Диспут на тему : “Чи варто боротися за «останній дюйм?» (за творами О. Генрі «Останній листок» та Дж. Олдріджа «Останній дюйм»). Мета


Скачати 49.79 Kb.
Назва Диспут на тему : “Чи варто боротися за «останній дюйм?» (за творами О. Генрі «Останній листок» та Дж. Олдріджа «Останній дюйм»). Мета
Дата 10.02.2014
Розмір 49.79 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Література > Документи
Диспут на тему : “Чи варто боротися за «останній дюйм?» (за творами О.Генрі «Останній листок» та

Дж. Олдріджа «Останній дюйм»).

Мета: розвивати навички дискусії, вчити на основі прочитаних творів робити узагальнені висновки, висловлювати свої власні думки щодо поставленої проблеми; розвивати навички аналізу твору, зв’язного мовлення; виховувати любов до життя, вміння боротися за «останній дюйм».

Обладнання: портрети О.Генрі, Дж. Олдріджа; дитячі малюнки до творів; картки з правилами ведення дискусії.

Тип уроку : урок розвитку зв’язного мовлення.

Епіграф: Надія – це прагнення душі переконати себе в тому, що бажання збудеться обов’язково.

Р.Декарт

Хід уроку

  1. Вступне слово вчителя.

Чи повинна людина боротися за життя, за щастя, за «останній дюйм»? Є така притча: коли Бог творив людину, у нього залишився шматочок глини. Творець довго тримав той шматочок у руках, не знаючи , що з ним робити, а потім запитав: «Що зробити тобі ще?» Людина подумала і відповіла : «Зроби мені щастя». Бог посміхнувся і поклав той шматочок глини людині у руку: «Ліпи». Ця історія говорить, що людина сама творить своє щастя. І часом тільки від неї залежить, як складеться її життя і який дюйм буде у ньому останнім.

  1. Підготовка до диспуту. Правила ведення дискусії.

Давайте звернемося до карток «Правила ведення дискусії»

Дозволяється

Не дозволяється

  • Висловлювати думки та ідеї чітко, лаконічно;

  • Бути чесними і відвертими у своїх відповідях;

  • Аргументувати власну точку зору з опорою на літературний текст;

  • Поважати думку інших;

  • Уважно слухати опонентів;

  • Сперечатися лише з теми диспуту.

-Перебивати промовця під час виступу;

-висміювати, ображати опонента;

Перекручувати думки опонента;

Висловлювати протест мімікою, звуками, жестами;

Відступати від теми диспуту.

Отже, розглянувши ці правила і зрозумівши їх, ми можемо перейти до теми нашої дискусії.

  1. Робота над темою.

Ми з вами прочитали два чудові оповідання. Вони вчать за будь-яких обставин не втрачати віру, боротися за життя, бути гуманними і не забувати про ближніх. Люди є різні : одні намагаються протистояти обставинам, інші - тихо підкоряються їм. Одні ніколи не втрачають віри у щасливе майбутнє, інші – завжди все бачать у чорному кольорі. Давайте спробуємо зараз з’ясувати, який колір переважає у сприйнятті оповідання “Останній листок» О.Генрі. Для цього ми просто по черзі зробимо на аркуші паперу по кілька мазків. Ви самі оберете колір, який, на вашу думку, передає настрій оповідання.

1. Малювання настрою оповідання»Останній листок». Робота з мольбертом.

( На малюнку переважають жовтий, оранжевий, сірий кольори. Але є й чорний).

2.Бесіда за малюнком.

  • Чому жовтий і оранжевий кольори переважають на нашому малюнку?

( Очікувана відповідь учнів. Жовтого кольору був листок плюща. А ще жовтий колір – це колір домашнього затишку і тепла. Він оптимістичний. А оскільки оповідання має щасливий фінал, то і сприйняття твору має бути оптимістичним).

  • Звідки ж взявся чорний колір на малюнку?

(Очікувана відповідь учнів. Чорний колір – колір смутку, смерті, печалі. Художник Берман помер. Мабуть, тому і з’явився чорний колір. )

  • Чи можна вважати, що оповідання має песимістичний фінал через смерть художника?

(Очікувана відповідь учня. Ні. Нам, звичайно, шкода художника, але навіть смерть може носити оптимістичний характер. По-перше, художник рятує життя дівчини. По-друге, він нарешті створює шедевр, про який мріяв усе життя).

  • Якщо фінал оповідання щасливий, то чому ж тоді нам так хочеться плакати, коли ми його читаємо?

( Очікувана відповідь учня. Нам шкода художника. Але, мабуть, ми більше плачемо не від того, що Берман помер, а від того, що він врятував життя дівчини. Плачемо від величі його вчинку. Його душі.)

  • Чи можна ці сльози назвати сльозами радості?

(Очікувана відповідь учня. Напевно, що так. Хоча скоріше це не сльози радості, а сльози очищення, як говорять мистецтвознавці – катарсису. Нам хочеться бути такими, як Берман. Він допоміг дівчині в тяжку хвилину, тоді, коли вона сама вже не мала ні бажання, ні сил боротися за «останній дюйм».)

  • Який же висновок можна зробити: чи потрібно боротися за останній дюйм ( «останній листок») , на думку О.Генрі? А на вашу думку?

3. Малювання настрою оповідання «Останній дюйм». Робота з мольбертом.

- Які ж кольори переважають на цьому малюнку? ( Жовтий, чорний, червоний, блакитний).

- З чим асоціюється у нас жовтий колір? ( Пісок, сонце).

-Чому на малюнку є чорний колір? ( Герої мало не загинули, тобто чорний – це смерть).

-Звідки взявся червоний колір? ( Червоний – це кров. А ще червоний символізує боротьбу, протест, відчай. Герої оповідання з останніх сил борються за життя. )

- Що означає блакитний колір на нашому малюнку? ( Блакитний – то небо, морська вода. А ще – символ мрії, щасливого майбутнього).

4. Порівняльний аналіз оповідань «Останній дюйм» Олдріджа та «Останній листок» О.Генрі.

- В назві обох оповідань є слово «останній». Чи в однаковому значенні воно вживається?

- Яку роль зіграли останній дюйм і останній листок в долі героїв?

- Герої якого оповідання, на вашу думку, мають більше жаги до життя і прикладають більше зусиль для того, щоб вижити?

- Пригадайте твори інших авторів, які ми вивчали у курсі зарубіжної літератури, які вперто боролися за життя і вижили за екстремальних обставин. 9 «Любов до життя « Д.Лондона).

5. Робота з епіграфом.

- Як ви розумієте слова Декарта, які стали епіграфом нашого уроку?

- Чи вірите ви в те, що бажання збудеться, якщо дуже вірити?

-Чому саме ці слова стали епіграфом нашого уроку?

IY. Підсумок уроку.

Людина завжди повинна сподіватися на краще. За будь-яких обставин треба боротися за життя своє і людей, які поряд з нами . Добро і віра врятують людство. Не випадково В.Крищенко говорив : «Спасіння - у добрі, спасіння - у любові. І це стосується, напевно, нас усіх».

Y. Домашнє завдання. Написати твір-мініатюру у формі листа до Дені (героя оповідання “Останній дюйм») чи дівчини з оповідання «Останній листок».

Література.

  1. Братко В. Сильні людські характери в новелі Дж. Олдріджа «Останній дюйм».// Відкритий урок. Література . Випуск 7-8. Київ: «Плеяди», 2003.

  2. Гузь О. Своєрідність вирішення проблеми батьків і дітей . Урок за оповіданням Джеймса Олдріджа «Останній дюйм» // Зарубіжна література в школах України. - №3, 2008.

  3. Ковбасенко Ю.І., Ковбасенко Л.В. Зарубіжна література: Підручник для 7 класу. – К.: Грамота, 2007. – С.244-262.

  4. Химинець А. «Ключі» взаєморозуміння з батьками. Своєрідність вирішення проблеми батьків і дітей в оповіданні Дж. Олдріджа «Останній дюйм» // Зарубіжна література в школах України. – 2012. - №4. – С.10-11.

  5. Чередник Людмила. Мить просвітлення душі: Урок компаративного аналізу новел "Осінній листок" О.Генрі та "Кленові листки" В.Стефаника // Всесвітня література та культура в навчальних закладах України. - 2001.- 3. - С.5-7.







Схожі:

ХІД УРОКУ
Мить просвітлення душі (урок компаративного аналізу новел «Останній листок» О. Генрі та «Кленові листки» В. Стефаника)
Тема уроку: Милосердя – дзеркало справжньої людини ( гуманістичний...
Обладнання: портрет О. Генрі, ілюстрації та обкладинки до твору, створені учнями, аудіозаписи, газета «Милосердя – дзеркало справжньої...
IV. Конкурс на краще оповідання на математичну тему
В останній день Тижня переможці цього конкурсу отримають приз. Можна зробити це й на математичному вечорі. Найкращі оповідання бажано...
Етнополітика як наука. Предмет та об'єкт етнополітики
Етнополітичні реалії на українських землях в останній період існування Російської імперії (початок XX ст.)
«Останній дзвоник свято незвичайне»
Звучить весела музика. На подвір′ї школи з´являється Домовик з мітлою. Він підмітає подвір′я, потім піднімається на «сцену»
ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА до проекту Закону України
За даними Держстату1 за останній рік кількість населення в Україні скоротилася на 144 900 чол., а за останні 5 років – на 1 012 400...
Постнекласична раціональність: пізнавальні стратегії в добу постнекласичної науки
В останній четверті XX ст наука вступила в нову фазу свого розвитку − постнекласичну. Увів до наукового слововживання термін «постнекласична...
Навчальний процес
Ознайомлення з документами педагогічних працівників здійснюється на нарадах при директорі та інструктивно-методичних нарадах викладачів...
В. Л. Белиловский Частина І. Світ без людей або «В ритмі дощу»
В гори ходять або першій і останній раз, зрозумівши, що це не твоє, або все життя. Одного разу сходивши в гори, можна влюбитись в...
Артіль копачів погодилася викопати канаву. Якби артіль працювала...
Під час розрахунку було встановлено, що перший працював в 11 разів довше ніж останній
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка