|
Скачати 172.48 Kb.
|
Відділ освіти Звенигородської райдержадміністрації Звенигородська загальноосвітня школа-інтернат І-ІІІ ступенів Практична спрямованість навчання математики. Розв’язання текстових задач у 5-6 класах. Електронний посібник з математики для 5-6 класів одинадцятирічної школи Кравченко Наталія Олексіївна учитель математики Звенигородської загальноосвітньої школи-інтернат І-ІІІступенів спеціаліст вищої категорії, вчитель- методист Матеріали схвалені методичною радою райметодкабінету Протокол №4 від 16.03.2011року Кравченко Наталія Олексіївна, вчитель математики, спеціаліст вищої категорії, вчитель методист. Звенигородської загальноосвітньої школи-інтернату І-ІІІ ступенів. Урок математики для 5 – 6 класів на тему «Розв’язування текстових задач в 5-6 класах» Шановні колеги! У посібнику викладено питання розв’язування текстових задач на складання рівнянь та виконання дій з використанням схем, таблиць, малюнків. Даний цифровий навчальний ресурс інтегрований до теми «Розв’язування текстових задач у 5-6 класах» чинної програми з математики одинадцятирічної школи. Посібник складається з двох частин. У першій частині подано обсяг теоретичного матеріалу по темі, алгоритми розв’язування задач за допомогою рівнянь і деякі пам’ятки для учнів. У другій частині запропоновано презентацію що до методів розв’язування задач за допомогою схем та таблиць. Електронний матеріал може бути використаний на уроках математики в 5-6 класах при вивченні, закріпленні, повторенні даної теми. Вище зазначеній позиції практичної цінності матеріалів допоможуть учням як найкраще усвідомити методи розв’язування задач. Щоб учні змогли з’ясувати призначення математичних понять, бачити їх взаємозв’язки і аналогії, тоді математика постає перед школярами не як даремне накопичення випадкових визначень, формул, теорем і завдань, а як цілісна наука, здатна пізнати дійсність. Сподіваюсь, що наданий матеріал допоможе у роботі вчителям математики, студентам педагогічного університету та буде цікавим для учнів. Зміст
Практична спрямованість навчання математики. Розв’язання текстових задач в 5 – 6 класах. Пам’ятайте: якщо ви хочете навчитися плавати то сміливо заходьте в воду, а якщо хочете навчитись розв’язувати задачі, то розв’язуйте їх. Д.Пойа В процесі засвоєння математики як навчального предмета розв’язання навчальних задач посідає особливе місце, оскільки є, по-перше засобом оволодіння знань, по-друге, вважається основною формою закріплення умінь та навичок учнів. Крім того, здібність розв’язувати задачі є показником розумового розвитку школярів, можна говорити про те що мислення розвивається у процесі розв’язування різних задач. Це пов’язано з тим, що будь-яка задача передбачає певне протиріччя, його вирішення й створює напруження думки, що не зникає доти, доки суб’єктом не знайдено спосіб її розв’язання. Це ще раз підтверджує необхідність використання в процесі навчання задач різної складності, різного змісту, у будь-якій формі. Під математичною задачею розуміють будь яку вимогу обчислити, побудувати, довести щось, пов’язати з числовими величинами або геометричними фігурами. Арифметичною задачею називається вимога знайти числове значення деякої величини, якщо відомі значення інших величин, їхня залежність між собою та шуканою величиною. Прості задачі класифікуються за характером застосування арифметичних дій. Це:
Щоб розв’язати просту задачу, треба правильно вибрати дію та виконати її. Для того щоб розв’язати складну задачу, треба спочатку намітити план розв’язання. План складають на основі аналізу задач, який проводять від числових даних або від питання задач. Аналізу задачі передує ретельне вивчення умови та питання. Перед тим як розв’язувати задачу треба поставити запитання:
У кожного учня перед очима є картка пам’яті. Пам’ятка як розв’язувати задачу.
На мій погляд цікавий метод розв’язування такої задачі. У двох рулонах 70м тканини. Один рулон коротший за другий на 20м. скільки метрів тканини в кожному рулоні. В умові задачі дано суму довжин двох рулонів і їх різниця. Такі задачі називають задачами на знаходження двох чисел за їх сумою і різницею. Дамо графічну ілюстрацію умови. Із рисунка видно якщо від більшого рулонна тканини відрізати 20м то він буде дорівнювати меншому рулону тканини. Тоді і сума довжин двох рулонів тканини буде менша на 20м. тобто 70-20=50(м). Але 50м сума двох менших рулонів тканини. Отже довжина одного меншого рулонна дорівнює 50:2=25 (м), а довжина більшого дорівнює 25+20=45(м). Відповідь: 25м, 45м. Задачу можна розв’язати і іншим способом. Із рисунка видно: якщо до меншого рулонна тканини додати 20м, тоді його довжина буде дорівнювати більшому рулону, тоді і сума довжин двох рулонів буде більшою на 20м. тобто 70+20=90(м), але 90м це сума довжин двох більших рулонів тканини. Отже, довжина більшого рулонна дорівнює 90:2=45(м), а довжина меншого рулону дорівнює 70-45=25(м). Відповідь: 25м, 45м. Після того як діти вивчили розв’язування рівнянь цю саму задачу можна розв’язати за допомогою рівняння. Нехай хм довжина меншого рулонна, тоді х+20 м – довжина більшого рулонна. Складаємо рівняння враховуючи, що в обох рулонах 70м тканини маємо х+х+20=70; 2х=70-20; 2х=50; х=50:2; х=25 м. 25+20=45(м) Відповідь: 25м, 45м. Розглянемо один із прийомів розв’язування задач за допомогою рівнянь. Виділимо три етапи.
Алгоритмічна вказівка.
Якщо величини Додаються Якщо величини порівнюються Наприклад. Задача №1. До магазину завезли 312 кг. кавунів і динь. Динь було у 5 разів менше ніж кавунів. Скільки кілограмів динь завезли до магазину. Розв’язання: нехай хкг динь завезли до магазину, тоді кавунів завезли 5хкг. За умовою задачі до магазину завезли 312кг кавунів і динь. Отримаємо рівняння. 5х+х=312; 6х=312; х=312:6; х=52 кг Відповідь: 52кг динь завезли до магазина. Задача №2. в автопарку вантажних автомашин у 7 разів більше ніж легкових. Скільки легкових машин в автопарку, якщо їх на 162 менше ніж вантажних. Розв’язання: нехай х легкових машин в автопарку, тоді 7х – вантажних автомашин. За умовою задачі вантажних автомашин на 162 менше ніж легкових. Складаємо рівняння. 7х-х=162; 6х=162; х=162:6; х=27. Відповідь: 27 легкових машин в автопарку. Задачі на рух. Задача №1. Із двох пунктів одночасно вийшли два пішохода. Перший пішохід, що йде зі швидкістю 6 км/год, через 5 годин наздогнав другого, який йшов зі швидкістю 4 км/год. Яка відстань між пішоходами була спочатку. Розв’язання
Відповідь: 10км. Задача №2. Одночасно з одного пункту в протилежних напрямках вийшло два пішоходи. Один з них ішов з швидкістю 6км/год. Через три години пішоходи віддалилися один від одного на 30км. Визнач швидкість другого пішохода. Розв’язання
І спосіб 1) 6·3 =18 (км)- пройшов перший пішохід за 3год. 2) 30-18=12 (км)- пройшов другий пішохід за 3год. 3) 12:3=4 (км/год)- швидкість другого пішохода. ІІ спосіб х км/год швидкість другого пішоходу, тоді 3х км пройшов другий пішохід за 3год. Тоді 6 3 км пройшов перший пішохід за 3год. За умовою задачі вони пройшли 30км. Складаємо рівняння. 3х+18=30; 3х=30-18; 3х=12; х=12:3; х=4. Відповідь: швидкість другого пішохода 4км/год. Задача №3. Пароплав ішов по озеру 3год зі швидкість 23 км/год, а потім 4год за течією річки. Скільки кілометрів пройшов пароплав за 7год, якщо швидкість течії річки 7км/год. Розв’язання
Відповідь: 173 км Задача №4. Два потяги пройшли відстань, яка дорівнює 412 км за 4 год. Швидкість першого потягу на 7 км/год менша швидкості другого. Яка швидкість кожного потягу? Розв’язання. І спосіб
Нехай швидкість першого потягу х км/год, а швидкість другого х+7 (км/год). Перший потяг пройшов 4х км за 4 години, а другий 4·(х+7) км. Всього пройшли 4х+4·(х+7), а за умовою 412км. Складаємо рівняння: 4х+4·(х+7)=412; 4х+4х+28=412; 8х=421-28; 8х=384; х=384:4; х=48 отже швидкість першого потягу 48км/год, а другого х+7=48+7=55 км/год. Відповідь: 48км/год, 55км/год. Задача №5. Відстань між двома пристанями 72км. Катер долає цей шлях за течією річки за 3год, а проти течії за 4год. Знайти швидкість течії річки.
Розв’язання:
Відповідь: 3км/год – швидкість течії річки. Задача №6. Два мотоцикліста рухаються на зустріч один одному. Перший їду зі швидкістю 38км/год, а другий зі швидкістю 42км/год. Зараз між ними 90км. Яка відстань буде між ними через 0,6 годин. Розв’язання.
Відповідь: 42км. Задача №7. Із двох міст, відстань між якими 313 км одночасно виїхали два автомобіля. Зустрілись вони через дві години. Знати швидкість кожного автомобіля, якщо швидкість першого на 16,5 км/год більше швидкості другого. Розв’язання:
х км/год – швидкість другого автомобіля. Тоді х+16,5 км/год – швидкість першого автомобіля, тоді 2х км – проїхав другий автомобіль до зустрічі. Тоді 2(х+16,5) км – проїхав перший автомобіль до зустрічі. Всього проїхали 2(х+16,5)+2х км, а за умовою 313км. Складаємо рівняння: 2(х+16,5)+2х =313; 2х+33+2х=313; 4х+33=313; 4х=313-33; 4х=280; х=280:44 х=70. Швидкість другого автомобіля 70 км/год, а першого 70+16,5=86,5 км/год. Відповідь: 86,5 км/год, 70км/год. Складаю і розв’язую задачу за таблицею. Задача №1
Задача №2
Задача №3
Складаю і розв’язую задачі за малюнком. Задача №1 Задача №2 Задача №3 Задача №4 Задача №5 Задачі на спільну роботу. Задача №1. Марійка за 6хв може почистити 24 картоплини, а Наталка за 9хв – 45картоплини. За скільки хвилин спільної роботи вони почистять 198 картоплин.
Розв’язання.
Відповідь: 22 хв. Алгоритм
У 6 класі задачі на спільну роботу можна розв’язувати за цим же алгоритмом. Задача. Один трактор може зорати поле за 20год, другий за 30год. За скільки годин вони можуть зорати це поле працюючи разом. Розв’язання: Оскільки розмір поля в задачі невідомий, тоді величину поля приймаємо за одиницю. Якщо перший трактор може зорати поле за 20годин, то за одну годину він зоре у 20 разів менше, тобто 1:20=1/20 частини поля. Другий тракторист може зорати все поле за 30 годин, отже за одну годину він зоре в 30 разів менше. 1:30=1/30 частини поля. А працюючи разом вони зорють за одну годину: 1/20+1/30=3/60+2/60=5/60=1/12 частини поля. Щоб узнати за скільки годин вони зорють це поле працюючи разом треба 1:1/12=12(год). Аналогічно розв’язуємо задачі №511, 512 математика 6 клас, Г.П.Бевз. Задачі які розв’язуються за допомогою відношення. Що спільного у таких двох задачах. Задача №1. Один кусок тканини має довжину 10,5м, а другий 3,5м. у скільки разів довжина першого куска більша за довжину другого. Задача №2. На фарбування підлоги в спальні пішло 3 літри фарби, скільки потрібно фарби щоб пофарбувати підлогу у їдальні, якщо її площа дорівнює 32м2, а площа спальні 16м2. У математиці є зручний спосіб зіставлення однорідних величин, який полягає в тому, що для порівняння величин шукають відповідь на запитання. У скільки разів одна з них більша за другу. Відповідь на це запитання знаходять за допомогою ділення. Частку двох чисел у таких випадках називають відношенням. Задача№1. Олівцем довжина якого 15см можна провести лінію довжиною 60км. Якої довжини можна провести лінію списавши 3см такого олівця. Розв’язання:
Відповідь: 12 км Задача №2. Відстань від першого до п’ятого телеграфного стовпа 480 кроків. Яка відстань від другого до десятого стовпа?
Відповідь: 960 кроків. Задача№3. Скільки кілограмів масла можна виготовити з 261кг вершків, якщо з 9кг вершків виходить 2кг масла. Розв’язання:
Відповідь: 58кг Задача №4. У сонячний день довжина тіні від дерева становить 16м. у той самий час тінь від хлопчика, який має зріст 1,5м дорівнює 2м. визначити висоту дерева. Пропорції Задача №1. За 8м. тканини заплатили 96грн. Скільки коштують 15м. такої тканини? Складаємо пропорцію. 8 : 15 = 96 : х Відповідь: 180грн. Задача №2. Скільки треба взяти картоплі, щоб отримати 100кг крохмалю, якщо з 30кг картоплі виходить 5,4кг крохмалю. Складаємо пропорцію. х : 30 = 100 : 5,4 Відповідь: 556кг. Відсоткове відношення Багато величин постійно змінюються, наприклад: температура повітря, щомісячна кількість опадів, загальна сума грошей у банку, приріст населення і т.д. Зміни величин часто характеризуються за допомогою відсотків. Щоб дізнатися на скільки відсотків збільшилась чи зменшилась величина необхідно знайти:
Задача №1. Фермер планував отримати з одного гектара в середньому 29ц. зернових, а отримав 32ц. На скільки відсотків підвищилась врожайність. Розв’язання.
Відповідь: 10,3% Задача №2. Яблука при сушінні втрачають 84% своєї маси. Скільки треба взяти свіжих яблук, щоб одержати 64кг сушених. Розв’язання. Нехай х кг – маса свіжих яблук, що складає 100%. Із з них при сушені зберігається 16% (100 – 84 = 16). Запишемо: х кг – 100% 64кг – 16% Складаємо пропорцію. Відповідь: 400кг Задача №3. У 85 кг залізної руди міститься 51кг заліза. Скільки відсотків заліза міститься у залізній руді? Розв’язання. Нехай х% заліза міститься у руді. Маса всієї руди становить 100%. Запишемо: 85кг – 100% 51кг – х% Складаємо пропорцію Відповідь:60% Задача №4. Слюсар повинен виготовити 75 деталей, але він виготовив 80 деталей. На скільки відсотків він перевиконав план. Розв’язання.
Відповідь: 6,7% Література
|
Урок №60 Тема. Розв'язування задач Мета: сформувати уявлення в учнів про схему розв'язання текстових задач складанням квадратного рівняння; сформувати вміння застосовувати... |
Урок №50 Тема. Розв'язування текстових задач на відсотки (суміші, сплави, відсотковий вміст) Мета: вдосконалити вміння учнів розв'язувати текстові задачі на відсотки та застосовувати їх для розв'язування задач більш високого... |
Урок №80 Тема. Розв'язування задач за допомогою систем лінійних рівнянь Мета: відпрацювати навички застосування схеми розв'язання текстових задач на складання системи лінійних рівнянь із двома змінними... |
Урок №9 Тема. Розв'язування задач за допомогою рівнянь Мета: розширити знання про види задач, що розв'язуються складанням рівнянь, розширити спектр умінь щодо складання математичної моделі... |
Урок №45 Тема. Пряма пропорційна залежність. Розв'язування задач на пропорційний поділ Мета: продовжити роботу з формування вмінь складати пропорції для розв'язування задач на пряму пропорційну залежність величин; вдосконалювати... |
Тема: Використання текстових файлів для розв’язування задач у консольному... Мета: Навчитись використовувати текстові файли для розв’язування задач у консольному режимі середовища програмування |
Урок №63 Тема Тема. Підсумковий урок з теми «Квадратний тричлен. Розв'язування рівнянь, що зводяться до квадратних рівнянь та їх використання для... |
Розв'язування прикладних задач У математиці задачі відіграють важливу роль. Iсторiя свідчить, що математика як наука виникла iз задач i розвивається в основному... |
Конспекти уроків Тема. Перпендикулярність прямої і площини. Розв’язування задач Методи уроку: розв’язування задач в гетерогрупах, в моногрупах, самостійна робота |
УРОК 129. РОЗВ'ЯЗУВАННЯ ЗАДАЧ Мета Мета. Узагальнити знання учнів про відсотки та масштаб, завершити формування вмінь і навичок розв'язування задач на застосування... |