|
Скачати 73.94 Kb.
|
Тема.Людина і бажання збагатитися. Компаративний аналіз комедії І.Карпенка – Карого „Хазяїн” та повісті О. де Бальзака „Гобсек”. Мета: шляхом компаративного аналізу визначити спільні риси головних героїв, проблематику творів; з’ясувати причини їх актуальності; розвивати увагу, пам’ять, аналітичне мислення, зв’язне монологічне мовлення й навички зіставляти, порівнювати, узагальнювати, інсценізувати, доводити власні думки, працювати в групах; виховувати позитивне ставлення до загальнолюдських моральних цінностей, засудження скнарства, згубних звичок, розбещеності. Тип уроку: Узагальнювальний урок. План
Сьогодні наш урок пройде у вигляді компаративного аналізу двох творів різних авторів різних літератур: комедії Карпенка-Карого „Хазяїн” і повісті французького письменника Оноре де Бальзака „Гобсек”. У цих двох творах є багато спільного, тому давайте спробуємо порівняти проблеми, підняті у творах, визначити спільні риси головних героїв, а також з’ясуємо причини цієї схожості. Для зручності аналізу ви об’єдналися в дві групи: одна група готувала характеристику Терентія Гаврилова Пузиря за комедією „Хазяїн”, друга група – характеристику Гобсека за повістю Бальзака.
Вступне слово вчителя. Комедія Карпенка-Карого була написана в 1900 році, а повість Бальзака на 70 років раніше (в 1830році). Не дивлячись на те, що твори писалися різними людьми, в різний час, у різних країнах і у різних жанрах, головні герої їх мають багато спільних рис. Питання до учнів.
( Жага людини до багатства була і залишається актуальною завжди. Герої творів не видумані, а мають своїх прототипів).
Учень розповідає про історію написання та прототипи твору. Історія написання та прототипи комедії Карпенка-Карого „Хазяїн”. Задум написати комедію з’явився в Івана Карпенка-Карого тоді, коли йому розповіли про херсонського землевласника – мільйонера Терещенка, який скупив поміщицькі землі мало не в усій губернії, але ходив у такому дірявому халаті, що з господаря сміялися слуги, і в такому страшному (30-літньої давності) кожусі, що одного разу коли Терещенко приніс гроші в банк, швейцар сприйняв його за жебрака і вигнав. Правда, потім мусив перепрошувати, бо банк не хотів втрачати вигідного клієнта. Позаочі Терещенка звали Карбованцем. Коли комедія „Хазяїн” з’явилася на сцені, всі впізнали в головному персонажі Терещенка. Існує легенда, що мільйонер приїхав до Карпенка-Карого, залякував його судом, а потім пропонував дві тисячі карбованців хабара, щоб автор тільки зняв епізоди з кожухом та халатом. Іван Карпенко-Карий відмовився. Пропонував драматургові гроші й нащадок Карбованця – відомий у Києві меценат (людина, яка дає гроші (спонсує) на науку, культуру, мистецтво), якому було соромно за предка.
Відповідь учня Історія написання повісті О.де Дальзака „Гобсек”. Коли Бальзакові виповнилося 15 років, його родина переїхала до Парижа. Оноре продовжував навчатися у школі правознавства та працював писарем в адвокатскій конторі, де батько твердо вирішив зробити з нього успішного юриста. Зламані долі, несправедливість, людські вади в хитромудрому переплетінні – чого він тільки не надивився в адвокатській конторі. Згодом цей неабиякий життєвий досвід виллється в яскравий образ Дервіля в повісті „Гобсек”. Бальзака зовсім не приваблювала юридична кар’єра, і він повідомив батька, що хоче стати літератором. Повість „Гобсек” є складовою частиною „Людської комедії”. Незважаючи на її невеликий обсяг, Бальзак надавав творові великого значення. Ім’я головного героя Гобсек – не є випадковим. Воно означає „живоглот”, „глитай”. - Поясніть, як ім’я головного героя відбиває його сутність. (Гобсек поглинав, збирав золото, а золото поглинало його).
Розгадування кросворду. - Разгадавши кросворд, ви дізнаєтесь спільну рису Гобсека та Пузиря.
А тепер давайте перейдемо безпосередньо до порівняльної характеристики персонажів творів. - Хто такий Терентій Гаврилович Пузир? Відповідь учнів I групи. Характеристика Пузиря дружиною і донькою як певне висвітлення способу збагачення. (Скупість). Інсценізація дії I яви 5.
Відповідь II групи. (пояснення значення слова, портрет, характеристика його Дервілем).
I група (Розмова Пузиря із Злотницьким про пожертвування на пам’ятник І.Котляревському). Вівдповідь учня II групи.
Відповідь учнів II групи.
Відповідь учнів II групи.
Відповідь учнів I групи. Відповідь учнів II групи.
Гобсек ...Я буду приходити до вас двічі на тиждень, ви будете пригощати мене крильцем куріпки та келихом шампанського. Пузир ...Всякий чорт сюди прийде голодний, а ти його годуй! Нема, щоб з собою привіз солонини там, чи що. Нехай не звикають. Гобсек ...Нікого не жалій, нікому не допомагай, а сам користуйся усім безкоштовно. Пузир ...Чудні люди! Голодних годуй, хворих лічи, школи заводь, пам’ятники якісь став! ...Повигадують собі ярма на шию і носяться з ними, а вони їх муляють, а вони їм кишені продирають. Чудні люди! Гобсек ...Все поклоняється грошам, і тільки вони достойні хвали. Пузир ...Я так і роблю: шукаю де б більше купить землі, бо скільки б її чоловік не мав – все бракує... Гобсек ...Гроші мають бути рівні грошам. Вони тягнуться один до одного. Пузир ...Ви не туди стріляєте! Чоботаренко хорошого роду, хазяїн, з діда – мільйонер. Я не хочу зята з вітру, бідного приймака.
I група скупий безсердечний владолюбний гарний психолог потайний філософ розумний II група жадібний безкультурний несправедливий бездушний працьовитий бережливий
- Чи актуальними є твори у наші часи? Доведіть. Дійсно, під час економічної кризи, яку нині переживає наша країна, суспільство поділилось на багатих і бідних. Останніх значно більше. Немає нічого поганого в тому, що людина багата, якщо заробила гроші своїм розумом, невтомною працею. Інша річ, коли внаслідок чиєїсь діяльності страждають люди від нещадної експлуатації, занепадають культура і мораль, втрачаються загальнолюдські ідеали добра, справедливості, сімейні цінності. Твори Оноре де Бальзака та Івана Карпенка-Карого вчать і застерегають, що багатство – це ще не щастя. Домашнє завдання – письмовий твір „Багатство в житті героїв Оноре де Бальзака та Івана Карпенка-Карого і в нашому житті”. |
Урок української літератури в 10 класі Тема. Робота над змістом твору... «Дошкільний заклад компенсую чого типу – середня школа з класами охорони та корекції зору» №22 |
Чому зобов'язана п'єса своїм успіхом? Франко не бачив драматурга рівного Карпенку-Карому. У його творах яскраво втілились народницькі ідеї, патріотизм письменника. Творча... |
Уроку 10 клас Тема. Гобсек романтик чи реаліст? (за повістю Оноре де Бальзака «Гобсек») Бальзак – романтик чи реаліст; повторити поняття «романтизм», «романтичний герой», «реалізм»; розвивати уміння учнів аналізувати... |
Тема. Трагікомедія І. Карпенка-Карого «Мартин Боруля», історія написання.... Тема. Трагікомедія І. Карпенка-Карого «Мартин Боруля», історія написання. Дворянство як міф про краще життя |
Навчальний тест «Мартин Боруля» І. Карпенка-Карого це: А Розкрити поняття «корифеї». Назвати корифеїв українського театру II пол. XIX ст |
Українська драматургія і театр 70-90 років Драматургія другої половини XIX ст має своїх видатних театральних діячів: М. Старицького, М. Кропивницького, І. Карпенка-Карого |
Тестові завдання для учнів 10 класу по п ’ єсах Івана Карпенка-Карого Чому Націєвський, герой твору «Мартин Боруля», втік від нареченої, дочки Мартина Борулі? |
«Людина хазяїн чи друг природи? » за творами Є. Гуцало «Лось» та В. Бровченка «Два хлопчики» Тема: «Людина хазяїн чи друг природи?» за творами Є. Гуцало «Лось» та В. Бровченка «Два хлопчики» |
Уроку Компаративний аналіз художнього тексту як засіб формування полікультурної компетентності учнів на уроках світової літератури |
Урок формування знань, умінь, навичок. Обладнання: трагікомедія І.... Тема. Психологічна переконливість і трагікомічне звучання образу Мартина Борулі. Значення творчості І. Карпенка-Карого |