|
Скачати 64.12 Kb.
|
Застосування похідної до розв'язування математичних задач прикладного змісту. ( урок – дослідження, 11клас ) Шахненко О.Ф., вчитель фізики і математики ЗШ №1 м.Долинська, Кіровоградської області Мета: формування практичних навичок, застосування теоретичних знань і загальнонавчальних компетенцій учнів. Завдання: розширення загального кругозору школярів, стимулювання пізнавальної діяльності, вміння знаходити й обробляти інформацію; активізація розумової діяльності учнів при розв'язуванні завдань прикладного характеру, алгоритмізація діяльності; розвиток уміння працювати в команді, активно слухати, поважати чужу думку, формувати потреби в самовираження і науковій творчості. Вступ. Математичні задачі з практичним змістом - це такі завдання, які пов'язані з застосуванням математики в техніці, хімії, економіці, медицини, екології, а також у побуті. Ми розглянемо завдання, які можна вирішити за допомогою похідної. Ці завдання не зовсім звичайні як за формою викладу, так і по застосовуваних методів розв'язання. Одним з найважливіших понять математичного аналізу є похідна функції. Похідна характеризує швидкість зміни функції по відношенню до зміни незалежної змінної. В геометрії похідна характеризує кривизну графіка, в механіці - швидкість нерівномірного прямолінійного руху, в біології - швидкість розмноження колонії мікроорганізмів, в економіці - вихід продукту на одиницю витрат, в хімії - швидкість хімічної реакції. При вирішенні конкретних задач доводиться мати справу з величинами, числові значення яких отримані шляхом вимірів і, отже, точне їх значення невідомо. Якщо вихідні дані містять похибки вимірювань, то застосування точних методів вимірювання не доцільно. Для спрощення і полегшення обчислень в таких випадках краще використовувати наближені методи. Теоретичною основою одного з найпростіших прийомів наближених значень обчислень є поняття диференціала. Наближене значення прирісту функції називається диференціалом функції і позначається dy, причому dy = y '(x) dx. Серед багатьох завдань, що вирішуються за допомогою похідної, найбільш важливим є завдання знаходження екстремуму функції і пов'язане з нею завдання знаходження найбільшого (найменшого) значення відповідних функцій. Розглянемо деякі з них. Завдання № 1 Доведіть, що рівняння має тільки один дійсний корінь . Розв'язання: Розглянемо функціюі знайдемо її інтервали монотонності. Маємо: Похідна f '(x) дорівнює нулю в чотирьох точках: -2, -1, 1, 2. Ці точки розбивають числову пряму на п'ять проміжків: (- ∞; -2), (-2; -1), (-1; 1), (1, 2), (2; + ∞). На кожному із зазначених проміжків похідна зберігає постійним знак. Звідси висновок, що на кожному з цих проміжків функція y = f (x) монотонна, тобто або зростає або спадає. Тоді графік функції на кожному із зазначених проміжків може перетинати вісь абсцис не більше ніж в одній точці. Це означає, що функція y = f (x) на кожному з розглянутих проміжків може мати не більше одного кореня, причому корені функції можуть бути в тих і тільки тих проміжках, на кінцях яких функція має різні за знаком значення. Так як f (x) має різні знаки тільки на кінцях проміжку (-1; 1), то задане рівняння має лише один дійсний корінь, що лежить всередині цього інтервалу. Завдання № 2. При виверження вулкану камені гірської породи викидаються перпендикулярно вгору з початковою швидкістю 120 м / с. Якої найбільшої висоти досягне каміння, якщо опором вітру знехтувати? Розв'язання: Речовина викидається перпендикулярно вгору. Висота каменя h, функція часу - . Звідки слід: .Отже, 0 = 120-9,8 ∙t і t ≈ 13 сек. Тоді h = 745м, тобто камені гірської породи досягають рівня 720 м від краю вулкана. Завдання № 3. Навантажені санки рухаються по горизонтальній поверхні під дією сили F, яка прикладена до центра ваги. Який кут α повинна становити лінія дії сили F з горизонтом, щоб рівномірний рух саней відбувався під дією найменшої сили? Коефіцієнт тертя саней про сніг дорівнює к. Розв'язання: Розкладемо силу F на горизонтальну і вертикальну складові. Сила нормального руху саней і вертикальної складової сили F: N = PF sinα, тому сила тертя F тр = kN = = k (P-Fsinα). Санки будуть рухатися рівномірно за умови компенсації горизонтальних сил: Fx = Fтр., Тобто Fcosα = k (P-Fsinα). Далі знаходимо силу як функцію кута α: F (α) = kP / (ksinα + cosα). F '(α) = kP (sinα-kcosα) / (ksinα + cosα) ². Тоді F '(α) = 0 при k = tgα. Визначимо знак другої похідної у цій точці ... З розв'язку цього завдання можна зробити практичний висновок: коли необхідно везти на санях вантаж по дорозі з великим коефіцієнтом тертя, потрібно тягнути сани за коротку мотузку. Якщо ж коефіцієнт тертя малий, мотузка повинна бути довгою. Завдання № 4. Витрата пального легкового автомобіля (літр на 100 км) в залежності від швидкості х км / год при русі на четвертій передачі приблизно описується функцією f (x) = 0,0017 х2-0, 18х +10,2; х> 30. При якій швидкості витрати пального будуть найменшими? Знайдіть ці витрати. Розв'язання: Досліджуємо витрати пального за допомогою похідної: f '(х) = 0,0034 х-0, 18.Тоді f' (х) = 0 при х ≈ 53. Визначимо знак другої похідної в критичній точці: f''(х) = 0,0034> 0, отже, втрати пального при швидкості 53 км / год буде найменшою. f (53) ≈ 5,43 л. Завдання № 5. Оборот підприємства за минулий рік описується функцією U (t) = 0,15t 3 - 2t ² + 200, де t - місяці, U-мільйони. Дослідіть оборот підприємства. Розв'язання. Досліджуємо оборот підприємства за допомогою похідної: U '(t) = 0,45 t2 - 4t; U''(t) = 0,9 t-4; U'' '(t) = 0,9. Момент найменшого обороту при U (t) = 0, тобто при t = 8,9. Найменший оборот був на дев'ятому місяці. Перша похідна показує екстремальну зміну обороту. З U (t) = 0 слідує t = 4,4. Так як U'' '(t)> 0, то на п'ятому місяці є сильне зниження обороту. Точки перегину важливі в економіці, тому що саме за ними можна визначити, в який конкретно момент відбулася зміна. Так, наприклад, за розв'язком запропонованої задачі можна зробити висновки: 1. На початку досліджуваного періоду у підприємства було зниження обороту; 2. Підприємство намагалося вийти з цього стану, і для цього використовувало певні кошти. На п'ятому місяці (точка перегину) щось було зроблено і підприємство стало виходити з кризи, а на дев'ятому місяці стало набирати обороти. Завдання з біології та хімії Біологічний зміст похідної. Нехай залежність між кількістю особин популяції мікроорганізмів у і часом t її розмноження задана рівнянням: у = p (t). Нехай Δt-проміжок часу від деякого початкового значення t до t + Δt. Тоді у + Δу = p (t + Δt) - нове значення чисельності популяції, відповідне моменту t + Δt, а Δy + p (t + Δt)-p (t)-зміна числа особин організмів. Хімічний зміст похідної. Нехай дана функція m = m (t), де m-кількість деякої речовини, що вступила у хімічну реакцію в момент часу t. Приросту часу Δt буде відповідати приріст Δm величини m. Відношення Δm/Δt- є середня швидкість хімічної реакції за проміжок часу Δt. Межа цього відношення при прямуванні tΔ до нуля - є швидкість хімічної реакції в даний момент часу. Розглянемо кілька завдань Завдання № 6. Залежність між кількістю х речовини, що отримується в результаті деякої хімічної реакції і часом t виражається рівнянням Х = А (1 + е) Визначте швидкість хімічної реакції в момент часу t. Завдання № 7. Закон накопичення сухої біомаси у винограду сорту Шалса визначається рівнянням y = 0,003 x2-0,0004 x, де x-кількість днів від розпускання бруньок, y-накопичення біомаси в кг на 1 кущ. Рівність відображає залежність величин x і y як середній результат масових спостережень. З'ясуйте, як зміниться суха біомаса при зміні від 50 до 60 днів. Завдання № 8. Реакція організму на введення ліків можуть виражатися в підвищенні кров'яного тиску, зменшення температури тіла, зміни пульсу або інших фізіологічних показників. Ступінь реакції залежить від призначених ліків, їх дози. Припустимо, що Х позначає дозу призначених ліків, У - функція ступеня реакції. У = f (x) = x ² (ax), де а - деяка позитивна постійна. При якому значенні Х реакція максимальна? Точки перегину важливі в біохімії, так як вони визначають умови, за яких деяка величина, наприклад швидкість процесу, найбільш (або найменш) чутлива до будь-яких впливів. Пропонується творче завдання (за наявності часу на уроці, якщо маємо в наявності здвоєні уроки. Якщо така можливість відсутня, творче завдання виконується дома). Завдання № 9. За останні 10 років чисельність гризунів в місті Д. виросла в 5 разів і досягла 1 мільйона особин: по одному щурю на кожного жителя. За рік одна пара щурів здатна відтворити 50 штук собі подібних. За словами епідеміологів, щурі є переносниками багатьох хвороб - чуми, сказу, енцефаліту. Складіть задачу за наведеними даними і розв'яжіть її. Завдання № 10. Залежність добового удою У в літрах від віку корів Х в роках визначається рівнянням У (х) = -9,3 +6,86 х-0, 49х2, де х> 2.Знайдіть вік дійних корів, при якому добовий удій буде найбільшим. |
Урок узагальнення та систематизації навчального матеріалу Застосування визначеного інтегралу до розв’язування задач геометричного, фізичного та економічного змісту” |
УРОК 129. РОЗВ'ЯЗУВАННЯ ЗАДАЧ Мета Мета. Узагальнити знання учнів про відсотки та масштаб, завершити формування вмінь і навичок розв'язування задач на застосування... |
Урок гра з геометрії в 8 класі. Тема уроку «Подібність трикутників» в процесі розв’язування задач; розглянути застосування подібності трикутників для розв’язування практичних... |
Тема уроку: Застосування похідної до розв’язування прикладних задач Навчальна мета уроку Навчальна мета уроку: Формувати в учнів вміння знаходити найбільше і найменше значення функції при розв’язуванні різних типів прикладних... |
Урок №80 Тема. Розв'язування задач за допомогою систем лінійних рівнянь Мета: відпрацювати навички застосування схеми розв'язання текстових задач на складання системи лінійних рівнянь із двома змінними... |
Урок №45 Тема. Пряма пропорційна залежність. Розв'язування задач на пропорційний поділ Мета: продовжити роботу з формування вмінь складати пропорції для розв'язування задач на пряму пропорційну залежність величин; вдосконалювати... |
Тема уроку. Розв'язування задач на застосування векторів. Мета уроку Мета уроку: формування вмінь учнів застосовувати вивчений матеріал до розв'язування задач |
Розв'язування прикладних задач У математиці задачі відіграють важливу роль. Iсторiя свідчить, що математика як наука виникла iз задач i розвивається в основному... |
Урок №34 Тема. Задачі на ділення дробів. Знаходження числа за його дробом Мета: домогтися засвоєння учнями алгоритму розв'язування задач на знаходження числа за його дробом (відсотками); повторити алгоритми... |
Урок №60 Тема. Розв'язування задач Мета: сформувати уявлення в учнів про схему розв'язання текстових задач складанням квадратного рівняння; сформувати вміння застосовувати... |