Лекція з дисципліни «Сучасні інформаційні технології навчання»
Напрям підготовки: Музичне виховання.
Тема: Огляд спеціалізованого програмного забезпечення для обробки цифрового звуку.
Мета: формувати теоретичні знання і практичні навички щодо видів звуку та використання спеціалізованого програмного забезпечення з метою: підготовки нотних партитур, створення фонограм, імітації гри на музичних інструментах, імітації керування хором, обробки та аранжування музики; ознайомити студентів із можливостями відповідного програмного забезпечення.
Обладнання та методичне забезпечення: комп’ютери ІВМ РС-сумісні, мультимедійна презентація, програмне забезпечення для створення нотних партитур (MusicEase, Magic Score, Guter Pro) і обробки цифрового звуку (Advanced Sound Recorder, Sound Forge, Adobe Audition), мультимедійний проектор, інтерактивна дошка, роздатковий дидактичний матеріал.
Презентація
Література:
Белявіна Н. Комп’ютерна програма "Чарівна музична сходинка" // Мистецтво та освіта. – 2000. – №3. – С.25-28.
Жданов А.Ю. Об открытии отделения электронно-компьютерной музыки в колледже искусств // Музыка в школе. – 2003. – №3. – С.59-65.
Живайкин П. Синтезатор – основной элемент общего музыкального образования в будущем // Музыка в школе. – 2005. – №1. – С.4-9.
Красильников И., Глаголева Н. Сочиняем без нот. Творческие задания для работы в музыкальных конструкторах (DoReMix, Music Generator, Dance Mashine, ejay и др.) // Музыка в школе. – 2005. – №1. – С.29-36.
Красильников И.М. Обучение музицированию на синтезаторе по методике Николая Хайнеса (Великобритания) // Музыка в школе. – 2004. – №3. – С.66-67.
Красильников И.М. Работа со школьниками на основе программ- автоаранжировщиков для музыкальных синтезаторов // Музыка в школе. – 2003. – №2. – С.51-56.
Красильников И.М. Содержание и методы обучения музицированию на компьютере в общеобразовательной школе // Музыка в школе. – 2003. –№1. – С.58-63.
Кушаев Н.А., Красильников И.М. Музыкальная электроника стучится в школу // Музыка в школе. – 2005. – №1. – С.3.
Леонтьев В.П. Все о MP3: Ваша компьютерная фонотека. – М.: ОЛМА-ПРЕСС Образование, 2005. – 48 с.
Леонтьев В.П. Самоучитель мультитмедиа. Обработка фотографий, музыки и видео. – М.: ОЛМА Медиа Групп; ОЛМА-ПРЕСС, 2006. – 320 с.
Орлова Е.В. Музыкальное образование в контексте цифровых искусств // Музыка в школе. – 2005. – №1. – С.10-13.
Пешняк В. Музыкальный "Софт". Music data management soft ware для casio СТК-691, WK-3000/3500 (управление синтезаторами с помощью компьютера) // Музыка в школе. – 2005. – №1. – С.14-18.
Янкул В. Комп’ютерні технології у викладанні мистецьких дисциплін // Мистецтво та освіта. – 2004. – №4. – С.63.
Зміст
Види цифрового звуку.
Програмне забезпечення для підготовки нотних партитур.
Програми для здійснення захвату музики.
Програмне забезпечення для обробки цифрового звуку.
Програми для реставрації й очистки звуку.
Програми для роботи з MIDI-звуком.
Основний зміст
Цифровий звук – аналог фотографії, це точна цифрова копія введених зовні звуків. Це може бути виконаний з мікрофону запис голосу, копія звукової доріжки з компакт-диску та інших джерел. Як і фото, такий звук займає багато місця (набагато більше, ніж фото). 1 хвилина цифрового звуку, записаного з максимальною якістю, займає близько 10 Мбайт.
Окрім цифрового звуку, існує ще й „синтезований” звук – музика у форматі MIDI. Суть MIDI-технологій: комп’ютер не просто програє необхідну мелодію, а синтезує її засобами звукової карти. MIDI-мелодія – система команд, що керує звуковою картою; коди нот, які вона повинна зобразити.
Ця технологія ідеальна для комп’ютерних композиторів, оскільки дозволяє легко змінювати будь-які параметри музики – замінювати інструменти, додавати або видаляти їх, змінювати темп, стиль композиції. Розмір такого файлу невеликий, всього декілька десятків кілобайт.
Основний недолік такого звуку – голос у MIDI-файлі не записується, музика добре звучить лише на якісній звуковій карті (за умов перенесення файлу на інший комп’ютер із поганою відеокартою вся якість звуку втрачається). MIDI можна порівняно легко перевести в формат цифрового звуку, проте обернене перетворення не можливе.
„Трекерна” або „семплерна” технологія – мікс цифрового і синтезованого звуку. Під час роботи з такими програмами музична композиція конструюється з невеликих шматків цифрового або синтезованого звуку (семплів або петель), що періодично повторюються. Саме за таким принципом створюються сьогодні композиції в стилі „хаус”, „транс”, „техно”…, тобто вся проста, ритмічна музика.
До змісту
-
Програмне забезпечення для підготовки нотних партитур
Проблемне питання: для чого вчителю музичного мистецтва необхідно вміти створювати нотні партитури?
Можливий варіант відповіді: вчителю музичного мистецтва, який працює у навчальних закладах часто доводиться створювати багатоголосні нотні партитури для хору, багатоінструментні нотні партитури для оркестру тощо. Не завжди необхідні ноти можна знайти в бібліотеці або Інтернеті. Інколи виникає необхідність створити їх самотужки. Із цією метою можна використовувати спеціальні комп’ютерні програми.
Комп’ютерні програми, які дозволяють набирати нотні партитури, називаються нотними редакторами (програмами-нотаторами). Нотний редактор працює з нотами подібно тому, як текстові редактори – з текстом. До числа нотних редакторів можна віднести: MusicEase, Magic Score, Guter Pro, Finale, Sibelius, Encore, Cakewalk Overture тощо. Коротко охарактеризуємо деякі з них.
Програма MusicEase – додаток, що дозволяє створювати музику так само легко, як працювати у текстовому редакторові, використовуючи замість букв ноти. Кожній клавіші клавіатури відповідають певні ноти. Автоматично створюється нотна роздруківка музичного твору. Створена й записана мелодія зберігається в midi-файлі, котрий можна прослухати засобами midi-програвача. Програма забезпечує значну кількість вбудованих функцій: можливість додавання заголовків до композицій, накладання акомпанементу на midi-треки та зміну швидкості. Інтерфейс програми досить простий та інтуїтивно зрозумілий (рис.1).
Програма MagicScore (інсталяцію демо-версії програми можна знайти за адресою http://www.dgalaxy.net) – потужний нотний редактор, що дозволяє будувати, редагувати, прослуховувати, відтворює всі нюанси звучання та зберігати у різних форматах нотні партитури (рис.2). Даний програмний продукт призначений для автоматизації запису нотних партитур одночасно для декількох музичних інструментів, наприклад цілого оркестру, і відтворення створеної музики.
Функціональні можливості версії MagicScore Maestro:
автоматичне відстеження коректності введення інформації;
широкі можливості редагування (копіювання, вставка, видалення, транспонування як окремої ноти так і виділених блоків);
введення даних (нот) у декілька способів: засобами віртуальної клавіатури фортепіано, гітарного грифу, зовнішніх midi-пристроїв, а також великого набору музичних символів;

