Вінницький державний педагогічний університет
імені Михайла Коцюбинського
Інститут математики, фізики і технологічної освіти
Кафедра інноваційних та інформаційних технологій в освіті
ДИПЛОМНА РОБОТА
студента освітньо-кваліфікаційного рівня спеціаліст
Заремби Олександра Сергійовича
Тема: «Використання вільного програмного забезпечення для організації шкільної мережі»
Допущено до захисту на
засіданні ДЕК
Завідувач кафедри
_________________________
“___”_______________ 2010р
|
Керівник___________/Джеджула О. М./
Консультант_______/Гаркушевський В.С./
Рецензенти________/Нахайчук О. В./
|
ВІННИЦЯ — 2010
ЗМІСТ
ВСТУП 3
РОЗДІЛ I
ТЕОРЕТИЧНІ ПЕРЕДУМОВИ ВИКОРИСТАННЯ ШКІЛЬНОЇ МЕРЕЖІ ТА ВВПЗ 7
I.1. Необхідність побудови локальних мереж в комп’ютерних класах навчальних закладів 7
I.2. Програмне забезпечення 17
I.3. Вільне та відкрите програмне забезпечення 20
Висновок до розділу І 28
РОЗДІЛ II
ПРАКТИЧНЕ ЗАСТОСУВАННЯ ВІЛЬНОГО ПРОГРАМНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ 30
II.1. Застосування ВВПЗ для організації навчального процесу 30
II.2. Методика викладання навчальних предметів з використанням ВВПЗ 57
Висновок до розділу ІІ 88
РОЗДІЛ III
ДОСЛІДНО-ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНА РОБОТА З ВИКЛАДАННЯ НАВЧАЛЬНИХ ПРЕДМЕТІВ З ВИКОРИСТАННЯМ ВІЛЬНОГО ПРОГРАМНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ 90
III.1. Констатувальний етап педагогічного експерименту 90
III.2. Методика проведення і аналіз результатів формувального етапу педагогічного експерименту 92
III.3. Експериментальна перевірка ефективності використання ВВПЗ (підсумковий експеримент) 93
Висновок до розділу ІІІ 95
ЗАГАЛЬНІ ВИСНОВКИ 96
ДОДАТКИ 98
ПРЕАМБУЛА 108
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ 121
ВСТУП
Актуальність теми. Серед пріоритетних напрямів державної політики у сфері освіти повинно бути постійне підвищення якості освіти, її органічне поєднання з наукою, запровадження освітніх інновацій, інтеграція вітчизняної освіти до європейського та світового освітнього просторів. В значній мірі сприяти цьому можуть інформаційно-комункаційні технології (ІКТ), інтелектуальною складовою яких виступає програмне забезпечення.
Перехід від пропрієтарного ПЗ до вільного у численних сферах його застосування, у тому числі в освіті та державному управлінні, є на сьогодні загальносвітовим трендом. Використання вільного програмного забезпечення виступає виразником демократичного поступу, свободи, відкритого суспільства та суспільства знань, а також права вивчати та ділитись своїми доробками з іншими. Відкриті стандарти є одним із важливих показників демократичного розвитку держави. Єврокомісією вільне програмне забезпечення є регламентованим у якості стандарту для використання в урядових і муніципальних структурах, органах громадського управління.
На сьогоднішній день вже цілою низкою країн визнано доцільність використання вільного ПЗ в державному секторі та сфері освіти. До таких належать, зокрема, країни Західної Європи, Японія, Китай, Росія, Індія, країни Скандинавії та інші. У Російській федерації у 2007 році було прийнято трирічний план переходу закладів освіти та державного сектору на вільне ПЗ. Зокрема, в Калінінградській області стартував один із перших у Росії проектів по переведенню інформаційних систем органів державної влади на вільне ПЗ з метою більш раціонального використання бюджетних коштів у близькій перспективі.
Цікавим є те, що у 60-70-х роках минулого сторіччя вільне ПЗ було звичним явищем. Проте з 70-х – початку 80-х років компанії почали обмежувати свободи користувачів і захищати розроблені ними програми копірайтами та поширювати виключно бінарні коди програм, з метою унеможливлення вивчення та зміни програм [31]. На сьогоднішній день пропрієтарне ПЗ починаючи ще з 1992 року відчутно домінує на вітчизняному ринку. Особливо це стосується державного сектору, чимала частка коштів в якому не завжди виправдано витрачається саме на закупівлю ліцензій пропрієтарного ПЗ.
Протягом останніх років спостерігається накопичення достатньої кількості програм зі зручним інтерфейсом для користувачів, котрі поширюються за вільними ліцензіями. В Україні задля врегулювання проблем, пов’язаних із широким застосуванням вільного та відкритого ПЗ (ВВПЗ) було підготовлено та доопрацьовано проект Закону «Про використання відкритих і вільних форм інтелектуальної власності, відкритих форматів даних та відкритого програмного забезпечення в державних установах і державному секторі економіки». На жаль, він ще й до сьогодні проходить узгодження в міністерствах. За словами Міністра освіти і науки України Івана Вакарчука, лише у 2008 році було вперше здійснено кроки з впровадження відкритого ПЗ у системі профільного міністерства [44].
Ми переконані, що перехід на ВВПЗ здатен стимулювати розвиток вітчизняного програмного забезпечення, а також сприяти боротьбі з піратськими продуктами. Проте недостатня обізнаність населення стосовно його переваг, а також доволі спорадичні згадки про ВВПЗ у вітчизняних медіа також є однією з причин інерційності користувачів у даному питанні. Більшість людей сприймає ВВПЗ в якості чогось нового та невідомого, а відтак має критичне ставлення до цього явища.
На нашу думку починати потрібно з переходу школи на переважне використання ВВПЗ в школі. Адже саме школа повинна викласти дітям шлях життя, що буде дуже корисним суспільству в цїлому. Якщо школи вчать вільному програмному забезпеченню, то учні використовуватимуть його й після випуску. Це допоможе суспільству в цілому уникнути домінування мегакорпорацій. Ці корпорації пропонують безплатно зразки своїх програм школам за тією ж причини, через яку тютюнові компанії та наркоторговці пропонують свій товар безкоштовно, щоб захопити дітей. Але корпорації не будуть давати цім учням знижки, тільки-но вони виростуть та будуть дипломованими фахівцями [53].
Саме тому об’єктом дослідження обрано програмне забезпечення шкільної мережі.
Предмет дослідження – вільне програмне забезпечення в організації шкільної мережі.
Гіпотеза дослідження: заміна наявного пропрієтарного ПЗ в навчальних закладах України на вільні аналоги, поліпшує організацію шкільної мережі, зменшує витрати бюджетних коштів на закупівлю та підтримку ПЗ, зменшує залежність від закордонних корпорацій виробників програмого забезпечення.
Мета дослідження полягає у визначенні та науковому обґрунтуванні теоретичних основ та практичних рекомендацій із застосування вільного та відкритого програмного забезпечення у шкільній мережі.
Відповідно до мети дослідження були визначені його конкретні завдання:
довести доцільність функціонування локальної мережі у навчальному закладі;
розкрити і розробити деякі аспекти використання вільного та відкритого програмного забезпення для потреб освіти;
проаналізувати переваги та недоліки вільного та пропрієтарного програмного забезпечення;
провести аналіз можливостей наявного вільного та відкритого програмного забезпечення для задоволення потреб навчальних закладів;
довести доцільність використання вільного та відкритого програмного забезпечення для функціонування шкільної мережі.
Для отримання відповідей на поставлені завдання застосовувалися різні методи дослідження:
вивчення законодавчих документів з питань освіти в Україні;
аналіз психолого-педагогічної, дидактичної і навчально-методичної літератури з даної проблеми;
спостереження за процесом навчання учнів в комп’ютерних класах;
вивчення передового досвіду викладання інформатики, а також досвіду застосування відкритого програмного забезпечення у загальноосвітніх школах інших країн.
Наукова новизна дослідження полягає в тому, що:
а) розроблено практичні рекомендації для застосування вільного та відкритого програмного забезпечення у кабінетах інформатики;
б) на основі методологічного, і історичного аналізу проблеми виявлена можливість і доведена педагогічна доцільність використання вільного та відкритого програмного забезпечення у навчальних закладах України ;
в) зроблено огляд вільного та відкритого програмного забезпечення, яке дає можливість повністю забезпечити потреби навчальних закладів.
Практичне значення полягає у впроваджені ряду рекомендацій для використання вільного та відкритого програмного забезпечення у шкільну мережу.
|