|
Скачати 0.87 Mb.
|
Міністерство освіти і науки України Сучасний літературний процес на Черкащині Програма курсу за вибором 10-11 кл. Канів 2012 Автори: Месевря О.І., завідувач лабораторією суспільно-гуманітарних дисциплін Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних працівників Шокур О.В., вчитель української мови і літератури Канівської гімназії імені Івана Франка Рецензент Січкар С.І., методист лабораторії суспільно-гуманітарних дисциплін Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних працівників Шкільний курс української літератури - важлива складова вітчизняної літературної освіти. Актуальність та суспільна ефективність цієї дисципліни визначається тим, що на рівні шкільної освіти вона реалізує стратегічні загальнодержавні завдання розвитку національної культурної свідомості громадян України . Проте на вивчення цього предмету відводиться дуже мало часу, а надто - на літературу рідного краю. Але ж сама творчість письменників рідного краю повинна виховувати у школярів любов до Батьківщини, повагу до її історії, звичаїв, традицій. Програма у певній мірі покликана усунути цей недолік. Навчальна програма схвалена на засіданні методичної ради Протокол №______ від _____________20___р. ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА Освітня система в Україні потребує оновлення змісту та методів навчання, суттєвих змін у підходах до викладання предметів у загальноосвітніх навчальних закладах, упровадження ефективних сучасних освітніх технологій. На реалізацію стратегії Національної доктрини розвитку освіти, положень Концепції загальної середньої освіти щодо переорієнтації навчально-виховного процесу на особистість учня та з метою переведення старшої школи на профільне навчання розроблено програму курсу за вибором з сучасного літературного процесу Черкащини для класів філологічного та суспільно-гуманітарного профілів. Вивчення предметів гуманітарного філологічного профілю (української мови, літератури) зумовлене загальним завданням шкільної освіти - всебічний творчий розвиток особистості. Українська література є потужним носієм ідентичності нації, її генетичного коду. Вона має стати важливим чинником витворення національної ідеології, без якої неможливо збудувати державу - Україну і виховати свідомого українця. Ця нова ідеологічна доктрина для її повноцінного функціонування в сучасному світі має базуватися на історичних і культурних традиціях, на переосмисленні сучасного досвіду на основі загальнолюдських цінностей. В умовах розбудови Української держави особлива роль належить формуванню національної свідомості, патріотизму юного громадянина. Реалізації такої надзвичайно важливої місії сприятиме викладання в загальноосвітніх навчальних закладах названого курсу за вибором. Українська література в загальному контексті є свідченням високої духовної та цивілізаційної розвиненості українського народу, вона є невід'ємною складовою його національної культури. Як мистецтво слова вона є носієм потужного заряду духовної енергії, здатна передавати загальнолюдські й національні цінності від покоління до покоління, культивувати їх у людській душі. Засобами мистецтва слова вона допомагає формувати, збагачувати внутрішній світ дитини, позитивно впливати на її свідомість і підсвідомість, спрямовувати морально-етичний потенціал, розвивати інтелект, творчі здібності, естетичний смак. Тому курс за вибором має прищеплювати учням любов до творчості письменників -земляків, формувати патріотичні почуття молодого покоління. Метою викладання курсу “Сучасний літературний процес на Черкащині” є належне ознайомлення учнів зі своєрідною складовою літературного процесу — сучасним українським письменством від 70-х рр. XX ст. до сьогодення, а також виховання високої читацької та загальної культури, гуманізму і патріотизму, вироблення естетичного смаку, власного світогляду школярів.Отже, метою шкільного вивчення української літератури є: — підвищення загальної освіченості громадянина України, досягнення належного рівня сформованості вміння «читати й усвідомлювати прочитане», «прилучатися до художньої літератури, а через неї — до фундаментальних цінностей культури», розширення їхніх культурно-пізнавальних інтересів; — сприяння всебічному розвитку, духовному збагаченню, активному становленню й самореалізації особистості в сучасному світі; — виховання національно свідомого громадянина України; — формування і утвердження гуманістичного світогляду особистості, національних і загальнолюдських цінностей. Складові цієї мети реалізуються через такі конкретні завдання курсу за вибором, які грунтуються на аксіологічній, літературознавчій, культурологічній змістових лініях, акцентованих у «Державному стандарті...»: 1. Зацікавлення учнів художнім твором як явищем мистецтва слова, специфічним «інструментом» пізнання світу і себе в ньому — прищеплення і утримання бажання читати. 2. Розвиток уміння сприймати літературний твір як явище мистецтва слова. 3. Підняття загальної освіченості учнів: набуття ними базових знань з української літератури, необхідних для повноцінної інтеграції в суспільство на різних рівнях. Ознайомлення із найвизначнішими і найпоказовішими взірцями сучасної української літератури Черкащини. 4. Формування читацької культури учнів, розвиток естетичного смаку, вміння розрізняти явища класичної (як високого мистецтва) і масової культури. 5. Формування стійкого інтересу до сучасної української літератури як вагомого духовного спадку народу, повноцінного оригінального мистецтва. 6. Повернення втраченого престижу національної літератури, виховання її майбутнього читача й шанувальника. 7. Формування гуманістичного світогляду, розвиток духовного світу, утвердження загальнолюдських морально-етичних орієнтирів. 8. Сприяння національному самоусвідомленню і стійкому відчуттю приналежності до європейської спільноти. Бачення в сучасній українській художній творчості ментальних особливостей української людини. 9. Вивчення сучасної української літератури Черкащини в національному і світовому культурологічному контекстах, у міжпредметних зв'язках. 10. Розвиток творчих і комунікативних здібностей учнів, їхнього самостійного і критичного мислення, культури полеміки, вміння аргументовано доводити власну думку. 11. Вироблення вміння компетентно і цілеспрямовано орієнтуватися в інформаційному і комунікативному сучасному просторі. 12. Вироблення вміння застосовувати здобуті на уроках літератури знання, навички у практичному житті. 13. Розвиток навичок самоосвіти, бажання і спроможності вчитися. Ообливістю пропонованої програми є те, що вона укладена на основі Державного стандарту базової і повної середньої освіти. В ній враховано сьогоднішні державні вимоги до змісту і рівня навчальних досягнень учнів основної і старшої школи. Зміст запропонованого до вивчення літературного матеріалу спроектований на очікувані результати навчання, що дає можливість більш цілеспрямовано і стратегічно зорієнтовано організувати навчальний процес, а також проконтролювати його. Такий тип шкільної програми особливо актуальний у процесі сьогоднішньої реформаційної політики загальної освітньої сфери в Україні, у державотворчому виробленні національної ідеологічної доктрини. Навчальний матеріал розподілено за такими рубриками: • кількість годин, відведених на вивчення розділу (теми); • зміст навчального матеріалу (конкретне змістове наповнення розділу (теми); • державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів; • додатки (мистецький контекст, міжпредметні зв'язки). До програмного списку включено твори, найпоказовіші для розкриття творчої індивідуальності кожного письменника. Програма побудована так, щоб сучасна література Черкащини постала у всій своїй родо - жанровій, стильовій і проблемно-тематичній повноті. Учні мають розуміти конкретно-історичні умови розвитку сучасного письменства Черкащини; знати, хто творить українську літературу сьогодні, які мистецькі напрями репрезентують сучасні літератори, специфіку змісту і форми творів; уміти аналізувати явища окресленого періоду, відрізняти поетику шістдесятників, сімдесятників, вісімдесятників і дев'яностників; розуміти, що український літературний процес останніх десятиліть не обмежувався постмодерним дискурсом. Отже, курс за вибором «Сучасний літературний процес Черкащини» має певною мірою доповнити основний курс вітчизняної літератури, де сучасному письменству приділяється недостатньо уваги. Словесна творчість межі XX і XXI ст. дуже цікава й неоднозначна: оригінальна і традиційна, лірична й епатажна, акцентована на змісті й формалістська. Ця література твориться саме тепер, і ми, певним чином, є свідками її народження. Тому учні мають повне право ознайомитися з творчістю українських письменників-сучасників Черкащини. Викладання цього предмета відбувається у форматі загального мистецького контексту, в якому створювався художній твір, а також міжпредметних зв'язків (українська мова, історія, зарубіжна література, образотворче мистецтво, музика, естетика, етика), які відбиті у додатках . На вимогу сьогодення література покликана формувати молоду людину як особистість, здатну самостійно здобувати інформацію, поновлювати її, коригувати та інтерпретувати протягом усього свого життя. Навчально-виховний процес уроків курсу за вибором передбачає формування цілісного уявлення про нього як про важливий складник національної культури, підвищення загального рівня культури майбутнього покоління, розвиток його творчого, інтелектуального потенціалу, виробленню здорового, повноцінного світогляду Програма пропонує твори як для обов'язкового текстуального вивчення, так і для додаткового самостійного прочитання, не розмежовуючи їх, на розсуд учителя. Програма факультативного курсу “Сучасний літературний процес на Черкащині” розрахована на 68 год. Навчальний курс може бути реалізований за 1 навчальний рік (в 10(11)-му чи 11(12)-му класі) із розрахунку 2 год на тиждень, а може вивчатися 2 навчальні роки (10(11)-й та 11(12)-й клас) із розрахунку 1 год на тиждень. Запропонована кількість часу на вивчення розділу, теми є орієнтовною. Учитель може її змінювати (у загальних межах 68 год). Під час навчально-виховного процесу програмою передбачено таку його організацію, у процесі якої вчитель дає необхідні стартові знання, висловлює-демонструє власні судження, заохочує до глибшого пізнання, зацікавлює, корегує, спрямовує вивчення теми. Але не вимагає прийняття єдиної думки, не диктує своє прочитання тексту, він лише спонукає до певних оціночних висновків, а учень вчиться їх робити самостійно, так само як і самостійно мислити, оцінювати, порівнювати, проводити аналогії з сучасним життям, власним досвідом тощо. Загалом така демократична орієнтація програми спрямована на постійну творчу співпрацю, діалог учителя, учня з художнім твором, дає широкий простір для самостійного сприйняття і осмислення літератури як явища мистецтва. Рекомендовану літературу - наукові праці, джерела - наведено в кінці програми ; хрестоматійні видання, що стосуються всіх тем, -у розділі "Вступ". У переліку літератури подано найважливіші дослідження та джерела з теми, що, зрозуміло, не вичерпує багатства як теоретичних праць, так і збірок творів. Учитель може використовувати як ілюстрації також і місцевий матеріал. Сучасний літературний процес на Черкащині
|
Програма курсу за вибором «Рідний край» для учнів 8 9 класів загальноосвітніх... Програма курсу за вибором «Рідний край» розрахована на учнів 8 – 9 класів загальноосвітніх навчальних закладів. Вона є логічним доповненням... |
27. «Конфліктологія в школі» курс за вибором для учнів 10-11 класів Навчальна програма курсу за вибором «Конфліктологія у школі» розрахована на учнів 10-11 класів на два роки навчання (70 годин, 35... |
Апробація регіональної програми курсу за вибором Червонослобідська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №1 Черкаської районної ради |
РОБОЧА ПРОГРАМА з курсу «Системи комутації» Робоча програма складена на основі навчальної програми курсу «системи комутації», затвердженої на засіданні кафедри кореляційної... |
Програма курсу Професійна педагогіка наука і навчальний предмет Профпедагогіка як галузь педагогічної науки, її методологія. Предмет профпедагогіки та предмет навчального курсу. Основні категорії... |
Програма курсу Професійна педагогіка наука і навчальний предмет Профпедагогіка як галузь педагогічної науки, її методологія. Предмет профпедагогіки та предмет навчального курсу. Основні категорії... |
Школа фотографії Віктора Марущенка та Галерея РА-фото ... |
Г. Гупаленко. Безпека харчування. 10 (11) клас. Курс за вибором.... Г. Гупаленко. Безпека харчування. 10 (11) клас. Курс за вибором. // Навчальні програми курсів за вибором та факультативів з хімії:... |
ЧЕРКАСЬКИЙ ОБЛАСНИЙ ІНСТИТУТ ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ Книжка для вчителя: календарне планування, розробки уроків, мультимедійний посібник. 11 клас. До програми курсу за вибором «Письменники... |
ЧЕРКАСЬКИЙ ОБЛАСНИЙ ІНСТИТУТ ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ Книжка для вчителя: календарне планування, розробки уроків, мультимедійний посібник. 11 клас. До програми курсу за вибором «Письменники... |