Урок світової літератури у 8 класі на тему: «Франческо Петрарка майстер сонета.»


Скачати 87.16 Kb.
Назва Урок світової літератури у 8 класі на тему: «Франческо Петрарка майстер сонета.»
Дата 29.10.2013
Розмір 87.16 Kb.
Тип Урок
bibl.com.ua > Музика > Урок
Урок світової літератури у 8 класі на тему:
«Франческо Петрарка - майстер сонета.»


Мета уроку: ознайомити учнів з короткими відомостями про життя і творчість Ф. Петрарки; розвивати навички виразного читання ліричних творів; самостійно готувати повідомлення ;вчити учнів працювати в групах над проектами; поглиблювати навички аналізу ліричного твору ;виховувати любов до прекрасного: шедеврів мистецтва; та повагу до жінки.

Обладнання: мультимедійна презентація «Епоха Відродження», портрети Ф.Петрарки, Лаури Баттифері, запис музики Ф. Ліста «Сонети Петрарки», картки для аналізу ліричного твору, аудіо запис пісні А.Пугачової «Не отрекаются любя…»

Хід уроку:

1.Організаційний момент.(привітання,перевірка готовності до уроку, відмітити відсутніх)

2.Мотивація навчальної діяльності. 1 слайд Перегляд відео-презентації «Епоха Відродження».

2 слайд Читання вірша (під музичний супровід музики Ліста «Сонети Петрарки») вчителем:

Я тебе кохаю…Різні віки,різні мови…

Усе різне. Єдине -кохання.

Воно-вогонь і лід,поезія і проза,

Воно,як пісня,без кінця і краю,

Що лине над безкраїми степами,

Як біг струмка,як грім і блискавиця,

Як зірка,квітка,що вража сміливця

Красою й простотою водночас.

Кохання-все ,що було ,є і буде.

Воно зігріє вас у свята й будні.

3.Слово вчителя.

3 слайд Оголошення теми уроку і постановка мети.

Ви, мабуть, здогадались,про що буде йти мова на нашому уроці. Так, про кохання і співця кохання – італійського поета доби Відродження Франческо Петрарку. 4 слайд Коротко ознайомимось з біографією поета,будемо аналізувати сонети, які він написав на честь кохання і жінки,виразно читати вірші, будемо ділитись власними думками і вчитись відстоювати свою точку зору, спробуємо пробудити в собі любов і цікавість до творів мистецтва, будемо вчитись поважати і кохати жінку як Петрарка.

Сходинка за сходинкою підніматись з вами до розкриття внутрішнього світу титана Відродження Петрарки і вічної загадки кохання.

5 слайд Працюємо за планом (план записаний на дошці):

1.Італія доби Відродження.

2.Життя і творчість Петрарки.

3.Історія великого кохання.

4.Збірка «Канцоньєре»

5.Петрарка – символ європейського Відродження.

З
Любов – це благо
аповнення сходинкових маршів


Шляхетна, єдина, шалена

Повага до жінки

Вільна і незалежна особистість

Гуманістичний світогляд епохи


3.Виклад нового матеріалу.

Слово вчителя. На минулому уроці ми розпочали захоплюючу подорож до епохи Відродження. У спадок від цієї доби ми отримали прекрасні шедеври мистецтва художників Рафаеля Санті,Сандро Боттічеллі, Леонардо да Вінчі, Мікеланджело, Козімо Росселлі, Рафаель,Тиціан, літераторів Рабле, Шекспір,Петрарка, Сервантес,Боккаччо та багато інших.

(На екрані репродукції картин художників) 6-7 слайд

Повідомлення 1 групи учнів. Італія доби Відродження. (На екрані краєвиди Італії) 8 слайд

Запитання до класу: Що ж стало відправною точкою, тим підґрунтям, на базі якого стало можливим виразити свої почуття митцям?

Відповіді учнів. Зразок: Відродження, гуманізм, звернення до внутрішнього світу людини і т. д.

Вчитель: Отже, гуманістичний світогляд епохи став тією основою,яка спонукала розкрити душу, розповісти про особисті почуття і переживання всьому світу,формувала нову шкалу цінностей.

Відкриваємо першу сходинку –ГУМАНІСТИЧНИЙ СВІТОГЛЯД ЕПОХИ.

Крокуємо далі.

Повідомлення 2 групи. Життя і творчість Ф.Петрарки. ( портрет Ф. Петрарки) 9 слайд

Запитання до класу: Яким бачив себе Петрарка і що найбільше цінували митці цієї доби?

Відповіді учнів. Зразок: Петрарка бачив себе вільним. Цінувалась незалежність і свобода.

Піднімаємось на другу сходинку: ВІЛЬНА І НЕЗАЛЕЖНА ОСОБИСТІСТЬ,

Повідомлення 3 групи. Історія великого кохання. (портрет Лаури) 10 слайд

Запитання до класу: Яке місце в житті поета належить жінці?

Відповіді учнів: Центральне,все починається з жінки. Особливі синівські почуття.

