УРОКАХ МАТЕМАТИКИ


Скачати 276.25 Kb.
Назва УРОКАХ МАТЕМАТИКИ
Сторінка 1/3
Дата 22.02.2016
Розмір 276.25 Kb.
Тип Урок
bibl.com.ua > Математика > Урок
  1   2   3
Ларіонова О.М.,
викладач математики Вознесенського ПАЛ,

спеціаліст вищої категорії, старший викладач

ВПРОВАДЖЕННЯ ЗДОРОВ’ЯЗБЕРЕЖУВАЛЬНИХ ТЕХНОЛОГІЙ НА УРОКАХ МАТЕМАТИКИ

Здоров’я – це все, але все без здоров’я – ніщо.
Сократ

Головним скарбом життя є не землі, що ти завоював, не

багатства, що у тебе в скринях... Головним скарбом життя

є здоров'я, і щоб його зберегти, потрібно багато що знати.

Авіцена
Здоров’я людини - це справді незрівнянне багатство, яке необхідно не просто надійно берегти, а й повсякчас примножувати. А той, хто його розтринькує з дитинства, залишається без майбутнього. Здавна відомою є істина, що значно легше здоров'я втратити, ніж його відновити.

Здоров'язберігаючі технології не є чимось невідомим, таємним, чудодійним. Грамотно складений розклад уроків, використання викладачами на уроках та на перервах прийомів рухової активності, нейтралізації стресів, організації гарячого харчування, зв'язок навчального матеріалу з життям, озброєння учнів валеологічними та екологічними знаннями – це повсякденна діяльність навчального закладу.

Фахівці визначають такі типи здоров'язбережувальних освітніх технологій(ЗОТ):

- здоров'язбережувальні (забезпечення рухової активності, вітамінізація, інгаляція, організація здорового харчування, профілактичні щеплення);

- здоров'ятворчі (фізична підготовка, валеохвилинки, фізіотерапія, ароматерапія, загартовування, гімнастика, масаж, фітотерапія, арттерапія; «м'які» світло, колір та звук; оздоровчі сили природи: сонячні та повітряні ванни, водні процедури тощо);

- технології навчання збереження здоров'я (введення відповідних тем до предметів загальноосвітнього циклу та спецдисциплін);

- виховання культури здоров'я (ознайомлення з санітарно-гігієнічними вимогами, факультативні та позакласні заняття з розвитку особистості учня).

Математика допомагає пізнати себе через різні задачі, функції, графіки та діаграми, властивості фігур тощо.
ДІЙСНІ ЧИСЛА ТА ОБЧИСЛЕННЯ

Вченими доведено, що людині відпущено для життя на землі від 150 років і більше. А чому ж ми живемо, в кращому випадку, 70 і вже в 50—60 років маємо десятки хвороб, які заробили через своє безвідповідальне ставлення до власного здоров'я, лінощі і небажання працювати над собою.
№1

Для нормального харчування дорослій людині на добу необхідно 1,435 кг продуктів. З них: хліба,булок – 0,16 кг, крупів – 0,12 кг, риби – 0,1 кг, жирів – 0,05 кг, овочів – 0,82 кг, а також певну кількість цукру та м’яса, причому м’яса на 0,115 кг більше, ніж цукру. Скільки цукру і м’яса потрібно людині на добу?
№2

Один гектар лісу виділяє стільки кисню, скільки потрібно для очищення 18 млн кубічних метрів повітря,яке необхідне для дихання 200 людей. Яка площа лісу необхідна для 1 людини, для 36550 людей?
№3

Чи знаєте ви, що тютюновий дим уражає не тільки курців, а й пасивних курців. Лише 25℅ тютюнового диму потрапляє в легені курця, решта 75℅ - отруюють повітря. Немає такої системи органів, яку не вражає нікотин. Найбільше страждають легені курця. Викурюючи кожного дня по одній сигареті, людина за місяць скорочує своє життя на 7,5 години. Тож на скільки хвилин скорочує життя людини одна сигарета?
№4

Основою нашого організму є скелет. А головним в скелеті - хребет. У поперековому, крижовому і куприковому відділах хребта хребців порівну. В грудному відділі їх на сім більше, ніж в поперековому, а в шийному відділі — на п'ять менше, ніж в грудному. Скільки хребців в кожному відділі хребта, якщо всього їх 34?
№5

Довжина кишечника людини в 4 рази перевищує довжину тулуба. Обчислите довжину свого кишечника.
№6

Здоров'я людини лише на 2/25 залежить від медичної допомоги, на 3/20- від генетичних чинників, на 1/5- від екології. Підрахуйте, а на скільки здоров’я залежить від способу життя людини?

ВІДСОТКОВІ РОЗРАХУНКИ.
Чи будемо ми здорові — великою мірою залежить від нас. Це підтверджу-ють і дослідження вчених: серед чинників, від яких залежить здоров'я людини, яка проживає в цивілізованій країні в умовах миру, за відсутності природних катаклізмів (землетруси, повені, засухи), приблизно 20 % припа-дає на економічні умови; 20 % — на спадковість і генетичні порушення; 10 % — на розвиток медицини і якість медичного обслуговування, а близько 50 % припадає на спосіб життя людини, на її ставлення до власного життя. Отже, наше життя в наших руках.

  Увага до питання здоров'я учнів суттєво зросла. Турботу викликає значне зменшення кількості абсолютно здорових дітей (їх залишається не більше 10-12%); різке погіршення стану фізичного та розумового розвитку підростаючого покоління; зростання числа учнів, що мають декілька діагнозів (у 20% старшокласників в анамнезі 5 та більше діагнозів); зниження рівня народжуваності й тривалості життя, зростання дитячої смертності; пасивність, апатія та навіть агресивне ставлення до навчання.

Тому при складанні задач доцільно використовувати матеріал про здоровий спосіб життя.
№1.

Визначите процентний вміст отрути і токсинів в одній сигареті, якщо нікотину міститься 2%, синильної кислоти 50% від нікотину, тютюновий дьогтю в 6,5 разів більше, ніж нікотину, окисел вуглецю складає 7/13 частина від тютюнового дьогтю.
№2.

Здатність звичайної людини запам'ятовувати довільну інформацію складає 40% від здатності тренованої людини. Скільки довільно названих слів вони запам'ятають разом, якщо звичайна людина запам'ятала на 12 слів менше тренованої.
№3

Японські лікарі провели дослідження і з'ясували, що з кожних 45 студентів, що мають розлади слуху, 30 регулярно слухають музику через навушники. З'ясуйте, який відсотків тих, що втратив слух, активно прагнув до цього?
№4

Під час бігу людині необхідно на годину 150 літрів кисню, 20% цього кисню необхідно під час ходьби, а 50% кисню, споживаного під час ходьби, потріб-но людині під час сну. Скільки літрів кисню на годину потрібно людині під час сну?
№5

Під час сну людині на годину необхідно близько 20 дм3 кисню; якщо вона прокинеться, але лежатиме, ця цифра зросте на 20%, а під час ходьби кисню буде потрібно ще більше на 25%, а під час бігу в 4,5 разу більше, ніж при ходьбі. Скільки необхідно людині на годину кисню під час ходьби і під час бігу? Відповідь вирази в літрах.

№6

До складу людського організму входить 65% кисню, 18% вуглецю, 10% вод-ню, 0,15% натрію і стільки ж хлору. Скільки кисню, вуглецю, водню та натрію в вашому організмі?(кожен учень вираховує згідно своєї ваги).


ЧИСЛОВІ І БУКВЕНІ ВИРАЗИ. ФОРМУЛИ.

№1
   Повноцінний сон необхідний для нормального росту і розвитку дитини, особливо у період підвищення учбового навантаження, у період адаптації. Постійні «недосипання» призводять до погіршення загального стану, головного болю, зниження імунітету та пам’яті. Медиками встановлено, що для нормального розвитку дитини, якій Р років (Р 18), вона повинна спати t годин на добу,

де t визначається за формулою t = 16-Р/2.
Знайдіть t (7), t (14), t (16).

№2

Визначити свій нормальний тиск, використовуючи такі формули:

АД(систола) = 0,6×вік +102

АД(діастола) = 0,4×вік +63

Чи знаєте ви?

Систолічний артеріальний тиск («верхній») показує тиск на стінки судин в момент викидання чергової порції крові серцем (в систолу).

Діастолічний артеріальний тиск («нижня») показує тиск в момент паузи в серцевій діяльності, коли серце відпочиває і знову наповнюється кров'ю (в діастолу).
№3

Обчислити нормальну масу тіла, яка відповідає вашому віку за формулою:

М=60+0,75(Р-180)+(В-20):4, де

М – маса тіла в кг; Р – ріст в см; В – вік.

№4

Обчислити свій передбачуваний зріст за формулою: 

  • Зс = 0,54×(Зб + Зм ) – 4,5

  • Зд = 0,51×(Зб + Зм) – 7,5

Зс – зріст сина; Зд – зріст доньки ;Зб – зріст батька; Зм – зріст матері.


ПРОПОРЦІЇ.

№1

Мінімальний необхідний учню об’єм молочних продуктів відноситься до всього об’єму рідини, що випивається за день, як 3 : 20. Скільки молока, кефіру або ряжанки повинен випивати учень, якщо всього за день у його раціон входить 2 літра рідини?

Примітка

Враховуючи інтенсивну швидкість росту в підлітковому віці, треба розу-міти, що потреба у кальції дуже висока. Дефіцит кальцію призводить до порушення формування кісток, зубів, затримка росту. Тому потрібно ре-гулярно вживати молочні продукти: молоко, кефір, сир, йогурт тощо. 

№2

У 100 грамах м’яса міститься 14 грамів білка. Скільки м’яса та м’ясопродук-тів необхідно з’їсти за тиждень, якщо добова норма білка – 70 грамів?
 

Примітка

Добова норма в білках виконується не лише за рахунок м’ясних продуктів, але і за рахунок молочних, рибних та овочевих страв. Включення до раціону одного лише м’яса призводить до тяжких захворювань. У давнину на Сході так іноді стратили злочинців: годували їх тільки вареним м’ясом, і організм не міг переварити таку кількість білка.

№3

В середньому вміст заліза в організмі людини масою 70 кг складає 5 г. А скільки ж цієї речовини в моєму організмі?
ГАРМОНІЧНІ КОЛИВАННЯ.

Гармонічні коливання - це коливання, при яких спостережувана величина змінюється в часі за законом синуса або косинуса:

http://vmede.org/sait/content/medbiofizika_fedorov_2008/3_files/mb4_024.pnghttp://vmede.org/sait/content/medbiofizika_fedorov_2008/3_files/mb4_024.png

У математиці функції цього вигляду називають гармонічними, тому коливання, що описуються такими функціями, називають гармонічними.

Aналіз коливань, що утворюються тілом людини або його окремими частинами, широко використовується в медичній практиці.
Коливальні рухи тіла людини при ходьбі.
Ходьба - це складний періодичний локомоторний процес, що виникає в результаті координованої діяльності скелетних м'язів тулуба і кінцівок. Aналіз процесу ходьби дає багато діагностичних ознак. Характерною особливістю ходьби є періодичність опорного положення однією ногою (пе-ріод одиночної опори) або двох ніг (період подвійної опори). У нормі співвід-ношення цих періодів дорівнює 4:1. При ходьбі відбувається періодичний зсув центру мас (ЦМ) по вертикальній осі (у нормі на 5 см) і відхилення вбік (у нормі на 2,5 см). При цьому ЦМ здійснює рух по кривій, яку приблизно можна представити гармонічною функцією.

http://vmede.org/sait/content/medbiofizika_fedorov_2008/3_files/mb4_016.jpeg

f:\1316102312_kardiogramma_778_1.jpg


Існують різні методи дослідження серця, в основі яких лежать механічні періодичні процеси.

Електрокардіографія — це метод графічної реєстрації електричних явищ, які виникають у серцевому м’язі під час його діяльності, з поверхні тіла. Криву, яка відображає електричну активність серця, називають електрокардіограмою (ЕКГ). Лікар за графіком діагностує роботу серця.

Графічне зображення діяльності серця – кардіограма, є, по суті , вектор – функція, що містить 12-18 компонентів, кожний з яких є числовою функцією часу. Тому лікар, який вивчає кардіограму пацієнта, працює в 12 або 18-вимірному просторі. І тут йому не обійтись без комп’ютерної програми, яка будує математичну модель роботи серця на основі теорії n- вимірних просторів.

Графік кардіограми серця дуже схожий на синусоїду.
СИНУСОЇДА-ЛІНІЯ НАШОГО ЖИТТЯ.
Біологічні ритми або біоритми - це регулярні кількісні та якісні зміни життєвих процесів,що відбуваються на всіх рівнях життя - молекулярному, клітинному, тканинному, популяційно-видовому, біогеоцентричному й біосферному.

Біоритмічність є однією з основних властивостей усіх живих істот, важливим регулятором функції організму. Розрізняють внутрішніихання, серцебиття, травлення, виділення) і зовнішні біоритми(пов’язані з розташуванням Землі в космічному просторі).

Наприкінці ХІХ - на початку ХХ сторіччя чеський психолог Г.Свобода і

німецький В.Флейс висловили гіпотезу,що протягом життя в кожної людини з моменту народження чергуються три цикли пов’язані з її фізіологічною,

емоційною і інтелектуальною активністю.

Фізіологічний цикл триває 23 дні, впливає на силу, координацію, швидкість людини, на її здатність опиратися хворобам та на самопочуття. Емоційний або чутливий цикл триває 28 днів керує творчістю, сприйнятливістю, психічним здоров’ям, мисленням. Інтелектуальний цикл триває 33 дні і регулює пам’ять, сприйняття знань, логіку людини.

Ці ритми виникають з народженням і зберігаються незмінними протягом життя. У першій половині кожного ритму фізична, емоційна та інтелектуальна активність зростають, у другій половині спадають. На думку деяких авторів цієї теорії, можна передбачити особливості функціонування організму в той чи інший день на тривалий період.

Однак біоритми мають властивість змінюватися. У кожної людини є свої

фізіологічні і психологічні резерви. Проте вони повністю розкриваються лише у відповідні, індивідуальні для кожної людини періоди життя. Отже, недоцільно вимагати від людей постійної, однакової готовності до інтенсивної діяльності, тому що фізична, емоційна та інтелектуальна активність постійно циклічно змінюється.

Нейтралізувати порушення в біоритмах допомагає здоровий спосіб життя, виконання конкретних рекомендацій для відповідних професій та видів праці.

Сезонні біоритми тісно пов'язані з метеорологічними явищами природи:

атмосферним тиском, температурою, вологістю повітря, кількістю кисню,

режимом електромагнітних коливань атмосфери, космічною радіацією тощо. При зміні пори року виникає недостатність різних природних факторів - світла, ультрафіолетових променів.

Усі ці коливання впливають на стан людського організму, зокрема, на обмінні процеси, артеріальний тиск, роботу ендокринних залоз, психіку, працездатність. Найзгубніше ці коливання біоритмів діють на хворий організм, стан якого за несприятливих умов значно погіршується.

Коли людина народжується, кожний з циклів стартує з нульової точки. З неї він починає зростати в позитивній фазі, протягом якої енергія та здібності, пов'язані з кожним циклом, високі. Кожен цикл можна зобразити синусоїдою.

Синусоїда - крива, що є графіком функції у = sinx. Побудуємо графік

тригонометричної функції на найменшому додатному проміжку, що дорівнює найменшому додатному періоду 2π.



Графік функції у = sinx побудуємо на відрізку [0;2π]



Позначимо на осі ОХ відрізок [0;2π] довжина якого наближено дорівнює

2×3,14=6,28

Поділимо відрізок [0;2π] на шістнадцять рівних частин.



http://raal100.narod.ru/olderfiles/3/sinusoida.png


Враховуючи, що функція y = sinx періодична з періодом T=2π, можна побудувати її графік — синусоїду, плавну криву лінію.

Фізичний цикл повертається до нуля через 11 з половиною днів,емоційний - через 14, а інтелектуальний перетинає нульову лінію через 16 з половиною днів.

Для рівноваги кожен період має негативну фазу, в якій наші фізичні, емоційні та інтелектуальні можливості суттєво знижуються. Це буде доти, аж доки знову не повернуться до позитивної фази - тоді весь процес знову пов-торюється.

Оскільки три цикли мають різну тривалість, але одночасно перетина-ють нульову лінію вони дуже рідко. Відтак ми відчуваємо на собі вплив змішаних ритмів. Тому кожний наступний день може бути абсолютно несхо-жим на попередній. Особливо неприємні дні переходу біоритмів з однієї фази в протилежну - їх називають "критичними". У критичні дні фізичного циклу ми можемо захворіти, отримати травму. Сварки, бійки та депресії характерні для емоційних критичних днів. А коли інтелектуальний ритм знаходиться в критичній точці, чекай на несподіванки під час уроків, екзаменів або конкур-сів.

Саме тому бажано визначити власні біоритми, щоб заздалегідь знати, що на тебе чекає найближчим часом, і підготуватися, уникнути небезпеки. Так, власне, роблять майже всі спортсмени та бізнесмени. Кожен може уникнути непотрібних ускладнень, якщо заздалегідь знатиме свої критичні дні. Чи навпаки - використати на всю потужність ті дні, коли всі три цикли високі і ти маєш максимальну енергію.

Для того, щоб визначити тріаду циклів, необхідно вирахувати скільки років прожито від свого дня народження до сьогоднішнього дня. Напри-клад, рік має 365 днів, а у високосному році 366 днів. Далі потрібно поділити одержане число днів на 23, 28 і 33 – тобто для фізичного, емоційного та інтелектуального циклів, вирахувати остачу від ділення та відмітити одержа-ні точки в системі координат. Такі точки можна відмітити на певний період часу: тиждень, місяць, рік.

Високосні роки

1900—1904—1908—1912—1916—1920—1924—1928—1932—1936—1940 -1944—1948—1952—1956—1960—1964—1968—1972—1976—1980—1984 -1988—1992—1996—2000—2004—2008—2012—2016—2020—2024—2028.




Ось так виглядають біоритми графічно:


Для дослідження власних біоритмів можна використати програмний засіб

Біоритми V 4.01, який за вашими даними побудує графіки трьох функцій.



Якщо ми уважно подивимося на графіки, то можна зробити висновок, що біологічні ритми можуть бути описані функціями виду:
y=sin(2(t-t0)/Tk),

де t – час, Тk – періоди, t0 – дата народження.

Початком всіх трьох кривих є день народження t=t0, sin0=0
  1   2   3

Схожі:

Уроках математики
Посібник містить методичні рекомендації щодо впровадження проектних технологій на уроках математики
Уроках математики
Я пропоную деякі прийоми, які дають можливість вчителю математики сприяти формуванню даної компетентності засобами уроків математики,...
Уроках математики вчителі математики
«Усі знання виростають з одного коріння — з навколишньої дійсності, а тому й повинні вивчатися у зв'язках»
Уроках математики
Робота містить теоретичні положення та рекомендації щодо використання таблиць та схем у процесі навчання молодших школярів математики....
Уроках математики? Що саме розвивається на заняттях з математики?...
Навіщо потрібно вивчати математику? Кожен відповідає по-своєму, всі вони праві, мотиви різні, цілі різні
Уроках математики 6 клас
Чи можна вважати правильним твердження “Десяткові дроби це певна група звичайних дробів”?
Уроках математики в 1 класі
Розробка вчителя початкових класів закладу «Загальноосвітня I-IIIст школа №11 Вінницької міської ради»
На уроках математики і фізики
Точка а називається точкою локального максимуму функції f(x), якщо для всіх х з деякого околу точки а виконується нерівність
Уроках математики в Украйнській гімназії з використанням технології...
Ами змістом навчальної дисципліни, зокрема математики, а й сформованість компетентності учня як загальної здатності особистості....
УРОКАХ МАТЕМАТИКИ. ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
Мова йде про формування підприємницької компетентності учнів, яка у подальшому житті підвищить їхню конкурентоспроможність на ринку...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка