|
Скачати 52.6 Kb.
|
ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА до проекту Закону України “Про адвокатуру” 1. Обґрунтування необхідності прийняття законопроекту Нагальна потреба в розробці та прийняті законопроекту про адвокатуру випливає з аналізу ситуації, що склалася у сфері правової допомоги, здійснення захисту та представництва. Слід звернути увагу на те, що статтею 59 Конституції України закріплено право кожного на правову допомогу та визначено, що для забезпечення права на захист від обвинувачення і надання правової допомоги при вирішенні справ у судах та інших органах в Україні діє адвокатура. Проте, зазначене право громадян на правову допомогу та конституційне визначення адвокатури, на практиці не мають належного втілення. Така ситуація спричинена тим, що в Україні інститут адвокатури не має належного правового статусу, адвокати обмежені у своїх професійних та соціальних правах порівняно з іншими учасниками судового процесу та відсутні належні гарантії адвокатської діяльності. Проте, найбільша проблема полягає в тому, що в Україні адвокатська за своєю суттю діяльність може провадитися не лише адвокатами. Юридичною практикою, яка в усіх розвинутих країнах світу визначається адвокатською діяльністю, в Україні може займатися будь-хто. Відповідно, відсутність для суб’єктів єдиних стандартів, за якими надається правова допомога негативно відображається на якості такої допомоги. На сьогодні, правовий статус адвокатури визначається Законом України “Про адвокатуру”, який було прийнято ще у 1992 році. Зазначений закон є не тільки застарілим і таким, що не відповідає сучасним реаліям правозахисту, а й таким, що спотворює інститут адвокатури, оскільки адвокатура не виконує у суспільстві свою головну функціональну роль. Такий стан правозахисту та функціонування адвокатури викликає особливе занепокоєння як усього суспільства, так і самих адвокатів. Таким чином, очевидно, що подальше зволікання у прийнятті нового закону про адвокатуру, який врегульовував би всі сьогоднішні практичні та теоретичні проблеми у сфері адвокатської діяльності, призведе до невиправданого руйнування інституту адвокатури в цілому. Безперечно адвокатура в Україні має бути особливим професійним інститутом в системі прав та гарантій, що виступає на стороні особи тим юридичним механізмом, який сприяє демократизації і гуманізації правосуддя, зміцненню законності. Враховуючи, що на фоні європейського вибору розвитку України триває інтенсивний пошук правничим загалом шляхів і способів інтеграції українського права в європейське та світове правове поле, законопроект про адвокатуру ґрунтовно врегульовує широке коло теоретичних та практичних проблем у сфері здійснення адвокатської діяльності з урахуванням сучасних реалій, міжнародних стандартів адвокатської професії, досвіду європейських адвокатур у сфері надання правової допомоги та захисту прав і свобод людини. 2. Цілі і завдання законопроекту Метою проекту є реформування адвокатури, як правозахисного інституту та приведення законодавства в сфері здійснення адвокатської діяльності у відповідність до європейських стандартів. Завданням цього законопроекту є належне врегулювання відносин у сфері здійснення адвокатської діяльності, створення повноцінних умов для виконання адвокатурою її конституційних завдань, надання адвокатами правової допомоги, здійснення захисту та представництва, функціонування адвокатського самоврядування. 3. Загальна характеристика та основні положення законопроекту Проект Закону України “Про адвокатуру” є базовим нормативним актом, що регулює суспільні відносини пов’язані із здійсненням в Україні адвокатської діяльності та складається із преамбули та десяти розділів. Розділом I закріплено статус адвокатури України, принципи її організації та засади здійснення адвокатської діяльності. Відповідно, пропонується визначити адвокатуру як спеціально уповноважений недержавний, професійний, незалежний, самоврядний правозахисний інститут, до складу якого входять всі адвокати України, що діє з метою надання правової допомоги, забезпечення права на захист та здійснення представництва. Розділом II законопроекту регламентуються питання набуття статусу адвоката. Пропонується, для осіб, які мають намір отримати свідоцтво про право на заняття адвокатською діяльністю, запровадити стажування, як одну із умов набуття статусу адвоката. Розділом III визначено організаційні форми адвокатської діяльності. Відповідно, адвокат може здійснювати адвокатську діяльність в таких формах, як адвокатське бюро, адвокатська фірма та колегія адвокатів. Розділ IV містить положення, що врегульовують питання адвокатської діяльності, зокрема визначають види адвокатської діяльності, підстави надання адвокатом правової допомоги, договір по надання правової допомоги та порядок виплати грошової винагороди за надану адвокатом правову допомогу, здійснення захисту та представництва. Розділом V законопроекту про адвокатуру встановлено права та обов’язки адвоката і закріплено гарантії здійснення адвокатської діяльності. Слід зазначити, що цей розділ є одним із головних, оскільки, саме права адвоката та гарантії його діяльності покликані забезпечити громадянам ефективну правову допомогу. Необхідно звернути увагу на те, що в цьому розділі містяться положення щодо визначення адвокатської таємниці, які також є безперечною гарантією здійснення адвокатської діяльності. Розділи VI та VII законопроекту регулюють питання зупинення та припинення права на заняття адвокатською діяльністю, а також детально регламентовано процедуру притягнення адвоката до дисциплінарної відповідальності. Розділом VIII детально врегульовано інститут адвокатського самоврядування, як організаційну структуру адвокатури, що є гарантією діяльності незалежної адвокатури в Україні. Розділ IX законопроекту покликаний врегулювати питання пов’язані із здійсненням в Україні адвокатської діяльності адвокатом іноземної держави. Розділ X містить прикінцеві та перехідні положення. З метою приведення законодавства України у відповідність з положеннями законопроекту пропонується внести зміни до низки законодавчих актів. 4. Місце законопроекту в системі законодавства Законопроект стосується правового статусу і організації адвокатської діяльності в Україні. Нормативно-правовими актами, якими регулюються суспільні відносини у даній сфері є Конституція України, Закон України “Про адвокатуру”, Кримінально-процесуальний кодекс України, Цивільний процесуальний кодекс України, Господарський процесуальний кодекс України, Кодекс України про адміністративні правопорушення, Кодекс адміністративного судочинства України, Кримінально-виконавчий кодекс України тощо. 5. Фінансово-економічне обґрунтування Реалізація положень законопроекту під час його практичного застосування після його прийняття не впливатиме на видаткову та доходну частини державного або місцевих бюджетів. 6. Обґрунтування очікуваних соціально-економічних, правових та інших наслідків застосування законопроекту після його прийняття Прийняття та набрання чинності запропонованого законопроекту про адвокатуру забезпечить впровадження дієвих механізмів реформування адвокатури, як правозахисного інституту в Україні. Положення, запропоновані в законопроекті, щодо уніфікації професії, розширення кола прав адвокатів, гарантій адвокатської діяльності, створення Національної асоціації адвокатів України, як організаційної форми адвокатури – в першу чергу забезпечить право людини і громадянина на належну правову допомогу, дозволить наблизити рівень захисту прав, свобод та законних інтересів кожного до європейських стандартів, відновить престиж адвокатури в українському суспільстві Народні депутати України Мірошниченко Ю.Р. Кармазін Ю.А. Шенцев Д.О. Колесніченко В.В. Лук’янов В.В. Тедеєв Е.С. |
ЗАКОН УКРАЇНИ Про внесення змін до Закону України «Про адвокатуру» ... |
Проект Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про адвокатуру» Законопроектом пропонується викласти у новій редакції Закон України «Про адвокатуру», врегулювати відносини, пов’язані з адвокатською... |
ЗАКОН УКРАЇНИ Про внесення змін до Закону України «Про адвокатуру» Внести до Закону України «Про адвокатуру» (Відомості Верховної Ради України, 1993 р., №9, ст. 62; 2002 р., №16, ст. 114; 2002 р.,... |
До Закону України Варфоломеєва Т. В., Гончаренко С. В. В18 Науково-практичний коментар до Закону України «Про адвокатуру». Законодавство про адвокатуру... |
Закон України “Про міліцію ” Закону України Про внесення змін до Закону України Про адвокатуру (нова редакція) |
Закону України Про внесення змін до Закону України \ Законопроектом пропонується викласти у новій редакції Закон України «Про адвокатуру», врегулювати відносини, пов’язані з адвокатською... |
Про стан виконання розпорядження голови райдержадміністрації від... Про проведення в районі обговорення проекту Закону України „Про внесення змін до Конституції України” |
Закону України «Про адвокатуру» Вищим представницьким та регулюючим органом системи адвокатського самоврядування в Україні є З'їзд адвокатів України |
Аналіз впливу регуляторного акта: проекту рішення міської ради Нікопольської міської ради, згідно Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» та враховуючи ст ст. 9, 13 Закону України... |
Закону України «Про адвокатуру» Необхідність прийняття цього законопроекту випливає з аналізу ситуації, що склалася у сфері правової допомоги, здійснення захисту... |