|
Скачати 352.83 Kb.
|
Математика у загадках Панішко Фаїна Вікторівна, учитель-методист математики, м. Черкаси, Перша міська гімназія Зміст
Методична література з математики пропанує вчителю велику кількість різноманітних завдань, проте таких їх вид, як математичні загадки взагалі і віршовані математичні загадки зокрема поки що залишаються поза увагою. Між тим загадки сприймаються учнями з цікавістю, сприяють кращому засвоєнню знань під час занять і в позаурочній роботі з учнями різних вікових категорій. При використанні загадок можна об’єднувати їх за темами або використовувати фрагментарно у різних ситуаціях: для актуалізації опорних знань, під час повторення вивчення нового матеріалу, закріплення вивченого, систематизації знань. Вдалим є використання таких загадок у позаурочній роботі, у тому числі під час проведення різних видів конкурсів, змагань. Дана добірка складається з математичних загадок трьох видів:
Для зручності використання загадки згруповано у відповідності до класів, де вивчається задіяний матеріал. Дана добірка рекомендується для роботи з учнями 5-11 класів. Загадки – добавлянки Із загадками – добавлянками учні знайомляться на уроках літератури, тому і математичні загадки такого типу зрозумілі і цікаві. Більшість наведених тут завдань відповідають програмі 5-7 класів, тому, що саме для учнів такого віку робота з завданнями такого виду є найбільш ефективною, але загадки – добавлянки можна використовувати і при роботі з учнями старших вікових категорій. 5 клас
Чітко, правильно і стисло, Щоб ці числа прочитати, Точно все підрахувати, Розгадати шифри, Нам потрібні…
Числа різні є у світі. 1,2,3,4,5,…- Числа поряд так стоять. Ближні є і дальні Числа…
У світі є багато. З них число найбільше Не можна назвати. Найменше ж знати всім згодиться І це, звичайно ж, …
Заборонено ділити, Проте множити чудово - Зразу ж відповідь готова. Не роби собі проблем, Обережним будь з …
І вона важлива дуже. Бо вона – даю вам слово - Арифметики основа. Щирі вам вітання Від дії …
Можна результат дістати. Зовсім це не таємниця. Зветься результат …
Можна обчислити швидше, Слід нам лише додавання Замінити дією іншою. Спростити обчислення можемо, І це завдяки дії …
І швидко знайшов результат. Він – наче фігура, йому повезло, І має він назву…
Різних є багато. Учні старших класів Іх повинні знати. Учать тангенси там і синус. А у нас є плюс і …
Пишеться то так , то так: Крапкою, хрестом косим – Час від часу зміни з ним. А до букв як потрапляє, Там і зовсім він зникає. Але ми не стривожені – Це вдача знака …
Дій порядок визначають. А якщо про них забудеш, Вже відмінником не будеш, Вийде зовсім навпаки. Пам’ятай же про …
Його бухгалтер поважає. У бізнесі, торгівлі – всюди З ним звикали праву мати люди. Виконує він скрізь роботу А називається …
Відповість в один момент, Що по – іншому відсоток Називається…
Людям вірно служать, Нам допомогти готові. Що це? Дроби …
Але і до обчислень звична. Із дробом десятковим дружить І знаком розділовим служить. Усім вона відома. А зветься вона …
Нам про все доповідає. Масу, довжину і час – Все показує для нас. І велика, і мала Є на приладах …
Калькулятор має нині, А були часи давнішні – Вид мав прилад зовсім інший. І тоді ця помічниця Мала назву…
Без нього дехто – як без рук. І кнопки, і екран він має, Нам результат доповідає. Обчислень він організатор. Чудовий прилад… Та як ним будеш зловживати, Розучишся ти рахувати.
Про числа він розповідає, Відрізки, формули, кути… Його нам треба берегти. Повинен знати кожний учень: Наш друг і помічник - …
І кожну треба розв’язати. Не будьте ви ледачі, Розв’язуйте …
Кінця – краю не знайти. І початку теж нема, Бо ця лінія – …
І далеко в нескінченність простягається. Кожен з хлопців і дівчаток Скаже: точка ця - …
Далеко простягається. В загадках є і там , і тут, А називається він ..
Є цей кут прямим чи ні? Допоможе тут в момент Цей чудовий інструмент. Це прямих кутів супутник Називається він…
Більший кут обмалювати. Вийде результат такий: Кут дістанемо …
Що є меншим, ніж прямий? Відгадати дуже просто: Називається він …
До тупого не доріс. Як відомо, кут такий Називається …
Це підчас, на жаль, не просто. Якщо кут прямий зуміти Нам на стільки поділити, Учням всім на радість У нас вийде…
Нам його потрібно мати. Як вимірюєш кути, Кращий прилад не найти. Всім кутам він командир – Помічник наш …
Інструмент цей треба мати, Як будуємо пряму, Цей же прилад я візьму. Вийде не пряма, а змійка, Як загубиться…
Бо роль у неї особлива: Вона куту ім’я дає, Його сторін початком є. Ця точка для кута єдина І називається …
Є й кути – прямі вони. Знають учні всі підряд, Що фігура ця … 6 клас
А є і малюки, Проте з них кожне має Лише два дільники. Як відомо, числа ті Називаються …
В них дільників не два, а більше. Для них теж назву знайдено, Ці числа звуться …
Число парне і просте. Це – запам’ятай слова – Нам відоме число…
В щоденниках та зошитах трапляється. З простих непарних чисел Найменше ти бери – Якраз його дістанеш, Число чудове…
Згадати нам найлегше. Є довгий хвіст у цифри І кругла голова, Число просте найменше – Звичайно ж, число …
Чи просте число, чи ні? Так, щоб час не витрачати? Знають учні й учениці: Допоможуть тут …
Вагомі є причини: Вимірювати треба Нам різні величини. У прикладі, в задачі Ділити без остачі – Допомогти готові Тут числа нам …
Можемо ми з вами Поділити на число, На одне й те саме. Дріб простішим ми зробили, А точніше - …
Чи ділитись будуть числа, Правила такі є в нас – Відповідь знаходиш враз. Заслуговують подяки, Це – подільності …
Взяв малюк підручник в руки. Там якісь відрізки бачить І не знає, що це значить, Бо показують вони, Якої ріки довжини. Пояснила йому мама: Цей малюк - …
В ньому є щось невідоме. Його треба розв’язати, Тобто корінь відшукати. Кожен легко, без вагання, Відповість, що це…
Щоб від двох п’ятсот відняти. З ними дія додавання – Це суспільне здивування. Все одно вони приємні, Числа на ім’я …
Там, де треба, знак міняли, Різні спрощення робили, Корені знайти зуміли. Ось і зроблено завдання – Розв’язали ми … 7 клас При вивченні геометрії в 7 класі можна використовувати загадки 22-31.
І кожну треба добре знати. Які б ми не вивчали теми, Зустрінемо там …
Ми повинні знати всіх. Кожна нам тепер знайома, Вона зветься…
В планіметрії вивчати, Та їх містить всі одна, Ця фігура - …
Називається він …
Відрізок ділить пополам. І неповторна , і єдина, Вона - відрізка …
Є дві рівні сторони. Як відомо нам, бічними Називаються вони. І для третьої є слово: Це в трикутнику - …
Кути навпіл поділила. Ось така у неї риса, Вона зветься …
Кут один великий є, Той, що більше від прямого, Він і назву тут дає. Цей трикутник незабутній Має назву…
Властивість в нього є проста: Тут медіана – бісектриса, А ще до того ж … 8 клас
Дуже схожий на сачок. Як все правильно розв’яжеш, То одержиш вищий бал. Знак цей кореня чудовий Має назву…
У нього різні є кути, Та протилежні - рівні, Так от справи дивні! Відомий дуже добре нам, Він зветься…
Аж ніяк не далі. Кожному відомо, Що це… 9 клас
Поводиться незвичайно… Хоч це і парабола, Та вона …
Відношення, Немає плюсів, мінусів… Відома з геометрії Нам теорема…
Площу можемо знайти. Якщо сторони відомі, Нам обчислення знайомі. Є обчислень цих закон, Дав йому ім’я …
Із кута у кут ведуть. Продовжуйте вірш далі, Назвіть… 11 клас
Пов’язана вона, Із графіком, дотичною… Що це?...
Скрізь – додатна похідна, Тому сумніву немає, Що ця функція …
Всюди похідна від’ємна. Той, хто вивчив, добре знає: Дана функція …
Прямої пишемо рівняння. Ікс нульове, еф штрих від нього Прямий показують дорогу. Пряма для нас така вже звична І називається …
Готує нам сюрприз: Проходить паралельно До осі абсцис. В цій точці похідну люблю, Вона дорівнює… Загадки - ситуації Загадки - ситуації є більш складними, ніж загадки – добавлянки, можуть ефективно застосовуватися і в роботі з учнями старшого віку. Для того, щоб впізнати об’єкти і ситуації, про які йде мова, потрібні не тільки математичні знання, а й уява , увага, вміння бачити предмет з різних точок зору . Особливістю загадок – ситуацій є варіативність ( неоднозначність) відповідей. Тому вчителю потрібно розібрати з учнями всі варіанти відповідей. 5 клас
Ось яким є результат: Числу дуже повезло – Не змінилося число.
І діленим воно буває, Шукаєш серед дільників І бачиш – там його немає.
Визначає результат, Як між множників потрапить – Знищить інші всі підряд.
Чудове це число, Воно ніяк не зміниться. Оце так повезло! Але сама на себе, діти, Його не можна поділити.
Той факт цей добре знає, Що повна і неповна Вона у нас буває.
І відразу видно всім : Вийшло в результаті Це ж число в квадраті.
Прямокутника такого: По 10 сантиметрів Всі сторони у нього.
Транспортир нам треба мати, А як цей будуєш кут, І лінійки досить тут. |
ПРОГРАМИ з читання, української мови, математики для 1-10 класів... Латна Т. Б. учитель вищої категорії, старший учитель; Пономарьова Л. Б. учитель вищої категорії, старший учитель; Коваленко Т. Г.... |
Боровинська Олена Вікторівна Боровинська Олена Вікторівна, вчитель вищої категорії початкових класів, вчитель-методист Донецької спеціалізованої загальноосвітньої... |
Відділ освіти Канівського міськвиконкому Попко Ольга Юхимівна, вчитель математики Канівської спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів №6 з поглибленим вивченням іноземних мов,... |
«спеціаліст вищої категорії», «вчитель методист» НВК «Вашківецька гімназія» Центром української науки стала Всеукраїнська Академія Наук (ВУАН), в якій було три відділи: історико-філологічний, фізико-математичний... |
О. М. Ніколенко (керівник колективу) С. П. Фоміна, зав навчально-методичного кабінету світової літератури та російської мови Кіровоградського ОІППО імені В. Сухомлинського... |
Урок відкритої думки Тема. Безпечна праця моїх батьків моє щасливе майбутнє Бутко А.І., учитель української мови та літератури, вища категорія, старший учитель; гімназія «Ерудит» м. Києва |
6 КЛАС УЧИТЕЛЬ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ ЧУМАКОВА НАТАЛЯ ВІКТОРІВНА 2013 |
Урок математики в 5 Пачкова Анастасія Олександрівна, учитель математики Первомайської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №1 |
Застосування технології розвитку критичного мислення на уроках української... Кецова Вікторія Тихонівна, учитель-методист, учитель української мови і літератури Роганського аграного ліцею Харківської районної... |
Програма для загальноосвітніх навчальних закладів Програму підготували М. П. Бондар, кандидат філологічних наук (Київ); О. М. Івасюк, кандидат філологічних наук (Чернівці); С. А. Кочерга, доктор філологічних... |