КОНТРОЛЬНА РОБОТА 1 Стилі української мови. Складання та оформлення документів Мета


Скачати 252.66 Kb.
Назва КОНТРОЛЬНА РОБОТА 1 Стилі української мови. Складання та оформлення документів Мета
Дата 03.04.2013
Розмір 252.66 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Математика > Документи
КОНТРОЛЬНА РОБОТА 5. 1

Стилі української мови. Складання та оформлення документів

Мета:

перевірити рівень сформованості знань, умінь та навичок студентів правильно визначати стилі української мови, користуватися термінологією при складанні й оформленні документів;

розвивати логічне мислення, творчу уяву, вміння використовувати норми літературної мови;

виховувати культуру мовлення, мовний етикет діловодства.

ХІД ЗАНЯТТЯ

1. Організаційна частина

2. Оголошення теми, мети, завдань заняття. Мотивація навчальної діяльності

3. Контроль і корекція знань студентів

Тест закритої форми

1. Мовний стиль — це:

А різновиди текстів певного стилю;

Б сукупність мовних засобів вираження, зумовлених змістом і метою висловлювання;

В різновид національної мови, який є засобом спілкування людей, об’єднаних спільністю територій.

2. Офіційно-діловий стиль — це:

А мова ділових паперів;

Б єдність художніх образів і форм їх вираження;

В письмове знаряддя, яке використовувалося в ча- си середньовіччя.

3. Основною ознакою офіційно-ділового стилю є:

А вживання побутової лексики;

Б широке використання емоційно забарвленої лексики;

В наявність реквізитів, що мають певну черговість.

4. Тексти офіційно-ділового стилю вимагають:

А двозначності тлумачення змісту;

Б точності формулювань, документації тверджень;

В суто розмовної лексики.

5. У текстах офіційно-ділового стилю вживають такі готові словесні формули:

А у відповідності до, згідно, взяти участь;

Б відповідно до, згідно з, взяти участь;

В відповідно, згідно з, приймати участь.

6. Українська мова є державною мовою в Україні відповідно до статті:

А 5 Конституції України;

Б 10 Конституції України;

В 9 Конституції України.

7. Сукупність реквізитів, розташованих у певній послідовності на бланку, називається:

А трафаретним шрифтом;

Б заявою;

В формуляром.

8. За строками виконання виділяють такі документи:

А секретні й несекретні;

Б звичайні, термінові й дуже термінові;

В рукописні.

9. Під час складання документів текст слід викладати від:

А другої особи однини;

Б третьої особи;

В другої особи множини.

10. За формою документи поділяються на:

А службові й особисті;

Б стандартні й індивідуальні;

В зовнішні й внутрішні.

11. Організація роботи з документами та діяльність щодо їх створення називається:

А етикетом;

Б діловодством;

В літературною нормою.

12. Дослівне відтворення постійної інформації однотипної групи документів із пропусками для подальшого заповнення конкретного документа — це:

А бланк;

Б формуляр;

В трафаретний текст.

Тест відкритої форми

1. Визначте стиль поданих нижче уривків, свою відповідь аргументуйте:

А Основи давнього українського мистецтва були закладені художньою спадщиною Київської Русі. Помітний слід у ній залишили культурні традиції багатьох народів, які в далекі часи мешкали на території сучасної України.

У період ІV—ІІІ тисячоліть до н. е. величезну територію від Дністра до Дніпра займали трипільські племена землеробів, скотарів і мисливців. Вони жили у видов- жених будинках із дво- або чотириповерховою покрівлею. Моделі таких споруд, зроблені самими трипільцями, було знайдено під час розкопок. Керамічний посуд трипільці прикрашали меандровим чи спіралеподібним орнаментом, виконаним у кольорі або технікою заглибленого рисунка.

Б А в колисці спить собі немовля. Дві години перед цим кум із кумою — хрещений батько з хрещеною матір’ю — принесли його з церкви, поклали на простелене крижмо біля порога на долівці й по черзі переступили через нього до хати — за місцевим ритуалом введення людини у світ. А тоді поклали немовля в колиску. А біля нього став на сторожі синок — п’ятилітній Борис, зазираючи в крихітне личко істоти, якої досі не було, та яка прийшла й об’явилась сестрою. І от тепер у хаті стоїть гамір — на честь її прибуття…

Максим позирає на немовля, на сина, на дружину і з усієї сили намагається перемогти біль, перемогти себе, відірватися у думках і почуттях від усього. Скоро ж бо треба розлучатись, тож ліпше непомітно обтинати нитки, щоб потім так не боліло, як усе урветься нагло…

В За порушення основних умов Договору сторони несуть відповідальність згідно з чинним законодавством України.

Сторона, що зазнала втрат у результаті порушення умов договору іншою стороною, має право на відшкодування збитків та неотриманої вигоди…

За настання обставин нездоланної сили чи форс- мажору, як-то: природні катаклізми, економічна криза державного масштабу, криза банківської системи, втручання з боку держави — терміни розрахунків за Договором повинні бути сторонами переглянуті.

Г Залежно від практичної мети, місця та предмета висловлювання ми вибираємо із національної системи слова, прийоми їх уживання, поєднання і застосування в мовній практиці. Будь-яка сфера і форма спілкування… визначає доцільність використання тих або інших мовних засобів; «диктує» закони, засади сполучення мовних елементів.

Сукупність лексичних, фразеологічних, морфологічних і синтаксичних, орфоепічних та акцентуальних засобів, що використовуються для реалізації функції мови… у певній сфері та формі взаємин мовців становить поняття функціонального стилю.

Зауважимо, що саме функції мови впливають на вичленування в мовленні певних стилів. Так, призначення розмовного стилю — спілкування, публіцистичного — дієвий вплив на читачів або слухачів тощо.

Ґ — Наче в душу тобі наплювали, — сказав Федір- прокатник. — Ну, зловив би я тих злодіюк…

Ви ж знаєте, як це в нас: то кошторис не затверджено, то оліфи нема…

Душі в тебе нема, — презирливо скривився на це Федір-прокатник.

Бригада не бий лежачого, — підкинув Шурко, водій далекорейсових автобусів.

Д При першому погляді на дійсність це питання не дає нам покою. Воно врізається в нашу свідомість, воно переслідує нас вдома, на вулиці, в установі, на базарі, у трамваї… На кожному кроці наших трагічних буднів у першу чергу бачимо чорним по білому написане: Хто ми? Нарід чи чернь? Нація чи маса?.. Організована, свідома, вигранена збірна одиниця чи юрба без’язиких та безликих постатей? І дати на це одразу, без вагань, виразну відповідь ми тоді вагаємось.

Чому? Бо ми не переконані внутрішньо, що весь той людський матеріал, який заповнює вулиці і будинки наших міст, вповні і незастережно заслуговує на назву «нарід». Бачимо явища, бачимо обличчя, чуємо мову, оцінюємо вчинки і з потрясаючим душу жалем стверджуємо, що величезна маса живих людиноподібних істот… не розуміє й не усвідомлює в собі дуже важливих і основних елементів: людську гідність і національну свідомість.

Е Що ж до поняття «нація», то лише на перший погляд здається, що це таке чітке і всім зрозуміле поняття. Саме в це поняття останнім часом, уже в умовах, здавалось би, незалежної України, внесено стільки плутанини, що пересічний громадянин може вкрай розгубитися, начитавшись нашої преси, де українців то пропонують вважати етносом, що й досі не відбувся як нація, то вже аж політичною нацією, що містить у собі весь наш поліетнічний

конгломерат, то народом України, то, як у Конституції сказано, — українським народом. У паспорті графа національності скасована. Епітетом «національний» розкидаються так бездумно, що іноді він втрачає контури сенсу.

