|
Скачати 136.23 Kb.
|
Тема уроку. А. П. Чехова «Скрипка Ротшильда». Воскресіння людської душі в оповіданні Мета уроку: сформувати в учнів нове уявлення про особистість і творчість А. Чехова, що відрізняє його від стереотипів; підвести учнів до розуміння специфіки чеховської прози, сутності лаконізму; поглибити тему "футлярності" життя; проаналізувати, як Чехов відноситься до своїх героїв; вчити розуміти співрозмовника; вільно мислити в процесі діалогу; формувати навички аналізу художнього твору; розвивати асоціативне та логічне мислення; естетичний смак; формувати особистий погляд на світ; вміння висловлювати і відстоювати свою точку зору;виховувати добре ставлення до людей, співчуття, доброту, розуміння істинно – духовних цінностей. Обладнання уроку: портрети Чехова, репродукція М. Шагала «Скрипач на даху», фотовиставка, присвячена життю А. П. Чехова, тексти оповідання; слайдова презентація. Тип уроку: позакласне читання. Хід уроку Епіграф Поки молоді, сильні, бадьорі, намагайтеся творити добро. А. Чехов І. Мотивація навчальної діяльності. З творчістю А. П. Чехова ми знайомимося з дитячих років. Його творіння викликають посмішку, змушують задуматися і назавжди залишаються в нашій пам'яті. Всім відомі його твори «Хамелеон», «Людина у футлярі», «Дама з собачкою». • Хто ж він? Такий знайомий і невідомий. Яким він залишився у вашій пам'яті? Які твори вам запам'яталися? Який це письменник: веселий чи сумний? (учні відповідають на питання) Сьогодні ми спробуємо поглянути на Чехова іншими очима, побачимо «нового» Чехова, Чехова сумного, роздумуючого над сенсом людського життя. ІІ. Засвоєння нового матеріалу.
Життя Чехова - служіння благу. (Слайд № 1) «Бажання служити благу повинно неодмінно бути потребою душі, умовою особистого щастя ...», - так говорив А. П. Чехов. • Чи згодні ви з твердженням великого письменника? Один з дослідників творчості Чехова залишив про нього такі слова: «Він був скроєний з тих же достоїнств і слабкостей, як, напевно, і кожен з нас, він, як і ми, страждав і радів, робив помилки і шукав виходи, і водночас він був інший - розумніший, чесніший, вільніший, порядніший, совісніший кожного з нас. Він був ЧЕХОВ ». Дійсно, життя А. П. Чехова було присвячене служінню благу. Він був не тільки письменником і лікарем, але й вів величезну подвижницьку роботу. Він був людиною великого і щедрого таланту. А.П. Чехов майстер думки та слова. Глибинна простота, вправлена в геніальну лаконічність, багатоплановість ідей, смислів, які відкриваєш для себе, вражають не одне покоління. Чехов майстер короткого оповідання, творець нового типу прози. Двома трьома штрихами він розкриває драму пересічної людини в атмосфері звичайного щоденного життя. Лише іноді, як на кардіограмі хворого серця, відбуваються різкі, гострі підйоми цього напруження, сплески емоцій, вибухи почуттів. Чехов мав дуже пильне око , був лікарем, тож розумівся на людях краще за інших. А ще неповторна витонченість, делікатність його пера, акварельна прозорість його барв, словесна майстерність - в цьому весь Чехов. Щирість і гірка відвертість разом з простотою - все це створило феномен художньої творчості А.П. Чехова, до якої сьогодні спробуємо доторкнутися і ми. 2. Запитання на первинне сприйняття твору.
3. Аналіз оповідання «Скрипка Ротшильда» . Осмислення задуму оповідання Оповідання «Скрипка Ротшильда» було написане Чеховим в 1894 році, в період плідної діяльності. • Яким настроєм пройняте це оповідання? • Що, по-вашому, змусило Чехова написати таку розповідь? • Про що це оповідання? Осмислення назви оповідання • Які асоціації викликало у вас назва оповідання? Робота за методом «Асоціативне гроно».
Складіть асоціативне гроно. Може передати найтонші порухи душі… Історична довідка Хто такий Ротшильд, один з великих людей планети, найвідоміша у всьому світі людина? На початку свого життя Майєр Ротшильд займався скрипковою справою - робив скрипки. Причому, робив так талановито, що скрипки його співали нібито самі, а не під рукою скрипаля. Зробивши на цій справі початковий стан, він заснував свій банк. Умовою розвитку банкірського дому Ротшильдів було головне: 50% доходів Ротшильд віддавав на благодійність, а його спадкоємці виконують цей наказ до сьогоднішнього дня. Прожив Ротшильд 75 років в одному шлюбі, і померла його дружина через п'ять днів після нього. Сім'я Ротшильдів протягом 250 років залишається в бізнесі і отримує величезні прибутки. У засновника династії Майєра Амшеля Ротшильда було п'ять синів, які продовжили його справу. В даний час вся освіта Ізраїлю утримується на кошти банкірського дому Ротшильдів. Перегляд фотографії Ротшильда Що ви можете сказати про засновника династії Ротшильдів з його зовнішності? (Багатий, успішний, задоволений собою). А що ж у нас ... Ротшильд - герой оповідання • Хто такий Ротшильд в оповіданні? •Які асоціації виникають при слові Ротшильд? Сполучення цих слів парадоксальне: Тендітність --------------------- Влада Мистецтво ---------------------- Гроші Головне в цьому сполучені слів Скрипка, а таке всесильне слово в ролі залежного. Можливо, ці обидва слова – символи чогось більш тонкого. • Чия особистість є центральною у цьому оповіданні? Образ головного героя • Хто є головним героєм? (Яків Іванов) • Що ми дізнаємося про нього? (Він трунар, бідний, незадоволений життям, у нього є дружина, він живе «поряд зі смерть») • Яке прізвисько чомусь дали йому в містечку? (Бронза) • Що таке бронза? (Це сплав важких кольорових металів, з нього роблять пам'ятники, гроші.) • Дайте визначення слова бронза.
•Як Яків виправдовує прізвисько? ( Нічого не бачив навкруги, крім того, що приносить йому прибутки. Не пам’ятає ні про життя. ні про дружину та дитину. Як бронзовим надгробком давив все живе навкруги). • За що ж таке прізвисько? Чи випадкове воно? • Які деталі допомагають представити нам Якова Бронзу? (Опис зовнішності, настрої, його думки, ставлення до Марфи - текст) • Знайдіть слова, які найбільш яскраво характеризують погляд на життя головного героя. (Вмирали так рідко, що навіть прикро; справи були кепські; цитати про збитки) • Чому справи були кепські? На кому зганяв Яків свою досаду? (На дружині і на рудому тощем музиканта, за іронією долі, який мав прізвище відомого багатія Ротшильда) • Про що він думає весь час? (Тому що він терпів страшні збитки, думає постійно про це) Підтвердіть текстом. • Чи відповідає зовнішній вигляд його внутрішньому світу? • Скільки разів в тексті згадується слово збитки?(17) • Що з найближчого оточення Якова не стало однорідним поняттям у предметному ряді буття? • Скільки разів згадується скрипка? (19) • Співставте роль скрипки та Марфи для внутрішнього світу головного героя. • Яків оточений речами - предметами: Марфою, піччю, ліжком, трунами, верстаком і усім господарством. Все це матеріальні блага, які підтримують біологічне існування Бронзи. Але є скрипка. Інструмент стоїть поза предметами. Музичний інструмент використовується господарем двопланово. Як саме? Скрипка для Якова не просто додатковий заробіток, це його подруга, яка розуміє всі його порухи душі, всі потаємні думки. Вона жива, посіла найінтимніше місце і в душі героя і в ліжку. А значить вона повністю витіснила Марфу, залишивши роль обслуги. Порівняйте: Скрипка Яків Марфа Порівняйте точки зору на офіційну подругу та сердечну «мій предмет..» «Яків дуже любив грати на «за весь час не на скрипці..» подума про неї». «не жаль було помирати та як тільки побачив скрпку у нього стиснулося серце…». Висновок: Яків поєднує в собі непоєднуване, два різнорідних початки – бездуховність, холодний, жорстокий прагматизм позбавлений людяності, та тонке відчуття прекрасного. «Встигайте робити добрі діла..» - закликає Чехов • Які добрі справи не встиг зробити Яків? Зв'язок з театром (Слайд № 2). Вистава «Скрипка Ротшильда» була поставлена московським режисером Камою Гінкасом, світова прем'єра відбулася в репертуарних театрах Єльського Університету 15-го січня 2004 року, подальше життя спектаклю триває на сцені Московського Театру Юного Глядача. Робота в парах (Слайд № 3). • Порівняйте з фотографією, чи вдалося акторові передати образ Якова? Що саме вловив режисер? Чому на одній з фотографій Яків знаходиться в труні? Роль скрипки у творі (Слайд № 4). • Чи є що-небудь, що не вписується в його образ? (Гра на скрипці) • Чим була для нього скрипка? (Джерело доходу) • Чому, коли йому особливо ставало несила від своїх думок про збитки, він клав її з собою, чіпав струни, скрипка видавала звук, і йому ставало легше? (Можливо, у нього в душі залишилося щось гарне) Зміни в Якова • У який момент з Яковом починають відбуватися зміни? (Коли захворіла його дружина) • Що він побачив, коли подивився на вмираючу дружину? (Здавалося, вона була рада своєї смерті) А що зазнав, яке почуття? (Йому стало моторошно) Чому? • Яку роль в подальшому житті Якова відіграла смерть дружини? (поштовх до переосмислення життя) У одного північного народу є такий звичай, коли хтось помирає всі речі знищуються і кладуться в могилу. Цим вони хочуть сказати, що речі придбані за життя не головне. Найбільша цінність на землі – людина ). • Чи зрозумів це Яків? • Чому він іде до річки, де не був 50 років? • Про що він там думає? Геракліт сказав: « Нельзя войти в одну и ту же реку дважды». Елемент компартивістики. Прочитайте уривок, де зображено перебування Якова на березі річки. Відновіть ряд образів – символів, визначте їх роль? Символ предмет чи слово, які умовно виражають суть будь – якого явища. Край міста – символ межі, перехід з одного світу в інший. Ріка – символ плинності часу. Стежка – символ життя. Червоні щоки дами – символ природного здоров’я. •Що символізує верба в українській літературі? Верба – жіноча доля. Березовий ліс – мудрість Величезні стада білих лебедів – нереалізовані бажання. Берізка – невмирущість життя. • Чи зрозумів це Яків? • Після цього він різко змінюється? А що з ним відбувається? (Боротьба хорошого і поганого) • Чим закінчується ця боротьба? • Перед смертю Яків грає на скрипці. Про що він думає? • Про що сумна пісня скрипки?( втрачене життя) Робота в парах Знайдіть в тексті його звичні думки, почуття, вчинки і інші, невластиві йому. • І Марфа, І Яків проходять по одному передсмертного колу: хвороба - лікарня - за виразом обличчя лікаря він зрозумів, що ніякими порошками не зарадиш - передсмертна сповідь. Їм обом не шкода вмирати. Але як помирає Марфа? А як помирає Яків? (Він мучиться) • Що мучить Якова? Образ Марфи. Реконструкція почуттів. Внутрішній монолог Марфи. (Читає учениця) • Розкажіть про трагедію життя Марфи. • Чому перед смертю Марфа виглядала щасливою? • Доведіть, що Марфа любила свого чоловіка. • Ваше відношення до Марфи. Для душі немає страшнішого, ніж холод. Для того, щоб людина стала людиною, вона повинна віддзеркалюватися в серці іншої людини. Вона повинна кохати і бути коханою. Якщо цього немає в людині, вона втрачає найцінніше. Смерть стає порятунком, визволителькою від земних мук: диктату, байдужості, невдячності чоловіка. Дві небагатослівні фрази:
Отже: в минулому вони були щасливі, але прагматичні погляди на життя чоловіка заглушили в Марфі жіночу особистість. Бесіда про Ротшильда
( Ротшильд мисляча людина, через музику передає свій внутрішній стан. Єврей багатий духовно. Духовність, людяність - найбільший скарб. Вибір прізвища невипадковий, змістовно значимий. Часник образ – символ)
( Християнська заповідь – всі люди брати) - В чому багатство Ротшильда? - Чому Яків віддає скрипку Ротшильду? - Що він зрозумів відчув перед смертю? - Який його заповіт в більш широкому значенні? - Ким є людина трунар чи творець? Проблеми, які піднімає автор у творі. 1.Проблема духовності та людяності. 2.Проблема марно прожитого життя. 3. Проблема співіснування людини. Чому оповідання не названо «Скрипка Бронзи»? Скрипка – це душа героя, вона випробовує героя, залишається поза простором і часом. Вона існує завжди і всюди, і обов’язково знайдеться хтось, хто передасть її іншим.Скрипка має свою душу. Скрипка може почути сумну мелодію душі людини, яка зрозуміла абсурдність свого життя. Що таку абсурд? Робота з картиною Марка Шагала «Скрипач на даху». (Слайд № 5). Зверніть увагу на репродукцію картини. Її ще називають «Зелений скрипаль». Не знаю як у вас, а в мене ця картина асоціюється з оповіданням «Ротшильдова скрипка». Картина дуже гармонійна і філософська за змістом. Фантастичні кольори виконані художником, дуже гармонійні і реальні. Скрипаль на даху, перекошені будинки від старості, до болі відгукуються в музиці. Старий грає мелодію, яка піднімається над ним високо в небо, І він забув про все, своєю мелодією він розповідає своє життя. Шагал говорив:»Мої картини – це відображення мого життя»
Спробуйте узагальнити свою думку.
(Відсутність доброти, любові, розуміння, співчуття. бездуховність) Про що плаче скрипка Ротшильда? (Слайд № 4). Звучить музика Вівальді (скрипка). У цей час вчитель читає заключні абзаци. • Чому саме Ротшильду віддає Яків скрипку? (Може бути, це символ каяття) • Про що ж плаче скрипка Ротшильда? • А чому плачуть люди, які слухають її? • Що кожен з вас почув і зрозумів в мелодії Якова? ( В його мелодії чується сум по людяності, яку він не знав всі ці роки, Роздум про те, що є добро. любов, милосердя.) Слово вчителя Поки житиме людство до тих пір буде звучати скрипка Ротшильда, пробуджуючи в нас самі найкращі світлі почуття, допомагаючи зрозуміти дуже знайому істину. Для людини мають значення прості речі: любов до дитини, жінки, любов до життя. Тільки віддаючи себе людина стає людиною. І тільки в цьому сенс життя. Не покривайте свої душі бронзою, залишайтесь живими, і нехай біля вас зігріваються інші. Не повторюйте помилок Якова, поки що у вас є час, тому що самі страшні слова в житті це «смерть», і «пізно», чеховський герой зрозумів це пізно, коли у нього не залишилось часу. Фінал оповідання дає читачу зрозуміти, що Бронза заслужив прощення, це відбулося воскресіння людської душі. Ніколи не пізно оглянутися на своє життя і щось в ньому виправити. IV. Рефлексія. Робота в парах. Усні роздуми учнів щодо висловлювань відомих людей про щастя. Слово вчителя У кожної людини свій шлях, своє уявлення про щастя, ми самі будуємо своє життя. Перед вами відкриті двері у майбутнє. І кожен хоче бути щасливим. Перед вами висловлювання про щастя відомих людей. Щастя - почуття і стан повної вищої задоволення. (С. Ожегов. Словник російської мови) Сучасний педагог Б. Лихачов, вважаючи щастя метою життя людини, стверджує, що справжнє щастя досягається вмінням організувати свій внутрішній світ - вміти ставити мету, будувати плани і реалізовувати їх, мати мрію і втілювати її в життя. Бажання служити благу повинно неодмінно бути потребою душі, умовою особистого щастя ... (А. П. Чехов) Правда і краса ... завжди становили головне в людському житті і взагалі на землі. (А. П. Чехов) Щастя - це коли тебе розуміють ... (цитата з фільму «Доживемо до понеділка») • Як ви розумієте щастя? Яке з висловлювань вам найближче? Слово вчителя Я сподіваюся, що ви будете жити, дотримуючись своїх принципів. Дякую вам за допомогу і підтримку і на прощання хочу подарувати вам таку притчу: «Один чоловік знайшов пляшковий осколок, підніс його до очей і побачив прекрасний світ: людей, будинки, ліс, гори, річку. Пляшковий осколок йому сподобався, але здався звичайним, зовсім не цінним. Тоді він взяв скло і одну його сторону позолотив. Осколок став цінною річчю. Але коли він знову підніс його до очей, то не побачив людей, будинків, лісу, гір, річки - всього того, що він бачив раніше. Він бачив тільки себе ... ». Я бажаю вам, щоб ви завжди бачили прекрасний світ. ІV. Підведення підсумків Робота з епіграфом уроку Поясніть зміст епіграфу. V. Домашнє завдання
Хороше життя – це… Бути людиною – значить…. Саме головне в житті -……
Додатки М.Шагал «Скрипач на крыше» Для самостійної роботи учнів Ротшильди (нім. Rothschild) - міжнародна династія банкірів і громадських діячів. Засновником династії Ротшильдів є Майєр Амшель Ротшильд (1744-1812 рр..), що заснував банк у Франкфурті-на-Майні. Далі п'ятеро його синів (молодшого з яких звали Джеймс Майєр Ротшильд) контролювали 5 банків в найбільших містах Європи: Парижі, Лондоні, Відні, Неаполі, Франкфурті-на-Майні. Це всесвітньо відоме прізвище (явно відоме і Чехову: «... рудий худий жид із цілою мережею червоних і синіх жилок на обличчі, що носив прізвище відомого багатія Ротшильда»), що викликає асоціацію з великим станом, багатством, ім'ям і вагою в суспільстві та банківською справою ( див. також Лотман Г. «Ротшильди - королі банкірів», 1997). Яків (Джейкоб, Джеймс, Джим (англ.); Жакоб, Жак (фр.); Яго, Хайме, Дієго (ісп.); Джакомо (італ.); Якуб (араб.)) - (Яаков - букв. «пішов» від євр. «п'ята») - біблійне (єврейське) ім'я. Яків, згідно з Біблією, був близнюком Сави і народився, тримаючись за п'яту старшого брата. Тобто Яків дослівно - послідовник, наступний. Марфа - згідно з біблійним сюжетом, сестра Лазаря й Марії. Лазар воскрес за щиру віру в Ісуса. Марфа ж у свою чергу - свідок воскресіння брата. У словниках імен тлумачення імені Марфи неоднозначне. Воно трактується як чеснота, простодушність, невимогливість і тиша, хранителька домашнього вогнища, але при цьому вона ж і Пані, господиня, наставниця, володарка. |
Викриття підлабузництва, чиношанування, самоприниження в оповіданні... ТЕМА: Викриття підлабузництва, чиношанування, самоприниження в оповіданні А. П. Чехова «Товстий і тонкий» |
Урок зарубіжної літератури в 10 класі Вчитель І категорії Обладнання: портрет Чехова, ілюстрації до твору, картки для індивідуального опитування, словник літературних термінів |
Урок із світової літератури у 6-А класі «А. П. Чехов «Хамелеон» ... |
Уроку Тема уроку: Пристрої введення-виведення інформації. Структура і тип уроку повністю відповідають меті і завданням уроку, тобто науковий рівень уроку відповідає сучасним вимогам |
УКРАЇНА Д Н І ПРОПЕТРОВСЬКАОБЛАСТ Ь СИНЕЛЬНИКІВСЬКА МІСЬКА РАДА ВИКОНАВЧИЙ КОМІТЕТ Р І ШЕНН Я Затвердити проектно-кошторисну документацію на об’єкт «Реконструкція проїжджої частини вулиці Чехова м. Синельникове» у сумі 5721,451... |
Адреса дільничної виборчої комісії А, 22, 30, 36А–40; вул. Радянська: 101–102; вул. Свободи: 87–138; вул. Харківська: 131–179; вул. Чехова, вул. Щабельського: 80, 82–84А,... |
Уроку. Прямокутна система координату просторі. Мета уроку: знайомство... В кінці уроку збираються учнівські зошити для перевірки їх ведення й виконання домашнього завдання |
Уроку виробничого навчання Велигодська Л. С. чітко в доступній формі розкрила тему та мету уроку на всіх етапах структури уроку |
Уроку; тема уроку не записується на дошці; мета уроку не узгоджується... «загравання» з учнями, намагання сподобатись, невміння знайти правильний тон; вживання пестливих слів |
КОНСПЕКТ УРОКУ З ФІЗИКИ (10 КЛАС) Тема уроку Комп'ютер, мультимедійний проектор, презентація до уроку, програмне середовище «Жива фізика» |