Рис.1. Інтерфейс програми MusicEase

Рис. 2. Вигляд вікна програми MagicScore Maestro
конструювання акордів;
можливість додавання до всіх елементів партитури коментарів, посилань та інших елементів оформлення;
настроювання вирівнювання тактів і рядів до розміру аркуша, відступів між долями у такті, між тактами й рядами;
регулювання гучності, балансу й ефектів для кожного треку (партитури або інструменту);
читання з файлу формату MIDI і Karaoke, запис інформації у форматі MIDI та Karaoke;
відтворення набраних нот як окремо за інструментами, так і в цілому оркестром;
роздруківка партитур із попереднім переглядом інформації, яка буде надрукована;
підтримка операцій Drag&Drop;
можливість скасування виконаної операції або ж її повторення;
робота як з усім твором, так і з окремими його партіями й аналогічно їх роздруківка;
запис партитури через MIDI-пристрій;
експорт зображення в графічні формати (BMP, JPEG, GIF, WMF);
вибір орієнтації нотної партитури на аркуші (відображення тексту можливо під будь-яким кутом нахилу);
розрахунок гучності нот за символами динаміки, введених у нотний стан;
розрахунок відтворення ефектів (Arpeggio, Gruppetto, Vorschlag, Trillare) за символами на нотному стані;
робота у редакторі реального відтворення нот для зміни позиції й тривалості нот безпосередньо для відтворення;
збереження шаблонів акордів для їхнього наступного використання у програмі або в зовнішньому файлі;
доповнення списку музичних термінів;
набір акордів за допомогою віртуального гітарного ладу;
вибір додаткових стилів відображення нот;
підтримка багатомовності мов інтерфейсу, зокрема: англійський, німецький, французький, російський, український;
повна довідникова система програми: „Помічник” з уроками (вікно "Помічник"), які дають уяву про основні функції програми і основні принципи роботи з нею; довідник основних прийомів роботи з програмою; інформація про розробників програмного забезпечення тощо.
Програмний продукт Finale (інсталяцію версії програми можна знайти за адресою http://www.finalemusic.com) – ще одна відома програма для створення, редагування й публікації нот (рис.3).

Рис. 3. Вигляд вікна програми Finale 2000
Функціональні можливості програми Finale 2000:
гнучке настроювання вигляду нотного стану в вигляді сторінки з будь-яким збільшенням від 5% до 1000%;
відтворення набраних нот у реальному часі з використанням великого набору MIDI-інструментів;
відтворення набраних нот як окремо за інструментами, так і в цілому оркестром;
роздруківка партитур із попереднім переглядом інформації, яка буде надрукована;
великий вибір музичних шрифтів;
додавання графічних об’єктів;
підтримка великої кількості форматів файлів, включаючи такі формати як Allegro scores, стандартний MIDI, MidiScan, EPS, TIFF PICT (тільки для Macintosh) и WMF (тільки для Windows) тощо.
З основними прийомами створення і редагування нотних партитур засобами програми MagicScore Maestro ви ознайомитися під час лабораторних робіт.
До змісту
-
Програми для захвату музики
Advanced Sound Recorder (http://www.soundrecorder.net) – програма для „вихвачування” звуку з DVD, комп’ютерного ролику, Flash-ролика на веб-сторінці. Зберегти звук можна у форматі WAV, MP3, OGG тощо. Програма вміє працювати самостійно за розкладом, підтримує голосове керування й використання „гарячих” клавіш (рис.4).

Рис. 4. Вигляд вікна Advanced Sound Recorder
Total Recorder (http://www.highcriteria.com) – аналог попередньої програми, проте вбудованих модулів обробки звуку в ній більше. Дозволяє записувати звук з будь-якого джерела, що проходить через звукову карту. Може перехвачувати RealPlayer, Winamp, Windows Media Player, Power DVD, Flash, Quick time тощо. Зберегти звук можна у форматі WAV, MP3, OGG, WMA.
До змісту
-
Програмне забезпечення для обробки цифрового звуку
Sound Forge (http://mediasoftware.sonypictures.com). У світі графіки – PhotoShop, у світі тексту – Word, у світі звуку – Sound Forge. Це програма-стандарт, котру використовують і професіонали, і любителі. Досить зручна у використанні, має інтуїтивно зрозумілий інтерфейс та широкий спектр можливостей віртуального оркестру та ефектів аранжування музичних фрагментів: розмиття, затухання звуку, морфінг (перетікання одного фрагменту звуку в інший), обернене відтворення, склеювання, накладання. Має спеціальні засоби реставрації звуку: шумопригнічувачі („деклікери”), що очищують запис від фонового тріску, шуму, цокань тощо. Можна забезпечити спецефекти – імітацію трьохмірного звучання з можливістю точного визначення координат віртуального джерела звуку в просторі або точний розрахунок акустики десятків конкретних типів приміщень.
Є можливість підготовки і запису CD. Підтримує 17 форматів файлів, включаючи RealAudio, WMA, MP3 (рис.5).

Рис.5. Вигляд вікна програми Sound Forge
WaweLab (http://www.steinberg.net) – практично не гірша за Sound Forge. Особливість цієї програми – висока швидкість обробки звукової інформації та наглядний інтерфейс.
Пакет Adobe Audition 2.0 (раніше – Cool Edit Pro від компанії Syntrillium Software) (http://allsoft.ru) розроблено для аудіо- и відеопрофесіоналів й володіє розширеними можливостями аудіомікшування, редагування, запису мастер-диску и накладання звукових ефектів. Дозволяє редагувати окремі аудіофайли, створювати цикли, імпортувати більш ніж 45 ефектів й мікшувати до 128 доріжок.
Підтримує більш , ніж 20 файлових форматів, включаючи Windows PCM (WAV), AIFF, MP3, mp3PRO и WMA 9.
На відміну від інших програм Adobe, довгожителів типу Photoshop або Illustrator, Audution з’явилася в арсеналі Adobe порівняно недавно. С Audution компанія Adobe на кінець вийшла на ринок програм, що призначені для обробки звуку (рис.6).

Рис. 6. Вигляд вікна програми Adobe Audition
На відміну від інших програм обробки звуку, Audition не виставляє особливих вимог до системи – працює навіть на Windows 98.
З допомогою Audition зручно „виймати” звуки з ігор, якщо знаєш формат, в якому вони збережені.
До змісту
-
-
Програми для реставрації й очистки звуку:
DART XP (http://dartpro.com);
Audio Cleaning Lab (http://www.magix.com).
До змісту
-
Програми для роботи з MIDI-звуком:
Cubase (http://www.steinberg.net);
Cakewalk Sonar (http://www.cakewalk.com);
Cakewalk Home Studio (http://www.cakewalk.com).
До змісту
Питання для контролю й самоперевірки
Види цифрового звуку. Характеристика цифрової, синтезованої і трекерної музики.
Програми, призначені для підготовки нотних партитур, їх характеристика.
Програми для здійснення захвату музики, їх характеристика.
Програмне забезпечення для обробки цифрового звуку, його характеристика.
Програми для реставрації й очистки звуку, їх характеристика.
Програми для роботи з MIDI-звуком, їх характеристика.
|