|
Скачати 67.38 Kb.
|
Тема. Трагікомедія І.Карпенка-Карого «Мартин Боруля», історія написання. Дворянство як міф про краще життя. Мета: ознайомитися зі змістом твору, основними композиційно-сюжетними елементами; розвивати навички і вміння ідейно-художнього аналізу драматичного твору; виховувати любов до сценічного мистецтва, усвідомлення важливості життєвої позиції кожного як громадянина. Тип уроку: урок засвоєння нових знань(особистісно зорієнтований). Теоретико-літературні поняття: комедія, трагікомедія. Літературно-мистецькі зв’язки: комедія Ж.-Б.Мольєра «Міщанин-щляхтич», давня сатира «Доказательства Хама Даніеля Кукси потомственні». Обладнання: портрет І.Карпенка-Карого, текст п’єси, фотоілюстрації до неї. Форми, прийоми, методи роботи: робота з таблицею, «Гронування», літературний диктант, учнівські повідомлення, створення опорного конспекту, «Чиста дошка», взаємооцінювання. Перебіг уроку І.Організаційний етап ІІ. Мотиваційний етап Вступне слово вчителя з елементами бесіди Життя сучасне поєднує в собі і серйозне, і комічне, і трагікомічне. Воно є справжнім театром, і кожний із нас прийшов у нього, щоб зіграти певну роль. »Сцена ж мій кумир, театр є справжній храм для мене», – наголошував І.Карпенко-Карий.
Спробуємо розібратися у драмі «Мартин Боруля», яка була витворена автором. Чи тільки для створення комічних ситуацій, щоб захопити публіку, він вивів на сцену селянина, який так прагнув звання? Що ж з цього вийшло? ІІІ.Цілевизначення і планування навчальної діяльності
Мета уроку – за допомогою п’єси І.Карпенка-Карого «Мартин Боруля» пригадати жанри і ознаки драматичного твору, проаналізувати сюжетні елементи, визначити свою позицію щодо понять «честь», «гідність», «порядність».
ІV. Актуалізація суб’єктного досвіду й опорних знань школярів 1. «Гронування» Драма та жанри драматичних творів *містерія *міраклі ––––––––––––– драма: «закрита» *шкільні драми «відкрита»(І.Котляревський, Г.Квітка-Основ’яненко, І.Карпенко-Карий, І.Франко) *інтермедії *вертеп
2. Літературний диктант (продовжити питання відповіддю) 1. І.Карпенко-Карий – батько…(української комедії та трагедії). 2. Кількість написаних п’єс?(18) 3. Мати знала напам’ять п’єсу І.Котляревського…(«Наталка Полтавка») 4. Був особисто знайомий із російським класиком…(Львом Толстим) 5. Слова «Він був поліційним комісаром, та ось у його домі викрито тайну революційну друкарню, його вигнано з місця… Росія стратила поліційного пристава, Україна зискала Карпенка-Карого» належать…(І.Франку) 6.Хутір названий на честь… (першої дружини Надії Тарковської) 7. «Особисту свободу і незалежність» забезпечить…( розумна праця) 8. За жанром твір «Сто тисяч»…(трагікомедія) 9. «Хазяїн» – це…(сатирична комедія) 10. Жанр «Безталанної»…(соціально-психологічна драма) 11. Історична трагедія – це…(«Сава Чалий») 12.Разом із сестрою та братами входив до театру…(«корифеїв») V. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу 1. Робота з теоретико-літературними поняттями(запис до літературознавчого словника) * Комедія – драматичний твір, у якому дійові особи зображуються у смішних ситуаціях, нещадно висміюються людські пороки та негативні соціально-побутові явища. * Трагедія – драматичний твір, в основу якого покладено гострий конфлікт. *Трагікомедія– 2. Історія створення твору. Дослідження учня-«літературознавця» Цілу низку п’єс написав із оповідей батька або з родинних переказів: «Батькова казка», «Підпанки», «Чумаки», «Розумний та дурень», «Наймичка», «Сто тисяч», «Безталанна» виписані на основі розповідей, вражень сільських і власного спостереження життя. Це стосується і «Бурлаки», «Хазяїна», «Суєти», «Житейського моря», «Понад Дніпром». До цього переліку належить і «Мартин Боруля», твір, який започатковує ряд «серйозних комедій» І.Тобілевича. Дружина Карпенка-Карого Софія Віталіївна Тобілевич у своїх записках «Життя І.Тобілевича(Карпенка-Карого)» розповідає про один прикрий епізод, що мав місце у біографії батька письменника – Карпа Адамовича. Якось він затіяв судову справу про визнання роду Тобілевичів дворянським. «Ця судова справа тягнулася десятки років і завдала батькові немало неспокою, гризоти і грошових витрат. І все, здається, було вже зовсім готове, коли раптом хтось із писарів довідався, що в давніх паперах Тобілевич, а в нових Тобелевич, – і в дворянстві відмовили. Батько мало не заслаб із горя. Зібрав докупи всі права, герб, грамоту, зв’язав наглухо мотузком і заховав під самий спід скрині, щоб ніколи і не дивитися на них. А в домі ніхто ані одним словом не наважився натякнути про це, щоб не розтривожити батька. А через багато літ після цього, коли і без документів сини його повиходили у дворянство, коли давня залежність і бідність згадувалися як тяжкий сон, прочитав Іван батькові свою комедію «Мартин Боруля». Старий слухав, а врешті з німим докором погрозив синові пальцем, а в очах було повно сліз. У цій комедії він пізнав себе, своє колишнє горе», – пише Софія Віталіївна. Але автор ніколи не будував своїх п’єс на поодиноких фактах, які не мають соціальної ваги. В комедії «Мартин Боруля» узагальнено примітне явище, показано багатьох, хто доводив своє дворянство. Спеціальним указом від 31 грудня 1831року всі шляхтичі-чиншовики в Росії були зобов’язані подати документи, які підтверджували їхнє дворянське походження. Ті, що не подадуть відповідних документів, позбавлялися шляхетських прав і прирівнювалися у місті до міщан, у селі – до селян. Отже, будучи нащадками дворян, чиншовики не користувалися наданими дворянам привілеями. Саме тому у відповідні правові й законодавчі інстанції від чиншовиків посипалися прохання, заяви, чолобитні з проханнями відновити їх рід у дворянстві. В тому потоці було й клопотання Карпа Адамовича Тобілевича. Цей факт послужив до написання І. Карпенком-Карим комедії «Мартин Боруля». 3. Композиційно-сюжетний аналіз твору Опорний конспект
Сюжет драми
VI.Рефлексійно-оцінювальний етап 1.Прочитати заповнене в таблиці 2.Оцінити роботу однокласників VII. Підсумкове слово вчителя «Чиста дошка». На дошці прикріплені запитання: якщо учні дають на них правильні відповіді, таблички знімаються VIII. Домашнє завдання Диференційовані завдання
Ж.-Б Мольєра). |
Урок формування знань, умінь, навичок. Обладнання: трагікомедія І.... Тема. Психологічна переконливість і трагікомічне звучання образу Мартина Борулі. Значення творчості І. Карпенка-Карого |
Навчальний тест «Мартин Боруля» І. Карпенка-Карого це: А Розкрити поняття «корифеї». Назвати корифеїв українського театру II пол. XIX ст |
Тестові завдання для учнів 10 класу по п ’ єсах Івана Карпенка-Карого Чому Націєвський, герой твору «Мартин Боруля», втік від нареченої, дочки Мартина Борулі? |
Людина і бажання збагатитися. Компаративний аналіз комедії І. Карпенка... ... |
Урок української літератури в 10 класі Тема. Робота над змістом твору... «Дошкільний заклад компенсую чого типу – середня школа з класами охорони та корекції зору» №22 |
Тема: Написання нн- і -н- у прикметниках Мета Мета: з’ясувати умови написання -нн- та -н- у прикметниках, формувати вміння позначати відповідну орфограму та обґрунтовувати написання;... |
Українська драматургія і театр 70-90 років Драматургія другої половини XIX ст має своїх видатних театральних діячів: М. Старицького, М. Кропивницького, І. Карпенка-Карого |
Чому зобов'язана п'єса своїм успіхом? Франко не бачив драматурга рівного Карпенку-Карому. У його творах яскраво втілились народницькі ідеї, патріотизм письменника. Творча... |
НАПИСАННЯ НЕ З ПРИКМЕТНИКАМИ Мета Мета: дати відомості про написання не з прикметниками, формувати вміння знаходити в словах орфограму «не з прикметником», удосконалювати... |
Автобіографія, стилі її написання Під час написання автобіографії (виклад людиною свого прожитого життя) можна використовувати різні стилі |