|
Скачати 228.69 Kb.
|
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ, МОЛОДІ ТА СПОРТУ УКРАЇНИ ІНСТИТУТ ІННОВАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ І ЗМІСТУ ОСВІТИ Навчальна програма «Європейський клуб» 4 роки навчання Київ, 2012 Схвалено науково-методичною комісією з позашкільної освіти Науково-методичної ради з питань освіти Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України (протокол № 4 від 07.11.2012, лист ІІТЗО від 27.11.2012 № 14.1/12-Г-36) Автор: Арутюнян Олена Сергіївна, методист вищої категорії, керівник гуртка Кіровоградського обласного центр дитячої та юнацької творчості. Рецензенти: Онаць О. М. – президент Асоціації керівників шкіл України, кандидат педагогічних наук. Міцай Ю. В. – завідувач науково-методичної лабораторії виховної роботи і формування культури здоров’я Кіровоградського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти ім. Сухомлинського. Арутюнян О. С. Навчальна програма «Європейський клуб». 4 роки навчання / О. С. Арутюнян. – К., 2012. – 16 с. ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА З відродженням Української держави почався новий період в історії українського народу. Здобувши незалежність, Україна отримала можливість безпосереднього спілкування з іншими державами, стала суб’єктом міжнародного життя, включилася в глобальні процеси. Це є найкращим способом реалізації національних інтересів побудови економічно розвинутої демократичної держави, зміцнення її позиції у світі. Європейський вибір України зумовлено її геополітичним положенням та спільною історією формування і розвитку європейської культури. Однією з основ державної політики України на шляху до Європейського Союзу та формування нової політики Європейського Союзу щодо України є саме інформування населення про історію Євросоюзу, економічне співробітництво з державами – членами Європейського Союзу, стандарти життя в європейських країнах, правовий та соціальний захист населення. Важливими умовами демократичного суспільства є громадянська освіченість, компетентність, виховання поваги до прав людини, толерантності, вміння знаходити компроміс, виховання європейських цінностей. Необхідно, щоб громадяни знали свої права та обов'язки, дотримувались закону, мислили критично і незалежно. Сучасні навчальні заклади мають сприяти розвитку демократичної культури, формуванню необхідних для проживання у європейському співтоваристві компетентностей, політико-правових і соціально-економічних знань. Пріоритети загальноєвропейської освіти полягають у наданні молодому поколінню теоретичних знань про розвиток європейських країн та практичних умінь: адаптуватись до життя і навчання в різних країнах Європи, бути мобільними, соціально активними, здатними до комунікації і захисту своїх прав. Формування в учнівської молоді європейських цінностей можливе за умови залучення їх до активної практичної діяльності роботи євроклубу. Мета програми: розширення знань про Європу та євроінтеграційні процеси, виховання всебічно розвиненої, культурної, толерантної особистості, патріота України. Основні завдання:
Навчальна програма передбачає 4 роки навчання дітей у групах основного та вищого рівня, розрахована на учнів 8-11 класів. Заняття проводяться 2 рази на тиждень по 2 години. Програма побудована на модульній основі та може використовуватись у гуртках позашкільних навчальних закладів і як факультативний курс для учнів 8-11 класів у загальноосвітніх навчальних закладах. У програмі враховано вікові та психологічні особливості дітей, передбачено інтерактивні підходи у викладені матеріалу, залучення учнів до творчої співпраці. Програма інтегрує знання гуртківців із різних предметів. Усі заняття пов’язані з опануванням знань про історію, культуру та мистецтво, суспільство та людину. Навчальний процес наповнюється загальнолюдським ціннісним і патріотичним змістом, які є вкрай важливими в наш час державотворення, становлення і визначення пріоритетів нації, її участі в глобальних та інтеграційних процесах. На заняттях рекомендується застосовувати методи «Ажурна пилка», «Снігова куля», «Лінійна побудова», «Акваріум», «Порушення прав казкових героїв», «Критерійний покер», «Діамантове ранжування», «Капелюхи де Боно», «Дебати», «Мозковий штурм», дидактичні вправи «Європейська субота», «SWOT», «7 муз», «Павутинка дискусії», мультимедійні презентації, перегляд відеофільмів, роботу у малих групах (аналіз ситуацій) та командну роботу, різноманітні вікторини, метод «7 розумів» (презентація одного із способів мислення), метод проектної діяльності та його компоненти. Для розширення світогляду вихованців проводяться екскурсії до музеїв, виставок, представництв Євросоюзу та Ради Європи, посольств та консульств країн світу, Центрів європейської інформації, зустрічі з представниками міжнародних та українських молодіжних, дитячих і громадських організацій. У програмі передбачено індивідуальну роботу з вихованцями згідно з Положенням про порядок організації індивідуальної та групової роботи в позашкільних навчальних закладах, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 11.08.2004 р. № 651. Навчальна програма «Європейський клуб» побудована на основі Курсу «Європейські студії» (автори: Л. І. Паращенко, Ю. С. Комаров), «Концепції змісту освіти для європейського виміру України» (розробники: С. Кобернік, І. Тараненко, О. Овчарук, Н. Кузьмина, Ф. Степанов, Л. Паращенко). Керівник гуртка, враховуючи рівень підготовки, вік та інтереси вихованців, стан матеріально-технічної бази закладу, в установленому порядку може вносити зміни до розподілу навчального часу на вивчення окремих тем програми. Основний рівень (перший-другий рік навчання) НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН
ЗМІСТ ПРОГРАМИ Вступне заняття (4 год.) Цілі, завдання та зміст роботи гуртка. Правила техніки безпеки. Знайомство та інтеграція групи. Практична робота: Складання правил роботи у групі. Анкетування. Інтерактивні вправи «Бінго», «Перше знайомство», «Мої очікування», «Інтерв’ю». Модуль І. Європейські та світові цивілізації (16 год.) Поняття про цивілізації. Типи цивілізації. «Захід і Схід». Головні риси Європейської цивілізації. Знайомство з Європейським Союзом. Практична робота: Інтерактивні вправи «Ажурна пилка», «Снігова куля», лекції із презентаціями. Самостійна робота: Вправи на формування поняття цивілізації. Вправи на розвиток пам’яті та уваги. Створення презентації «Цивілізації світу». Модуль ІІ. Склад європейського континенту. Європейські країни (26 год.) Поняття про склад європейського континенту. Географічне положення Європи. Поняття про європейські країни. Історичний шлях розвитку європейських країн. Населення Європи. Місце України в європейській історії. Спільні та відмінні риси української та європейської історії. Практична робота: Інтерактивні вправи «7 муз», мультимедійні презентації, дидактичні вправи «Європейська субота», «Павутинка дискусії», перегляд відеофільмів. Індивідуальна та командна робота. Самостійна робота: Створення презентацій «Європейські країни». Підбір вправ на поглиблене вивчення зазначеної теми. Модуль ІІІ. Європейський Союз. Інституції ЄС (26 год.) Останні зміни на карті Європи. Європейський Союз. Поняття про інституції Європейського Союзу. Нормативно-правова база Європейського Союзу. Основні вимоги для вступу до Євросоюзу. Лісабонський договір. Практична робота: Зустріч з представниками Євросоюзу в Україні. Інтерактивні вправи «Ажурна пилка», «Порушення прав казкових героїв», робота у малих групах (аналіз ситуацій) та командна робота. Самостійна робота: Вивчення розташування країн Європи на мапі. Виконання простих вправ на знання карти Європи. Створення презентацій «Європейський Союз», «Інституції ЄС». Модуль ІV. Соціально-культурний розвиток Європи (32 год.) Полікультурне суспільство. Європейські цінності. Шляхи формування та розвитку європейської культури. Мовна палітра сучасної Європи. Міжкультурний діалог. Європейська культурна самобутність. Охорона культурної спадщини народів світу. Права національних меншин в європейських державах. Релігія в житті сучасного європейця. Основні релігії країн Європи. Розвиток толерантності в країнах Європи. Українці - співтворці європейської культури. Європейський культурний вплив на Україну. Внесок України в культурну спадщину Європи. Спільні проблеми і здобутки європейських держав в галузі культури. Практична робота: Інтерактивні вправи «7 розумів» (презентація одного із способів мислення), мультимедійні презентації, перегляд відеофільмів, різноманітні вікторини. Індивідуальна та командна робота. Самостійна робота: Створення презентацій «Європейська культура», «Релігія в житті європейців», «Україна – європейська країна». Модуль V. Глобальні проблеми людства. Європейські шляхи розв'язання проблем (16 год.) Проблеми війни та миру та їх прояв в історії Європи. Наслідки війн у світі. Основні заходи європейських країн щодо збереження миру на планеті. Глобалізація та її основні складові. Позитивні та негативні наслідки глобалізації. Прояв глобальних проблем людства в Україні. Демографічна проблема та причини її загострення. Екологічні проблеми та їхні наслідки. Проблеми, що хвилюють людство. Небезпечні хвороби в Європі. Вірус імунодефіциту людини / Синдром набутого імунодефіциту. Практична робота: Інтерактивні вправи «Дебати», «Мозковий штурм», аналіз історичних подій. Індивідуальна та командна робота. Самостійна робота: Створення презентацій «Глобальні проблеми людства», «Значення глобалізації світу». Модуль VІ. Шляхи інтеграції України в Європу (16 год.) Інтеграційні процеси в сучасній Європі. Інтерактивне спілкування: молодь на шляху інтеграції України в Європу. Розвиток та перспективи міжнародного молодіжного співробітництва. Проектна діяльність в роботі євроклубів. Розробка проектів роботи євроклубу. Розробка заходів спільної діяльності євроклубів. Співпраця роботи євроклубів. Мережа євроклубів України. Інтерактивні методи діяльності в роботі євроклубу. Індивідуальна та командна робота. Практична робота: Відвідання тематичних виставок. Зустрічі з представниками молодіжних громадських організацій. Інтерактивні вправи, «метод проектів». Самостійна робота: Робота в командах над проектами. Робота над презентаціями. Модуль VІІ. Підсумкові заняття (8 год.) Участь у проведенні заходів євроклубу, звіт про діяльность. Презентація портфоліо. Презентація індивідуальних проектів вихованців. Участь у житті громади; місцевих, обласних, Всеукраїнських конкурсах та семінарах на європейську тематику. ПРОГНОЗОВАНИЙ РЕЗУЛЬТАТ Вихованці повинні знати:
Вихованці повинні вміти:
Вихованці повинні мати навички:
Вищий рівень (третій - четвертий рік навчання) НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН
ЗМІСТ ПРОГРАМИ Вступне заняття (2 год.) Цілі, завдання та зміст роботи гуртка. Правила техніки безпеки. Знайомство та інтеграція групи. Складання правил роботи у групі. Анкетування. Інтерактивні вправи «Правила», «Дерево очікувань». Модуль І. Інтеграція як тенденція сучасного світу (16 год.) Поняття про співробітництво, інтеграцію. Міжнародне співробітництво у сучасному світі. Основні етапи та сучасні тенденції європейської інтеграції. Міжнародна діяльність України з інституціями Європейського Союзу. Національні інтереси України, основні напрямки зовнішньої політики України. Основні пріоритети політики співробітництва України. Практична робота: Веб-конференції з євро клубами України та зарубіжжя. Інтерактивні вправи «Дерево знань», «Ажурна пилка», лекції із презентаціями. Самостійна робота: Створення презентації «Інтеграція сучасного світу», «Моє бачення розвитку України в світі». Підбір вправ на поглиблене вивчення зазначеної теми. Модуль ІІ. Міжнародні організації та співпраця з ними (26 год.) Світові та європейські організації. Підвищення ролі міжнародних організацій в сучасному світі. Місце і роль світових організацій у вирішенні міжнародних проблем. Роль міжнародних урядових та неурядових організацій у забезпеченні співпраці між державами. Особливості міжнародного співробітництва в сучасних умовах. Розвиток та перспективи міжнародного співробітництва України. Практична робота: Зустрічі з представниками посольств, консульств, міжнародних організацій різних країн світу. Інтерактивні вправи «Капелюхи де Боно», мультимедійні презентації, дидактичні вправи, «Павутинка дискусії», перегляд відеофільмів. Індивідуальна та командна робота. Самостійна робота: Створення презентацій «Значення міжнародних організацій на розвиток сучасного світу». Підбір вправ на поглиблене вивчення зазначеної теми. Модуль ІІІ. Державний устрій європейських країн. Європейська конвенція про захист прав людини. Права дитини (24 год.) Форми правління та державного устрою сучасних європейських держав. Роль права у світовому та європейському суспільстві. Поняття про права і свободи людини, обмеження прав людини, «правова держава». Європейська конвенція про захист прав людини. Права дитини. Захист прав людини в Європі та світі. Практична робота: Інтерактивні вправи «Ажурна пилка», «Акваріум»,«Лінійна побудова», робота у малих групах (аналіз ситуацій) та командна робота. Самостійна робота: Виконання вправ на знання прав дитини. Створення презентацій «Я маю право», «Я хочу жити у правовій державі». Модуль ІV. Система загальноєвропейської безпеки у сучасному світі (16 год.) Європейський Союз: зовнішня політика і політика безпеки. Політика безпеки країн Євросоюзу, її основні складові. Мета та основні завдання діяльності Організації Об’єднаних Націй, Організації Безпеки і Співробітництва Європи, Північноатлантичного Альянсу, Організації Договору про Колективну безпеку. Хартія про особливе партнерство між Україною та Північноатлантичним Альянсом. Цивільний контроль над сектором безпеки. Україна в системі європейської безпеки. Реформування збройних сил України. Участь українських миротворців у миротворчих операціях і оцінка їх діяльності. Програма «Партнерство заради миру». Практична робота: Інтерактивні вправи «Критерійний покер», «Засідання Ради Європи», «Засідання Організації Об’єднаних Націй», мультимедійні презентації, перегляд відеофільмів, вікторини. Індивідуальна та командна робота. Самостійна робота: Створення презентацій «Діяльність Організації Об’єднаних Націй», «Значення програми «Партнерство заради миру» для України». Створення презентацій по темам виступів. Модуль V. Економічний розвиток європейських країн (16 год.) Вплив глобалізації на національну економіку країн. Європейський економічний простір. Передумови економічної та валютної інтеграції Європейського союзу. Національна валюта країн Європейського союзу. Історичні та економічні передумови введення євро, поняття «Єврозона». Світова Організація Торгівлі. Загальна економічна ситуація в Україні. Практична робота: Інтерактивні вправи «Ажурна пилка», «Діамантове ранжування», мультимедійні презентації, дискусії в групах. Індивідуальна та командна робота. Самостійна робота: Створення презентацій «Вплив світової кризи на розвиток економічної ситуації європейських країн». Модуль VІ. Європейський вимір освіти. Проектна діяльність в роботі євроклубу (36 год.) Європейський вимір навчання. Міжкультурна освіта. Освітня стратегія Ради Європи. Освіта впродовж життя. Європейські освітні мережі та програми. Болонський процес. Європейські освітні програми в Україні. Можливості навчання в Україні та за її межами. Проектна діяльність. Екологічні, соціальні, інформаційні проекти. Волонтерська діяльність. Програма наставництва. Практична робота: Відвідання освітніх виставок. Зустрічі з представниками зарубіжних та українських навчальних закладів. Інтерактивні вправи «Дебати», «Мозковий штурм», аналіз подій в світі та Україні. Індивідуальна та командна робота. Самостійна робота: Створення презентацій «Можливості навчання в країнах Європи», «Програми для молоді Сполучених Штатів Америки». Створення презентацій щодо проектної діяльності у екологічному, соціальному, інформаційному напрямках. Модуль VІІ. Підсумкові заняття (8 год.) Участь та організація заходів євроклубу, мультимедійний звіт про діяльність та участь у житті громади. Презентація проектів вихованців. Участь в обласних, Всеукраїнських, Міжнародних семінарах, конференціях, тренінгах, виставках та конкурсах на європейську тематику. ПРОГНОЗОВАНИЙ РЕЗУЛЬТАТ Вихованці повинні знати:
Вихованці повинні вміти:
Вихованці повинні мати навички:
БІБЛІОГРАФІЯ Перелік рекомендованої літератури для педагогів
Перелік рекомендованої літератури для учнів
|
Програма гуртка «Європейськ ий клуб» Пояснювальна записка Україна отримала можливість безпосереднього спілкування з іншими державами, стала суб’єктом міжнародного життя, включилася в глобальні... |
Навчальна програма Навчальна програма з дисципліни “Статистика” призначена для студентів 3,4 курсу денної та заочної форм навчання галузі знань 0305... |
Інтелектуальний Клуб "ЕРУДИТ" Громадська організація Інтелектуальний Клуб "ЕРУДИТ" ім. В. Я. Мороховського (далі "Клуб") є самостійною добровільною громадською... |
РОБОЧА НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА для магістрів 1-го курсу денної форми навчання Затверджено Робоча навчальна програма для магістрів 1-го курсу денної форми навчання "Актуальні проблеми цивільного процесуального права" |
ТУРИЗМ Трощенко В. О. Програма гуртка «Пішохідний туризм» (Перший рік навчання) – навчальна програма – Миколаїв, 1995 |
27. «Конфліктологія в школі» курс за вибором для учнів 10-11 класів Навчальна програма курсу за вибором «Конфліктологія у школі» розрахована на учнів 10-11 класів на два роки навчання (70 годин, 35... |
Навчальна програма для 10 11 класів Зважаючи на це, у старшій загальноосвітній школі запроваджується профільне навчання, яке створить системно-спеціалізовану підготовку... |
РОБОЧА НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА З предмету „ Телекомунікаційні системи... Робоча навчальна програма складена відповідно до програми, затвердженої директором коледжу |
ПРОГРАМА ЗАЙНЯТОСТІ НАСЕЛЕННЯ на 2006 2007 роки м. Іллічівськ Мета... Програма зайнятості населення м. Іллічівська на 2006 2007 роки (далі – програма) спрямована на виконання завдань, визначених Законом... |
РОБОЧА НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА Медико-профілактична справа” 110105 напряму підготовки 1101 “Медицина”, бо вивчення психіатрії та наркології здійснюється впродовж... |