів щодо гарантування безпеки:

а) особиста охорона, охорона житла й майна;

б) видача зброї, засобів індивідуального захисту і сповіщення про небезпеку;

в) встановлення телефону за місцем проживання;

г) використання технічних засобів контролю і прослуховування телефонних та інших переговорів, візуальне спостереження;

д) тимчасове розміщення у місцях, що гарантують безпеку;

ж) переведення на іншу роботу, направлення на навчання, заміна документів, зміна зовнішності, переселення в інше місце проживання.

Особами, які приймають рішення про вживання спеціальних за­ходів безпеки щодо державної податкової служби та їх близьких ро­дичів, є керівники органів внутрішніх справ (ст. 14 Закону). Здійснен­ня заходів безпеки покладається на спецпідрозділи в структурі ор­ганів внутрішніх справ (ст. 15).

Вказаний Закон встановлює відповідальність за невжиття заходів безпеки (ст. 21), а також за розголошення відомостей про заходи безпеки (ст. 22). Ст. 21 передбачає, що неприйняття рішень, несвоє­часне прийняття або прийняття недостатньо обґрунтованих рішень, невжиття відповідних заходів безпеки працівників суду і правоохо­ронних органів та їх близьких родичів відповідними посадовими особами органів, зазначених у ст.ст. 14, 15 цього Закону, тягне за собою дисциплінарну чи кримінальну відповідальність згідно з чин­ним законодавством.

Ст. 22 передбачає відповідальність за розголошення відомостей про заходи безпеки, а саме:

1) розголошення відомостей про заходи безпеки особами, які прийняли рішення про застосування відповідних заходів безпеки або безпосередньо їх здійснюють, тягне за собою дисциплінарну відповідальність, а у випадках, коли розголошення таких відомостей спричинило тяжкі наслідки, — кримінальну відиовідачьність згідно з чинним законодавством;

2) розголошення таких відомостей особою, взятою під захист, тягне за собою адміністративну відповідальність, а у випадках, коли розголошення відомостей про заходи безпеки спричинило тяжкі наслідки, - кримінальну відповідальність, передбачену чинним за­конодавством.

Але ні в Кодексі України про адміністративні правопорушення (КпАП), ані в Кримінальному кодексі (КК) України немає статей, які передбачали б відповідальність за такі дії.

Можливі два шляхи усунення цієї прогалини. По-перше, допов­нення КпАП, КК спеціальними нормами про відповідальність за роз­голошення відомостей про заходи безпеки; по-друге, віднесення ві­домостей про заходи безпеки до державної таємниці (ст. 6 Закоігу України "Про державну таємницю") для того, щоб відповідальність за їх розголошення наступала за ст. 67 КК України.

Особливою формою захисту працівника податкової міліції, яка знаходиться в складі податкової служби, є, як крайній захід, його право застосовувати вогнепальну зброю для відбиття збройного на­паду на працівника особисто або членів його сім'ї чи іншого напа­ду, якщо їх життю або здоров'ю загрожує небезпека (ст.151 Закону України "Про міліцію", він розповсюджується на працівників по­даткової служби).

Правовий захист працівників податкової міліції передбачений також ст. 21 Закону України "Про міліцію". Відповідно до цієї нор­ми працівник податкової міліції перебуває під захистом закону.

Законом гарантується захист життя, здоров'я, честі, гідності, май­на працівників податкової міліції та членів їх сімей від злочинних посягань та інших протиправних дій.

Образа працівника податкової міліції, опір, погроза, насильство та інші дії, які перешкоджають виконанню покладених на працівни­ка податкової міліції завдань, тягнуть за собою встановлену зако­ном відповідальність. Правовий захист відповідно до ст. 21 Закону "Про міліцію" поширюється і на пенсіонерів податкової міліції, членів їх сімей, якщо правопорушення вчинені у зв'язку з поперед­ньою їх діяльністю.

Ст. 185 КпАП України передбачає відповідальність за злісне непідкорення законному розпорядженню чи вимозі працівника по­даткової міліції при виконанні ним службових обов'язків або його образу.

Ст. 185 КпАП України встановлює відповідаїьність за публічні заклики до невиконання вимог працівника податкової міліції у зв'язку з виконанням ним службових обов'язків або за розповсюдження неправдивих відомостей з метою провокації непідкорення законній вимозі працівника податкової міліції.

Низка статей КК України передбачає відповідальність за проти­правні дії щодо працівників державної податкової служби у таких випадках:

- за захоплення працівника правоохоронного органу як заруч­ника;

- за організацію та активну участь у групових діях, які грубо порушують громадський порядок або пов'язані з явним непідкорен­ням законним вимогам представників влади (згідно зі ст. 20 Закону "Про міліцію" працівник податкової служби є представником дер­жавного органу виконавчої влади);

- за опір працівникові державної податкової служби як праців­никові правоохоронного органу при виконанні ним службових обо­в'язків по охороні громадського порядку;

- за погрозу вбивством, насильством або знищенням майна щодо працівника державної податкової служби як працівника правоохо­ронного органу, а також щодо його близьких родичів у зв'язку з ви­конанням ним службових обов'язків;

- за втручання в діяльність працівника державної податкової служби як працівника правоохоронного органу;

- за нанесення тілесних ушкоджень працівникові державної по­даткової служби як працівникові правоохоронного органу або його близьким родичам у зв'язку з виконанням ним службових обов'язків;

- за навмисне знищення або пошкодження майна, яке належить працівнику державної податкової служби як працівнику правоохо­ронного органу, а також його близьким родичам у зв'язку з вико­нанням ним службових обов'язків;

- за погрозу або насильство щодо посадової особи (в т. ч. Дер­жавної податкової служби) з метою припинення службової діяль­ності або зміни її характеру в інтересах того, хто загрожує.

Захист життя, здоров'я, честі й гідності працівника державної податкової служби передбачено й іншими нормами КК України. Гак, наприклад, відповідальність за організацію масових без порядків, що супроводжувалися опором представникам влади (працівникам податкової служби) із застосуванням зброї або інших предметів, що використовувалися як зброя (ст. 294).

Практика застосування статей КК вказує на послаблений кримі­нально-правовий захист працівників правоохоронних органів. Як свідчить практика щодо органів внутрішніх справ, лише 33% засуд­жених за заподіяння тілесних ушкоджень потерпілим позбавлено волі, а 17 % справ за фактом тілесних ушкоджень, завданих праців­никам у 2000 році, було припинено.

Усе це вимагає від керівників державної податкової служби чіт­кого аналізу причин і умов, що сприяють злочинним посяганням на працівників податкової служби у зв'язку з їх службовою діяльністю, досконалого знання відповідного законодавства й особистої напо­легливості в розв'язанні конкретних ситуацій, що тягнуть за собою необхідність правового захисту підлеглого.

Звертає на себе увагу те, що при всій розгалуженості правового регулювання захисту працівників державної податкової служби, як і інших правоохоронних працівників, законодавство, крім зазначених вище, має також недоліки.

Ст. 345 КК передбачає відповідальність за заподіяння тілесних ушкоджень лише шляхом побоїв, але тілесні ушкодження можуть бути заподіяні і в інший спосіб. Тому для повного кримінально-пра­вового захисту правоохоронних органів у ст. 345 КК не потрібно обмежувати відповідальність за нанесення тілесних ушкоджень лише побоями. Даною статтею не передбачено відповідальність за вчи­нення злочину рецидивістом, а також відповідальність за нанесення тяжких тілесних ушкоджень, що спричинили смерть потерпілого.

У ряді статей КК України передбачено відповідальність за зло­чинні дії проти правоохоронців та їх близьких родичів. Разом з тим протидія законній діяльності працівника правоохоронного органу може здійснюватись не тільки шляхом виконання описаних у ви­щезгаданих статтях дій відносно його близьких родичів, а й інших осіб, життя, здоров'я і власність яких не байдужі правоохоронцю й злочинні дії відносно яких можуть спричинити психологічний тиск, завдати моральної та фізичної шкоди його здоров'ю (наприклад, . погроза вбивства нареченої). Тому було б слушно замінити у відпо­відних статтях КК слова "близьких родичів" на слова "близьких йо­му осіб".

Основні заходи щодо забезпечення правової захищеності по­даткової служби мають бути виконані у плановому порядку, зазда­легідь, але необхідно передбачати відповідні заходи, способи дій та реагування в конкретній екстремальній ситуації, яка може виникну­ти в зв'язку з виконанням працівником своїх службових обов'язків.

З цією метою в навчальних закладах у системі початкової про­фесійної підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації працівників податкової служби має викладатися відповідний предмет. Мета вивчення курсу полягає в озброєнні працівників державної податкової служби теоретичними та практичними навичками, не­обхідними для:

- створення правових гарантій виконання службових завдань працівниками державної податкової служби та нешкідливих умов життєдіяльності;

- прогнозування та прийняття обгрунтованих рішень щодо за­хисту особового складу від можливих наслідків злочинних дій, ава­рій, катастроф, стихійного лиха, а також дій під час ліквідації цих наслідків;

- проектування, розробка та впровадження в діяльність подат­кових органів нових тактично, технічно, енергетичн ефективних зраз­ків техніки, технологічних процесів відповідно до сучасних вимог особистої безпеки, екології та техніки безпеки експлуатації;

- розробка таких нормативних документів та проведення таких гарантійних заходів щодо реалізації правового захисту по боротьбі зі злочинністю, які б виключали або мінімізували небезпеку особо­вого складу державної податкової служби;

- створення системи профілактики умов та причин, які сприяють виникненню загрози для здоров'я працівників податкової служби та населення.

Безумовно, що реапізація вищезгаданих напрямів правового за­безпечення особистої безпеки можлива, якщо їх будуть здійснювати професійно підготовлені працівники державної податкової служби, які розуміють значення вжитих заходів та вміють їх використовувати.

У державній податковій службі повсякденні завдання вирішу­ються, як правило, індивідуально працівниками, які в питаннях пра­вової захищеності повинні діяти автоматично або напівавтомАтично, за шаблоном. Корекція на дотримання заходів правової захищунос-ті та реалізація особистої безпеки повинна бути в усіх службових діях працівника. Насамперед, повинна бути виключена ситуація, коли працівник своїми діями створює сприятливу ситуацію для ви­никнення загрози його життю, здоров'ю та інтересам.

Таким чином, з метою вдосконалення правової захищеності пра­цівників державної податкової служби необхідно передбачити:

- розробку принципів, мети, змісту, форм та методів роботи щодо профілактики, мінімізації, компенсації та корекції можливих фізичних, психічних, соціальних відхилень у працівників податко­вої служби;

- вивчення несприятливих факторів та небезпечності у діяльності працівників податкової служби, визначення можливостей суспільс­тва, держави, певних інститутів по їх мінімізації, компенсації та корекції їх впливу на розвиток особистості працівника;

- розробку комплексу заходів та рекомендацій щодо профілак­тики перетворення віктимних особистостей у жертви не сприятли­вих умов життєдіяльності;

- надання допомоги працівникам податкової служби по корекції самосприйняття та самоусвідомлення в питаннях особистої безпеки.

Управлінські рішення, плани щодо забезпечення безпеки осо­бового складу повинні включати:

- розробку інструкцій, алгоритмів поведінки працівників по­даткової служби у несприятливих ситуаціях, зокрема, під час затри­мання озброєних злочинців, звільнення заручників, діях у Невідомій, неясній ситуації, де можлива загроза особистому життю;

- систематичну перевірку готовності особового складу подат­кової служби до виконання обов'язків в умовах підвищеного ризику для життя та в екстремальних ситуаціях;

- організацію початкової та службової підготовки за місцем служби, підвищення рівня професійної майстерності, спеціальної та фізичної підготовки особового складу податкової служби, збіль­шення практичних занять, тренувань, навчань з відпрацюванням дій, передбачених заходами особистої безпеки;

- дотримання правил порядку дій учасників проведення занять, тренувань, особливо при застосуванні зброї, імітаційних засобів, спе­ціальних засобів сльозоточивої, світло-шумової і руйнівної дії;

- вміння користуватись приладами радіаційної, хімічної розвід­ки, дозиметричного контролю, засобами захисту органів дихання та шкіри в осередках хімічного забруднення;

- закріплення на постійне й тимчасове носіння зброї працівникам податкової міліції, вміння володіти нею та знання законних підстав для її застосування;

- перевірки додержання дорожньо-транспортної дисципліни працівниками податкової служби, запобігання дорожньо-транспорт-пих пригод за участю особового складу;

- цільове використання коштів на обов'язкове страхування пра­цівників податкової служби;

- аналіз та вжиття відповідних заходів щодо злочинних намірів відносно працівників податкової служби, членів їх сімей, порядок використання наявної інформації з метою профілактики таких пра­вопорушень;

- здійснення комплексу оперативно-розшукових заходів для розкриття злочинів, вчинених відносно працівників податкової служби, для викриття і затримання осіб, які скоїли такі злочини;

- забезпечення особового складу податкової міліції сучасними спеціальними засобами захисту, зброєю, набоями, спорядженням;

- забезпечення якісного відбору кадрів у державну податкову службу, виявлення осіб психологічно нестійких у стресових ситу­аціях, з недостатніми адаптаційними можливостями до ситуацій, пов'язаних з підвищеним ризиком;

- запровадження обов'язкового професійного психофізіологіч­ного відбору кадрів на службу, щорічних психіатричних обстежень з обов'язковим застосуванням діагностики працівників оператив­них міліцейських підрозділів;

- вжиття заходів для забезпечення соціального захисту сімей загиблих працівників податкової служби відповідно до чинного законодавства, допомоги працівникам податкової служби, які отри­мали каліцтва, поранення чи захворіли під час виконання службо­вих обов'язків.

Корисним для підвищення рівня правової захищеності може бути і використання засобів наочної пропаганди (наприклад, плакати з різних аспектів правового захисту та інше). Вони досить активно використовуються у практиці забезпечення безпеки особового складу, наприклад, при проведенні навчань по стрільбі із вогне­пальної зброї, навчанні правил безпеки руху, наданні медичної до­помоги, прийомам і методам захисту від нападу злочинця. З одного боку, звичайно на плакатах акцентується увага на вузлових аспектах тієї або іншої проблеми правового регулювання особистої безпеки персоналу, і за умов якісного їх оформлення, урахування закономір­ностей дії наочних засобів, продуманого механізму використання, постійного оновлення змісту вони можуть стати дійовим засобом скорочення незаконних та небезпечних дій персоналу. З другого боку, при порушенні вищеназваних та інших умов наочні застарілі та примітивні засоби можуть мати ефект антиреклами: викликають роздратування, а у кращому випадку - їх просто не помічають. Зро­зуміло, що наочного пропагандою неможливо замінити всебічні програми правового захисту. Вона повинна використовуватися ра­зом з іншими засобами скорочення небезпечних умов та дій і роз­глядатися як частина загальної програми.

Розробка і реалізація найдосконаліших заходів правової захи­щеності не досягне цілі без формування у керівництва почуття від­повідальності за життя і здоров'я підлеглих. Практично це почуття відповідальності проявляється, коли керівники особисто займаються проблемами захищеності, обговорюють ці питання на нарадах та зборах колективів, проводять інструктажі з питань безпеки, плану­ють їх у діяльності податкової служби і контролюють їх виконання, беруть участь у програмах підготовки та перепідготовки особового складу податкової служби з питань правового регулювання безпеки праці, подають особистий приклад в уміннях та навичках відповід­ної поведінки.

Підсумовуючи, зазначимо, що нормативне регулюючі умови про­фесійної діяльності працівників державної податкової служби є комплексним, багатоступеневим процесом, який реалізується на рівні держави, органів податкової служби, кожного працівника.

Обов'язковими елементами цього процесу є аналіз зовнішнього середовища (виявлення стратегічно важливих тенденцій його роз­витку, можливих небезпек) та адаптація до нього за допомогою сис­теми розроблених заходів, у тому числі і тих, що були розглянуті вище. Це постійно діючий процес, який супроводжує кожен наступ­ний етап розвитку суспільства і відповідно державної податкової служби, бо вони є його невід'ємною частиною.

Головна мета організації вивчення та оволодіння навиками безпечних дій у відповідних ситуаціях - привчати працівників до виконання норм та правил адаптованої поведінки під час виконання професійних обов'язків, вироблення та закріплення необхідних знань, умінь та навичок. Коли інша дія перетворюється у звичку діяти безпечно і набуває властивостей автоматичного виконання, можна вважати, що у процесі навчання досягнуто певного результату. Чим більшу кількість законних і відповідно адаптованих дій вдається зробити автоматичними, тим більше часу у працівників залишаєть­ся для оцінки ситуації, прийняття правильного рішення, що, у свою чергу, може зберегти йому здоров'я або навіть життя.

Розмір пенсії за віком встановлюється у розмірі, не нижчому межі ма-лозабезпеченості.

Сьогодні спеціалісти Міністерства праці та соціальної політики України опрацьовують механізм поетапного збільшення мінімальних та максимальних розмірів пенсій; забезпечення призначення пенсій залежно від минулої трудової діяльності.
  1   2

Схожі:

Про оперативно-розшукову діяльність

ГЕНЕРАЛЬНА ПРОКУРАТУРА УКРАЇНИ
З метою забезпечення належної організації прокурорського нагляду за виконанням вимог Конституції України, Закону України «Про оперативно-розшукову...
ЛЕКЦІЯ З спецкурсу «Спеціальна тактика» на тему «Інформаційне забезпечення...
Особливості інформаційного забезпечення оперативно-розшукової тактики податкової міліції
Про затвердження Інструкції про порядок переведення органів і підрозділів...
Країни „Про міліцію”, „Про державну службу”, Указу Президента України від 21 липня 1994 року №396 „Про невідкладні заходи щодо посилення...
Надзвичайна ситуація порушення нормальних умов життя і діяльності...
Аварія небезпечна подія техногенного характеру, яка спричинила загибель людей чи створює на об'єкті або території загрозу життю та...
Інформація, для проведення бесіди з особовим складом караулу щодо...
Ного захисту) та підпункті "а" пункту 2 (вільний найм) частини першої статті 4 закону України «Про засади запобігання і протидії...
Закон України «Про телекомунікації»
Абонент споживач телекомунікаційних послуг, який отримує телекомунікаційні послуги на умовах договору, котрий передбачає підключений...
Довідка на оперативну нараду начальницького складу СДПЧ-1 Аналіз...
УМНС України в Миколаївській області №290 від 14. 07. 2011 р. «Про організацію внутрішньої, гарнізонної та караульної служб в оперативно-рятувальних...
ЛЕКЦІЯ З КУРСУ РОЗГЛЯД ОКРЕМИХ КАТЕГОРІЙ
Закон України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом» (надалі – Закон про банкрутство)
РІШЕННЯ
Від імені та в інтересах територіальної громади, керуючись Законом України «Про регулювання містобудівної діяльності», Законом України...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка