|
Скачати 71.04 Kb.
|
Тема ІІ. Подібність трикутників Урок № 34 Тема. Теорема Піфагора Мета: сформувати в учнів розуміння змісту теореми Піфагора та її доведення. Формувати вміння відтворювати зміст теореми Піфагора, застосовувати її формулювання для розв'язування задач на знаходження невідомих сторін прямокутних трикутників. Типу уроку: засвоєння нових знань. Наочність та обладнання: конспект «Теорема Піфагора». Хід уроку I. Організаційний етап II. Перевірка домашнього завдання Під час усного обговорення контрольних моментів розв'язання домашніх задач учні мають відтворити аргументовані міркування із використанням ознак подібності прямокутних трикутників та метричних співвідношень у прямокутному трикутнику. Обговорення розв'язування задачі 4 сприяє повторенню опорного факту: медіана прямокутного трикутника, що проведена до гіпотенузи, ділить:
III. Формулювання мети і завдань уроку Для усвідомлення учнями важливості матеріалу, який буде вивчатись на уроці, пропонуємо їм розв'язати задачу. Задача. Чи можна прямокутник зі сторонами 6 см і 8 см вписати в коло з радіусом 5 см? Щоб знайти відповідь на запитання задачі, учні мають скласти математичну модель задачі, яка має такий вигляд: знайти діагональ прямокутника зі сторонами 6 см і 8 см або знайти гіпотенузу прямокутного трикутника з катетами 6 см і 8 см. Аналіз ситуації приводить учнів до усвідомлення неможливості (або нераціональності) розв'язання задачі засобами, якими оволоділи учні на попередніх етапах вивчення геометрії. Таким чином, констатується необхідність розширення знань учнів щодо співвідношень в прямокутному трикутнику. Тому завдання на урок формулюється так: спираючись на відомі учням співвідношення в прямокутному трикутнику, сформулювати твердження, що виражає залежність між сторонами прямокутного трикутника, довести його. А також сформувати вміння застосовувати ці залежності для знаходження невідомих сторін прямокутного трикутника. IV. Актуалізація опорних знань З метою успішного засвоєння учнями змісту теореми Піфагора та її доведення учням слід активізувати знання і вміння щодо означення прямокутного трикутника; метричних співвідношень у прямокутному трикутнику. Виконання усних вправ за готовими рисунками
V. Засвоєння знань План вивчення нового матеріалу
На відміну від попередніх років, коли доведення теореми Піфагора здійснювалось із посиланням на властивості косинуса гострого кута прямокутного трикутника, в новому підручнику теорема Піфагора дуже просто доводиться із посиланням на метричні співвідношення в прямокутнику трикутнику. Тому доведення теореми Піфагора можна провести в такому порядку:
Після здобуття шуканої рівності вчитель пропонує учням «перекласти» її з математичної мови на звичайну. Таким чином учні формулюють твердження теореми Піфагора. На завершення вивчення матеріалу як приклад на застосування теореми учні розв'язують задачу, з якої почалося вивчення матеріалу на уроці: знайти гіпотенузу, якщо катети дорівнюють 6 см і 8 см (c2 = 62 + 82 = 100, с = 10). Таким чином демонструється практичне значення вивченої теореми. Наостанок можна підкреслити, що з теореми Піфагора випливає властивість, вивчена у 7 класі: гіпотенуза даного прямокутного трикутника завжди більша за його катет. Під час розгляду прикладів розв'язання задач на застосування теореми Піфагора за підручником слід перевірити відповідність знань учнів щодо змісту поняття квадратний корінь. Так само у відборі задач до уроку слід пам'ятати про необхідність дотримання відповідності між геометричним та алгебраїчним матеріалом.
VI. Формування первинних умінь Виконання усних вправ
Рис. 1
2) Гіпотенуза трикутника 5 см, а один із катетів дорівнює 3 см. Знайдіть другий катет. 3) Катети прямокутного трикутника відносяться як 3 . 4, а гіпотенуза дорівнює 15 см. Знайдіть периметр трикутника. 4) Периметр квадрата дорівнює 4 см. Знайдіть діагональ квадрата. 5) Визначте вид трикутника ABC, якщо: 1) АС = 5, ВС = 6 , АС = 7; 2) АС = 4. ВС = 2, AC = 6. Виконання графічних вправ Накресліть прямокутний трикутник із катетами 3 см і 4 см. Обчисліть за теоремою Піфагора довжину його гіпотенузи. Перевірте результат вимірюванням. Виконання письмових вправ
а) катети відносяться як 3 : 4. а гіпотенуза дорівнює 45 см; б) різниця між гіпотенузою і катетом дорівнює 1 см, а другий катет дорівнює 5 см; в) висота, проведена до гіпотенузи, дорівнює 12 см, а проекція одного з катетів на гіпотенузу має довжину 16 см.
Оскільки на уроці розпочинається робота із формування вмінь застосовувати теорему Піфагора, то слід одразу виробляти в учнів навички математичної культури, тобто застосуванню теореми Піфагора для деякого прямокутного трикутника мають передувати такі міркування: Розглянемо трикутник..., у ньому кут... — прямий, отже, трикутник прямокутний із гіпотенузою... Тому за теоремою Піфагора... (робиться загальний запис теореми для даного прямокутного трикутника). Тільки після цього можливе виконання обчислень, складання рівняння, вираження невідомих тощо. (Згодом ці міркування можна буде скорочувати, але на першому уроці цього робити не слід). VII. Підсумки уроку На якому з рисунків (див. рис. 2) допущені помилки в зображенні прямокутного трикутника? VIII. Домашнє завдання Вивчити зміст та доведення теореми Піфагора. Розв'язати задачі.
а) катет і гіпотенуза відносяться як 12 : 13, а другий катет дорівнює 10см; б) катет більший за свою проекцію на гіпотенузу на 8 см, а висота, проведена до гіпотенузи, дорівнює 24 см.
С.П.Бабенко Усі уроки геометрії 8 клас Урок № 34 |
РОЗДІЛ IV ТЕОРЕМА ПІФАГОРА Вивчення теореми Піфагора дозволяє розширити коло геометричних задач, які розв'язують учні та надає їм разом з ознаками рівності... |
Урок №35 Тема. Теорема, обернена до теореми Піфагора Мета: домогтися свідомого розуміння учнями змісту теореми Піфагора та її доведення: сформувати поняття єгипетського трикутника,... |
Теорема Піфагора На початку уроку консультанти звітують про виконання домашньої роботи та про ті запитання, що виникали в учнів |
Чи варто вивчати теорему Піфагора ? Піфагора,ознайомити учнів зі способами доведення теореми; виробляти в учнів навички використання теореми Піфагора; формувати у учнів... |
Урок №54 Тема Тема. Підсумковий урок з теми «Квадратні рівняння. Формула коренів квадратного рівняння. Теорема Вієта» |
Уроку Мета: узагальнювати знання учнів з теми «Теорема Піфагора»; удосконалювати вміння розв’язування прямокутних трикутників; стимулювати... |
УРОК №49 Тема уроку Мета уроку: сформулювати й довести декількома способами теорему Піфагора; учити застосовувати її при розв'язуванні задач |
Урок 14 Тема. Теореми і аксіоми Мета. Ознайомити учнів з поняттями теорема, аксіома, означення, ознака, з доведенням методом від супротивного |
УРОК №50 Тема уроку Мета уроку: формувати вміння самостійно розв'язувати задачі, застосовуючи теорему Піфагора; знати наслідок з теореми Піфагора |
УРОК 11 Тема. Теорема про три перпендикуляри. Розв’язування задач Мета: формувати навички застосування теореми про три перпендикуляри, розвивати навички самостійної розумової діяльності, культури... |