Короткова Алла Вікторівна вчитель фізики АЗОШ №6.
Тема уроку: Закони динаміки. Перший закон Ньютона. Інерція.
Цілі уроку:
Дидактична: формування знаньпро явище інерції та інерціальних систем відліку, усвідомлення змісту першого закона Ньютона.
Розвивальна: сприяти активізіції творчого мислення учнів, пробуджувати в них пізнавальний інтерес, стилізувати розвиток ініціативи, формування уміння висувати гіпотези, робити припущення та їх перевіряти.
Виховна: збуджувати інтерес до вивчення фізики, розширити кругозір учнів, виховувати практичні навички користування приладами.
Оснащення уроку: динамометр, трибометр, вантажі, картки с завданнями, картки для експрес-контролю.
Тип уроку: комбінований урок.
План уроку.
Організаційний етап (1 хв.),
Мотивація навчальної діяльності (5 хв.),
Вивчення нового матеріалу (15 хв.),
Використання отриманих знань (13 хв.),
Контроль та корекція отриманих знань (6 хв.),
Підбиття підсумків уроку. Рефлексія. (3 хв.),
Домашнє завдання (2 хв.).
Конспект уроку.
Єтапи уроку
|
Діяльність учителя
|
Діяльність учня
|
1.Організаційний етап
|
Привітання учнів, організація робочого місця.
|
Привітання вчителя, організація робочих місць
|
|
Повідомлення тему уроку.
Вступне слово вчителя:
Друзі, закони руху макроскопічних тіл були сформіровани І. Ньютоном у 1686 р і названі в його честь. Зверніть увагу на слово «сформульовані» - закони були саме сформульовані, а не відкриті. Вивченням руху займалося багато вчених і до Ньютона. Великих внесок у вивчення руху зробив італійскій вчений Галілео Галілей. Ньютон творчо узагальнив і систематизував роботи своїх попередників. Ньютон писав: «Якщо я бачив далі, ніж інші, то лише тому, що стояв на плечах гигантів». Вивчати закони руху слід мати на увазі, що вони являють собою узагальнення дослідних фактів, їх не можна вивести логічно чи з окремих фактів. Справедливість цих законів з високою точністю підтверджує вся система дослідних фактів, якими володіє людство.
Закони Ньютона вивчаются окремо один від одного, бо так простіше їх розуміти, але вони взаємоповязані й утворюють єдину систему.
|
|
2. Мотивація навчальної діяльності
|
Росповідає про те, що при вивчені законі руху доцільно згадати слова видатного академіка Л.І. Сєдова: «Усі досягнення в сучасній техніці, авіації, ракетній техніці у морській справі і взагалі в промисловості грунтуються на використанні й застосуванні методів і результатів Ньютонівської механіки».
Давньогрецький учений Арістотель стверджував: щоб тіло рухалось, його необхідно весь час «рухати», при цьому чим більша швидкість, тим більше зусиль требо докласти.
|
Слухать вчителя
|
3.Вивчення нового матеріалу
|
1. Пропонує учням підтвердити або спростувати твердження Арістотеля: «Щоб тіло рухалось його необхідно весь час «рухати», наведіть приклади з повсякденного життя.
Як відомо, на початку XVII ст. Г. Галілей піддав сумніву твердження Арістотеля. Проводячи досліди з кулею, яка рухалася по похилій площині, учений помітив, що скочуючись, куля збільшую швидкість, а рухаючись в гору, навпаки зменшує. А під час руху по горизонтальнійпрощині куля не змінюватиме швидкість, але реальні досліди доказали, що куля все ж таки зупиниться. Причиною уповільнення руху є тертя між кулею і прощиною. При наявності ж ідеальної поверхні куля котилась б вічно. Це означало здатність тіл зберігати свою швидкість, якщо на них не діють інші тіла або дія інших тіл скомпенсована – явище інерції.
2. Інерціальні системи відліку. Пропонується учням як наукова ідеалізація, тому що будь-яке тіло зазнає впливу інших тіл.
|
Знайомляться з матеріалом підручника п.15, мал. 15.1, 15.2(а,б).
Заповнюють картку опорного конспекту (додаток А)
Слухають вчителя. Обговорення прочитаного. Відповіді на запитання.
|
4. Використаня отриманих знань
|
Організація роботи в групах.
Спостереження за роботою учнів.
Прослуховування виводів.
|
Робота в групах
Додаток Б
|
5. Контроль та корекція отриманих знань
|
Пропонує учням тестові завдання для самоконтролю. Спостерігає.
Організую обговорення завдання тестування, звертає увагу на ключові моменти.
|
Обирають правільні відповіді Додаток В
Обмінюються картками. Приймають участь в обговеренні завдань.
|
6. Підбиття підсумків уроку. Рефлексія.
|
Цчитель підбіваю підсумки уроку, оцінює роботу груп та окремих учнів. Пропонує за бажанням виставити оцінки за тестування:
що знали про інерцію,
що хотіло узнати,
що запам’яталось кожному з Вас сьогодні?
|
Слухають вчителя.
Приймають участь в обговоренні уроку.
За бажанням називають оцінки.
|
7. Домашне завдання.
|
Пропоную вивчити теоретичний матеріал за підручником.
Описати перший закон Ньютона за узагальненим планом характеристики фізичного закону.
Розв’язати задачі.
|
Записують домашне завдання Додаток С
Впр. 12, стр.31
|
Додаток А
Картка опорного консперту
Арістотель зробив висновок
Галілео Галілей сформував закон:
Приклади:
Додаток Б.
Картки для роботи в групах
Картка 1.
Як слід розуміти зміст фрази «дія інших тіл скомпенсована»?
Яких рух можно назвати рух за інерціею?
Чи можна рух автомобиля, який рухаеться прямолінейного рівномірного, назвать рухом за інерціею? Чому?
Картка №2
Наведіть приклади руху тіла за інерціею.
Чому небезпечно переходити дорогу близько до автомобіля, який гальмує перед перехрестям?
До матеріальної точки прикладено дві сили. За якої умови точка буде рухатись равномірно прямолінейно?
Картка №3
Яке з двух коліс мотоцикла слід блокувати під час різкого гальмування?
Який рух здійснить тіло водія водія у випадку зіткнення автомобіля з перешкодою?
Як слід тягти «бегемота з болота» - ривком чи повільно? Чому?
Додаток В.
З яким тілом Ви пов’язали б СВ, щоб вона була неінерціальною?
а. автомобіль рухается равномірно,
б. дівчина біжить з постійною швидкістю,
в. потяг набирає швидкість,
г. собака сидить на узбіччі дороги.
Система відліку, пов’язана з ліфтом, можна вважати інерціальною, якщо ліфт:
а. рухається равноприскорено вниз,
б. рухається равноприскорено вгору,
в. рухається равномірно вгору,
г. рухається равномірно вниз.
Система відліку пов’язану з автомобілем, можна вважати інерціальною, якщо автомобіль:
а. рухається рівномірно прямолінійно по горизонтальному шосе.
б. рівномірно повертаю по шосе,
в. рівномірно рухається в гору,
г. Рівноприскорено рухається з гори.
Додаток С
Формулювання та математичний запис.
Досліди, що підтверджують справедливість закону.
Приклади практично застосування.
Межі або умови застосування.
Виконала: Короткова Алла Вікторівна, вчитель фізики АЗОШ №6.
|