Проблема тут навіть не в ідентифікації нації, а в кризі самоідентифікації національно дезорієнтованої частини суспільства. Не буду вдаватися в теорію питання, це окрема тема, скажу лише самоочевидну річ: якби українці не були нацією, то вони давно були б уже не українці. Одначе був би якийсь божественний вітер, що кидав покоління за поколінням на боротьбу саме за цей народ, за цей шматок землі, який Бог на планеті подарував саме українцям.

Є Пресвятая Владичице моя Богородице, святими твоїми і всесильними мольбами отжени от мене, смиренного і окаянного раба Твого, униніє, забвеніє, неразуміє, нерадініє і вся скверная, лукавая і хульная помишлєнія от окаянного мого сердца і от помрочанного ума мого; і погаси пламень страстей моїх, яко нищ єсмь і окаянне. І ізбави мя от многих і лютих воспоменаній і предприятій, і от всіх дійств злих освободи мя, яко благословенна єси от всіх родов, і славится пречесноє імя Твоє во віки віков. Амінь.

Ж Дорогий сину, дякую Тобі за листа. Знаєш, я був приємно здивований, що Ти став краще вчитися, братися до навчання. Може, Ти й справді зможеш закінчити чверть без трійок? Чи задоволена Тобою мама? Бо я за весь час дуже хотів бути задоволеним Тобою, але, на жаль, не дочекався такого. Якось у нас не вийшло знайомства, не змогли ми подолати холоду восьмирічної розлуки. Я шкодую дуже, що Ви з мамою не змог- ли приїхати в січні. Добре було, щоб ви таки приїхали удвох — із мамою. Але коли буде можна — ще невідомо.

Шануйся, сину. Не залишай маму саму, частіше бувай із нею, не пускай маму саму нікуди — завжди, коли вона не перечитиме.

За мене не турбуйся. Я нібито залізний, бо інакше мені просто не можна.

Обіймаю і зичу добра.

Будьмо ж!

Твій тато.

2. Укажіть ознаки таких документів: заяви, листа, телеграми, довідки, протоколу, інструкції, автобіо- графії, таблиці.

3. Виберіть граматично правильний варіант слововживання:

1)

А керівник навчаючий підлеглого;

Б керівник, який навчає підлеглого.

2)

А особа, яка себе поважає;

Б поважаюча себе особа.

3)

А доповідач говорючий промову;

Б доповідач, який виголошує промову.

4)

А слухач, який виконує завдання;

Б виконуючий завдання слухач.

5)

А довкілля;

Б оточуюче середовище.

6)

А знаючий працівник;

Б працівник, який володіє питанням;

В компетентний працівник.

7)

А бувші учасники;

Б колишні учасники.

8)

А запитуючий працівник;

Б працівник, який задає запитання;

В той, хто запитує.

9)

А не дивлячись на об’єктивні причини;

Б незважаючи на об’єктивні причини.

(Відповіді:

тест закритої форми: 1 — Б, 2 — А, 3 — В, 4 — Б, 5 — Б, 6 — Б, 7 — В, 8 — Б, 9 — Б, 10 — Б, 11 — Б, 12 — В;

тест відкритої форми: 1 — А — на- уковий, Б — художній, В — офіційно-діловий, Г — науковий, Ґ — розмовний, Д — публіцистичний, Е — публіцистичний з елементами наукового, Є — конфесійний, Ж — епістолярний; 3 — 1) Б, 2) А, 3) Б, 4) А, 5) А, 6) В, 7) Б, 8) В, 9) Б.)

4. Підсумок заняття

КОНТРОЛЬНА РОБОТА 5. 1

Стилі української мови. Складання та оформлення документів

Мета:перевірити рівень сформованості знань, умінь та навичок студентів правильно визначати стилі української мови, користуватися термінологією при складанні й оформленні документів;

Тест закритої форми

1. Мовний стиль — це:

А різновиди текстів певного стилю;

Б сукупність мовних засобів вираження, зумовлених змістом і метою висловлювання;

В різновид національної мови, який є засобом спілкування людей, об’єднаних спільністю територій.

2. Офіційно-діловий стиль — це:

А мова ділових паперів;

Б єдність художніх образів і форм їх вираження;

В письмове знаряддя, яке використовувалося в ча- си середньовіччя.

3. Основною ознакою офіційно-ділового стилю є:

А вживання побутової лексики;

Б широке використання емоційно забарвленої лексики;

В наявність реквізитів, що мають певну черговість.

4. Тексти офіційно-ділового стилю вимагають:

А двозначності тлумачення змісту;

Б точності формулювань, документації тверджень;

В суто розмовної лексики.

5. У текстах офіційно-ділового стилю вживають такі готові словесні формули:

А у відповідності до, згідно, взяти участь;

Б відповідно до, згідно з, взяти участь;

В відповідно, згідно з, приймати участь.

6. Українська мова є державною мовою в Україні відповідно до статті:

А 5 Конституції України;

Б 10 Конституції України;

В 9 Конституції України.

7. Сукупність реквізитів, розташованих у певній послідовності на бланку, називається:

А трафаретним шрифтом;

Б заявою;

В формуляром.

8. За строками виконання виділяють такі документи:

А секретні й несекретні;

Б звичайні, термінові й дуже термінові;

В рукописні.

9. Під час складання документів текст слід викладати від:

А другої особи однини;

Б третьої особи;

В другої особи множини.

10. За формою документи поділяються на:

А службові й особисті;

Б стандартні й індивідуальні;

В зовнішні й внутрішні.

11. Організація роботи з документами та діяльність щодо їх створення називається:

А етикетом;

Б діловодством;

В літературною нормою.

12. Дослівне відтворення постійної інформації однотипної групи документів із пропусками для подальшого заповнення конкретного документа — це:

А бланк;

Б формуляр;

В трафаретний текст.

Тест відкритої форми

1. Визначте стиль поданих нижче уривків, свою відповідь аргументуйте:

А Основи давнього українського мистецтва були закладені художньою спадщиною Київської Русі. Помітний слід у ній залишили культурні традиції багатьох народів, які в далекі часи мешкали на території сучасної України.

У період ІV—ІІІ тисячоліть до н. е. величезну територію від Дністра до Дніпра займали трипільські племена землеробів, скотарів і мисливців. Вони жили у видов- жених будинках із дво- або чотириповерховою покрівлею. Моделі таких споруд, зроблені самими трипільцями, було знайдено під час розкопок. Керамічний посуд трипільці прикрашали меандровим чи спіралеподібним орнаментом, виконаним у кольорі або технікою заглибленого рисунка.

Б А в колисці спить собі немовля. Дві години перед цим кум із кумою — хрещений батько з хрещеною матір’ю — принесли його з церкви, поклали на простелене крижмо біля порога на долівці й по черзі переступили через нього до хати — за місцевим ритуалом введення людини у світ. А тоді поклали немовля в колиску. А біля нього став на сторожі синок — п’ятилітній Борис, зазираючи в крихітне личко істоти, якої досі не було, та яка прийшла й об’явилась сестрою. І от тепер у хаті стоїть гамір — на честь її прибуття…

Максим позирає на немовля, на сина, на дружину і з усієї сили намагається перемогти біль, перемогти себе, відірватися у думках і почуттях від усього. Скоро ж бо треба розлучатись, тож ліпше непомітно обтинати нитки, щоб потім так не боліло, як усе урветься нагло…

В За порушення основних умов Договору сторони несуть відповідальність згідно з чинним законодавством України.

Сторона, що зазнала втрат у результаті порушення умов договору іншою стороною, має право на відшкодування збитків та неотриманої вигоди…

За настання обставин нездоланної сили чи форс- мажору, як-то: природні катаклізми, економічна криза державного масштабу, криза банківської системи, втручання з боку держави — терміни розрахунків за Договором повинні бути сторонами переглянуті.

Г Залежно від практичної мети, місця та предмета висловлювання ми вибираємо із національної системи слова, прийоми їх уживання, поєднання і застосування в мовній практиці. Будь-яка сфера і форма спілкування… визначає доцільність використання тих або інших мовних засобів; «диктує» закони, засади сполучення мовних елементів.

Сукупність лексичних, фразеологічних, морфологічних і синтаксичних, орфоепічних та акцентуальних засобів, що використовуються для реалізації функції мови… у певній сфері та формі взаємин мовців становить поняття функціонального стилю.

Зауважимо, що саме функції мови впливають на вичленування в мовленні певних стилів. Так, призначення розмовного стилю — спілкування, публіцистичного — дієвий вплив на читачів або слухачів тощо.

Ґ — Наче в душу тобі наплювали, — сказав Федір- прокатник. — Ну, зловив би я тих злодіюк…

Ви ж знаєте, як це в нас: то кошторис не затверджено, то оліфи нема…

Душі в тебе нема, — презирливо скривився на це Федір-прокатник.

Бригада не бий лежачого, — підкинув Шурко, водій далекорейсових автобусів.

Д При першому погляді на дійсність це питання не дає нам покою. Воно врізається в нашу свідомість, воно переслідує нас вдома, на вулиці, в установі, на базарі, у трамваї… На кожному кроці наших трагічних буднів у першу чергу бачимо чорним по білому написане: Хто ми? Нарід чи чернь? Нація чи маса?.. Організована, свідома, вигранена збірна одиниця чи юрба без’язиких та безликих постатей? І дати на це одразу, без вагань, виразну відповідь ми тоді вагаємось.

Чому? Бо ми не переконані внутрішньо, що весь той людський матеріал, який заповнює вулиці і будинки наших міст, вповні і незастережно заслуговує на назву «нарід». Бачимо явища, бачимо обличчя, чуємо мову, оцінюємо вчинки і з потрясаючим душу жалем стверджуємо, що величезна маса живих людиноподібних істот… не розуміє й не усвідомлює в собі дуже важливих і основних елементів: людську гідність і національну свідомість.

Е Що ж до поняття «нація», то лише на перший погляд здається, що це таке чітке і всім зрозуміле поняття. Саме в це поняття останнім часом, уже в умовах, здавалось би, незалежної України, внесено стільки плутанини, що пересічний громадянин може вкрай розгубитися, начитавшись нашої преси, де українців то пропонують вважати етносом, що й досі не відбувся як нація, то вже аж політичною нацією, що містить у собі весь наш поліетнічний

конгломерат, то народом України, то, як у Конституції сказано, — українським народом. У паспорті графа національності скасована. Епітетом «національний» розкидаються так бездумно, що іноді він втрачає контури сенсу.

Проблема тут навіть не в ідентифікації нації, а в кризі самоідентифікації національно дезорієнтованої частини суспільства. Не буду вдаватися в теорію питання, це окрема тема, скажу лише самоочевидну річ: якби українці не були нацією, то вони давно були б уже не українці. Одначе був би якийсь божественний вітер, що кидав покоління за поколінням на боротьбу саме за цей народ, за цей шматок землі, який Бог на планеті подарував саме українцям.

Є Пресвятая Владичице моя Богородице, святими твоїми і всесильними мольбами отжени от мене, смиренного і окаянного раба Твого, униніє, забвеніє, неразуміє, нерадініє і вся скверная, лукавая і хульная помишлєнія от окаянного мого сердца і от помрочанного ума мого; і погаси пламень страстей моїх, яко нищ єсмь і окаянне. І ізбави мя от многих і лютих воспоменаній і предприятій, і от всіх дійств злих освободи мя, яко благословенна єси от всіх родов, і славится пречесноє імя Твоє во віки віков. Амінь.

Ж Дорогий сину, дякую Тобі за листа. Знаєш, я був приємно здивований, що Ти став краще вчитися, братися до навчання. Може, Ти й справді зможеш закінчити чверть без трійок? Чи задоволена Тобою мама? Бо я за весь час дуже хотів бути задоволеним Тобою, але, на жаль, не дочекався такого. Якось у нас не вийшло знайомства, не змогли ми подолати холоду восьмирічної розлуки. Я шкодую дуже, що Ви з мамою не змог- ли приїхати в січні. Добре було, щоб ви таки приїхали удвох — із мамою. Але коли буде можна — ще невідомо.

Шануйся, сину. Не залишай маму саму, частіше бувай із нею, не пускай маму саму нікуди — завжди, коли вона не перечитиме.

За мене не турбуйся. Я нібито залізний, бо інакше мені просто не можна.

Обіймаю і зичу добра.

Будьмо ж!

Твій тато.

2. Укажіть ознаки таких документів: заяви, листа, телеграми, довідки, протоколу, інструкції, автобіо- графії, таблиці.

3. Виберіть граматично правильний варіант слововживання:

1)

А керівник навчаючий підлеглого;

Б керівник, який навчає підлеглого.

2)

А особа, яка себе поважає;

Б поважаюча себе особа.

3)

А доповідач говорючий промову;

Б доповідач, який виголошує промову.

4)

А слухач, який виконує завдання;

Б виконуючий завдання слухач.

5)

А довкілля;

Б оточуюче середовище.

6)

А знаючий працівник;

Б працівник, який володіє питанням;

В компетентний працівник.

7)

А бувші учасники;

Б колишні учасники.

8)

А запитуючий працівник;

Б працівник, який задає запитання;

В той, хто запитує.

9)

А не дивлячись на об’єктивні причини;

Б незважаючи на об’єктивні причини.

Схожі:

Тема. Використання стилів, поняття про схему документа. Правила стильового...
Мета: ознайомити учнів з поняттями стилю, схеми документа, правилами стильового оформлення документів
Урок 3 Тема: Таблиці в текстових документах. Використання стилів,...
Навчальна мета: Познайомити учнів з основами роботи із текстовим редактором, поняттями стилі та таблиці в текстових документах. Використання...
План: Предмет і завдання курсу "Ділова українська мова". Українська...
Функціональні стилі мовлення. Художній і розмовний стилі, жанри, мета і сфера спілкування, мовні засоби
Контрольна робота з теми
Чи є основним призначенням БД створення і редагування текстових документів? (1 бал)
ПИТАННЯ ДО ІСПИТУ З КУРСУ
Функціональні стилі сучасної української літературної мови: їх призначення, сфера застосування, ознаки, жанри
Календарно-тематичне планування з української мови (8 кл.) І семестр
Усний стислий переказ розповідного тексту з елементами опису місцевості в художньому стилі
Тематична контрольна робота
Тематична контрольна робота (за творчістю М. Коцюбинського, О. Кобилянської) І варіант І рівень(0,5 балів)
Семестрова різнорівнева контрольна робота для учнів 11 класу, що навчаються за профілем
«Мова, індивід, суспільство», «Лінгвістична риторика», «З історії риторики й ораторського мистецтва», «Система функціональних стилів...
ЛЕКЦІЯ Тема: Вступ. Державотворча роль мови. Стилі, типи і форми мовлення
Розглянуто на засіданні предметної (циклової) комісії викладачів української філології
Конспект уроку української мови у 8 класі на тему: «Твір-опис місцевості...
ТЕМА: ПИСЬМОВИЙ ТВІР-ОПИС МІСЦЕВОСТІ (ВУЛИЦІ, СЕЛА, МІСТА) НА ОСНОВІ ОСОБИСТИХ СПОСТЕРЕЖЕНЬ І ВРАЖЕНЬ У ХУДОЖНЬОМУ СТИЛІ
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка