Нащадок схилить радісне чоло. В. Сосюра Обладнання


Скачати 101.41 Kb.
Назва Нащадок схилить радісне чоло. В. Сосюра Обладнання
Дата 06.12.2013
Розмір 101.41 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Література > Документи
ПОДОРОЖ У СВІТ „ЕНЕЇДИ” І.П.КОТЛЯРЕВСЬКОГО
Мета: показати багатство змісту й художність образів поеми; вчити учнів творчо сприймати класичну літературу, робити частковий ідейно-художній аналіз поеми; розвивати в учнів відчуття образного слова, спостережливість; виховувати гордість за свій народ, безмірну любов до України, рідного слова.

Епіграф уроку: Над книжкою твоєї „Енеїди”

Нащадок схилить радісне чоло.

В.Сосюра

Обладнання: схема маршруту Енея, індивідуальні картки оцінювання, кросворд, тести.
ХІД УРОКУ
1. Організаційний момент

2. Перевірка домашнього завдання
На попередньому уроці ми з вами почали вивчати творчість І.П.Котляревського, зокрема біографію видатного українського письменника, зачинателя і першого класика нової української літератури. Давайте ж перевіримо, як ви засвоїли матеріал.

Перевірка домашнього завдання диференційована: середній рівень працюватиме над тестами (додаток до уроку № 1), достатній рівень розгадуватиме кросворд (додаток до уроку № 2), а високий рівень буде працювати над завданням „Ти – мені, я – тобі”. Протягом однієї хвилини придумуєте цікаве питання з біографії І.П.Котляревського, вибираєте опонента, запитуєте його. За запитання ви можете отримати 1 бал, за відповідь також – 1 бал. Утворюється своєрідний ланцюжок: один загадує – інший відповідає, потім той, хто відповідав, загадує своє запитання іншому і т.д. Що ж починаймо!

(Вчитель перевіряє тести).

Отже, давайте перевіримо, як ви розгадали кросворд. Молодці, ви звернули увагу, що у вертикальному стовпчику вийшло словосполучення „Світ Енеїди”.

3. Повідомлення теми і мети уроку.
Дійсно, на сьогоднішньому уроці ми помандруємо світом „Енеїди” І.П.Котляревського. Знайдемо відповіді на такі запитання:

  • Коли і чому була створена ця поема?

  • Який жанр твору?

  • З’ясуємо міфологічне підґрунтя твору.

  • Визначимо тему та ідею „Енеїди”.

  • Розглянемо народознавчу основу поеми та мовне багатство твору.

Сьогодні ми вкотре схилимо обличчя над цією безсмертною поемою. Запишіть тему та епіграф уроку в зошити.

4. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу
1) Вступне слово вчителя

1845 року Т.Шевченко, відвідавши Полтаву вже після смерті І.Котляревського, у вірші „На вічну пам’ять Котляревському” пророкував письменникові невмирущу славу:

Будеш, батьку, панувати,

Поки живуть люди:

Поки сонце з неба сяє,

Тебе не забудуть.

І те пророкування збулося, 234 роки минуло від народження І.Котляревського, а творчість його і нині є не тільки фактом літературного розвитку, а й яскравим явищем культурного життя: з-поміж численних травестій Вергілієвої „Енеїди” тільки „Енеїда” І.Котляревського зберегла свою свіжість, чаруючи колоритністю слова і глибиною змісту. І постає закономірне питання: що ж саме наснажує творчість І.Котляревського актуальним для сьогоднішнього дня змістом, в чому причина нев’янучості слова письменника? З’ясуємо це поступово.

2) Робота над історією створення поеми

- В які ж часи виникла „Енеїда” І.П.Котляревського?

Про це нам повідомить наш гість-історик.

Виступ учня

„Енеїда” І.Котляревського з’явилася у той час, коли на українських територіях царської Росії вкорінювалися загальноімперські порядки, зміцнювалося панування кріпосників, посилювався національний гніт: розформовувались козацькі слобідські полки, нищилися рештки автономії після зруйнування Катериною ІІ Запорізької Січі, денаціоналізовувалася козацька старшина, яка дорівнювалася у правах з російським дворянством. Все це загальмувало прагнення народу до духовного розвитку, загальмувало, але не вбило.

1798 рік. У Петербурзі виходять друком три перших частини „Енеїди” І.Котляревського, що засвідчили існування українського народу, як реальності і фізичної, і духовної.

- А зараз я перевірю знання щодо історії створення „Енеїди”. Я вам показую картки з датами, а ви розкажіть, яка подія, пов’язана з поемою, трапилась цього року.

1798р. – вийшли три перші частини „Енеїди”

1809р. – створена ІV частина

1822р. – V частина

1825-26р. – повністю завершена поема

1842р. – твір виданий повністю

Молодці!



  1. Скільки років „Енеїді”? (205р.)

  2. Яка різниця в змісті і сюжеті „Енеїди” Котляревського і „Енеїді” Вергілія?

  3. Для чого І.П.Котляревському потрібно було про свій народ писати „перелицьовуючи Вергілія”?

  4. Хто видав перші три частини твору?

  5. Як на це відреагував І.П.Котляревський?


3) Жанр твору

Поема „Енеїда” – одна з найкращих перлин нової української літератури, окраса українського письменства першої половини ХІХ століття. А який же жанр цього твору? Про це повідомить нам літературознавець.

Виступ учня

„Енеїда” І.П.Котляревського за жанром – епічна, травестійно-бурлескна поема.

П о е м о ю вона називається тому, що це віршовий великого розміру твір, в якому, змальовуються значні події, яскраво розкриваються людські характери, глибокий психологізм;

е п і ч н а, бо в ній говориться про людей, їх вчинки, переживання, боротьбу тощо в розповідній формі;

т р а в е с т і й н а, бо автор переодяг античних героїв Вергілієвої „Енеїди” в українське вбрання, переніс їх в історичні умови саме українського життя ХVІІІ століття, зокрема побуту козаків-запорожців, українського панства, чиновників та й простого народу;

б у р л е с к н а, бо події і люди змальовуються здебільшого в жартівливому, знижувальному тоні.

  • Знайдіть приклади бурлескності та травестійності в поемі? (одяг, страви, знижувальний тон)


4) Міфологія у творі

  • Чому поема називається „Енеїдою”? Про це нам повідомить міфолог. Виступ учня

Поема називається „Енеїда” за іменем головного героя – Енея. Ім’я це не українське, а з греко-римської міфології. За міфологічними легендами, Еней – це син дардонського царя Анхіза і богині Афродіти (Венери), учасник троянської війни.

Коли греки зруйнували Трою, Еней, зібравши собі ватагу троянців, ніби-то за велінням богів, що мешкали на Олімпі, помандрував Середземним морем аж до Латинської землі, щоб там заснувати царство. Про його мандри, сповнені різних дивовижних пригод, розповів стародавній римський поет Вергілій у своїй поемі „Енеїда”. Іван Котляревський взяв цю поему Вергілія і переробив її на український лад.


- Діти, до нас у гості завітав Еней (учень читає уривок напам’ять – початок „Енеїди”)

- Давайте перевіримо ваші знання з міфології.

  1. Скажіть, будь ласка, яка тварина спричинила війну між троянцями і латинами? (Собака).

  2. Назвіть народ, яким керував Турн? (Рутульці).

  3. Як звався батько Енея? (Анхіз).

  4. Назвіть бога виноробства у латинян, який часто відвідував троянців. (Бахус).

  5. Хто звертався до Нептуна: „Коли мені, Нептун, ти дядько, а я племінниця тобі, та ти ж мені хрещений батько...” (Венера).

  6. Що було написано на яблуку, через яке почалася Троянська війна? (Найпрекраснішій).

  7. Кого описував автор: „... тоді кружав сивуху і оселедцем заїдав; він сьому випивши восьмуху, послідки з кварти виливав”? (Зевс).


5) Маршрут троянців

- Який же маршрут пройшли троянці, щоб заснувати Рим. Про це нам розповість географ (виступ учня (додаток до уроку № 3)).

  1. Назвіть острів Середземномор’я, на якому гостював Еней. (Сицилія).

  2. Земля, де жила Сивіла. (Кумська).

  3. Як називалася річка між двома світами? (Стікс).

  4. Де троянські жінки підпалили флот Енея? (Сицилія).

  5. В якій місцевості Еней перебував, коли зустрівся з батьком? (Кумська земля).

  6. По якій річці плив Еней до Евандра? (Тибр).

  7. Хто був царем на острові Сицилія? (Ацест).


6) Тема твору

Щоб з’ясувати тему твору, дайте відповіді на такі запитання:

1) Хто „по правді не судили

Та тільки грошики лупили

І одбирали хабарі”? (судді і підсудки)

2) Хто „... на аршинець на підборний

Поганий продавали храм”? (Купці)

3) Хто „... людям льготи не давали

І ставили їх за скотів”? (Пани-поміщики)

Кого ж автор зображає у своїй „Енеїді” І.П.Котляревський? (Діти дають відповіді).

Так, на відміну від попередників (Вергілія, Осипова та ін.) Котляревський розробляє у своїй поемі цілком нову тему. Якщо Вергілій, описуючи міфічні події і легендарних героїв, прославляє й утверджує новий монархічний лад в Італії, а російський поет Осипов висміює грубість, неосвідченість і виступає проти класицизму, то Котляревський змальовує широку картину життя і побуту різних соціальних верств кінця ХVІІІ – початку ХІХ століття.
У його поемі античні боги й герої діють в обстановці тогочасного українського життя, переодягнені в український одяг. Отже, ідея твору:

утвердження українського народу, його багатовікової історії й традицій, його волелюбних прагнень, духу свободи, побратимства.

Підтвердіть цю думку аргументами. (Учні наводять приклади).

Із середовища троянців увагу автора привертають Юнаки Низ та Евріал. Обидва вони – не троянці за становищем, але сумлінно несуть свою службу у Енеєвому війську. Їх намір пробратися у ворожий табір вночі і винищити щонайбільше ворогів викликаний високим патріотичним духом.

Діалог Низа та Евріала. (Учні читають напам’ять уривок з „Енеїди”).
7) Народознавство у „Енеїді”

- Поема „Енеїда” – унікальний твір, в якому Котляревський широко використав фольклорні джерела.

Виступ народознавця.

„Енеїда” І.Котляревського – енциклопедія українознавства. Всі дійові особи – від богів до троянців – одягнені в український одяг. Наприклад, Діона „взяла кораблик бархатовий”, наділа „спідницю і корсет шовковий”, взула „червоні чобітки”, не забула запаску й навіть з вибійки платок. На цьому прикладі показаний одяг жінок козацької старшини. Молоді дівчата до одягу додають намисто, стьожки... Еней з троянцями одягнуті в „штани і пару чобіток...”, кожухи, свитки, сорочки й каптан.

А як герої Котляревського п’ють і їдять! В поемі названо більше ста страв і напоїв, які вживали мешканці України. Цікавий факт: дослідники встановили, що в „Енеїді” згадано більше українських страв, ніж у спеціальній праці Миколи Маркевича, виданій 1860 року.

В „Енеїді” згадуються народні гуляння, свята, ігри, танці, звичаї і повір’я, хатня обстановка. Троянці мають численні українські імена, українські назви дано багатьом селам і містам, місцевостям. З щирим замилуванням описано святкові розваги, сцени вечорниць і ворожіння.

Отже, для сучасного читача „Енеїда” може стати добрим посібником з народознавства. Автор і хотів, щоб нащадок, читаючи твір, пройнявся тим духом, яким живилися троянці.

- Наведіть приклади використаних народознавчих елементів.
8) Мова твору

Виступ мовознавця.

Звернувшись до народної мови, письменник оспівав високі патріотичні почуття народу, віру в його фізичні та духовні сили. Поет широко використав образотворчі засоби, запозичені з усної народної творчості – пісні, казки, прислів’я, приказки. Нерідко І.П.Котляревський вдавався до казкових образів: баби-яги, хати на курячій ніжці, килима-самольота, кобилячої голови, смерті з косою, а також до казкових виразів. Зустрічаються в поемі й постійні народні епітети: біле тіло, чисте море, русі кудрі, ясні очі, гіркі сльози, народ хрещений та інше.

У тканину твору автор уводить численні народні прислів’я та приказки, часто переосмислює їх, наповнюючи новим змістом: „В війні з врагами не плошай”, „Коли чого в руках не маєш, то не хвалися, що твоє”, „Не розглядівши, кажуть, броду, не лізь прожогом перший в воду” та інші.

Енеїда” нагадує словник синонімів української мови. Тільки до дієслова бити дібрано 60: дати прочухана, дати березової припарки, леща, перцю, ляпаса тощо. Проcтежмо, скільки відтінків простого, здавалось би, дієслова говорити відбито Котляревським: балакати, базікати, бурчати, ворчати, бормотати, муркотати, буркотіти, балагурити, щебетати, верзти, сипати, докоряти тощо. Таке мовне багатство робить поему „Енеїда” справжньою енциклопедію народного життя першої половини ХІХ століття.

  • Яке ж, діти, значення „Енеїди”?



Р Е З Е Р В


  • У чому полягає злободенність проблеми, поставлених Котляревським в „Енеїді” для ХІХ століття? А які з морально-етичних проблем поеми актуальні ще й сьогодні?

  • Який вплив мала „Енеїда” на суспільну свідомість? Що вона пробуджувала?

  • Пригадайте себе під час читання „Енеїди”: ви сміялися? З чого (чи над ким) ви сміялися? Як ви гадаєте: виявом чого є сміх „Енеїди”?

  • Чи мав рацію П.Куліш, що Котляревський в „Енеїді” „глузує з наших звичаїв”? Доведіть, що він помилявся.


5. Підсумок уроку

Поема „Енеїда” не може залишити читача байдужим. Твір захоплює прекрасною мовою, образами, подіями. Відобразивши, хай значною мірою й схематично, минуле і сучасне українського народу, показавши, як уярмлюється український народ, як зникає дух козацтва, заговоривши про народ живою, колоритною розмовною мовою, І.Котляревський відстоює і майбутнє цього народу, бо твір в цілому пройнятий оптимізмом: той, хто має таку історію, таку високу мораль, таку багату мову і такий життєствердний сміх, матиме й майбутнє. За справедливим визначенням академіка О.Білецького, „Енеїда” була одним із важливих моментів не тільки збереження нації, але й її самоутвердження. Автор „Енеїди” дав поштовх розвиткові нової української літератури на засадах народності, народнорозмовної основи, привернувши увагу і до народу, і до художньо-естетичної цінності його мовної культури.

Хочеться закінчити нашу подорож у світ „Енеїди” поетичними рядками В.Сосюри:

Як день горить, як вітер хилить віти,

Як те, що є на світі даль і час,

Між нас тобі, поете, жити,

Як і між тих, що прийдуть після нас.
Пройдуть віки, настане вічне літо.

І так, як ми, як з нами це було,

Над книжкою твоєї „Енеїди”

Нащадок схилить радісне чоло.
Як день горить, як вітер хилить віти,

Як зорі ті, що світять для очей,

Земля все так же буде в даль летіти

Й твоє ім’я сіяти між людей.

6. Оцінювання. Домашнє завдання.
Високий рівень: Образ Енея має два спрямування: побутове й патріотичне. Доведіть це, використовуючи цитати з твору.
Достатній рівень: Простежте розвиток образу троянців (початок твору, середина, кінець).
Середній рівень: Якими автор зображує небожителів? Доберіть цитати.

Схожі:

Сосюра Володимир Миколайович
Сосюра Володимир (1898 — 1965), видатний український поет радянської доби, народився на ст. Дебальцеве (Донбас). За походженням по...
Під мелодію маршу заходять випускники. Ведуча. Увага! Свято Останнього...
Останнього дзвоника. Воно радісне й водночас сумне. Радісне, бо закінчився навчальний рік. Попереду — чудові літні канікули. А сумне,...
Гімназія «Ерудит», м. Київ
В. Сьогодні в нас традиційне щорічне Свято знань. Свято вічне, юне, світле, радісне й … ( пауза ) особливе
Особливі умови для розміщення обладнання Замовника (colocation)
Розміщення Обладнання Замовника на технічному вузлі Виконавця, передбаченого пунктами 1 Договору, оформлюється Сторонами на бланку...
Чому твори вважалися шкідливими?
О. Бургард А. Петрицький П. Тичина Ю. Клен Л. Курбас В. Сосюра М. Семенко Ю. Яновський Чого на той час не мало суспільство...
Частина мови. Іменник. 6 клас Іменники І відміни. Однина
Шевченко) Слава навіки Вітчизні моїй. (Сосюра) Привітай же, моя ненько, моя Україно, моїх діток нерозумних, як свою дитину. (Шевченко)...
Витрат Пункту управління начальника цивільної оборони
Поточний ремонт обладнання, інвентарю та будівель, технічне обслуговування обладнання
Витрат пункту управління начальника цивільної оборони
Поточний ремонт обладнання, інвентарю та будівель, технічне обслуговування обладнання
Уроку: комбінований Обладнання
Обладнання: прислів’я, загадки, предлатні малюнки, картки з зашифрованими словами, таблиця, портрет Т. Г. Шевченка
План : Пролог. Дві любові неповторного серця. Третя Рота
Звичне і точне. Бо Сосюра у читаць­кому сприйнятті таки постає невгамовним Володькою, а зовсім не високоповаж­ним Володимиром Миколайовичем....
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка