|
Скачати 390.63 Kb.
|
Відділ освіти Канівського міськвиконкому Міський методичний кабінет Попко Ольга Юхимівна Робота з обдарованими учнями в загальноосвітній школі та підготовка їх до написання наукової роботи 2010 рік Відділ освіти Канівського міськвиконкому Міський методичний кабінет Попко Ольга Юхимівна Робота з обдарованими учнями в загальноосвітній школі та підготовка їх до написання наукової роботи. 2010 рік Автор Попко Ольга Юхимівна, вчитель математики Канівської спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів №6 з поглибленим вивченням іноземних мов, спеціаліст вищої категорії, учитель-методист; тема над якою працює вчитель «Диференційований підхід до учнів у процесі вивчення математики. Робота з обдарованими учнями.» Головний редактор Попко Інна Григорівна, студентка Магістерської програми з економічної теорії Національного університету «Києво-Могилянська академія», бакалавр економічних наук. В посібнику розглянуто досвід автора у роботі з обдарованими та зацікавленими учнями на додаткових заняттях у загальноосвітній школі, наведено приклад успішного написання наукової роботи, а також вміщено поради вчителям та учням щодо написання та оформлення науково-дослідницьких робіт у загальноосвітній школі. Посібник розраховано для вчителів та учнів загальноосвітніх шкіл. Схвалено на засіданні педагогічної ради № від Зміст
Вступ Сьогодні, як в Україні так і в інших країнах світу, важко заперечити важливість науки математики та необхідність її вивчення. Переважна більшість наукових відкриттів ХХ століття було зроблено завдяки застосуванню математичної логіки та розрахунків. Однак, математику вивчають поглиблено у математичних ліцеях, класах тощо, тоді як у гуманітарних школах дітей навчають за програмою, що передбачає невелику кількість годин для вивчення предмету, а також оминає важливі для знання теми. Але обдаровані, здібні, зацікавлені у математиці учні є всюди. Обдарованість – це природжені можливості розвитку здібностей людини. Природні задатки безперечно мають значення у процесі удосконалення здібностей, але вирішальну роль грає навчання та тренування. Обдарована молодь – цвіт нації, її інтелектуальна еліта, яка може рухати суспільство й державу до висот досконалості. Основним завданням роботи вчителя з обдарованими дітьми є виявлення, навчання, розвиток та виховання здібних дітей, надання їм можливості реалізувати власні здібності у сфері творчої, академічної, дослідницько-пошукової, наукової діяльності. На уроках, при значному навантаженні шкільної програми, залишається мало часу для роботи із зацікавленими, обдарованими учнями, тому вчителю необхідно проводити додаткові заняття. Актуальність. Робота з обдарованими учнями зі шкільних років, зокрема допомога у написанні наукових робіт, зменшує для цих учнів розрив між шкільною та вищою освітою, який існує сьогодні в Україні, відкриває додаткові можливості, розширює кругозір учнів та сприяє швидшій їх адаптації до дорослого життя. Наприклад, такі конкурси, як МАН та інші конкурси наукових робіт для школярів, відкривають широкі можливості як для їх учасників, так і для переможців. Однак, для того, щоб написати ґрунтовну наукову працю та вдало її захистити, потрібно багато працювати над додатковими навичками, роботу над якими не передбачає програма шкільної освіти в Україні. Метою методичного посібника є висвітлення прикладів роботи з одарованими учнями у загальноосвітній школі, зокрема розкриття основних етапів написання наукової роботи відповідно до державних стандартів. У посібнику в розділі І розглянуто власний досвід автора у роботі із обдарованими та зацікавленими учнями на додаткових заняттях у загальноосвітній школі. У розділі ІІ наведено приклад успішно захищеної наукової роботи на конкурсі МАН 2009 року ученицею 11-го класу Оксаною Лизогуб під керівництвом автора цього посібника. Розділ ІІІ містить поради колегам та учням щодо написання науково-дослідницьких робіт у загальноосвітній школі. Розділ 1. Над чим варто працювати з обдарованими учнями «Обдарованість – це набір здібностей, здатних до видатних досягнень у будь-якій соціально-значущій сфері люд-ської діяльності» Н. Лейтес Математичне мислення необхідне людині для професійного становлення. Давньогрецький мислитель Платон писав: «Хіба ти не помітив, що здібний до математики має успіх у всіх науках про природу?», а видатний математик XVIII ст. Леонардо Ейлер вважав, що «математика – не ізольована наука, а основа і ключ до всіх людських знань». Усвідомлення високої цінності математичної науки підвищує відповідальність вчителя за її викладання. У викладанні математиці головне – якомога більше розв’язувати задач, придумувати обернені до них і перевіряти правильність отриманих результатів, привчати учнів до самоконтролю. Школярі мають навчитися розв’язувати задачі різними способами, шукати найбільш раціональні способи, доводити свій спосіб до правильної відповіді. У роботі із обдарованими та зацікавленими учнями я створюю проблемні ситуації, які розвивають логічне мислення учнів, винахідливість, кмітливість. На додаткових заняттях я навчаю їх розв’язувати рівняння з параметрами, рівняння з модулями, будувати графіки з модулями, розв’язувати логічні задачі. Учні дізнаються про цікаві відкриття в математиці, вивчають теми, які не заплановано програмою навчання в гуманітарних класах. Такі знання часто прищеплюють своїм вихованцям на уроках вчителі, які люблять свій предмет. Але шкільна програма настільки насичена, що не завжди вистачає часу для розгляду творчих та поглиблених завдань, тому я організовую додаткові уроки. Належну увагу на заняттях необхідно приділяти історичному минулому математики. Наприклад, дітям цікаво буде дізнатися, що видатний французький математик Рене Декарт (1596-1650рр.) з дитинства засвоїв таку манеру читання математичних творів: відкривав книгу, читав кілька сторінок, вловлював хід думок і основну ідею автора, а потім закривав книгу і намагався самостійними міркуваннями дійти висновків автора; далі звіряв свої результати із викладеними в книзі й прагнув визначити, чий спосіб міркувань більш раціональний. Так, можна зацікавити учнів молодшої школи розповідями фрагментів із біографії та діяльності вчених, для того щоб у більш дорослому віці вони й самі шукали додаткову інформацію, наприклад з теми «Декартова система координат». Школярам також було б цікаво дізнатися, що теорема Ферма привертала до себе увагу вчених усього світу впродовж 350 років. Захопився нею і маленький Уайлс, йому на той час було 10 років. На уроці математики, коли вчитель розповів, що цю теорему ще не довели, він виявив сміливість проголосити, що доведе теорему. Уайлс працював над доведенням впродовж 20 років, і ніхто навіть не здогадувався про його самовіддану працю. І ось, 1995 року, коли він став найталановитішим професором, Уайлс відкрив своє доведення усьому світові. Два роки вчені шукали помилку в доведенні, адже до цього всі, хто працював над цією нелегкою справою, помилялись. Але теорему було доведено правильно. Вчителю математики важливо будувати урок так, щоб учні ставилися до предмету із цікавістю. Досягти такого результату допомагає робота в групах. Для того, щоб діти були більш вмотивовані виконувати групове завдання, краще створювати групи за бажанням із двох, трьох чи шістьох осіб. Кожна група обирає свого капітана. Робота в групах – це спільна діяльність для досягнення загальних цілей її учасників. У такій діяльності учні прагнуть отримати результат, який би був найкращим для кожного і одночасно для всіх членів групи. Учні отримують від вчителя конкретне завдання, вказівки для його успішного виконання, і група прагне до успіху. Можна або програти, або ж, при наполегливій праці, здобути перемогу. Навчання в групах дає хороші й різнобічні результати, а саме:
Отже, робота у групах сприяє кращому засвоєнню матеріалу, підвищує зацікавленість математикою, а також сприяє розвитку учня як особистості. У своїй практиці я застосовую такі інтерактивні методи і прийоми: 1. Робота в парах. 2. Робота в малих групах. Цей метод передбачає розподіл ролей у групі: “спікер” – керівник групи (слідкує за регламентом під час обговорення, зачитує завдання, визначає доповідача, заохочує групу до роботи), “секретар” (веде записи результатів роботи, допомагає у підведенні підсумків та їх проголошенні), “посередник” (стежить за часом, заохочує групу до роботи), “доповідач” (доповідає про результати роботи групи) 3. «Мозкова атака». Учні по черзі висловлюють будь-які свої думки з приводу розв’язку проблеми, які клас не критикує і не обговорює до закінчення висловлювань. 