|
Скачати 210.13 Kb.
|
Кулак Наталія Сергіівна, учитель математики 2 категорії пед.стаж 12 років ФОРМУВАННЯ ПІДПРИЄМНИЦЬКОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ УЧНІВ НА УРОКАХ МАТЕМАТИКИ. ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА У період налагодження в Україні ринкових відносин все більшої актуальності набувають питання економічної підготовленості молоді до життя в суспільстві, їх активної діяльності у нових ринкових умовах. Мова йде про формування підприємницької компетентності учнів, яка у подальшому житті підвищить їхню конкурентоспроможність на ринку праці. Процес формування підприємницької компетентності носить суб’єктивно-об’єктивний характер: кожна людина виробляє власне ставлення до економічних реалій, свій погляд на існуючі економічні відносини та перспективи їх розвитку, так чи інакше оцінює себе та власні потенційні можливості в економічній сфері суспільного життя. Для підвищення ефективності процесу формування підприємницької компетентності учнів педагоги й самі повинні мати достатній рівень економічних знань, бути відкритими новому досвіду, новим знанням, здійснювати особистісно-професійний саморозвиток, що пов’язаний з новим способом мислення, поведінки, новим ставленням до себе та до учнів як до суб’єктів діяльності. Китайська мудрість свідчить: "Я чую - я забуваю, я бачу - я запам'ятовую, я роблю - я засвоюю". Моє завдання, як учителя, організувати учбову діяльність так, щоб отримані знання на уроці учнями були результатом їх власних пошуків. Але ці пошуки необхідно організувати, при цьому управляти учнями, розвивати їх пізнавальну активність. ФОРМУВАННЯ ПІДПРИЄМНИЦЬКОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ У змісті навчального матеріалу, що спрямований на підготовку учнів до майбутньої підприємницької діяльності, повинні бути обов’язково видокремлені такі компоненти: - “самопізнання” – знання власного особистісного потенціалу активності, творчості, інноваційної діловитості; - “ділове спілкування” – розкриття правил, змісту та форм економічної поведінки та спілкування в умовах ринкових відносин; - “партнерство” – розуміння змісту, процесу і результату спільної діяльності, ролі партнерів у розв’язанні практичних підприємницьких завдань; Я переконана, що у шкільному віці діти здатні усвідомлювати значення підприємницької компетентності шляхом опанування таких умінь, як:
Підприємницька компетентність – це інтегральна психологічна якість особистості, яка проявляється у мотивованій здатності до творчого пошуку та реалізації нових економічних ідей та дає змогу вирішувати різноманітні проблеми в повсякденному, професійному, соціальному житті. Формування в особистості підприємницької компетентності відбувається під впливом неперервної економічної освіти, у процесі професійної освіти, а згодом - і професійної діяльності. Формування підприємницької компетентності особистості – це складний, суперечливий і багатоетапний процес, який передбачає опанування особистістю підприємницьких знань та становлення на цій основі підприємницької свідомості й підприємницької поведінки. Цілеспрямоване формування підприємницької компетентності сприятиме повноцінному розвитку особистості, що готова змінювати, удосконалювати умови свого життя, вільно обирати свій життєвий шлях, виходячи із власних прагнень, умінь і особистісних якостей. Це також сприятиме адаптації молоді до складних ринкових умов. Для успішного розвитку економіки України необхідні спеціалісти різних галузей народного господарства, ініціативні, цілеспрямовані, здатні орієнтуватися у світі, який постійно змінюється, спроможні самостійно вирішувати різноманітні проблеми економічної сфери життя громадянського суспільства. Це вимагає від особистості не лише готовності дотримуватись у дорослому професійному житті трудової етики (культура праці, комунікабельність, обов’язковість, особиста відповідальність), а й необхідного рівня економічних знань. Таким чином, економічна освіта набуває стратегічного значення. Можемо зробити висновок, що підприємницька компетентність –– здатність особистості втілювати ідеї в життя. Вона включає креативність, творчість, інноваційність, здатність до ризику, а також здатність планувати та організовувати діяльність, що сприяє досягненню поставлених завдань . На жаль, багато сучасних випускників школи, не володіють достатньою самостійністю і усвідомленістю свого професійного самовизначення, не повністю володіють знаннями та вміннями найбільш ефективного визначення свого подальшого трудового життя, мають слабкі уявлення про те, що країна гостро потребує молоді, яка володіє підприємницьким компетенціями, підприємницьким мисленням, діловою активністю, для того щоб розвинути і підтримати малий і середній бізнес, який допоможе зробити економічно здоровим наше найближче майбутнє, організує виробництво в самій країні, орієнтований на власний народ, створення нових робочих місць; прибутки, податки з якого будуть спрямовані на соціальну сферу, освіту, охорону здоров'я і т. д. Тому питання підготовки підприємницьки грамотного та активного молодого покоління – це не просто актуальне питання нашого життя і нашої освіти, це питання стратегічного розвитку держави. Модель розвитку компетентності Для того, щоб стати успішним підприємцем, треба, щоб молода людина вже в шкільному віці була готова засвоїти і реалізувати повний набір підприємницьких компетенцій, які будуть йому потрібні в роботі. Модель компетенцій молодого підприємця. Загальні підприємницькі компетенції
Найбільший ефект формування підприємницьких компетенцій може бути досягнутий тільки тоді, коли здійснений комплексний підхід до даної проблеми. Коли робота ведеться планово, в системі і з використанням можливостей соціального партнерства. Не можна залишати школу, яка готує майбутнє покоління країни, формує майбутніх ділових людей наодинці з цією проблемою. Уся сучасна освіта, система освітніх установ, окремо взятий учбовий заклад не можуть розвиватися в ізольованому середовищі, бути відірваними від суспільства,його завдань, його стану на певному історичному етапі, його проблем і його перспектив. Освіта працює для суспільства, відповідає на його соціальні сподівання, його соціальні замовлення. Економіка та математика пов'язані між собою вже тисячоліття. Сама поява чисел, створення систем числення і всього того, що нині становить основу математики, було викликано до життя завданнями практики, виробництва, обміну та торгівлі. І в міру становлення та розвитку математики зміцнювалися її зв'язки з економікою. Тому не дивно, що і сучасна економіка широко використовує математичні методи. Взаємодія математики та економіки приносить обопільну користь: математика отримує найширше поле для різноманітних програм, а економіка - могутній інструмент для отримання нових знань. Сучасна економіка з її величезною кількістю різноманітних взаємозв'язків між основними її структурами представляє широку можливість для використання одного з основних понять математики - поняття функції. Справа в тому, що численні величини, що характеризують економічніпроцеси, існують не ізольовано один від одного, а, навпаки, дуже тісно один з одним пов'язані. Такі ціна товару і попит на нього, прибуток фірми та обсяг її виробництва, витрати ресурсів і обсяг випуску продукції, розмір кредиту, виданого банком і плата за його використання, і т.д. У багатьох ситуаціях, де виникають тісно пов'язані між собою змінні величини, як правило, знайдеться місце для функції. Задоволення необмежено зростаючих потреб людей відбувається, в основному через виробництво, під яким ми розуміємо процес створення різних видів економічного продукту і матеріальних благ в тому числі. Завдання максимального задоволення потреб людини призводить до того, що все суспільство в цілому, окреме господарство і кожна сім'я повинні вибирати найкращі варіанти господарювання, зіставляючи сьогоднішні витрати праці з його результатами в економічній і соціальній сферах. Слід ще раз відзначити одну дуже важливу обставину: вивчення елементів економіки, має відбуватися в рамках стандартної програми з математики, яка відповідає даному віку і не вимагати залучення нового математичного матеріалу. Можна запропонувати наступний набір тем курсу основ економічних знань і відповідних розділів курсу математики.
Під час розв'язування задач треба не лише формувати первинні знання економіки, а й проводити бесіди виховного характеру, та переконувати дітей, що економічні знання дадуть змогу краще адаптуватися в умовах ринкових відносин, впровадження фермерства, нових форм господарювання. Приклади задач економічного та екологічного змісту, які, крім математичної ідеї, носять елементи громадянського виховання(Розв'язування задач такого типу активізує пізнавальний інтерес учнів, дає додаткову інформацію щодо поєднання навчання з практикою сучасного господарювання, підвищує обізнаність учнів з практичними питаннями, сприяє їх підготовці до життя в умовах демократичного суспільства, виховує справжнього господаря землі). НАТУРАЛЬНІ ЧИСЛА. 1. У класі 10 лампочок по 100 Вт кожна. Якщо вони горітимуть марно 1 годину, то буде втрачено 1 кВт/год електроенергії. У нашому районі понад 420 класів. Чому дорівнюватимуть втрати електроенергії в межах району? 2. Вторинна переробка 1 т паперу зберігає близько 30 000 л води і 6 т деревини. Підрахуйте, скільки збережеться води і деревини, якщо ви здасте 40 кг макулатури? 3. Щороку землі України втрачають близько 24 млн. т гумусу. Підрахуйте, скільки гумусу втрачається на території нашого сільськогосподарського кооперативу, якщо площа орних земель 1200 га? Площа орних земель України - 33 080 тис. га. 4. Якщо учень нашої школи збереже за чверть один зошит, країна збереже від вирубування 45 га лісу. Яка площа лісу буде збережена, якщо кожний учень за рік збереже 6 зошитів? У школі навчається 123 учні. 5. Учень правильно розв'язав 4 задачі та 3 приклади і разом одержав 11 балів. Скільки балів нараховувалось за правильно розв'язану задачу і правильно розв'язаний приклад, якщо задача оцінювалась на один бал більше, ніж приклад? 6. Запаси нафти в Україні - 125 млн. т. Розрахуйте, на скільки років вистачить цих ресурсів при умові, що їх щорічний видобуток становить 5 млн. т ? 7. Собівартість 1 ц молока у місцевому сільськогосподарському кооперативі 40 грн. Заготівельна ціна молока 80 грн. За 1 ц. Який прибуток одержить кооператив, якщо ним за рік реалізовано 2500 т молока? 8. При закладанні силосу в бурти СКА "Матюші" заощаджено на кожній тонні 3 грн. Якої економії досягнуто в СКА "Матюші", якщо в буртах заготовлено 15 000 т силосу ? 9. Кращі доярки СКА "Матюші" надоюють від кожної закріпленої за ними корови по 500 л молока при собівартості 40 грн. за один центнер. Визначити чистий доход, одержаний СКА "Матюші" від продажу молока, яке надоїли кращі доярки, якщо закупівельна ціна молока, зданого першим сортом, становить 85 грн. за 1 ц. 10. Площа стін і дна каналу зрошувальної системи з прямокутним перерізом становить 6000 кв. м. Якими мають бути розміри перерізу, щоб об'єм води в каналі, довжина якого 1 км, був найбільшим? 11. Один гектар полезахисної смуги шириною 10м захищає поле площею 25-30 га та на кожному гектарі сприяє збільшенню врожаю на 3-4 ц. На скільки центнерів збільшиться врожай на всій захищеній площі? 12. Як зміниться кількість вуглекислого газу на кінець уроку, якщо в кімнаті 20 чоловік і кожен з них у середньому протягом однієї хвилини виділяє у процесі дихання 250 мл СО2. 13. На побутові потреби за добу в середньому витрачається 250 л води (для м. Києва). Вирахуйте, скільки витрачатиметься води за місяць (рік)? ДЕСЯТКОВІ ДРОБИ 14. Обчисліть, скільки енергії було витрачено при написанні контрольної роботи, враховуючи такі дані: під час писання на 1 кг маси людина витрачає 6,3 кДж на 1 год. 15. Маса консервної банки з білої бляхи становить 0, 0072 кг. На виготовлення цієї банки йде 1,6 г олова. Яку кількість заліза і олова можна дістати з кожних 100 млн. консервних банок, якщо у виробництво повернути, принаймні, половину ? (З кожної старої банки можна повернути половину затраченого на неї олова). 16. За одну хвилину двигун вантажного автомобіля "3ІЛ-130" в холостому режимі спалює 25 г палива. Скільки палива витратить він, якщо працюватиме в холостому режимі 0,5 год.; 1,5 год.? 17. Багато деревини і відходів її переробки йде на виробництво картону. із 3,4 куб. м лісових відходів виготовляють 1 т картону, що замінює 14 куб. м деревини, яка витрачається на виробництво тари. Скільки кубічних метрів деревини буде збережено, якщо для виготовлення картону використали 140 куб. м відходів? 18. Цівка води товщиною в сірник дає за добу втрату 480 л. Скільки води буде втрачено, якщо 100 чоловік не до кінця закрутять крани ? Скільком жителям вистачить цієї води на добу, якщо мінімум використання води для однієї людини 6 л? 19. До ферми потрібно підвести водопровід, довжина якого 167 м, Є труби, довжина яких 5 і 7 м. Скільки треба використати труб двох видів щоб була найменша кількість з'єднань ? (Труби доцільно не розрізувати) 20. На виготовлення 800 зошитів потрібно 68,8 кг паперу. Скільки паперу потрібно на виготовлення 1200 зошитів? 21. Скласти кошторис на ремонт класної кімнати, якщо потрібно побілити стіни і стелю, а також пофарбувати підлогу. Вартість побілки така: стіни - 0,03 грн. за 1 кв. м, стеля - 0,06 грн. за 1 кв. м, підлога - 1,03 грн. за 1 кв. м. 22. Засік у формі прямокутного паралелепіпеда має довжину 12 м і ширину 8 м. У цей засік насипано зерна до висоти 1,6 м. Для того, щоб визначити, скільки важить зерно в засіку, зробили ящик довжиною 0,5, шириною 0,5 м, висотою 0,4 м, наповнили зерном і зважили його. Скільки зерна в засіці, якщо в ящику вмістилося 80 кг зерна ? 23. Знайти виробіток трикорпусного плуга за 8 годин роботи, якщо швидкість трактора 5 км/год, захват одного корпусу 35 см, а непродуктивна втрата часу становить 0,1 всього витраченого часу. (Відповідь округлити з точністю до 0,1 га). 24. 100 куб. м повітря містить 21 куб. м кисню. Визначити об'єм кисню у вашій класній кімнаті, довжина якої 8 м, ширина 6 м, висота 3,5 м. 25. Під час кладки цегляних стін із швів витискується розчин, який скріплює цеглу. Якщо цей розчин зібрати і використати повторно, то на кожному 1 куб. м кладки можна заощадити 200 куб. см розчину. Скільки гривень може зекономити за рахунок збирання розчину будівельна бригада, зробивши 5,2 тис. куб. м кладки ? (1 куб. м розчину коштує 105 грн.). 26. Внаслідок аварії на Чорнобильській АЕС забруднено 6,6 млн. га сільськогосподарських угідь. Встановіть частку цих земель від площі сільськогосподарських угідь України, що дорівнює 41 854 тис. га. 27. Хімічне прополювання 1 га посівів кукурудзи тракторним обприскувачем коштує 4 грн. 80 коп., а прополювання вручну - 21 грн. ЗО коп. Скільки гривень заощадить агрофірма, замінивши прополювання кукурудзи вручну - хімічним, на площі 1200 га ? 28. Загальна площа сільськогосподарських угідь місцевого кооперативу близько 2000 га. Встановіть, скільки землі припадає на кожного жителя села Матюші, якщо кількість населення 1370 чоловік ? 29. Площа посівних земель нашого СКА "Матюші", відведена під зернові культури, становить 840 га. Третя частина цієї площі зайнята під посів озимої пшениці, решта порівну розділена між посівом ячменю і кукурудзи. Через використання посівного матеріалу з певним вмістом мікропошкоджень втрати озимої пшениці становлять 2,5 ц з одного гектара, втрати ячменю і кукурудзи - 1,4 та 2,3 ц з одного гектара відповідно. Визначити загальні втрати врожаю зернових культур. 30. На одному квадратному метрі поля, на якому збирали пшеницю, втрачено 2 колоски. В одному колоску 12 зернин (маса однієї зернини становить 0,5 г). Які втрати зерна, якщо площа поля, засіяного пшеницею, становить 500 га ? Яка частина врожаю втрачена, якщо врожайність дорівнює 56,5 ц пшениці з одного гектара ? 31. Витрата корму на кожну бджолину сім'ю в грудні становить 850 г, в січні - на 200 г більше, ніж у грудні, у лютому на 310 г більше, ніж у січні, а в березні на 1 кг 700 г більше, ніж у грудні. Скільки меду потрібно для годівлі однієї бджолиної сім'ї на 4 місяці? 32. СКА "Матюші" з площі 500 га зібрав 56,6 ц пшениці з кожного гектара, кукурудзи з площі 60 га по 60 ц з гектара, а гречки з площі 40 га по 15 ц зерна. Скільки всього зерна зібрали в СКА "Матюші"? 33. Переробка однієї тонни макулатури дає можливість зекономити 4 куб. м деревини, електроенергії на 2,5 грн., технічної пари на 2,7 грн. Скільки буде зекономлено згаданих матеріалів у результаті переробки 500,5 т макулатури? 34. У класі 9 лампочок по 100 Вт кожна. Якщо вони марно горітимуть 1 годину, то буде втрачено 0,9 кВ/год. електроенергії. В нашій школі 10 класних кімнат. Чому дорівнюватимуть втрати електроенергії за 2 години непродуктивної роботи лампочок ? Скільки додатково грошей потрібно заплатити, якщо 1 кВ/год. коштує 14,4 коп. ? 35. Сільськогосподарський кооператив виділив під кормові культури 100 га поля, вирішивши використати цю землю під посіви кукурудзи і люцерни. Як розподілити площу між цими культурами, якщо врожайність кукурудзи на силос 500 ц/га, а люцерни 360 ц з 1 га, щоб зібрати 4160 т ? Яка площа може бути засіяна кукурудзою ? 36. Для виготовлення шаф і столів є 25 куб. м деревини. Вихід деревини та прибуток на один такий виріб становить: Скільки шаф виготовить кооператив і який прибуток отримає, якщо потрібно виготовити 60 столів, а з решти деревини - шафи? РІВНЯННЯ, МАСШТАБ 37. Садити фруктові сади рекомендовано так, щоб кількість яблунь, груш і кісточкових дерев відносились як 10:3:7. Скільки яблунь, груш і кісточкових дерев вам потрібно закупити для посадки дерев на прямокутній ділянці розміром 95 х 60 м. 38. Норма висіву ярої пшениці 0,18 т на 1 га. Скільки пшениці потрібно буде для засіву прямокутної ділянки, розмір якої на плані з масштабом 1:10 000 дорівнюють 10см х 8см? ВІДСОТКИ. 39. Концентрацією розчину називається відношення кількості розчиненої речовини до кількості розчину. У 2 л води розчинено 40 г солі. Знайдіть концентрацію розчину. 40. Якщо зерно повної стиглості залишити на полі протягом 5 днів, то з кожним днем втрачатиметься 1% зерна. Визначити можливі втрати урожаю зерна з поля площею 200 га за 5 днів, коли урожайність дорівнює 50 ц з гектара. 41. Одна 100-ватна лампочка дає на 20 % більше світла, ніж дві 60-ватні. Підрахуйте, скільки заощадиться електроенергії, якщо вдома ви поміняєте лампочки в люстрах? 42. Норма намолоту пшениці комбайнера у жнива 2000 року за один робочий день становила 40 т пшениці, а поденна оплата 30 грн. За перевиконання норми виробітку комбайнер отримував додаткову оплату 50 % за кожну тонну намолоченого зерна. Скільки гривень становить додаткова оплата комбайнера, якщо за 15 робочих днів він намолотив 780 т? 43. Кількість великої рогатої худоби СКА "Матюші" на протязі трьох років змінювалась так: 1998 р. - 1750 голів, 1999 р. -1813 голів, 2000 р. - 1820 голів. Виразити у відсотках річний приріст поголів'я худоби і побудувати стовпчасту діаграму. 44. Добовий приріст теляти в середньому 750 г. Якщо кожної доби до його корму додавати 200 г кормових дріжджів, то приріст його маси буде на 23% більший від звичайного. Який приріст маси за рахунок додавання кормових дріжджів дасть стадо телят в 300 голів протягом п'яти місяців? 45. Природна втрата зерна при зберіганні його протягом 3-6 місяців в елеваторі становить 0,08%, на складі насипом - 0,12%, на площадці - 0,18%. Визначити втрати при зберіганні 100 т зерна в кожному із зазначених місць. Скільки зерна буде втрачено при зберіганні на складі і на площадці окремо порівняно із втратами на елеваторі? 46. За планом підприємство мало щомісяця витрачати по 1500 т вугілля. Завдяки режиму економії заощаджено 3 % місячної норми вугілля, причому 40 % заощадженої суми витрачено на премії робітників, а решту - на фонд підприємства. Який доход підприємства за рахунок економії палива, якщо 1 т вугілля коштує 180 грн.? 47. Із загального обсягу вод, що скидається у природні водойми, найбільшу частку неочищених вод має м. Київ - 60 %. Встановіть обсяг цих вод, якщо загальний об'єм - 8915 млн. куб. м. 48. Добовий приріст маси телят становить в середньому 500 г. Якщо кожної доби до його корму додавати 200 г концентратів, то приріст маси збільшиться на 15 % від звичайного. Який приріст маси телят за рахунок додавання концентратів дадуть телята протягом 6 місяців, якщо їх в СКА "Матюші" 600 голів? 49. Щоб виготовити 1 т паперу, потрібно витратити 5 куб. м ділової деревини. Школярі зібрали 2 т макулатури, з якої можна одержати 75 % чистого паперу. Скільки куб. м деревини буде заощаджено й скільки га лісу збережено від вирубування, якщо запас ділової деревини на 1 га становить 130 куб. м? 50. За 1999 рік СКА "Матюші" одержав 759 тис. гривень прибутку. Від тваринництва 37,6%, вирощування зернових 12,6%, цукрових буряків - 43%, решту від вирощування інших видів. Визначити прибуток СКА "Матюші" від кожної галузі. 51. Знайдіть площу підлоги і площу всіх вікон (світлову площу). Скільки відсотків становить світлова площа відносно площі підлоги ? Чи відповідає це санітарній нормі, якщо санітарна норма становить 55% ? 52. При відгодівлі свиней цілим, крупно-розмеленим і дрібно розмеленим зерном засвоюється 60 %, 80 % і 85 % поживних речовин, які є в кормах. Яку кількість крупно-розмеленого або дрібно-розмеленого зерна можуть замінити 34 кг цілого зерна? 53. Оператори машинного доїння місцевого господарства надоюють за рік по 160 т молока від закріплених за ними корів. Реалізаційна ціна за один літр молока становить 64 коп. За надоєне молоко кожний з них отримує 2 % додаткової оплати. Скільки грошей додаткової оплати одержить оператор за надоєне молоко? 54. При проходженні через лісову смугу швидкість вітру зменшуєтьс на 30-40%. Визначити швидкість вітру у відкритому степу, якщо в районі лісової смуги вона дорівнює 4,2 м за секунду. Чи переноситиме цей вітер у відкритому степу середньої величини пісок, якщо для перенесення піску достатня швидкість вітру 5-7 м за секунду? 55. СКА "Матюші" намітив план розширення посівних площ і впровадження нової сівозміни. До виконання плану зернові культури становили 80 % усіх посівів, кормові - 14 %; під технічні культури відведено 250 га, а під картоплю і овочеві культури 20 га. Після виконання плану зернові культури повинні становити 70 % усіх посівів, кормові (з горохом) 20 %; технічні культури займатимуть 550 га, а картопля і овочеві культури - 45 га. Визначити посівні площі кожного виду культур до виконання і після виконання плану. Побудувати діаграму. 56. Суходіл займає 59 %, вода займає 71 %, земної поверхні. У північній півкулі суходіл займає 39 %, вода - 61 % поверхні, а в південній півкулі суходіл займає 19%, вода - 81 % поверхні. Знайти площу, яку займає суходіл і вода на земній кулі та окремо в кожній півкулі, якщо поверхня земної кулі наближено дорівнює 510 млн. кв. м. Побудуйте три секторні діаграми, використовуючи транспортир. 57. Посівні площі в місцевому господарстві розподілені так: вся посівна площа, га - 2000; зернові культури, га - 900; технічні культури, га - 370; кормові культури, га - 723. Скільки відсотків становила кожна культура до всієї посівної площі ? Побудуйте секторну діаграму. ВИСНОВОК Наростаючий потік громадської, наукової та технічної інформації призводить до ускладнення змісту освіти, перевантаження учнів інформацією, яка не має прикладного значення. У той же час стратегія сучасної освіти та соціальний запит суспільства визначають в якості одного з основних напрямків посилення практичної спрямованості шкільної викладання. Математичні знання часто виявляються формальними і незатребуваними в житті, а їх засвоєння вимагає від більшості школярів значних зусиль. Стає очевидною необхідність формування знань про закони суспільства, зокрема, основ економічних знань, на уроках математики та у позаурочній діяльності, переходу від ізольованого вивчення дисциплін до комплексного, наприклад, до інтеграції математики та економіки. Великого значення набуває рішення математичних задач з економічним змістом, використання ділових ігор, обговорення ситуацій, типових для економіки сімейного господарства, підприємства і країни в цілому. У сфері інтересів кожної людини, починаючи зі шкільного віку, виявляються питання, пов'язані з проблемою вибору найкращого із запропонованих варіантів, оцінкою ступеня ризику, прогнозування можливих наслідків того чи іншого рішення. Тому актуальну значимість набуває вивчення ймовірнісно-статистичного матеріалу на уроках математики. Школярам, які цікавляться комп'ютерними технологіями та прикладними питаннями, необхідно продемонструвати можливість моделювання випадкових експериментів за допомогою комп'ютера. При підготовці проектів в учнів формується вміння використовувати інформаційно-комунікаційні технології та мультимедійні ресурси для обробки інформації, створення баз даних, презентацій результатів пізнавальної і практичної діяльності. Необхідно не тільки включити до комплекс завдань,пропонованих підручником, завдання прикладної спрямованості, але і продумати систему позакласних занять: факультативів та елективних курсів практичного змісту, сприяють реалізації діяльнісного підходу, формування навичок економічного обгрунтування при вирішенні завдань реальному житті. Незалежно від того, який життєвий шлях і професію оберуть випускники в подальшому, досвід вирішення життєвих завдань, безсумнівно, стане в нагоді їм у житті і допоможе адаптуватися до змін, що відбуваються в суспільстві. Економіка не розвивається по шаблонах, хоча в господарських процесах виявляється чимало закономірностей, тенденцій, існують об'єктивні економічні закони. Наукові передумови аналізу завжди в тій чи іншій мірі обмежують об'єкт дослідження. Без подібних передумов не обходиться жодна модель, жодна формула або функція. Важливо усвідомлювати ці обмеження математичного підходу і не абсолютизувати його ефективність. Вивчення математичних дисциплін організує мислення, сприяє розвитку чіткості та лаконічності у викладі доводів і дисциплінує наукові дослідження і створює необхідну базу для розуміння і зіставлення дослідницьких робіт та навчальних дисциплін різних країн. Мова математики - це, образно кажучи, мова музики, які можуть у більшості випадків розуміти всі без перекладача. |
ПРОГРАМА З МАТЕМАТИКИ для 10 11 класів загальноосвітніх навчальних... Програма призначена для організації навчання математики в класах з поглибленим вивченням математики. Вона розроблена на основі Державного... |
ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА Цілі навчання математики Незамінні можливості математики у вихованні алгоритмічної культури як здатності діяти за заданим алгоритмом, а також самостійно... |
Програма для 8-9 класів з поглибленим вивченням математики Пояснювальна записка Основним завданням вивчення математики в освітньому закладі загальноосвітньої середньої школи є забезпечення міцного і свідомого... |
ПРОГРАМА З МАТЕМАТИКИ для 10 11 класів загальноосвітніх навчальних... Програма призначена для організації навчання математики в класах математичного, фізичного та фізико-математичного профілів. Вона... |
ПРОГРАМА З МАТЕМАТИКИ для 10 11 класів загальноосвітніх навчальних... Програма призначена для організації навчання математики в класах математичного, фізичного та фізико-математичного профілів. Вона... |
Уроках математики Посібник містить методичні рекомендації щодо впровадження проектних технологій на уроках математики |
Уроках математики Я пропоную деякі прийоми, які дають можливість вчителю математики сприяти формуванню даної компетентності засобами уроків математики,... |
Уроках математики вчителі математики «Усі знання виростають з одного коріння — з навколишньої дійсності, а тому й повинні вивчатися у зв'язках» |
ПРОГРАМИ для загальноосвітніх навчальних закладів з українською мовою навчання Пояснювальна записка |
ЗМІСТ Пояснювальна записка 4 Психологічний супровід впровадження Базової програми розвитку дитини дошкільного віку |