Перетворення виразів, що містять квадратні корені. Звільнення від ірраціональ ­ ності. Формула складного радикала


Скачати 0.75 Mb.
Назва Перетворення виразів, що містять квадратні корені. Звільнення від ірраціональ ­ ності. Формула складного радикала
Сторінка 1/3
Дата 25.03.2013
Розмір 0.75 Mb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Математика > Документи
  1   2   3
Практичні заняття з алгебри, 8 клас з поглибленим вивченням математики

Тема. Перетворення виразів, що містять квадратні корені. Звільнення від ірраціональ­ності. Формула складного радикала.

Порівняти значення виразів і можна двома способами.

1. = Оскільки то . Перетворення, що було виконано з , називають винесення множника з-під знака кореня.

2.

Оскільки 50<72, то . Отже, .

Таке перетворення називають внесенням множника під знак кореня.

Приклад 1. Винести множник з-під знака кореня:

a) ; б) ,а

Розв'язання

а) Вираз має смисл, якщо а Маємо:

=
Приклад 2. Внести множник під знак кореня:

а) -4 ;б) а в) (4-х) х>4; г)(5-а) 0

Розв'язання
а)-4

б) Якщо а > 0 , то a

якщо а < 0 , то a

в)

г) (5-а)
Завдання 1. Винести множник з-під знака кореня:

а) ; ; ; ;

б) ; х 0, у 0;

в) - ; у<0.



Завдання 2. Внести множник під знак кореня

а) 7 ; 6 ; 5 ;

б) х ; 3 ; ;

в) , х 0 ;

г) , а < 0.

Завдання 3. Порівняти значення виразів:
а) і ; б) і ;

в) і ; г) і ;

ґ) і ; д) і .

2. Зведення коренів до нормального вигляду.

Нормальним називають такий вигляд кореня де підкореневий вираз зведено до цілого, що не містить множників з показниками, які дорівнюють або більші за показник кореня.

Для зведення кореня до нормального виду необхідно:

а) спростити підкореневий вираз;

б) скоротити показники кореня та підкореневого виразу;

в) винести з-під знака кореня раціональні множники;

г) якщо підкореневий вираз дробовий, то звільнити його від дробу.

Приклад 3. Звести корені до нормального вигляду:

а а
Розв’язання
=
3. Перетворення виразів, що містять квадратні корені.

Приклад 4. Спростити вираз:

а) - + ;

б) ( - )( + ).

Розв’язання

а) - + = - + = (3-2+12)=13 ;

б) ( - )( + ) = + - - = + - - =3*5-12*2=15-24=-9.

Завдання 4. Спростити вираз:

а) + - ; б) ; в) ; г) ;

гІ) ; д) ;

Завдання 5. Виконати дії.

а) ; б) ; в) ; г) ;

гІ) ; д) ; е) * -

є) * -

Завдання 6. Виконати дії, використовуючи формули скороченого множення.

а) б) в) г)

гІ) д) е) є)

Завдання 7. Виконати дії.

а) б) в) * ;

г) * ;
Завдання 8. Розкласти на множники вираз.

а) х2 - 7; б) 4а2 – 3; в) 11 – 16 b2; г) 3 + ; д) а - 5 ; е) ; є) ; ж) ;


Завдання 9. Спростити вираз:

а) ; б) ; в) ; г) ; гІ) ; д) ; е) ;

є) ; ж) ; з) ; и) ; й) ; і) .
4. Звільнення від ірраціональності в чисельни­ку та знаменнику.

Заміна дробового виразу, у якого чисельник або знаменник (або обидва) ірраціональні, то­тожно рівним йому виразом з раціональним чисельником (знаменником), називають звільненням від ірраціональності у чисельнику (знаменнику) дробового виразу.

Часто для звільнення чисельника (знамен­ника) дробового виразу від ірраціональності чисельник і знаменник цього виразу множать на множник, спряжений з чисельником (зна­менником)

Спряженим з ірраціональним виразом А на­зивають будь-який не рівний тотожно нулю ви­раз В, який у добутку з А не містить знака ко­реня, тобто А-В - раціональний вираз.

Приклад 5. Знайти вираз, спряжений х виразом:

а) ; б) а+ ;

Розв’язання: а) Для виразу спряженим є оскільки * =1;
б) Для виразу а+ спряженим є а+ оскільки (а+ )* (а+ )=а2 – b.
Розглянемо основні випадки звільнення від ірраціональності у знаменниках дробових ви­разів (аналогічно виконується звільнення від ірраціональності у чисельниках). Якщо є вирази виду , то для звільнення від ірраціональності у знаменнику необхідно чисельник і знаменник домножити на .

Приклад 6. Звільнитися від ірраціональності у знаменнику:

а) б) в)

Розв'язання:

а) б) = в)
Завдання 10. Звільнитися від ірраціональ­ності у знаменнику:
а) ; б) ; в) ; г) ; гІ) ; д) ; е) ; є) ; ж) ; з) ; и) ; і) .
Розглянемо вирази виду Вирази та взаємно спряжені, оскіль­ки ( )*( )= a-b.

Тому позбавитися від ірраціональності у знаменнику можна такими перетвореннями:

якщо а 0, b 0, а b, то = якщо а 0, b 0, а b, то = , якщо а>0, а=b , то
Приклад 7. Звільнитися від ірраціональності у знаменнику: a) ; б) ;

Розв'язання: a) = = ;

б) = ;
Завдання 11. Звільнитися від ірраціональ­ності в знаменнику:

а) ; б) ; в) ; г) ; гІ) ; д) ; е) ; є) ; ж) ; з) ; и) ; і) .
Завдання 12. Звільнитися від ірраціональ­ності в знаменнику:

a) ; б) ; в) ; г) ;

Розглянемо вирази виду

Помноживши знаменник на , одержимо у знаменнику:

( )( ) = a + b - c + .

Помноживши далі одержаний вираз на a + b c - , матимемо: ((a + b c) + ) * ((a + b c) - ) = (a + b c)2 4ab, тобто звільняємося від ірраціональності у зна­меннику. Зрозуміло, що на вказані вирази до-множити необхідно одночасно чисельник і знаменник дробу.

Аналогічно звільняємося від ірраціональ­ності в знаменниках дробів виду та . Якщо знаменник дробу - сума чотирьох квадратних коренів, тобто вираз має вид , причому ab=cd, то звільнитися від ірраціональності в знаменни­ку можна так: =
де а 0, b 0, с 0, d 0, a + b c + d .
Приклад 8. Звільнитися від ірраціональності у знаменнику:

а) б)

Розв'язання:

а)

б)
5. Перетворення складного квадратного коре­ня (радикала).

Вирази виду називають складними квадратними радикалами.

Для їх перетворення використовують фор­мулу: =

де а>0, 5>0, A2- B2>0.
Приклад 9. Спростити вираз:

а) ; б) ;

Розв'язання:

а) = = =

= = = = .

б) = = =

= = = = .

На практиці для перетворення ірраціональ­них виразів зручно використовувати простіші формули, а саме: ;

де а 0 , b 0 .

Приклад 10. Спростити вираз:

а) ; б) ; в) .

Розв'язання:

а) = =

б) =

в)

Приклад 11. Спростити вираз:

а) А= ;

б) А= 2 ;

в) А= ;

Розв’язання:

а) А=

б)А=2 =2

в)А= =
6. Приклади перетворення виразів з радикалами.

Приклад 12. Обчислити, використовуючи властивості арифметичного кореня:

а) б)

Розв’язання: а) б)

Приклад 13. Обчислити значення кореня.

а) б)

Розв’язання: а)

б) 1600<2034<2500, тобто 402<2034<502. Квадрат числа закінчується четвіркою, якщо остання цифра числа 2 або 8. перевіркою встановлено, що 482=(50-2)2=2500-200+4=2304. Отже
Приклад 14. Винести множник з-під знака кореня: а) б) в) х<-5.

Розв’язання:

а)

б)

в) Враховуючи, що х + 5<0 за умови х<-5 матимемо


Приклад 15. Спростити вираз: а) б)

Розв’язання: а) 2= отже,

оскільки 2= отже,
</0>
  1   2   3

Схожі:

ІІ Актуалізація опорних знань ІІІ Етапи подорожі
...
Розв’язування вправ з теми «Степенева функція»
Мета: узагальнити та систематизувати знання учнів про корені, степені з раціональним показником, ірраціональні рівняння, закріпити...
Урок №18 Тема. Тотожні перетворення раціональних виразів
Наочність та обладнання: опорний конспект «Тотожні перетворення раціональних виразів»
Урок №54 Тема
Тема. Підсумковий урок з теми «Квадратні рівняння. Формула коренів квадратного рівняння. Теорема Вієта»
Тема. Числові та буквені вирази
Мета: ввести поняття числового і буквеного виразів; навчити знаходити значення виразів; повторити читання і запис виразів; розвивати...
УРОК 5 Тема. Комбінаторні задачі. Самостійна робота
Мета: формувати вміння і навички використовувати формули комбінаторики для перетворення найпростіших виразів і розв'язування задач;...
Завдання для самостійної роботи І група
Корені х1 і х2 рівняння х2-10х+b=0 задовольняють умову х1-3х2 Знайдіть ці корені та коефіцієнт b. (4б)
Екзаменаційні птання з фізики (2-й семестр)
Квантова теорія випромінювання. Формула Релея-Джінса. “Ультрафіолетова катастрофа”. Гіпотеза квантів енергії, формула Планка
“ЗВІЛЬНЕННЯ ВІД КРИМІНАЛЬНОЇ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ”
Звільнення від кримінальної відповідальності у зв’язку з дійовим каяттям (ст. 45 КК). 7
Урок №21 Тема. Раціональні рівняння. Розв'язування раціональних рівнянь
ОДЗ рівняння та схеми розв'язання дробового рівняння виду = 0, де А і В — деякі многочлени від однієї змінної; сформувати вміння...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка