Урок 3
Тема: Таблиці в текстових документах. Використання стилів, поняття про схему документа. Правила стильового оформлення документів різних типів.
Навчальна мета: Познайомити учнів з основами роботи із текстовим редактором, поняттями стилі та таблиці в текстових документах. Використання стилів, поняття про схему документа. Правила стильового оформлення документів різних типів.
Розвивальна мета: Розвиток пізнавальних інтересів, уміння запам’ятовувати.
Виховна мета: Виховання уважності, акуратності, дисциплінованості, посидючості.
Тип уроку: Урок вивчення нового матеріалу.
Структура уроку
Організаційний момент
Етап орієнтації
Етап проектування
Етап навчальної діяльності
Закріплення матеріалу
Контрольно-оцінювальний етап
Домашнє завдання
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Етап орієнтації
Отже, сьогодні ми будемо знайомитися з темою «Таблиці в текстових документах. Використання стилів, поняття про схему документа. Правила стильового оформлення документів різних типів.». Запишіть до вашого робочого зошита сьогоднішнє число, класна робота, тема уроку.
IIІ. Етап проектування
Актуалізація опорних знань
Вивчення нового матеріалу (лекція)
Закріплення матеріалу
Домашнє завдання
ІV. Етап навчальної діяльності
Актуалізація опорних знань
Вчитель проводить теоретичне опитування по матеріалу 9 класу.
Таблиці в текстових документах.
Таблиця – це впорядковані дані по стовбцям та рядкам.
Таблиця, як об’єкт текстового документа має такі властивості: розмір – ширина в сантиметрах або в відсотках, кількість стовбців та рядків, вирівнювання, обтікання текстом (таким же чином як картинка), межі таблиці, заливка.
Можна створювати таблиці різними способами:
Малювати (Меню Таблиця – Намалювати таблицю)
-
Вставити таблицю простої структури (Меню Таблиця – Вставити таблицю – вказати к-сть рядків та стовбців - ОК)
Для ширини комірки таблиці можна вказати такі данні:
* постійна – ширина всіх стовбців однакова
* за вмістом – попередньо встановлюється мінімальна ширина, а потім за вмістом змінюється
* за шириною вікна - автоматично виставляється ширина по вікну а потім ділиться на кількість стовбців.
Вставити таблицю з колекції шаблонів
Перетворити фрагмент тексту в таблицю (Меню Таблиця – Преобразовать – текст таблицю)
Для того, щоб об’єднати декілька комірок потрібно їх виділити, натиснути на них правою кнопкою миші та обрати пункт Об’єднати.
Для того, щоб розділити комірку на декілька потрібно обрати комірку , натиснути на них правою кнопкою миші та обрати пункт Роз’єднати на , вказати кількість потрібних комірок і натиснути ОК.
Для заливки діапазону комірок, або окремої комірки виділяємо комірки натиснути на них правою кнопкою миші та обрати пункт Границі і заливка – Заливка – обираємо колір та натискаємо ОК.
Для вирівнювання даних в таблиці виділяємо комірки натиснути на них правою кнопкою миші та обрати пункт Вирівнювання та обираємо вирівнювання.
Для додавання строки вийти збоку за межі таблиці та натиснути Enter.
Для додавання стовбця до таблиці натискаємо меню Таблиця – Вставити – Стовбець.
Для сортування даних в таблиці обираємо Таблица – Сортировать – в вікні обираємо стовбці по яким сортуватиметься таблиця та сортування за зростанням чи за спаданням - ОК.
Для зміни напрямку тексту в комірці таблиці або в цілій таблиці обираємо меню Формат – Направление текста або натискаємо на таблицю правою кнопкою миші та обираємо Направление текста.
Змінювати межі можна перетягуючи маркери межі на лінійці або вручну натискаючи на межу таблиці та перетягуючи її.
Змінити границі таблиці можна за допомогою меню Формат – Границі і заливка – Границі, обираємо потрібний вид межі та на вікна попереднього огляду всі межі змінюємо на нові. Таким же чином можна прибрати якусь межу яка не потрібна.
Натиснувши правою кнопкою миші на таблицю та обравши пункт Властивості можна обрати вирівнювання таблиці по відношенню до тексту за таблицею (обтікання текстом).
Використання стилів, поняття про схему документа.
Для прискорення форматування документа і його об’єктів використовують стилі.
Стиль – це набір значень властивостей об’єкта певного типу, який має ім’я.
Наприклад, стиль абзаців, визначає спосіб вирівнювання абзацу на сторінці, відступи, міжрядковий інтервал, тощо. Стиль таблиць визначає колір і ширину ліній границь таблиці, ширину та висоту стовбців та ін..
У Word є свої власні стилі, так звані експерт-стилі, в яких значення об’єктів підібрані гармонійно. Такі стилі є до кожного типу об’єкта документа.
Щоб викликати вікно стилів потрібно натиснути меню Формат – Стилі та форматування. Тут ви можете обрати стилі до будь-якого об’єкта документа, визначити його властивості, застосувати даний стиль до абзацу, тощо.
А навівши мишкою справа на будь-який стиль ви переглядаєте його властивості, можете видалити чи змінити стиль.
А натиснувши на кнопку Створити стиль ви можете за власним зразком створити стиль, який будете використовувати потім в документі.
Згори в списку стилів є «Очистити формат» - це використовується якщо потрібно перейти на початковий вигляд документа.
Теми документа – це набір узгоджених між собою стилів оформлення об’єктів текстового документу, який має ім’я. Кожна тема визначає оформлення всіх об’єктів документа.
Щоб викликати вікно теми документа потрібно натиснути меню Формат – Тема.
Відкриється вікно де ви зможете обрати оформлення сторінки, а також тип самого документа (кнопка Бібліотека стилів)
Серед поданих стилів є такі:
Нормальный
Брошура
Деловой факс
Диссертация
Записка
Письмо
Отчет
Резюме
Список адресов
Руководство
Справочник і т.д.
Правила стильового оформлення документів різних типів.
Готуючи офіційні документи різних видів (накази, довідки, заяви, листи тощо), слід дотримуватися єдиних вимог до їхнього оформлення, структури та змісту, які встановлюються нормативними актами – державними стандартами. На сьогодні в Україні застосовуються кілька основних стандартів оформлення документів, які постійно поповнюються. Наприклад, ДСТУ 4163-2003 «Уніфікована система організаційно-розпорядчої документації. Вимоги до оформлювання документів». Згідно з цим стандартом:
службові документи оформляються на папері формату А4(210 * 297 см) та А5 (210 * 148 см);
окремі види документів можуть оформлюватися на папері формату A3(29 7* 420 см) і А6 (105 * 148 см);
мінімальні розміри полів складають: ліве – 30 мм; праве – 10 мм; верхнє і нижнє – по 20 мм;
шрифт основного тексту – Times New Roman, розмір 12–14 пт, міжрядковий інтервал – 1–1,5 рядка, відступ першого рядка абзацу –1,25 см;
зображення емблеми організації або товарний знак розміщується біля лівого поля на одному рівні з назвою організації.
Крім того, в стандарті визначаються структура та правила оформлення списків, таблиць, дат, нумерації та інших об’єктів.
Крім державних вимог до оформлення документів, існують відомчі стандарти – вимоги до оформлення наукових праць, наукових статей, тез доповідей на наукових конференціях, шкільних підручників тощо. Ці правила публікуються у відомчих актах і заздалегідь доводяться до відома авторів документів. Вони можуть дещо відрізнятися від оформлення офіційних документів і враховувати також поліграфічні особливості видання. Наприклад, правила оформлення науково-дослідницьких робіт МАН такі:
обсяг документа – до 30 друкованих сторінок, аркуші формату А4,формат файлу текстового редактора Microsoft Word, на одній сторінці – 40 ± 2 рядки;
шрифт – Times New Roman, 14 пт, міжрядковий інтервал – 1,5 рядка, вирівнювання – по ширині;
абзацний відступ – 1,25 см;
поля: верхнє – 20 мм; ліве і нижнє – не менше 20 мм, праве – 10 мм;
заголовки відокремлюються від тексту зверху і знизу подвійним інтервалом; заголовки структурних частин уводяться великими літерами з вирівнюванням по центру; заголовки підрозділів уводяться малими (крім першої) літерами з абзацним відступом. Крапку в кінці
заголовка не ставлять;
нумерація сторінок: арабськими цифрами у правому верхньому куті без знака №, першою сторінкою є титульна, яка не нумерується.
Окремі організації для внутрішніх документів можуть розробляти свій власний корпоративний або фірмовий стиль оформлення документів – відповідним чином підібрані кольорова гама та шрифти символів, визначені правила оформлення абзаців документа, вид і розміщення ло-
готипа організації тощо. Відповідно до цих вимог розробляються фірмові бланки та шаблони документів, на їх основі співробітники набагато швидше можуть підготувати потрібні документи.
Також слід дотримуватися загальних правил стильового оформлення текстів: основний текст документа бажано оформлювати в одному форматі, інший формат використовувати для виділення заголовків, окремих смислових фрагментів;
кількість різних кольорів і шрифтів у документі не повинна перевищувати трьох;
розмір символів, міжрядковий інтервал слід підбирати такими, щоб текст читався легко, без напруження очей;
кольорова гама повинна відповідати призначенню документа – вітальна листівка може бути оформлена яскравими, насиченими кольорами, а простий лист варто оформлювати в більш спокійних тонах;
однотипну структуровану інформацію доцільно подавати в таблицях;
графічні зображення в документі (рисунки, діаграми, схеми) повинні доповнювати зміст тексту, роз’яснювати або ілюструвати його окремі моменти;
графічні зображення (фотографії, рисунки, схеми) також потрібно оформлювати в єдиному стилі;
на всіх сторінках робити однакове тло і поля, якщо інше не вимагається змістом документа тощо.
V. Закріплення матеріалу
Запитання до учнів у ході викладення нового матеріалу
Для чого в документі використовуються таблиці? З чого вони складаються?
Назвіть об’єкти таблиці та їх властивості
Якими способами можна додати таблицю в текстовий документ?
Яким способом створити таблицю складної структури?
Що таке стилі? Для чого їх використовують?
До яких об’єктів можна застосовувати стилі?
Що таке теми документа? Для чого їх використовують?
Які вимоги до оформлення ділової документації ви знаєте?
|