|
Скачати 9.9 Mb.
|
http://zakon.at.ua/ НАЦІОНАЛЬНА АКАДЕМІЯ НАУК УКРАЇНИ ІНСТИТУТ ДЕРЖАВИ І ПРАВА ім. В.М. КОРЕЦЬКОГО ВИКОНАВЧА ВЛАДА І АДМІНІСТРАТИВНЕ ПРАВО За загальною редакцією В.Б. АВЕР'ЯНОВА Серія наукових видань "Адміністративно-правова реформа в Україні": Державне управління: теорія і практика. - К.,1998. Державна служба: організаційно-правові основи і шляхи розвитку. -К.,1999. Виконавча влада і адміністративне право. - К.,2002. Видавничий Дім "Ін-Юре" Київ 2002 УДК 342.9 ББК X 621 В65 Рекомендовано до друку Вченою радою Інституту держави і права ім. В.М. Корецького НАН України 4 липня 2002 р. (протокол № 7) B6S Виконавча влада і адміністративне право /За заг. ред. В.Б. Авер'яно- • ва. — К.: Видавничий Дім "Ін-Юре", 2002. — 668 с. У книзі, яка. є черговою публікацією в серії наукових видань "Адмі-ністративно-правова реформа в Україні", висвітлюються науково-теоретичні засади і актуальні проблеми функціонування виконавчої влади та її правового регулювання в Україні. Перевалене місце відведено розгляду ключових інститутів виконавчої влади і адміністративного права, що вимагають першочергової уваги в ході проведення в Україні адміністративної реформи. Завдяки систематизованому викладу теоретико-методологічних і науко-во-прикладних знань у галузях державного управління і адміністративного права монографія розрахована не тільки на науковців і фахівців державного апарату, а й буде корисною для викидачів, аспірантів і студентів вищих закладів освіти, а також широкого кола читачів, що цікавляться проблематикою адміністративної реформи. ISBN 8088-15-6 Рецензенти: А, О. Селіванов, доктор юридичних наук, професор В.І. Семчик, доктор юридичних наук, професор, член-кореспондент НАН України Видання здійснено за підтримки КИЇВСЬКОГО РЕГІОНАЛЬНОГО ЦЕНТРУ АКАДЕМІЇ ПРАВОВИХ НАУК УКРАЇНИ ЦЕНТРУ ПОЛІТИКО-ПРАВОВИХ РЕФОРМ та за сприянням КИЇВСЬКОГО УНІВЕРСИТЕТУ ПРАВА © Автори, 2002 © "Юрнаукацентр , 2W2 ISBN 8088-15-6 ЗМІСТ ПЕРЕДМОВА........................................................................... 9 Частина перша ВИКОНАВЧА ВЛАДА: ОРГАНІЗАЦІЯ І ПРАВОВЕ РЕГУЛЮВАННЯ Розділ І. Виконавча влада в Україні: організаційно-правові засади............................................................................................... 17 Глава 1. Виконавча влада як об'єкт організаційно-правового дослідження.......................................................... 17 Глава 2. Основні види органів виконавчої влади в Україні... 24 Глава 3. Президент України і виконавча влада...................... 36 Глава 4. Місцеве самоврядування в контексті децентралізації державної влади.......................................... 44 Розділ II. Адміністративне право — провідна галузь правового регулювання виконавчої влади.............................. 60 Глава 1. Доктринальні засади сучасного розвитку і реформування українського адміністративного права....... 60 Глава 2. Засадниче значення Конституції України Іцодо адміністративного права....................................................... 73 Глава 3. Сутнісні ознаки адміністративного права ж галузі публічного права.................................................................... 76 Глава 4. Нормативний масив адміністративного права: загальні риси........................................................................... 83 Глава 5. Адміністративні договорі як особлива форма регулювання управлінських відносин................................. 94 Глава 6. Адміністративно-правові режими: їх призначення, зміст і види.............................................................................. 103 4 ЗМІСТ Розділ III. Політико-правові засади організації виконавчої влади в зарубіжних країнах........................................................ 115 Глава 1. Організація виконавчої влади за умов парламентського правління................................................... 115 Глава 2. Організація виконавчої влади за умов президентської республіки.................................................... 125 Глава 3. Організація виконавчої влади за умов змішаної республіканської форми державного правління................. 132 Частина друга ЛЮДИНА І ВИКОНАВЧА ВЛАДА: СТАНОВЛЕННЯ НОВОГО ТИПУ ВЗАЄМОВІДНОСИН Розділ IV. Права громадян та їх забезпечення у сфері виконавчої влади.......................................................................... 147 Глава 1. Спрямованість на забезпечення прав громадян - демократична сутність виконавчої влади............................ 147 Глава 2. Зміст адшністративно-правового статусу громадян України..................................................................................... 155 Глава 3. Основні напрямки реалізація прав громадян у сфері виконавчої влади....................................................... 163 Глава 4. Адміністративні послуги з боку органів виконавчої влади та їх правове регулювання...................... 