Вчитель: Петрарка запевняв,що повага до людини починається з поваги до жінки : матері, сестри, коханої. Кохання без поваги –це ангел з одним крилом. Кохання без поваги недовговічне і непостійне. Перш ніж покохати дівчину, жінку, полюби в ній людину.

Ось і третя сходинка - ПОВАГА ДО ЖІНКИ.

Повідомлення 4 групи. Збірка сонетів «Канцоньєре»

Запитання до класу: Якою постає перед нами любов автора збірки «Канцоньєре»? 11 слайд

Відповіді учнів: Любов у Петрарки буває різною, але для нього це величне почуття.

Вчитель: Спогади автора : «В юності я страждав від шаленої, але єдиної і шляхетної любові, і страждав би ще довго, якби вогонь пристрасті не погасила жорстока смерть.»

Відкриваємо для себе четверту сходинку –ШЛЯХЕТНА, ЄДИНА, ШАЛЕНА…

Ось і піднялись ми над буденністю на 4 сходинки і підійшли до таїнства поезії.

Групова робота.

Читання та аналіз сонетів Петрарки.

Кожна група отримує схему аналізу поетичного твору і сонет для цього (додаток 1 «Схема поетичного твору»)

1 група – «Сонет №267»

2 група –«Сонет №61»

3 група –«Сонет №162»

4 група –«Сонет № 132»
Кожна група отримує схему аналізу поетичного твору

Вчитель: Ми приступаємо до аналізу творів за допомогою схеми і використаємо для відповіді інтерактивну вправу «метод Прес» ( На дошці запис послідовності цього методу)

1.Я вважаю… (позиція)

2.Тому , що …( пояснення)

3. Наприклад… ( докази,аргументи)

4. І тому… ( висновок)

Ми будемо працювати над новим жанром поезії –сонетом. Ознайомимось із визначенням .

Сонет –( від італ. Sonete звучати) ліричний вірш, який складається із 14 рядків, двох катренів (катрен – чотиривірш) та 2 терцетів (терцет –тривірш). Визначення запишіть у зошит.

Робота в групах (5-6 хв.)

Відповіді груп.

- Виразне читання сонета напам’ять.

- Аналіз вірша.

- Запитання до учнів.

- Презентація творчого проекта.

Запитання для учнів після виступу групи:

1. Доведіть, що перед справжнім почуттям безсильні жах і морок смерті .( До сонета № 267 « Де погляд ніжний…»

2. Яку думку утверджує поет в сонеті: справжня любов буває у людини один - єдиний раз чи можна закохуватись ще і ще ? ( До сонета № 61 «Благословенні будьте, день і рік..»)

3. Хто найчастіше є свідком переживань героя? Чому? ( до сонета № 162 «Щасливі квіти і благовісні трави..»)

4. Як сприймає поет свою любов : як зло чи благо ? (до сонета № 132 «Як не любов ,то ж що це може…»

Вчитель робить підсумок. Філософські роздуми поета не можна сприймати однозначно. Але попри всі вагання , пережиті муки кохання, Петрарка сприймає любов як благо і не жалкує , що доля подарувала йому можливість пережити почуття незвичайної сили : «Страждай безмовно, душе, без жалів..»

Який висновок ми можемо зробити , щоб зійти на верхню сходинку? Любов – це благо.

Остання сходинка, вершина роздумів, вершина пізнання.

І підводячи підсумок уроку, хочу поставити вам запитання.

ЯК ВИ ВВАЖАЄТЕ, ЧИ ПРАВИЛЬНЕ ТВЕРДЖЕННЯ, ЩО ЕПОХА ЖІНОК, ОСПІВАНИХ ПОЕТАМИ, ДАВНО МИНУЛА? 12 слайд (за методом-прес)

Відповіді учнів.
Слово вчителя. Еталон краси жінки – поняття дуже відносне. Мабуть, для кожної людини це своє бачення краси. Але, на мою думку, справжня краса - це внутрішній світ людини.

Я бажаю вам в житті зустріти справжнє кохання , пронести його у своєму серці протягом життя , вірити і поважати своїх закоханих, як це робив великий італійський поет – Ф.Петрарка. (під музичний супровід пісні А. Пугачової)

(Варіанти підсумку уроку )

  1. Які факти з біографії Петрарки вам запам’ятались ?

  2. Як називається найвідоміша книга поета ?

  3. Дайте визначення сонета .

  4. Назвіть головну тему віршів Петрарки.
    Кросворд: 13 слайд

  5. Місто, у якому вивчав право в університеті Петрарка.

  6. Ліричний вірш, що складається із 14 рядків: двох чотиривірші двох тривіршів.

  7. Місце, де був увінчаний Петрарка як поет та історик,

  8. Місто, про відродження якого мріяв поет.

  9. Жінка, на честь якої були написані вірші Петрарки.

  10. Яким вінком був увінчаний поет?

  11. Місто, в якому помер Петрарка.

  12. Місто, в якому народився поет.