4. «Мікрофон». Учні швидко по черзі висловлюють свою думку з приводу розв’язку проблеми, передаючи один одному уявний “мікрофон”. 5. Аналіз ситуації. Такі заходи як уроки-казки, математичні вікторини, конкурси винахідливих математиків (КВМ) сприяють зацікавленості школярів математикою. Учні охоче розв’язують кросворди та створюють їх самостійно, долають запропоновані вчителем математичні лабіринти, однак з найбільшим бажанням вони працюють за комп’ютером (ПК). Завдання вчителя, якщо для цього є умови, – показати учням широкі й важливі для опанування можливості ПК, які не пов’язані із знайомими дітям розвагами. Сьогодні для успішної побудови кар’єри майже кожному необхідно володіти ПК на рівні впевненого користувача, тому корисно починати серйозно працювати з ним ще в школі, зокрема з пакетом програм Microsoft Office. Крім того, у багатьох випадках, особливо у вивченні математики, вчитель може доступніше пояснити учням матеріал і підвищити їх цікавість до предмету, використовуючи функції комп’ютера. Під час вивчення теми «Відношення й пропорції» з шестикласниками, мої учні зацікавилися загадковістю числа π. Вони, дізналися глибше історію цього числа і з моєю допомогою у програмі Microsoft Office Power Point створили учнівську презентацію: «Загадкове і чудесне, що це?». Діти із захопленням підійшли до виконання завдання і потім залюбки вчилися створювати публікації, веб-сайти, використовуючи Microsoft Office Publisher. З учнями 9-11 класів ми створили презентації: «Злети і падіння в нашому житті» до тем історія виникнення функції, квадратична та тригонометрична функції. Під час такого виду роботи, діти працювали у групах над конкретною темою, обмінювалися досвідом, формулювали свої думки з окремих питань, поглиблювали та закріплювали знання. За допомогою програми Microsoft Excel можливо не лише теоретично, але й практично навчити учнів, що ймовірнісно-статистичні знання поруч із іншими розділами математики мають велику прикладну цінність. Йдеться про вміння аналізувати випадкові фактори, оцінювати шанси, висувати гіпотези, прогнозувати розвиток ситуації, використовувати статистичну інформацію і, нарешті, приймати рішення в ситуаціях, що мають імовірнісний характер, у ситуаціях невизначеності. Статистичні та математичні методи застосовують для дослідження соціальних та економічних явищ, в астрономії, фізиці, біології, психології, мовознавстві та інших науках, а також у бізнесі, на виробництві тощо. За допомогою цих методів досліджують найрізноманітніші феномени: від тих, що відбуваються в мікрочастинках, до явищ у людському суспільстві. Тому теорію ймовірностей та математичну статистику ми вивчили із зацікавленими учнями ще на початку 9 кл. Мої учні навчилися складати варіаційні ряди даних, рахувати моду, медіану, середнє значення, дисперсію, кореляцію, будувати діаграми та гістограми за допомогою програми Microsoft Exсel, та отримали базове розуміння застосування цих статистичних методів у інших наукових та професійних сферах. Кожен вчитель математики може закохати дітей у королеву наук – математику, вибрати найкращий варіант для досягнення високих результатів. Головне – бути динамічним, багато працювати самому й заохочувати до такої праці учнів. Важливо підходити до викладання математики у школі творчо:
Розділ 2. Від наполегливості до досягнень… «Жодне людське дослідження не може називатись істинною наукою, якщо воно не пройшло через математичні доведення.» (Леонардо да Вінчі) У 2008-2009 р. автор цього посібника та учениця Лизогуб Оксана працювали над науковою роботою «Життєвий стан катальпи бігнонієвидної в різних місцезростаннях міста Канева (статистичний аналіз)». 2009 року робота зайняла І місце в секції «математичне моделювання» та ІІ місце у секції «біологія і зоологія» у ІІ етапі Всеукраїнського конкурсу захисту науково-дослідницьких робіт учнів – членів Малої академії наук України (МАН). Також Оксана отримала диплом учасника ІІІ етапу Всеукраїнського конкурсу захисту науково-дослідницьких робіт учнів – членів Малої академії наук України у секції «математичне моделювання». Здобуті призові місця давали їй можливість стати поза конкурсом студенткою Черкаського університету ім. Богдана Хмельницького, отримуючи при цьому іменну стипендію впродовж року. Однак, переслідуючи свою мрію, влітку 2009 року Оксана Лизогуб вступила до Національного університету «Києво-Могилянська академія», на факультет біології, де вже у перші півроку навчання особливо відчуває допомогу набутих знань на шкільних додаткових заняттях. Ідея написання вищезгаданої наукової роботи виникла у серпні 2008 року, коли як працівники Канівського заповідника, переслідуючи мету озеленення м. Канева катальпою бігнонієвидною (рис. 2.1 – 2.4), звернулися до школярів міста з проханням визначити найкращі умови для росту й розвитку цієї рослини. Ми взялися провести дослідження для вивчення цієї рослини. Щоб зрозуміти, які умови для зростання катальпи бігнонієвидної найоптимальніші, ми провели дослідження, про яке детальніше йтиметься нижче. Для досягнення якомога більш об’єктивного результату, ми з ученицею розглянули на заняттях, а потім використали у роботі наукові методи дослідження, такі як метод спостереження, стандартні статистичні методи, методи причинно-наслідкового аналізу, методи порівняльного аналізу тощо, а також опрацювали методику А. А. Злобіна. Остання полягає у використанні статистичного методу у біологічних дослідженнях для оцінки життєвого стану популяції. Рис.2.1 Листок катальпи Рис.2.2 Квітка катальпи Рис.2.3 Плід катальпи Рис.2.4 Кора катальпи Інформаційною базою дослідження стали праці вітчизняних та зарубіжних фахівців у сферах ботаніки, математики та статистики, біометрії, словники та спеціалізовані електронні джерела. Хід дослідження та його результати було належно оформлено відповідно до державних стандартів, враховуючи спеціальні вимоги МАН щодо оформлення конкурсних робіт. Структура роботи У вступі наукової роботи «Життєвий стан катальпи бігнонієвидної в різних місцезростаннях міста Канева (статистичний аналіз)» було визначено актуальність теми, об’єкт, предмет, а також мету дослідження. Об’єктом дослідження був ріст рослини катальпи бігнонієвидної, а предметом у роботі стали найкращі умови для зростання катальпи бігнонієвидної у місті Каневі. Відповідно до поставленої мети було визначено конкретні завдання, які ми згодом виконували поетапно у процесі проведення дослідження. У основній частині, яку було структуровано в розділи, ми окреслили основні відомості про рослину, описали застосовані методи дослідження, детально розкрили хід дослідження, а також, запропонували рекомендації щодо подальшого висадження катальпи у м. Каневі. У висновках викладено практичні та теоретичні результати дослідницької роботи. Наприкінці ми за алфавітом та відповідно до вимог оформили список використаної літератури, а також помістили допоміжні матеріали (вихідні дані, фотографії місцезростань катальпи, карту міста тощо) у додатки до роботи. Хід дослідження найкращих умов для зростання катальпи бігнонієвидної у м. Каневі У місті Каневі ми обрали десять ділянок, де росте катальпа, які ми позначили на карті (Рис. 2.5). Рис. 2.5. Карта м. Канева із позначеними місцезростаннями катальпи 18 жовтня 2008 року на обраних ділянках ми виміряли такі параметри: довжину річного приросту пагона, довжину та діаметр коробочок. Ми здійснили по 50 випадкових вимірів кожного із параметрів. У Додатку А1 та А2 наведено приклади зібраних даних. Для того, щоб отримати результат найкращих умов для зростання катальпи бігнонієвидної, ми опрацювали зібрані дані на ділянках, побудували варіаційні ряди вибірок та визначили такі статистичні показники: моду, медіану, середнє значення, дисперсію, дослідили кореляцію між довжиною і діаметром коробочки, та кореляцію між довжиною коробочки і приростом пагона; перевірили гіпотезу про нормальний розподіл генеральної сукупності за критерієм Пірсона. Для статистичних обрахунків ми використовували програму Microsoft Excel. (Таблиця 2.2) У результаті проведення дослідження було виявлено тісний зв’язок між довжиною та діаметром коробочки, що підтверджує показник кореляції (Таблиця 2.2). До того ж, діаметр плоду коробочки катальпи, не відрізнялися значно на ділянках, тоді як довжина дуже різна. Ми зробили висновок, що надалі при дослідженні катальпи достатньо вимірювати лише довжину: це більш раціонально та інформативно. Таблиця 2.2. Статистичні обрахунки
Для наочного спостереження найкращих вимірів приросту пагона та довжини плоду на ділянках ми побудували точкові діаграми цих показників. (Рис.2.6, 2.7) Керуючись рекомендаціями працівників Канівського заповідника, ми припустили, що катальпа найкраще розвивається на тих ділянках, де найвищі показники середнього приросту пагона та довжини плоду. Значення найкращих показників попадає у верхні квадрати із дев’яти наявних на рисунках 2.6 і 2.7 Рис. 2.6. Приріст пагона на ділянках Рис. Рис. 2.7. Приріст плоду на ділянках Також ми побудували різні гістограми (Рис.2.8 та Рис.2.9), на яких зображено середнє значення приросту пагона та довжини плоду на ділянках. Аналіз показників показав, що найкращі умови для росту досліджуваної рослини на ділянках 2,6,7,8,9 Рис. 2.8. Середнє значення приросту пагона та довжини плоду на ділянках Рис. 2.9. Середнє значення приросту пагона та довжини плоду на ділянках Результати дослідження показали тісний зв’язок довжини плоду та приросту пагона, що підтверджує показник кореляції 2 (Таблиця 2.2). Це може свідчити про те, що на ділянках, де умови найсприятливіші для росту катальпи, добре розвивається як плід так і пагін. Для наочного спостереження результату зв’язку показників ми побудували кільчасту діаграму кореляції. Рис. 2.2.6. Кореляція приросту пагона і довжини коробочки Для того, щоб перевірити, чи можемо ми застосовувати результати аналізу вибірок до висновків про генеральну сукупність, ми перевірили гіпотезу про нормальний розподіл генеральної сукупності приросту пагона катальпи. Для цього ми застосували критерій Пірсона, а також побудували гістограму у програмі STATISICA. Результати розрахунків та графічного аналізу підтвердили гіпотезу про нормальний розподіл генеральної сукупності приросту пагона катальпи. На рис. 2.2.7 та рис. 2.2.8 зображено отримані графіки на прикладі ділянки 5. Рис. 2.2.8. Теоретична крива по вирівнюючим частотам за критерієм Пірсона Рис. 2.2.7. Гістограма приросту пагонка на ділянці 5 На інших ділянках також можна стверджувати про нормальний розподіл. Висновки та рекомендації дослідження На основі вищеописаних статистичних досліджень, ми змогли запропонувати такі рекомендації:
Впродовж написання Оксаною Лизогуб наукової роботи під моїм керівництвом нам випала нагода спілкуватися з науковими працівниками, кандидатами біологічних та математичних наук, доцентами. Я багато чому навчилась сама, навчила свою ученицю працювати творчо. Сьогодні, піврічний досвід Оксани як студентки НаУКМА засвідчив безперечну корисність здобутих нею знань на додаткових заняттях та у процесі написання наукової роботи. Важливо, щоб вчителі звертали увагу на обдарованих учнів і, якщо вони виявляють бажання проводити наукові дослідження, допомагати їм і підтримувати. Навчити учнів писати науково-дослідницьку роботу може кожен вчитель. |
РІЧНИЙ ПЛАН ЗАКУПІВЕЛЬ ( зі змінами). на 2013 рік Відділ освіти,... Головний розпорядник бюджетних коштів Відділ освіти, молоді та спорту Лутугинської РДА |
РІЧНИЙ ПЛАН ЗАКУПІВЕЛЬ ( зі змінами). на 2013 рік Відділ освіти,... Головний розпорядник бюджетних коштів Відділ освіти, молоді та спорту Лутугинської РДА |
ЗМІНИ ДО РІЧНИЙ ПЛАН ЗАКУПІВЕЛЬ на 2013 рік Відділ освіти, молоді... Головний розпорядник бюджетних коштів Відділ освіти, молоді та спорту Лутугинської РДА |
ЗМІНИ ДО РІЧНИЙ ПЛАН ЗАКУПІВЕЛЬ на 2013 рік Відділ освіти, молоді... Головний розпорядник бюджетних коштів Відділ освіти, молоді та спорту Лутугинської РДА |
ЗМІНИ ДО РІЧНИЙ ПЛАН ЗАКУПІВЕЛЬ на 2013 рік Відділ освіти, молоді... Головний розпорядник бюджетних коштів Відділ освіти, молоді та спорту Лутугинської РДА |
ЗАТВЕРДЖУЮ перший заступник голови Ульяновської районної державної адміністрації Відділ культури і туризму, відділ освіти, сектор з питань внутрішньої політики, зв'язків з громадськістю та у справах преси і інформації... |
РОЗКЛАД ЗАНЯТЬ Відпрацювання ОК: Гуртожитки «Юність», «Дружба», музична школа, будівля міськвиконкому |
ВІДДІЛ ОСВІТИ ... |
«Діяльність волонтерських центрів психологічної служби як інноваційна... Ихологи загальноосвітніх навчальних закладів, НВК, навчальних закладів інтернатного типу та професійно-технічних навчальних закладів,... |
Регламент 10 хв Мащенко О. В., заступник директора з виробничого навчання, викладач вищої категорії, викладач-методист Канівського училища культури... |