170 Глава 5. Європейський досвід законодавчого регулювання адміністративних процедур.................................................. 178 Глава 6. Роль державної ювенальної політики у забезпеченні прав людини: постановка проблеми.......... 1 &6 Розділ V. Розвиток правових засобів захисту прав громадян у сфері виконавчої влади............................................................. 192 Глава 1. Інститут оскарження в адміністративному порядку: загальні засади....................................................... 192 Глава 2. Порядок оскарження в органах внутрішніх справ ... 202 Глава 3. Питання оскарження рішень, дій та бездіяльності податкових органів..............................................................••• 209 ЗМІСТ 5 Глава 4. Адміністративна юстиція як провідна форма судового захисту прав громадян........................................... 217 Глава 5. Роль Конституційного Суду України у захисті прав людини..................................................................................... 228 Глава б. Роль і завдання "українсьшго омбудсмена"............ 236 Частина третя ОРГАНИ ВИКОНАВЧОЇ ВЛАДИ В КОНТЕКСТІ АДМІНІСТРАТИВНОЇ РЕФОРМИ Розділ VI. Проблеми удосконалення правового статусу органів виконавчої влади............................................................ 247 Глава І. Компетенція органів виконавчої влади: загальна характеристика змісту............................................................ 247 Глава 2. Конституційні засади організації та діяльності Кабінету Міністрів України.................................................. 257 Глава 3. Актуальні проблеми законодавчого врегулювання статусу Кабінету Міністрів України.................................... 265 Глава 4. Дискреційні повноваження та адміністративний розсуд в діяльності органів виконавчої влади..................... 275 Глава 5. Правові акти управління як провідна форма реалізації повноважень органів виконавчої влади.............. 284 Розділ VII. Правові проблеми удосконалення організації та діяльності органів виконавчої влади........................................ 290 Глава 1. Центральні органи виконавчої влади: основні напрямки реформування....................................................... 290 Глава 2. Запровадження в органах виконавчої влади політичних посад та їх правовий статус............................. 297 Глава 3. Інститут державних секретарів міністерств: порівняння вітчизняного та європейського досвіду........... 306 Глава 4. Науково-методичні засади проведення функціонального аналізу в органах виконавчої влади....... 317 6 ЗМІСТ Частина четверта ДЕРЖАВНА СЛУЖБА У СФЕРІ ВИКОНАВЧОЇ ВЛАДИ: ЗМІСТ І СТРАТЕГІЯ РЕФОРМУВАННЯ Розділ VIII. Розвиток організаційно-правових засад державної служби та її кадрового забезпечення..................... 331 Глава І. Основні напрямки реформування державної служби на сучасному етапі................................................... 331 Глава 2. Питання конкурсного відбору і призначення на посади державних службовців............................................. 342 Глава 3. Інститут проходження державної служби................ 350 Глава 4. Підвищення стимулюючої ролі оплати праці державних службовців.......................................................... 356 Глава 5. Система підготовки і підвищення кваліфікації кадрів державної служби: проблеми розвитку................... 364 Глава 6. Деякі питання формування молодих кадрів управління............................................................................... 378 Розділ IX. Актуальні проблеми удосконалення законодавства про державну службу........................................ 383 Глава І. Поняття "державна служба" і "державні службовці" у світлі зарубіжних моделей державної служби................. 383 Глава 2. Типи і види державної служби: проблеми класифікації............................................................................ 392 Глава 3. Співвідношення понять "посадова особа" і "службова особа"................................................................. 399 Глава 4. Проблеми правового регулювання поведінки державних службовців.......................................................... 410 Глава 5. Дисциплінарна відповідальність державних службовців: необхідність публічно-правового регулювання............................................................................. 418 Частина п'ята ДЕРЖАВНИЙ КОНТРОЛЬ У СФЕРІ ВИКОНАВЧОЇ ВЛАДИ Розділ X. Зміст державного контролю та його правові засади............................................................................................... 427 Глава 1. Державний контроль: нові погляди на його сутність і призначення........................................................... 427 ЗМІСТ 7 Глава 2. Види державного контролю та і'х правове регулювання............................................................................ 437 Глава 3. Контроль та нагляд в державному управлінні: порівняльна характеристика................................................. 453 Глава 4. "Презумпція знання закону" у світлі забезпечення об'єктивності контролю........................................................ 460 Глава 5. Контроль у сфері місцевого самоврядування та його зв'язок з державним управлінням............................... 467 Розділ XI. Здійснення державного контролю щодо виконавчої влади з боку суб'єктів інших гілок влади.......... 475 Глава 1. Парламентський контроль - вища форма державного контролю............................................................ 475 Глава 2. Конституційні засади парламентського контролю щодо виконавчої влади.......................................................... 481 Глава 3. Прокурорський нагляд за додержанням законів у сфері виконавчої влади....................................................... 491 Глава 4. Судовий контроль: поняття і види............................ 498 Глава 5. З досвіду функціонування системи державного контролю в Польщі................................................................ 504 Частина шоста ОНОВЛЕННЯ ІНСТИТУТУ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ У СФЕРІ АДМІНІСТРАТИВНО-ПРАВОВОГО РЕГУЛЮВАННЯ Розділ XII. Теоретичні засади розвитку адміністративно-деліктного законодавства............................................................ 513 Глава І. Юридична природа відповідальності у сфері адмішстративно-правового регулювання............................ 513 Глава 2. Уточнення поняття та класифікації підстав адміністративної відповідальності....................................... 529 Глава 3. Юридичні особи як суб'єкти адміністративної відповідальності.............................~...................................... 542 Глава 4. Різновиди адміністративних правопорушень та особливості адміністративної відповідальності юридичних осіб...................................................................... 553 8 ЗМІСТ Розділ ХНІ. Актуальні проблеми адміністративної відповідальності та шляхи їх розв'язання............................... 569 Глава 1. Розмежування адміністративних і кримінальних проступків: постановка проблеми........................................ 569 Глава 2. Адміністративні стягаення та удосконалення їх правового регулювання......................................................... 576 Глава 3. Штраф як найпоширеніший вид адміністративних стягнень та його застосування.............................................. 588 Глава 4. Економічні санкції: витання їх правової природи ... 594 Глава 5. Особливості адмпгісігративної відповідальності осіб, що обіймають посади в державних органах.............. 606 Розділ XIV. Адміністративно-юрисдикційне провадження: проблеми удосконалення............................................................. 616 Глава 1. Розвиток загальних положень провадження в справах про адміністративні правопорушення................ 616 Глава 2. Уточнення складу учасників провадження та розвиток їх правового статусу......................................... 623 Глава 3. Удосконалення процедур провадження.................... 632 ПІСЛЯМОВА................................................................................. 646 ВІДОМОСТІ ПРО АВТОРІВ...................................................... 651 ОСНОВНІ НАУКОВІ ПРАЦІ УКРАЇНСЬКИХ ПРАВОЗНАВЦІВ З ПРОБЛЕМ ДЕРЖАВНОГО УПРАВЛІННЯ ТА АДМІНІСТРАТИВНОГО ПРАВА |
Словник юридичних термінів Абсолютна монархія – форма правління, за якою влада (законодавча, виконавча, судова) |
A БВГДЕЖЗ І КЛМНОПРСТУЦФЧШЮ Абсолютна монархія — форма правління, за якою влада (законодавча, виконавча, судова) цілковито належить одній особі (цареві, королю,... |
СТАТТЯ Влада за склом чи прозора влада Група молодих людей прожила декілька тижнів в умовах практично повної прозорості свого повсякденного життя, виносячи на суд громадськості... |
Законодавча влада в Українi У системі розподілу влади обов‘язковою складовою є законодавчий орган, який з додержанням спеціальної процедури приймає найважливіші... |
КРЕМЕНЧУЦЬКИЙ ЛЬОТНИЙ КОЛЕДЖ Політична сфера життєдіяльності суспільства відрізняється від інших складових тим, що її основою є влада. Влада є умовою організації... |
Вкажіть правильно ознаку судової влади? Вкажіть правильно, до системи яких органів входить державна виконавча служба України? |
Курс лекцій. ВСТУП ТЕМА 7 КРИМІНАЛЬНО ... |
Тема № Влада має намір прискорити проведення змін, щоб 2012 рік закінчився... Тема № Влада має намір прискорити проведення змін, щоб 2012 рік закінчився ще більшими темпами зростання |
ПРОЕКТ Міська влада Синельникового увійшла в ХХІ сторіччя, намагаючись уявити майбутнє міста через стратегічні підходи |
ПРОЕКТ Міська влада Синельникового увійшла в ХХІ сторіччя, намагаючись уявити майбутнє міста через стратегічні підходи |