Домашнє завдання: 1. Вивчити напам’ять сонет Ф. Петрарки (за вибором), зробити аналіз вірша за схемою.

2. Написати лист до Петрарки. ( творча робота)

Додаток 1 «Схема поетичного твору»

♦визначити безпосередній зміст ліричного твору — переживання, почуття;

♦визначити предмет опису та його зв'язок з поетичною ідеєю (прямий — опосередкований);

♦визначити організацію (композицію) ліричного твору;

♦ визначити своєрідність використання зображально-виражальних засобів автором (активне — скупе);

♦визначити ритміку (однорідна — неоднорідна; ритмічний рух);

♦визначити інтонацію (ставлення того, хто говорить, до предмета мовлення і співрозмовника).

КОМПОЗИЦІЯ ЛІРИЧНОГО ТВОРУ

♦визначити провідне переживання, почуття, настрій, яке відбилося в поетичному творі;

♦з'ясувати стрункість композиційної побудови, її підпорядкованість вираженню певної думки;

♦визначити ліричну ситуацію, представлену у вірші (конфлікт героя із собою; внутрішня несвобода героя тощо);

♦визначити життєву ситуацію, яка, здогадно, могла викликати це переживання;

♦виділити основні частини поетичного твору: показати їх зв'язок (визначити

емоційний малюнок).

ПОЕТИЧНА ЛЕКСИКА:

♦з'ясувати активність використання окремих груп слів загальновживаної лексики — синонімів, антонімів, архаїзмів, неологізмів;

♦з'ясувати міру близькості поетичної мови до розмовної;

♦визначити своєрідність та активність використання тропів.

епітет — художнє визначення;

порівняння — зіставлення двох предметів або явищ з метою пояснити один з них за допомогою іншого;

алегорія (іносказання) — зображення абстрактного поняття або ти та образи;

іронія — прихована насмішка;

гіпербола — художнє перебільшення, яке використовується, щоб посилити враження;

літота — художнє применшення;

уособлення — зображення неживих предметів, при якому вони наділяються властивостями живих істот – даром мови, здатністю мислити і почувати;
метафора — приховане порівняння, побудоване на схожості або контрастності, у якому слова "як", "нібито", "неначе" відсутні, але маються на увазі.

ПОЕТИЧНИЙ СИНТАКСИС

(синтаксичні прийоми та фігури поетичної мови)

риторичні питання, звернення, вигуки — вони посилюють увагу читача, не вимагаючи від нього відповіді;

  • повтори — неодноразове повторення одних і тих же слів або висловів;

  • антитези — протиставлення.

ПОЕТИЧНА ФОНЕТИКА

(використання звуконаслідувань, звукопису — звукових повторів, які створюють своєрідний зву­ковий "малюнок" мови)

  • алітерація — повторення приголосних звуків;

  • асонанс — повторення голосних звуків;

  • анафора — єдинопочаток. ВІРШУВАННЯ

  • визначити систему віршування, якої дотримувався автор;

  • визначити віршувальний розмір;

  • визначити, чи є відступи від метричної схеми і які;

  • визначити спосіб римування.

Схожі:

Урок світової літератури у 5 класі Девда Марія Іванівна учитель світової...
Мета: ознайомити учнів із самобутньою культурою Японії, розвивати навички самостійного пошуку потрібної інформації, вміння донести...
„ КРАСА”
Тема. „ Під владою краси”. (Франческо Петрарка – державний діяч, філософ, поет. Лірична збірка „Книга пісень”)
Конспект уроку світової літератури в 7 класі на тему: „
Втілення в образі Бермана найкращих людських рис: готовності до непоказаної самопожертви та любові до близького”
Урок компаративного аналізу сонета Франческо Петрарки та поезії Володимира Сосюри
Обладнання. Мультимедійна дошка, збірки матеріалів до уроку, схеми оцінювання «Чисте серце», порівняльні таблиці-схеми, схема «Сенс...
Конспект уроку зі світової літератури у 6 класі
Мета уроку: познайомити учнів з життям та творчістю Ч. Діккенса, з історією створення повісті та особливостями «різдвяних оповідань»;...
Урок із світової літератури у 6-А класі «А. П. Чехов «Хамелеон»
...
Проблеми аналізу художнього твору на уроках світової літератури в школі
Як зазначається у пояснювальній записці до програми із світової літератури, основна мета предмета – «залучити школярів до скарбниці...
Урок української літератури на тему: «Лісова пісня» Лесі Українки шедевр української драматургії
Обладнання: текст твору, фотомонтажі з краєвидами волинської землі, диск із презентацією. Урок проводиться у комп’ютерному класі
Урок світової літератури в 6 класі Чарльз Діккенс. «Різдвяна пісня у прозі»
Вдосконалювати навички психологічного аналізу літературного твору і його героя, навички роботи з текстом
Урок із світової літератури
Ми повинні навчитися використовувати знання,отримані на уроках літератури,в житті,щоб наші переходили в реальну поведінку
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка